Auteur Topic: Sky unlimited  (gelezen 1720 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Re: Sky unlimited
« Reactie #12 Gepost op: 4 november 2015, 22:44:31 »
Het blauwe kanaal is overigens het meest gevoelig voor dit soort aanpassingen  :)
:dankk2:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Sky unlimited
« Reactie #12 Gepost op: 4 november 2015, 22:44:31 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Sky unlimited
« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2015, 22:23:21 »
Het blauwe kanaal is overigens het meest gevoelig voor dit soort aanpassingen  :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Re: Sky unlimited
« Reactie #10 Gepost op: 4 november 2015, 21:39:20 »
Arno, Ghanz en Ronald, ook jullie bedankt voor jullie reacties. Ik wordt er weer een stuk wijzer van :).

...Voor wat betreft de halo's, in dit geval zijn ze volgens mij geen gevolg van overmatig verscherpen, maar een gevolg van te ver gaan met bijvoorbeeld o.a. "hooglichten/highlights", "schaduwen/shadows", "contrast" e.d. tijdens het nabewerken.
Ik wist niet dat dit ook dit soort artefacten kan veroorzaken, ik ga er eens mee experimenteren bij die foto.

Bedankt,  Peter

risseeuw

  • Gast
Re: Sky unlimited
« Reactie #9 Gepost op: 4 november 2015, 13:12:58 »
Stuk voor stuk fraaie platen.
Voor wat betreft de uitsnedes een lichte voorkeur voor 5 in verband met de scherpte en de meer sprekende kleuren.
Bij 3 wel mooi aandacht voor de diagonaal en natuurlijk gewoon een mooie plaat!! 

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Re: Sky unlimited
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2015, 10:32:01 »
Ah dat zijn dus de halo's, bedankt weer wat bijgeleerd :). Ik heb deze foto dus te ver lopen verscherpen in combinatie met een te grote vergroting.

Uitsnedes zijn prima wat mij betreft.

Voor wat betreft de halo's, in dit geval zijn ze volgens mij geen gevolg van overmatig verscherpen, maar een gevolg van te ver gaan met bijvoorbeeld o.a. "hooglichten/highlights", "schaduwen/shadows", "contrast" e.d. tijdens het nabewerken.

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Sky unlimited
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2015, 00:28:15 »
Mij spreekt de uitsnede van 5 meer aan dan die van 3. De laatste zit er te 'dicht' bovenop wat mij betreft.
Leuk experiment!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Re: Sky unlimited
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2015, 22:48:16 »
De lichtrandjes rond de vleugels (en in een ook rond de wielen).....
Ah dat zijn dus de halo's, bedankt weer wat bijgeleerd :). Ik heb deze foto dus te ver lopen verscherpen in combinatie met een te grote vergroting.

Ik vind 3 en in mindere mate 5 een hele mooie uitsnede. Alleen springt 3 er weer wat minder uit doordat het vliegtuig niet fel rood is zoals in 1, 4 en 5. Maar de uitsnedes doen het in mijn ogen dus heel goed ...
Ook jij bedankt voor je reactie Alwin. Wat de minder intense kleur van foto 3 betreft: ik weet niet met zekerheid wat hiervan de oorzaak is. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de rooksporen die veel vliegtuigen maakten of doordat de foto onder een andere hoek t.o.v. de zon gemaakt is. Wat de uitsnedes betreft: het is heel persoonlijk zo te zien, maar echt slecht lijken ze zo te horen dus niet te zijn  :).

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Sky unlimited
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2015, 22:18:59 »
Ik vind 3 en in mindere mate 5 een hele mooie uitsnede. Alleen springt 3 er weer wat minder uit doordat het vliegtuig niet fel rood is zoals in 1, 4 en 5. Maar de uitsnedes doen het in mijn ogen dus heel goed ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Sky unlimited
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2015, 22:12:50 »
[...] Wat bedoel je trouwens met halo's?
De lichtrandjes rond de vleugels (en in een ook rond de wielen).....

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Re: Sky unlimited
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2015, 22:09:02 »
Bedankt voor je reactie Erik. Ik zat zelf juist over foto 5 het meest te twijfelen, vandaar dat ik daar ook de minder gecropte versie laat zien. Wat bedoel je trouwens met halo's?

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Sky unlimited
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2015, 22:03:55 »
Ik vind de uitsneden zondermeer geslaagd! Zeker nummer vijf!
Een - en in minder mate drie ook - hebben wel wat last van nabewerking in de vorm van halo's. Maar verder prettige reeks!

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3523
  • Geslacht: Man
Sky unlimited
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2015, 22:01:21 »
Hierbij nog een aantal foto's die ik eind augustus tijdens de vliegshow 'Wings of freedom' in Ede heb geschoten.

1.


2.


3.


4.


5.


Ik ben vooral erg benieuwd wat jullie van de beelduitsnedes van foto 3 en 5 vinden. Meestal houd ik het bij de registratie van het gehele vliegtuig, maar hier ook maar eens wat met uitsnedes aan het experimenteren geweest.

Groet,  Peter