Auteur Topic: WR pentax kopen  (gelezen 8282 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #52 Gepost op: 28 februari 2014, 01:06:05 »
uiteindelijk gaat het om het plaatje wat je schiet................
Leuk, een forum cliché  ;) Hoe een foto tot stand komt en wat daarvoor nodig is doet er niet toe. Het resultaat ontstaat vanzelf. ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: WR pentax kopen
« Reactie #52 Gepost op: 28 februari 2014, 01:06:05 »

Offline ouwedeur

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 799
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re: WR pentax kopen
« Reactie #51 Gepost op: 27 februari 2014, 23:07:38 »
uiteindelijk gaat het om het plaatje wat je schiet................
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: WR pentax kopen
« Reactie #50 Gepost op: 27 februari 2014, 22:50:43 »
[...]
Wat Pentax op WR gebied wel uniek maakt is dat ze goedkopere weather sealed lenzen en bodies aanbieden.
[...]
Psies....dat is het!

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: WR pentax kopen
« Reactie #49 Gepost op: 27 februari 2014, 22:45:11 »
Weet ik, de opmerking was meer algemeen bedoelt en haakt ook in op een eerdere opmerking van jouw:

Daar ben ik het volkomen mee oneens want de werkelijkheid ligt een stuk genuanceerder, de bovenstaande filmpjes zijn daar het bewijs van ;)
Vandaar dat ik er zo op in ga misschien niet zo zinvol op een Pentax forum maar ik ben nu eenmaal iemand van de objectiviteit  :)

Dat denk ik ook. Dit soort dingen valt een beetje in de categorie "Linux crasht nooit", "Toyota's krijgen nooit pech" etc. Maar mensen hier overtuigen is onbegonnen werk denk ik. Het is tenslotte een Pentaxforum.

Wat Pentax op WR gebied wel uniek maakt is dat ze goedkopere weather sealed lenzen en bodies aanbieden.

@Vulcan: ooit eraan gedacht dat de Pentax marketing werkt en dat je daarom zoveel van die filmpjes ziet? Bij de release van elke weather-sealed Pentax camera staat wel een plaatje van een waterstraal tegen die camera aan. De hele tijd zeggen jullie dat Pentax niet (veel) aan marketing doet. Ik denk dat je het niet eens door hebt.

Niet dat er niet van dat soort filmpjes zijn van Canon en Nikon trouwens, en niet dat er geen Pentax filmpjes zijn waarin het wél mis gaat.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #48 Gepost op: 27 februari 2014, 11:41:24 »
Dat vuur is belachelijk eigenlijk; al blijft de camera werken, hij is wel totaal afgeschreven. Je moet òf gek zijn zoiets met je peperdure camera te doen, òf het moet een gejatte camera zijn.
Ik vind m.n. het 2de filmpje niet overtuigend qua WR. De film is overduidelijk met meerdere shots gemaakt, wie zegt me dat na 08:30 min niet een andere camera gepakt is?
Wil je zoiets geloofwaardig brengen, dan moet je in één shot filmen. Maar ik geloof heus dat de duurdere modellen van Canikons ook aardig wat water kunnen verdragen.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

bbwijdieks

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #47 Gepost op: 26 februari 2014, 23:02:10 »
Huh het is niet Pentax zelf, maar gewone Pentax gebruikers die filmpjes op Youtube zetten. En aangezien er veel meer Canikon gebruikers zijn, zou je dan ook meer waterige filmpjes van Canikon mogen verwachten. Het lijkt me sterk dat Pentaxianen gewoon meer durven dan Canikoners. :-\

Weet ik, de opmerking was meer algemeen bedoelt en haakt ook in op een eerdere opmerking van jouw:

Citaat
Ja, zo intensief afspoelen kan volgens mij enkel met een Pentax

Daar ben ik het volkomen mee oneens want de werkelijkheid ligt een stuk genuanceerder, de bovenstaande filmpjes zijn daar het bewijs van ;)
Vandaar dat ik er zo op in ga misschien niet zo zinvol op een Pentax forum maar ik ben nu eenmaal iemand van de objectiviteit  :)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: WR pentax kopen
« Reactie #46 Gepost op: 26 februari 2014, 21:47:04 »
Het lijkt me sterk dat Pentaxianen gewoon meer durven dan Canikoners. :-\

We dare to be different...

We use Pentax !!

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #45 Gepost op: 26 februari 2014, 21:43:14 »
Er is geen universele standaard voor dus het is meer een kwestie van wie het hardst roept...........
Pentax maakt hier het meeste gebruik van en daar is natuurlijk niets mis mee.
Huh het is niet Pentax zelf, maar gewone Pentax gebruikers die filmpjes op Youtube zetten. En aangezien er veel meer Canikon gebruikers zijn, zou je dan ook meer waterige filmpjes van Canikon mogen verwachten. Het lijkt me sterk dat Pentaxianen gewoon meer durven dan Canikoners. :-\
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Serpiente

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #44 Gepost op: 26 februari 2014, 18:32:24 »
Leuk hor.. IJs snap ik nog, omdat je weleens op de Noord- of Zuidpool kan komen om foto's te maken. Alleen vraag ik me af of hij bij extreem lage temperaturen ook werkt en niet alleen als hij al ontdooit is. Vuur is een beetje overbodig. ;)

bbwijdieks

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #43 Gepost op: 26 februari 2014, 15:04:28 »
Oja? Zoals ik al opmerkte "enkel zachte douchestraal of milde regenbui".
Ik ben nog niet één filmpje tegengekomen waar een Canikon gewoon onder een harde straal water dicht op de camera gaat.
Natuurlijk zal die Nikon een regenbui ook prima overleven, maar het blijft een feit dat de WR van Pentax blijkbaar meer vertrouwen inboezemt. Anders stond dit soort filmpjes over Canikon ook wel op Youtube. Wil niet zeggen dat het nooit uitgeprobeerd is...  :-\ :-X

Er is geen universele standaard voor dus het is meer een kwestie van wie het hardst roept...........
Pentax maakt hier het meeste gebruik van en daar is natuurlijk niets mis mee.
Je kunt ook een stap verder gaan (nog geen Pentax tegengekomen in deze categorie):

Canon 7D - Hardcore Durability Test

Test photo - Le crash test du Nikon D3s

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1238
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #42 Gepost op: 26 februari 2014, 11:56:54 »
Uit ervaring kan ik zeggen dat een K7 dat helaas niet leuk vind. Vraag me wel af, is de originele grip WR? Heb een paar weken terug een timelapse geschoten, waar het na een tijdje begon te regenen en te waaien. De camera had geen probleem, maar de grip vond het toch niet zo fijn. Water onder de shutter gekomen, blokkeerde de autofocus en het afdrukken, zelfs als hij uit stond.
Na een dag rijst overigens weer prima :)

yep, originele grip is WR, kan ik uit ervaring vertellen. Hij is doorweekt geweest in de atractie, en geen probleem (K-7 met originele grip en de 18-55 WR)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #41 Gepost op: 26 februari 2014, 11:47:38 »
Er staan er anders genoeg van op hoor  ;)

Oja? Zoals ik al opmerkte "enkel zachte douchestraal of milde regenbui".
Ik ben nog niet één filmpje tegengekomen waar een Canikon gewoon onder een harde straal water dicht op de camera gaat.
Natuurlijk zal die Nikon een regenbui ook prima overleven, maar het blijft een feit dat de WR van Pentax blijkbaar meer vertrouwen inboezemt. Anders stond dit soort filmpjes over Canikon ook wel op Youtube. Wil niet zeggen dat het nooit uitgeprobeerd is...  :-\ :-X
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

bbwijdieks

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #40 Gepost op: 26 februari 2014, 11:28:00 »
Ja, zo intensief afspoelen kan volgens mij enkel met een Pentax. Zo'n filmpje kom je op het internet niet tegen van Canikon. Hooguit van de Nikon D600 en D7000 in zachte regen of onder een zachte douchestraal.
Ik ga het niet uitproberen, maar het lijkt erop dat je met een WR Pentax zelfs nog foto's kan maken onder de waterspiegel zonder problemen. (disclaimer: don't try this at home!)

Er staan er anders genoeg van op hoor  ;)

D700 + AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR weather seal test

etc.

WR is betrekkelijk het hangt sterk af van de kwaliteit van de rubbers en de plaatsing ervan.
Op termijn kunnen ze uitdrogen en worden ze poreus of hechten ze niet meer, dan heb je er niets meer aan.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1238
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #39 Gepost op: 26 februari 2014, 10:38:03 »
De K-7 met 18-55 wr lens erop, en ja zelf ook erg nat geworden met de camera in m'n hand (op 18mm, niet gecropped, dus kan je nagaan hoe dichbij de camera was en dus erg nat werdt, en het nu nog steeds gewoon doet)

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35081.0

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #38 Gepost op: 26 februari 2014, 09:59:18 »
Geweldig. Zo krijg je hem ook echt goed schoon. :)
Ja, zo intensief afspoelen kan volgens mij enkel met een Pentax. Zo'n filmpje kom je op het internet niet tegen van Canikon. Hooguit van de Nikon D600 en D7000 in zachte regen of onder een zachte douchestraal.
Ik ga het niet uitproberen, maar het lijkt erop dat je met een WR Pentax zelfs nog foto's kan maken onder de waterspiegel zonder problemen. (disclaimer: don't try this at home!)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: WR pentax kopen
« Reactie #37 Gepost op: 25 februari 2014, 22:39:48 »
Als je landschapsfotografie wil gaan doen zou ik serieus de K5IIs overwegen. Dus de K5II zonder anti-aliasing filter.
Dat is ook in de testen hét advies (zie onder andere DP-Review).
Bij portretfotografie ligt echter met de K5IIs weer moiré op de loer, maar hangt af van wat voor soort portretfoto's je maakt.
De K5IIs is nu heel aantrekkelijk geprijst en je kunt gezien je budget er dan ook direct een betere lens of lenzen bij kopen dan de kitlenzen.
Dan zou ik zelf gaan voor de K5IIs met 18-135 mm. Ideale combi om mee te beginnen.

Serpiente

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #36 Gepost op: 25 februari 2014, 19:15:26 »
Nog een youtubefilmpje voor de twijfelaars die de perfecte WR van Pentax goed demonstreert:



Geweldig. Zo krijg je hem ook echt goed schoon. :)

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1238
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #35 Gepost op: 25 februari 2014, 16:33:07 »
€189 voor een nieuwe 18-55mm wr. ??? ??? ??? Die heb ik 2e hands gekocht voor €30. ;D

hier een 2e hands 18-55mm wr.
http://www.kamera-express.nl/product/12183721/pentax-18-55mm-f-3-5-5-6-smc-da-wr-occ-/

grJohan

en ik heb een nieuwe voor 50€ gekocht  ;C ;C (was bulk verkoop)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #34 Gepost op: 25 februari 2014, 15:52:21 »
Nog een youtubefilmpje voor de twijfelaars die de perfecte WR van Pentax goed demonstreert:



Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #33 Gepost op: 9 februari 2014, 23:16:58 »
Olla, over de kwaliteiten van de Pentax en de WR is inmiddels genoeg gezegd. Maarrrrr ik heb onlangs een 700d in handen gehad en mogen gebruiken voor m'n werk. Ik wist meteen waarom ik een Pentax kocht. Canon, body licht, nogal plastic achting en goedkoop aanvoelend. Ik raakte verder ook niet heel opgewonden van de kleuren en AF in combi met de kitlenzen van Canon. Was overigens wel anders met hun 70-200. Weegt dan ook ruim een kilo en over de de 1000 euries. Daarnaast als je over wil stappen voor droog werk op een andere camera, waarom niet meteen een Pentax body d'r bij en delen van je lenzen, dat scheelt. Of zoals gezegd meteen de K3, ik heb hem zelf niet maar die presteert denk ik ook bij droge omstandigheden  ;D. Maar zonder gekheid een goede camera met WR sealing presteert heus ook in droge omstandigheden dus met de aanschaf van een extra camera zou je geld weg gooien. Veel wijsheid gewenst bij het maken van de meest acceptabele keuze.

Vr Gr Sander
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2014, 23:32:11 door drielletje »

Serpiente

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #32 Gepost op: 9 februari 2014, 15:25:00 »
Gewoon afspoelen onder de kraan, maar niet met een harde straal. Heb ik ook eens met mijn K-7 en DA*55mm gedaan waar een halve pint Guinness overheen was gegaan met St. Patrick's Day.
Haha ik ben je dankbaar. Hij is weer schoon. De schuifjes en knopjes klemmen niet meer door het zout. Hij voelt weer als nieuw. Ook dat kan met een Pentax! ;)

RonHendriks

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #31 Gepost op: 9 februari 2014, 13:56:01 »
Ik moet wel nog iets toevoegen, want de aanbieding van de K-30 met die twee lenzen is mooi, maar er is een klein addertje....

Van deze lenzen 18-55mm, 50-200mm en 55-300mm zijn verschillende versies gemaakt door de jaren heen.

Eerst waren er de DA versies zonder wheatersealing. Daar is een goedkopere DA-L versie van gemaakt zonder sealing (dat is die in de aanbieding) en die hebben geen metalen, maar een plastic bajonet. Daarna zijn cde WR versies gekomen en ik meen dat er ook een DA-L versie van geweest is.

De aanbieding is dus goedkoop, maar geen sealing en plastic mounts.

Shoppen en opletten is dus wel geboden en keuzes maken:
http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/pentax/spiegelreflex-camera/c260_1013
Een start met de 18-135mm is natuurlijk ook een mogelijkheid.

RonHendriks

  • Gast
Re: WR pentax kopen
« Reactie #30 Gepost op: 9 februari 2014, 13:45:40 »
Ik weet even niet precies wat het verschil tussen de K-30 en K-50 was, maar die winkel heeft wel een mooie aanbieding voor de K-30 met 18-55 en 55-300mm, dus dat lijkt me een mooie start.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: WR pentax kopen
« Reactie #29 Gepost op: 9 februari 2014, 08:28:22 »
Als je al begint met een Pentax camera, dan moet je de standaard DA18-55mm zoomlens zeker niet los gaan aanschaffen. Als je het geheel als "kit" koopt, dan kost de lens je maar een euro of 50/60. Dit is trouwens helemaal geen verkeerde lens om te beginnen. Wil je wat meer uitgeven kan ik de DA 18-135mm aanraden, die is ook als "kit" met een K50 of K5II te krijgen. Ook een stuk goedkoper dan los aangeschaft en ook WR. Met deze lens heb je een groter bereik en is kwalitatief een goede stap hoger.

Groet, Carel

100% mee eens ... de 18-135 is ook mijn standaard lens ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: WR pentax kopen
« Reactie #28 Gepost op: 8 februari 2014, 23:07:35 »
Als je al begint met een Pentax camera, dan moet je de standaard DA18-55mm zoomlens zeker niet los gaan aanschaffen. Als je het geheel als "kit" koopt, dan kost de lens je maar een euro of 50/60. Dit is trouwens helemaal geen verkeerde lens om te beginnen. Wil je wat meer uitgeven kan ik de DA 18-135mm aanraden, die is ook als "kit" met een K50 of K5II te krijgen. Ook een stuk goedkoper dan los aangeschaft en ook WR. Met deze lens heb je een groter bereik en is kwalitatief een goede stap hoger.

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1