Auteur Topic: Gamma Racing Day 2015  (gelezen 1671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:37:17 »
[...]En, EviZ, hartstikke bedankt voor jouw gedane moeite. Wat knalt mijn door jouw bewerkte foto van het scherm zeg. Wat een ongelooflijke WOW-factor!!!![...]
Graag gedaan en fijn als je er wat van kunt leren (ook de kracht van nabewerking ;-) ). Succes!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:37:17 »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2015, 14:59:00 »
Leuk draadje zo, hier heb ik (en wellicht anderen) ook wat aan ;)

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2015, 12:48:11 »
Ziet er inderdaad zo veel beter uit!
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2015, 12:45:36 »
Graag gedaan Ripex.
Hier een bewerking van Max in de Redbull zoals Eviz omschreef. Zoals je ziet waren er meer dan genoeg pixels beschikbaar voor de crop.



grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:34:47 »
Beste EviZ en andre-mz5, bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik heel veel aan!

En, EviZ, hartstikke bedankt voor jouw gedane moeite. Wat knalt mijn door jouw bewerkte foto van het scherm zeg. Wat een ongelooflijke WOW-factor!!!!

Ik ben er gisterenavond niet aan toe gekomen, maar ik ga heel snel mijn foto's eens proberen te bewerken.

Ik maak gebruik van OS X en heb nog niet zo heel erg geleden Pixelmator aangeschaft. Mooie gelegenheid om daar eens mee te gaan stoeien.... :)
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2015, 15:06:55 »
Hallo Ripex,
zoals Eviz al aangaf heb je de originele JPG's in je dropbox gezet. De forum software gaat bij te grote foto's die automatisch terug schalen naar max 1024 pix.
Dat kost extra power op de server, (langere wachttijd!), en ze zien er minder mooi uit. Je kan het beste die originele foto's zelf verkleinen (resize) op je eigen computer en die foto's in dropbox zetten. Er zijn diverse gratis resize programma's te vinden op het internet o.a. bij Faststone, VSO en BDO.
Net als Eviz gebruik ik vrijwel altijd RAW en zet in de nabewerking de puntjes op de i.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2015, 13:59:03 »
Hallo Ripex,
No prob ;-)
Je hebt de foto's groot op dropbox geplaatst en door geplaatst (wss ook in groot formaat) naar dit forum. Dan verkleint de forumsoftware je foto's met een niet al te prettig algoritme en dat zie je aan de foto's. Vergelijk de foto's op het forum maar eens met de foto's in je dropbox........
Ik bedoelde met conservatief niet dat je je sluitertijden korter moet maken,maar juist iets langer ;-) Dan krijg je nog meer dynamiek in de foto.
Je foto's zien er - bij nader inzien - allemaal onderbelicht uit....optrekken van de belichting in de nabewerking zal een hoop doen, ook voor de schaduwen. Als je in raw fotografeert, kun je met gemak een foto een (of zelfs twee) stop oplichten zonder dat je ruis krijgt. Het dynamisch bereik van de K-5II is daar groot genoeg voor. De onderbelichting zorgt er ook voor dat het groene overheerst (er is veel groen in de foto) en er een soort zweem overheen legt.
En voor wat betreft nabewerking.....ik vind een foto meestal niet af als ie uit de camera komt....maar ik fotografeer dan ook in RAW zodat nabewerking wel een must is ;-)
Ik heb de eerste foto even snel onderhanden genomen (ik heb uiteindelijk wel voor een iets andere crop gekozen)....als je dit niet wilt, haal ik 'em weer weg hoor.



en dit zijn de bewerkingen:
1 globaal


2. lokaal (alleen op de racewagen)


Ik heb het even snel gedaan, met zorgvuldiger werk krijg je nog wel een beter resultaat....zeker als je in RAW werkt.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2015, 12:51:48 »
Hallo EviZ,

Wow, dat is een beste lijst met commentaar geworden, maar, zoals gezegd, ik sta daar zeer open voor.

Zou je een paar zaken toe willen lichten.

Ik denk dat de wijze waarop je je foto's vanuit dropbox op dit forum deelt, je foto's geen recht doen...er gaat scherpte en contrast verloren.
Ik zal de foto's wel beoordelen zoals ze worden getoond op dit forum  :)

Wat bedoel je hiermee? Comprimeert Dropbox?

Bij alle (maar vooral bij de eerste twee) overheerst een groen zweem.

De groen zweem zie ik eerlijk gezegd niet zo. Of bedoel je dat, doordat er wellicht veel gras zichtbaar is, de groene kleur overheerst?
Als dit het niet is, wil je dit dan toelichten?

1. Ik vind dat je wat te conservatief bent geweest met de sluitertijd (*); de foto kan wel meer dynamiek gebruiken en ook de donkere delen zijn dichtgelopen (ok, op dropbox ziet het er beter uit  :) )

Mijn insteek was ook de sluitertijden zo laag mogelijk te houden juist om de beweging te versterken. Jij zegt dus dat door de sluitertijden te verkorten dit de dynamiek ten goede komt? Dan zou ik dit eens moeten gaan zien.

