Oei, dat is een onderwerp met meer kanten.
Het eenvoudige antwoord is dat de actie van Brein niet zo nuttig is en weinig zinvol op het eerste gezicht.
Wat ze misschien wel slim gedaan hebben is een precedent scheppen voor verdere stappen via de rechter.
Het huidige standpunt van de rechterlijke macht betreffende downloaden van materiaal met een copyright.... tja

Kan alleen maar verzonnen zijn door iemand uit de rechtspraak, je mag wel downloaden, maar niet beschikbaar stellen of delen.
Principieel is het natuurlijk niet netjes om iets te downloaden waar iemand anders geld voor heeft uitgegeven om het te maken.
Iedereen kan bedenken dat dit nooit de bedoeling is geweest en dat het erg riekt naar iets illegaals.
Bij alle DVD's, series of software, die je koopt staat ook een mooi copyright, waar je aan moet houden.
Als we met zijn allen gaan besluiten dat regeltje x niet voor ons geldt, omdat we er makkelijk omheen kunnen, wordt het een zooitje.
Op de stoep parkeren is een ergernis bij mij in de straat en erg lastig, en iedereen weet dat het niet mag.
Dan kunnen we wel zeggen 'maar iedereen doet het toch, dus wat maakt het uit?' - dat lijkt me een redelijke vergelijking.
Er vloeit geen bloed uit, maar er is nu eenmaal afgesproken dat dit de regels zijn.
Ik snap dat dit een gebruik is, wat door slimme jongens is bedacht en erg snel door iedereen ge/mis-bruikt wordt.
Ben ik dan Roomser-dan-de-Paus? Nee, zeker niet - ik download ook wel eens wat.
Ik probeer wel daarin keuzes te maken, die ik met mijn geweten kan verzoenen.
Als ik software elke dag ga gebruiken, ga ik die niet illegaal downloaden en een crack er op loslaten.
Dan koop ik de software of gebruik het niet, dat lijkt mij een goede manier om er mee om te gaan.
Wil ik voor de lol ergens mee spelen en gooi ik het na een half uur weer weg, dan ga ik daar echt niet moeilijk over doen.
Zou iedereen Photoshop willen gebruiken? Vast wel, maar het kan ook prima met een gratis alternatief.
Ga dan niet Photoshop downloaden, een crack gebruiken en zo zorgen dat de volgende versie nog duurder wordt.
Dat is toch een beetje de spiraal waar we zo in terecht zijn gekomen.
En omdat die prijs zo hoog is, zijn er meer mensen die er ook gebruik van gaan maken.
Heel verhaal, maar wel een belangrijke kwestie (en nee ik werk niet voor Microsoft of zoiets

).