Auteur Topic: piratebay blockade  (gelezen 13460 keer)

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:piratebay blockade
« Reactie #57 Gepost op: 11 juli 2012, 20:46:37 »
Maar dat veranderd niets aan de stelling:Wat vinden jullie van de blockade van de piratebay?
En ik heb begrip voor die blokkade.

Ik heb geen begrip voor de blokkade. Ik vind die onzinnig en onjuist.

TPB vergemakkelijkt het downloaden van muziek en software wat in Nederland nog altijd niet strafbaar is. En ze vergemakkelen alleen, ze bieden zelf niet aan. Om deze redenen vind ik het onjuist. Ik vind het onzinnig omdat het internet te fluïde is (zo is het internet ook opgezet en dat is tevens de kracht) voor dit soort eenvoudige blokkades, er is te makkelijk om heen te werken (zelfs een tijdje via de cache van google).

Daarnaast ben ik van mening dat de er meer gedaan moet worden aan betaalbaar en gemakkelijk alternatieven door de muziekindustrie, de filmindustrie, de softwareindustrie en de boekenindustrie. Muziek gaat de goede kant op met o.a. iTunes Store en Spotify maar bv films is het nog droevig gesteld met legaal aanbod in Nederland, laat staan dat dat legaal aanbod een beetje op tijd komt. En alle boeken zouden met een downloadcode moeten komen (zoals vinyl platen dat hebben).

die heffing op een mp3-speler lijkt me zinniger dan op een cd/dvd.

CD's worden volgens mij nauwelijks nog gebruikt om muziek op te branden, maar vooral om data op te zetten. Wie brand er hier nog CD's? Als je een beetje handig bent link je je pc gelijk aan je stereo.

Afgezien van dat vind ik zo'n heffing sowieso onzinnig. Alsof dat geld bij die artiesten terecht komt.

Eens, eens en eens.
Verliefd op de K-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #57 Gepost op: 11 juli 2012, 20:46:37 »

jjw

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 11 juli 2012, 20:06:03 »
die heffing op een mp3-speler lijkt me zinniger dan op een cd/dvd.

CD's worden volgens mij nauwelijks nog gebruikt om muziek op te branden, maar vooral om data op te zetten. Wie brand er hier nog CD's? Als je een beetje handig bent link je je pc gelijk aan je stereo.

Afgezien van dat vind ik zo'n heffing sowieso onzinnig. Alsof dat geld bij die artiesten terecht komt. Hoe bepalen ze uberhaupt nauwkeurig wie welk deel van de opbrengst krijgt? Het gaat immers om het compenseren voor downloads, waarbij je dus juist niet weet wie wat download. De top 40 zegt dus helemaal niets over hoeveel geld iemand nu echt zou moeten krijgen van zo'n cd/dvd heffing.

Offline Koen_VP

• Junior Member
« Reactie #55 Gepost op: 11 juli 2012, 19:50:53 »
In Nederland niet dacht ik, In België wel echter... (tenzij je er meteen een licentie bijneemt natuurlijk).

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #54 Gepost op: 11 juli 2012, 15:28:57 »
Die heffing is er al lang voor CDs en DVDs. Vanaf 1 januari komt deze zeer waarschijnlijk ook op MP3-spelers. Of het ook voor mobiele telefoons, laptops, etc gaat gelden is nog onbekend.
Zat toch al lang op MP3's?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 11 juli 2012, 14:36:25 »
Sterker nog: dit voorstel heeft het niet gehaald. Afgelopen november werd duidelijk dat de kamer het niet wil, inclusief de VVD, waar Teeven die met het idee kwam, van is.

Klopt!

http://3voor12.vpro.nl/#!/nieuws/2012/juli/Geen-downloadverbod-tijdelijke-thuiskopieregeling.html

Maar dat veranderd niets aan de stelling:Wat vinden jullie van de blockade van de piratebay?
En ik heb begrip voor die blokkade.

Ger

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #52 Gepost op: 11 juli 2012, 12:08:01 »
Zo te zien is dat een voorstel. Dus dat betekent dat het nog niet zo is.
Sterker nog: dit voorstel heeft het niet gehaald. Afgelopen november werd duidelijk dat de kamer het niet wil, inclusief de VVD, waar Teeven die met het idee kwam, van is.
Verliefd op de K-1

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #51 Gepost op: 11 juli 2012, 10:36:28 »
Het geeft toch te denken!!