Inderdaad zijn de donkere delen dichtgelopen. Nu je mij hierop wijst, zie ik het ook. Hoe kan ik dit voorkomen? Door de sluitertijden korter te maken?

2. Je was te laat......foto's met afgesneden voorkant vind ik niet mooi....achterkantje eraf vind ik veel minder erg. Als ik de foto op dropbox bekijk, heb je nog wel kwaliteit genoeg om te croppen, bv van direct voor het voorwiel tot net achter Max zelf...levert voor mij een beter (veel beter) beeld op. En ook hier...sluitertijd (*)....

Ja, ik was zeer zeker te laat, helaas, maar omdat ik de rest wel scherp vond, wilde ik deze toch delen. Ik ben geen 'crop-fan', maar bij deze foto zou het croppen, zoals jij voorstelt, wel een mooie oplossing zijn geweest.

3. lekker helder neusje...maar ook hier sluitertijd(*) en donkere delen en mss ietsje croppen tot lijntjes netjes de hoek uit lopen....

In eerste instantie vond ik deze foto een van de beste van die dag, nog steeds wel eigenlijk (...), maar jouw commentaar lezende, kan ik hierin meegaan.

4. de minst geslaagde...kijkhoek is niet fijn, foto mist scherpte en de donkere delen zijn niet lekker.

Eens, maar omdat de wagens op dit punt zo'n hoge snelheid hadden, wilde ik het eens proberen met dit als resultaat.

edit: (*) al denk ik dat je foto's meer gebaat zijn bij wat meer verheldering/oplichten van de donkere delen dan perse langere sluitertijd maar langere sluitertijden zijn nooit weg.......hoe meer beweging in de wielen en achtergrond hoe beter  :)

Ik heb deze foto's niet nabewerkt, ik 'vond' ze al geslaagd, maar nabewerking zal misschien veel goed/beter kunnen doen.

Maar je hebt vast een hele leuke dag gehad met veel spektakel  :)

Ja, het was een topdag! Veel te zien. Veel gelegenheid en ruimte gehad om te experimenteren.

v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Gamma Racing Day 2015
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2015, 21:20:19 »
Hallo Ripex,

Ik denk dat de wijze waarop je je foto's vanuit dropbox op dit forum deelt, je foto's geen recht doen...er gaat scherpte en contrast verloren.
Ik zal de foto's wel beoordelen zoals ze worden getoond op dit forum  :)

Bij alle (maar vooral bij de eerste twee) overheerst een groen zweem.
1. Ik vind dat je wat te conservatief bent geweest met de sluitertijd (*); de foto kan wel meer dynamiek gebruiken en ook de donkere delen zijn dichtgelopen (ok, op dropbox ziet het er beter uit  :) )
En ietsje croppen zodat de lijn linksonder netjes in het hoekje komt.
2. Je was te laat......foto's met afgesneden voorkant vind ik niet mooi....achterkantje eraf vind ik veel minder erg. Als ik de foto op dropbox bekijk, heb je nog wel kwaliteit genoeg om te croppen, bv van direct voor het voorwiel tot net achter Max zelf...levert voor mij een beter (veel beter) beeld op. En ook hier...sluitertijd (*)....
3. lekker helder neusje...maar ook hier sluitertijd(*) en donkere delen en mss ietsje croppen tot lijntjes netjes de hoek uit lopen....
4. de minst geslaagde...kijkhoek is niet fijn, foto mist scherpte en de donkere delen zijn niet lekker.

Maar je hebt vast een hele leuke dag gehad met veel spektakel  :)

edit: (*) al denk ik dat je foto's meer gebaat zijn bij wat meer verheldering/oplichten van de donkere delen dan perse langere sluitertijd maar langere sluitertijden zijn nooit weg.......hoe meer beweging in de wielen en achtergrond hoe beter  :)
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2015, 21:32:07 door EviZ »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Gamma Racing Day 2015
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2015, 20:57:39 »
Afgelopen zaterdag ben ik naar de Gamma Racing Day geweest op het TT Circuit Assen. Waarom zaterdag, want dan is het betaald? Omdat je op zaterdag ook alle wagens, motoren en in dit geval de demo van Max Verstappen langs ziet komen en je alle ruimte hebt een mooi plekje te vinden om uitgebreid te fotograferen.

Enkele wilde ik delen, die ik, al zeg ik het zelf, toch wel goed gelukt vind.  :angel:

Ik sta open voor commentaar!  ;)

Alle foto's heb ik geschoten met de Sigma 'Bigma' 50-500mm met/op een monopod.

1.


2. Max Verstappen; nét niet volledig in beeld, maar door de scherpte toch wel goed gelukt.


3.


4. Deze kwamen op het lange rechte stuk toch wel erg snel voorbij.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd