Auteur Topic: wezen testen met een ringflitser  (gelezen 920 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2014, 00:44:20 »
Volgens mij is het geen flitser met een buis in een ring, maar iets met twee flitsbuisjes, waar er ook nog maar eentje het van doet.
Zo'n flitser is het ook, van sigma.

Zelf heb ik een Sigma ringflitser en daarbij kun je kiezen tussen de linker of de rechter flitshelft of beide. Standaard gebruik ik beide zodat je inderdaad geen schaduw krijgt, soms wil je juist toch alleen van één kan belichten (bijv. als je van de andere kant al zonlicht hebt), maar in dit geval is dat niet nodig maar krijg je er juist de schaduwen van. Dus nog even goed naar je instellingen kijken ;).
Dank voor de tip. Ik ga de handleiding eens uitpluizen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2014, 00:44:20 »

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2014, 00:44:20 »
Volgens mij is het geen flitser met een buis in een ring, maar iets met twee flitsbuisjes, waar er ook nog maar eentje het van doet.
Zo'n flitser is het ook, van sigma.

Zelf heb ik een Sigma ringflitser en daarbij kun je kiezen tussen de linker of de rechter flitshelft of beide. Standaard gebruik ik beide zodat je inderdaad geen schaduw krijgt, soms wil je juist toch alleen van één kan belichten (bijv. als je van de andere kant al zonlicht hebt), maar in dit geval is dat niet nodig maar krijg je er juist de schaduwen van. Dus nog even goed naar je instellingen kijken ;).
Dank voor de tip. Ik ga de handleiding eens uitpluizen.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2014, 09:59:52 »
Zoals glasbak al opmerkte viel het mij ook op dat de ringflitser hier niet optimaal gebruikt wordt. De bedoeling van een ringflitser is juist dat je geen schaduwen hebt omdat er compleet rondom de lens wordt belicht. Hierdoor krijg je bij volledig gebruik van de ring juist geen schaduw. Zelf heb ik een Sigma ringflitser en daarbij kun je kiezen tussen de linker of de rechter flitshelft of beide. Standaard gebruik ik beide zodat je inderdaad geen schaduw krijgt, soms wil je juist toch alleen van één kan belichten (bijv. als je van de andere kant al zonlicht hebt), maar in dit geval is dat niet nodig maar krijg je er juist de schaduwen van. Dus nog even goed naar je instellingen kijken ;).

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2014, 09:59:52 »
Zoals glasbak al opmerkte viel het mij ook op dat de ringflitser hier niet optimaal gebruikt wordt. De bedoeling van een ringflitser is juist dat je geen schaduwen hebt omdat er compleet rondom de lens wordt belicht. Hierdoor krijg je bij volledig gebruik van de ring juist geen schaduw. Zelf heb ik een Sigma ringflitser en daarbij kun je kiezen tussen de linker of de rechter flitshelft of beide. Standaard gebruik ik beide zodat je inderdaad geen schaduw krijgt, soms wil je juist toch alleen van één kan belichten (bijv. als je van de andere kant al zonlicht hebt), maar in dit geval is dat niet nodig maar krijg je er juist de schaduwen van. Dus nog even goed naar je instellingen kijken ;).

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2014, 09:25:58 »
Zeker niet mis maar je kunt er denk ik nog meer mee spelen zodat je niet ziet dat er geflitst is.
Met flitsen niet meer dan F11-16 is mijn ervaring en dan heel gericht, anders het licht dempen.
Voor macro buiten heb ik de ringflitser nog niet geprobeerd.
Ik gebruik als nodig mijn zelfbouw flitskoker.

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2014, 09:25:58 »
Zeker niet mis maar je kunt er denk ik nog meer mee spelen zodat je niet ziet dat er geflitst is.
Met flitsen niet meer dan F11-16 is mijn ervaring en dan heel gericht, anders het licht dempen.
Voor macro buiten heb ik de ringflitser nog niet geprobeerd.
Ik gebruik als nodig mijn zelfbouw flitskoker.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2014, 08:49:31 »
Ik vind het heel mooi gedaan! Mijn voorkeur gaat naar 1 en 4 uit. Keep on flashing!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2014, 08:49:31 »
Ik vind het heel mooi gedaan! Mijn voorkeur gaat naar 1 en 4 uit. Keep on flashing!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2014, 06:38:01 »
Je ziet dat er een flitser is gebruikt in deze foto's en persoonlijk vind ik dat niet mooi.
Dit kun je vooral zien aan de sterke contrasten tussen licht en donker wat een onprettige dynamiek geeft (zwarte delen in de foto).


Volgens mij is het geen flitser met een buis in een ring, maar iets met twee flitsbuisjes, waar er ook nog maar eentje het van doet.

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2014, 06:38:01 »
Je ziet dat er een flitser is gebruikt in deze foto's en persoonlijk vind ik dat niet mooi.
Dit kun je vooral zien aan de sterke contrasten tussen licht en donker wat een onprettige dynamiek geeft (zwarte delen in de foto).


