Muziek koop ik op cd/lp.. Ik download wel om te luisteren of het wat is of ik gebruik daar Spotify voor. Als ik ook nog eens heffing moet betalen dan moet ik dubbel betalen dankzij die oh zo eerlijke VVD (die opkomt voor de werkenden kuch kuch kuch).. Gooi muziek dan in een lager BTW-tarief (en concertkaartjes ook weer).
Films kijk ik in de bios met mijn Pathé Unlimited of ik download via de Piratebay (nog steeds). Dat laatste komt nu zelden nog voor.
Series download ik tenzij het te lang duurt of ze moeilijk te downloaden zijn. Ik heb The Big Bang Theory gewoon op DVD.
Software zoals Lightroom en Photoshop heb ik gedownload. Ik kan wel een licentie kopen via mijn werk, maar dan betaal ik evengoed nog een paar honderd voor beide pakketten. Verder koop ik wel vaak apps (legaal) en mijn besturingssysteem is legaal.
Boeken over Photoshop etc. haal ik ook in PDF formaat. Ik kocht ze weleens, maar ik woon niet zo groot.

Games koop ik wel (Playstation 3) voor de multiplayer en games die alleen een singleplayer hebben leen ik van fanatieke vrienden.

Het is niet zo dat wanneer ik niets illegaal doe dat de industrie meer aan mij zou verdienen. Ik heb hetzelfde budget, maar kan dan gewoon minder doen. Ik steek mijn geld meer in apparatuur en reizen.
Die blokkade is een beetje zinloos, want mensen vinden wel weer wat anders (andere proxy

). Ik denk dat veel industrieën zich eens creatief moeten worden. Ik zie wel wat initiatieven als Spotify die inspringen op huidige trends. Mensen willen iets makkelijk voor handen hebben, moet compleet zijn en portable. Vroeger had iedereen een desktop, nu een laptop en nu vaak zelfs alleen een tablet. Mensen willen niet vast zitten aan één plek, maar overal kunnen genieten. Vroeger was alles gericht op 'uitjes' (films --> bios, games --> arcadehall etc.). Dat is naar thuis verplaatst en misschien moet dat weer de andere kant op. Mensen zitten al genoeg thuis en sociaal contact is voornamelijk digitaal. Steeds meer mensen krijgen meer behoefte aan echt sociaal contact.