Ger ;)

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 10 juli 2012, 22:29:40 »
Hieronder een citaat uit een document van Wikipedia.
Daaruit blijkt dat iemand die illegaal download niet in alle gevallen vrijuit zal gaan.
En dat je een copie mag hebben van je software, lijkt me duidelijk, maar dat is dan wel voor software die je zelf gekocht hebt, en niet illegaal gedowload hebt.

Juridisch

In Nederland stelt de regering voor om het zonder toestemming downloaden van auteursrechtelijk beschermde werken een onrechtmatige daad te maken. Dit betekent dat iemand die illegaal downloadt, weliswaar niet strafrechtelijk vervolgd kan worden, maar dat van hem of haar wel via een civiele procedure schadevergoeding zou kunnen worden gevorderd.

Offline Diederik

• Junior Member
  • K1, K5, wat meuk...
« Reactie #49 Gepost op: 10 juli 2012, 22:24:03 »
De prijs van Photoshop is ook diefstal ;) Maar even serieus: de heffing is alleen voor muzikanten volgens mij. Ik weet niet of de filmindustrie ook profiteert en het geldt zeker niet voor software dacht ik. En downloaden is toch nog steeds niet illegaal in Nederland?

De CD-Heffing is volgens mij alleen voor muziek. Wat mij betreft blijft hij, maken we het downloaden van muziek legaal, en kappen we met ouwehoeren :)

Downloaden an sich is niet illegaal - het is toegestaan om een backup te hebben van software - maar volgens mij is het copieeren van software waarvan je geen licentie hebt nog steeds niet toegestaan. Maar ik ben geen jurist.

Overigens vind ik €900 (eerder genoemd, iets in die trend?) veels te veel voor een mooi stukje software. Dan zou ik kijken naar iets van Corel, of Open Source (al werkt de Gimp niet zo lekker als Adobe Photoshop)

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #48 Gepost op: 10 juli 2012, 22:16:04 »
Dus als ik jullie goed begrijp, als je een paar dubbeltjes extra betaald voor een DvDtje, mag je vervolgens gratis adobe-photoshop downloaden en gebruiken.......
Lijkt me diefstal. ;D
Die extra heffing is eigenlijk ook diefstal, daar maken ze echt niet een paar centen over naar adobe toe. :'(

De prijs van Photoshop is ook diefstal ;) Maar even serieus: de heffing is alleen voor muzikanten volgens mij. Ik weet niet of de filmindustrie ook profiteert en het geldt zeker niet voor software dacht ik. En downloaden is toch nog steeds niet illegaal in Nederland?
Verliefd op de K-1

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #47 Gepost op: 10 juli 2012, 22:14:10 »
Weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, in België betalen we sinds geruime tijd een bijkomende heffing op elk denkbaar externe media (CD/DVD/harde schijf/MP3 speler/...), of je dit nu professioneel gebruikt of niet. Dan stel ik me de vraag hoe iets waar je voor betaald toch illegaal kan zijn...

Die heffing is er al lang voor CDs en DVDs. Vanaf 1 januari komt deze zeer waarschijnlijk ook op MP3-spelers. Of het ook voor mobiele telefoons, laptops, etc gaat gelden is nog onbekend.
Verliefd op de K-1

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 10 juli 2012, 22:11:01 »
Dus als ik jullie goed begrijp, als je een paar dubbeltjes extra betaald voor een DvDtje, mag je vervolgens gratis adobe-photoshop downloaden en gebruiken.......
Lijkt me diefstal. ;D
Die extra heffing is eigenlijk ook diefstal, daar maken ze echt niet een paar centen over naar adobe toe. :'(

ger

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #45 Gepost op: 10 juli 2012, 19:52:01 »
Koen het is het het zelfde.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Koen_VP

• Junior Member
« Reactie #44 Gepost op: 10 juli 2012, 19:24:06 »
Weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, in België betalen we sinds geruime tijd een bijkomende heffing op elk denkbaar externe media (CD/DVD/harde schijf/MP3 speler/...), of je dit nu professioneel gebruikt of niet. Dan stel ik me de vraag hoe iets waar je voor betaald toch illegaal kan zijn...