Volgens mij is het geen flitser met een buis in een ring, maar iets met twee flitsbuisjes, waar er ook nog maar eentje het van doet.

bbwijdieks

  • Gast
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2014, 00:45:14 »
Je ziet dat er een flitser is gebruikt in deze foto's en persoonlijk vind ik dat niet mooi.
Dit kun je vooral zien aan de sterke contrasten tussen licht en donker wat een onprettige dynamiek geeft (zwarte delen in de foto).

Met een ringflitser werken is niet bepaald eenvoudig omdat je met zoveel factoren rekening moet houden.
Zoals altijd met macro ben je op zoek naar een bepaalde scherptediepte en een snelle sluitertijd.
En vervolgens zul je i.c.m. de flitser een balans moeten zien te vinden in de dynamiek van het totale beeld.
Die vervolgens weer afhankelijk is van de sterkte van het licht (schaduw of vol in de zon) en de dieptewerking.

Om je dynamisch bereik te vergroten kun je de iso omhoog doen of een langere sluitertijd gebruiken.
Diafragma en flitsintensiteit hebben hier helaas 0,0 invloed op wat kan meehelpen is dat je de zon in de rug hebt.
Ertegenin of erbuiten (in de schaduw) fotograferen zal flink ten koste gaan van je dynamisch bereik.
Misschien dat dit anders uitpakt als je nog een tweede externe flitser op de achtergrond richt...........

bbwijdieks

  • Gast
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2014, 00:45:14 »
Je ziet dat er een flitser is gebruikt in deze foto's en persoonlijk vind ik dat niet mooi.
Dit kun je vooral zien aan de sterke contrasten tussen licht en donker wat een onprettige dynamiek geeft (zwarte delen in de foto).

Met een ringflitser werken is niet bepaald eenvoudig omdat je met zoveel factoren rekening moet houden.
Zoals altijd met macro ben je op zoek naar een bepaalde scherptediepte en een snelle sluitertijd.
En vervolgens zul je i.c.m. de flitser een balans moeten zien te vinden in de dynamiek van het totale beeld.
Die vervolgens weer afhankelijk is van de sterkte van het licht (schaduw of vol in de zon) en de dieptewerking.

Om je dynamisch bereik te vergroten kun je de iso omhoog doen of een langere sluitertijd gebruiken.
Diafragma en flitsintensiteit hebben hier helaas 0,0 invloed op wat kan meehelpen is dat je de zon in de rug hebt.
Ertegenin of erbuiten (in de schaduw) fotograferen zal flink ten koste gaan van je dynamisch bereik.
Misschien dat dit anders uitpakt als je nog een tweede externe flitser op de achtergrond richt...........

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2014, 23:59:53 »
Ik vind de scherpte wat tegenvallen, probeer niet verder te diafragmeren dan F11..F16, op F32 wordt het al snel een soepzooitje.

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2014, 23:59:53 »
Ik vind de scherpte wat tegenvallen, probeer niet verder te diafragmeren dan F11..F16, op F32 wordt het al snel een soepzooitje.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2014, 23:49:19 »

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2014, 23:49:19 »

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2014, 23:38:13 »
De eerste is een schorpioenvlieg.
De tweede is zo'n klein wit vlindetje. Geen idee welke soort het is.

Een vedermot.

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2014, 23:38:13 »
De eerste is een schorpioenvlieg.
De tweede is zo'n klein wit vlindetje. Geen idee welke soort het is.

Een vedermot.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2014, 23:31:01 »
Ben benieuwd of iemand nog een naam gaat geven aan die beestjes, die eerste ziet er vervaarlijk uit, zowel aan de voorkant als de achterkant.

De eerste is een schorpioenvlieg.
De tweede is zo'n klein wit vlindetje. Geen idee welke soort het is.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2014, 23:31:01 »
Ben benieuwd of iemand nog een naam gaat geven aan die beestjes, die eerste ziet er vervaarlijk uit, zowel aan de voorkant als de achterkant.

De eerste is een schorpioenvlieg.
De tweede is zo'n klein wit vlindetje. Geen idee welke soort het is.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2014, 23:28:26 »
Dat ziet er zeker niet verkeerd uit, dat flitsertje ga je vast nog veel plezier van hebben. Ben benieuwd of iemand nog een naam gaat geven aan die beestjes, die eerste ziet er vervaarlijk uit, zowel aan de voorkant als de achterkant.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: wezen testen met een ringflitser
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2014, 23:28:26 »
Dat ziet er zeker niet verkeerd uit, dat flitsertje ga je vast nog veel plezier van hebben. Ben benieuwd of iemand nog een naam gaat geven aan die beestjes, die eerste ziet er vervaarlijk uit, zowel aan de voorkant als de achterkant.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
wezen testen met een ringflitser
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2014, 23:24:42 »
Sinds verleden jaar heb ik een ringflitser maar ik had hem nog nooit gebruikt.
Vandaag ben ik wezen testen. Is het iets?

1.


2.


3.


4.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
wezen testen met een ringflitser
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2014, 23:24:42 »
Sinds verleden jaar heb ik een ringflitser maar ik had hem nog nooit gebruikt.
Vandaag ben ik wezen testen. Is het iets?

1.


2.


3.


4.