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #43 Gepost op: 10 juli 2012, 17:00:58 »
 :evil:
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 9 juli 2012, 21:34:28 »
Da's waar........zo lust ik er nog wel eentje! :D :D :D

Ger

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #41 Gepost op: 9 juli 2012, 21:19:50 »
Dit was wat ik heb gelezen in je eerste mail:

Wat vinden jullie van de blockade van de piratebay?

Vandaar mijn antwoord.

Greetz:  Ger
Ja ja maar daarom kan ik daar na nog wel iets anders vragen  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 9 juli 2012, 20:43:34 »
Heb je ooit van meineed gehoord????.....................Ook strafbaar!!
 :D
Ger

Offline SemPai

• Full Member
  • *
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
« Reactie #39 Gepost op: 9 juli 2012, 20:27:00 »
Het blokkeren van een website gaat in tegen het het basis principe van internet: vrije informatie voor iedereen.

Wat is de volgende stap; sites blokkeren die een andere mening propageren ? Ander geloof ? Ander merk camera ?

Wat iemand met de aangeboden info doet, is zijn/haar eigen verantwoordelijkheid.

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #38 Gepost op: 9 juli 2012, 20:15:17 »
Ikzelf ben een vinylfreak dus downloaden ligt hier iets moeilijker ;-)
Same here. En dat maakt vinyl ook zo veel leuker dan CDs of digitaal. Wat je schrijft: goed werk moet beloond worden dus ik luister veel ‘digitaal’ (legaal en semi-legaal) maar als ik iets echt leuk vind wil (moet?) ik het op vinly hebben.
Verliefd op de K-1

HansK

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 9 juli 2012, 19:46:58 »
zet maar niet te veel op het forum over dit onderwerp .
 je weet nooit wie er mee leest  :-X :-X :-X

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 9 juli 2012, 19:16:09 »
Dit was wat ik heb gelezen in je eerste mail:

Wat vinden jullie van de blockade van de piratebay?

Vandaar mijn antwoord.

Greetz:  Ger

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #35 Gepost op: 9 juli 2012, 19:03:25 »
Mijn vraag was wat vind je op de manier waarop het gebeurd.

Je vergelijking kloppen ook niet helemaal want niet de koffieshop (piratebay) word aan gepakt maar in princiepen word de weg er naartoe voor je af gesloten, niet door de politie maar door het bedrijf die over de weg gaat en daar zit het probleem.
Mijn voorbeeld van de NS is ook niet goed, want eigenlijk is het pro-rail die de treinen van de NS blokkeert omdat er zwart rijders zijn dat is toch te scheef voor woorden?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 9 juli 2012, 17:43:35 »
Het bezoeken van een website, is natuurlijk legaal.
Behalve als die site tot illegale dingen aanzet.
En nee, de NS moet geen treinen gaan blokkeren, omdat er mensen zijn die illegaal meerijden, maar......ik weet toch wel voorbeelden te noemen, van cafe's/Koffiehuizen, die gewoon gesloten werden, omdat zich daar illegale praktijken afspeelden.
De meeste mensen die daar kwamen deden dingen die normaal waren in zo'n etablisement, en toch voor die minderheid, die geen gehoor gaf hiermee te stoppen, werd zo'n koffiehuis gesloten.
Ik weet ook niet of je in een drgelijk geval van censuur kunt spreken,je verdedigt alleen de belangen van de producent.
Als jij en vele andere duizende mensen dagelijks naar de AH gaat zonder te betalen, zal dat bedrijf zo failliet zijn.
Ik begrijp dat ik het ver doortrek, maar de stelling was wat vind je van die bokkade, en dat zeg ik weer: Ik kan er begrip voor opbrengen.

Ger

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #33 Gepost op: 9 juli 2012, 17:23:51 »
Blokkade is begrijpelijk maar de manier waarop niet.

Moet de NS zometeen ook treinen gaan blokkeren omdat er zwart rijders mee rijden?  :D

Ze moeten de mensen die illegaal bezig zijn aanpakken en zover bij mij bekend is een bezoeken van een website nog steeds legaal hier in nederland dus dergelijk "censuur" is volgens imijn meer tegen de wet of niet?
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2012, 17:27:01 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