Auteur Topic: K30 als opvolger K-r  (gelezen 20915 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #145 Gepost op: 24 mei 2012, 14:42:24 »
De Q is volgens mij al EOL en die K-5n is alleen maar een gerucht. FF een droom van enkelen, dat laat al wat minder ruimte voor zo'n line-up. Lijkt me overigens ook niet heel handig om een K-3 uit te brengen als er ook nog een K-5n komt. Of is de K-3 jouw lang verwachte APS-H model?

1 model onder de K30 en een vervanger voor de K-5 lijkt me wel voldoende voorlopig. In het segment waar o.a. de D400 zit heeft Pentax niet zoveel te zoeken omdat de K5 en mogelijke opvolger al kan concurreren met dat segment. Wat zou een K-3 nog moeten brengen? De FPS-race verlies je toch van SLT-camera's en andere functionaliteit heeft de K-5 nu ook al.

K-5n en K-3 zijn eigenlijk redelijk hetzelfde. Enkel het grootste verschil tussen beide zou de electronica kunnen zijn. Geen idee of Pentax nu in de hele lijn deze PRIME M stopt. Er zou ook ruimte zijn voor een electronicaset met een duo-processor (alles optimaal ingezet voor snellere werking) voor top aps-c (K-3), FF (K-1) en 645Dn. Waar de enkele PRIME M dan in de K-01, K-30 en K-5n zou zitten.

Kost wel geld en is iets waar Hoya geen cent aan heeft uitgegeven (misschien maar goed ook, want ook lage bedrijfsproductiekosten). Zeker in het hogere segment kan de cameralijn nog wel een oppepper gebruiken in verwerkingssnelheid. Dat kan middels een duo-processor, of met een andere (en duurdere chip) die bv ook USB 3.0 ondersteund en een snellere verwerking heeft. Met name als een 645Dn een 60 megapixel CMos sensor zou krijgen, dan kan daar best wel wat geavanceerdere electronica in, net als in een 24 megapixel FF.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #145 Gepost op: 24 mei 2012, 14:42:24 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #144 Gepost op: 24 mei 2012, 14:23:03 »
Ik zie zo 1, 2 ,3 geen ingang voor een externe microfoon of wel? (of iets over een extra grip)

Volgens de vergelijkingspagina op het int. forum past er geen extra grip onder. Wel jammer, want dat is toch een zegen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #143 Gepost op: 23 mei 2012, 21:08:46 »
Haha Pentax krijgt humor! Gooien ze net op facebook:

"Attention high-end Nikon and Canon DSLR shooters: the Pentax K-30 Camera ($850) will be arriving soon with plans on crashing your rain-soaked photo party." - Uncrate.com"

http://uncrate.com/stuff/pentax-k-30-camera/

Erg leuk!
Heb hem op mijn Facebook pagina gezet  :)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #142 Gepost op: 23 mei 2012, 20:59:03 »
dat is een leuke  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #141 Gepost op: 23 mei 2012, 20:54:55 »
Haha Pentax krijgt humor! Gooien ze net op facebook:

"Attention high-end Nikon and Canon DSLR shooters: the Pentax K-30 Camera ($850) will be arriving soon with plans on crashing your rain-soaked photo party." - Uncrate.com"

http://uncrate.com/stuff/pentax-k-30-camera/


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #140 Gepost op: 23 mei 2012, 20:45:24 »
Ja en nu met 30 shots in een filmpje van 1:00 minuut Stefan...Dan is het wel even heel wat meer werk.
Je kan argumenten aandragen wat je wil, ze hebben hier gewoon een steekje laten vallen. Een losse recorder is teveel werk voor de K-30 target group + extra kosten. Die groep wil je nu juist niet naar een simpele video-camera sturen. Dat willen ze zelf ook helemaal niet. Als je van plan bent om met een DSLR te filmen dan doe je dat juist omdat het toegankelijk is en zeer hoge kwaliteit kan geven.

Maar goed, einde discussie wat mij betreft. Het mag duidelijk zijn dat het jammer is dat ze hier niet aan gedacht hebben en dat het vreemd is dat de K-01 het bijvoorbeeld wel heeft voor zover ik weet?
Volgens mijn heb ik daar al commentaar op gegeven.

Ja meer shots is meer werk om te syncen natuurlijk je ben er misschien 5 minuten mee bezig maar de kwaliteit die je er voor terug krijgt is groot.
Het is hetzeflde als RAW vs JPEG, er kan meer mis gaan met RAW omdat je die moet bewerken en het kost meer tijd maar de kwaliteit komt het wel ten goede, ik zie het punt niet waarom syncen zo negatief is.
Daarnaast wanneer je het geluid opneemt, je hebt veel meer zicht en controle over je geluid tijdens het opnemen met een recorder dan met een enkel een DSLR.

simpele video-camera, dat is iets wat geen 1 DSLR is, wil je een simpele video-camera voor je vakantie videos bijvoorbeeld koop dan een videocamera, voor €300 heb je een video camera die daarvoor betere videos maakt dan een DSLR. Dat is de doelgroep waar jullie het toch over hebben?
Want jullie hebben het over de gemiddelde consument en niet in de wereld van liefhebbers, letterlijke woorden.
De gene die DSLR gebruiken omdat ze dan met verschillende lenzen kunnen filmen, vallen bijna allemaal onder liefhebbers en niet de gemiddellen consument die de K30 koopt dus de manier en waarvoor hun de video functie voor gebruiken is een DSLR toch niet ideaal voor dus waarom meer aandacht aanbesteden dan nodig is?

En zal de gemiddle consument verschil horen tussen DSLR met Mono of met Stero interne microphone?


ps. voor wie exteren recorder dragen te veel gedoe is http://www.rodemic.com/vmhd
en voor wie syncen te veel gedoe is neem dan itern op met de micrfoon van de K-30 en extern en gebruik dan dit.
http://youtu.be/xuP3VKOncZk
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2012, 20:56:22 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #139 Gepost op: 23 mei 2012, 20:10:21 »
Ja en nu met 30 shots in een filmpje van 1:00 minuut Stefan...Dan is het wel even heel wat meer werk.
Je kan argumenten aandragen wat je wil, ze hebben hier gewoon een steekje laten vallen. Een losse recorder is teveel werk voor de K-30 target group + extra kosten. Die groep wil je nu juist niet naar een simpele video-camera sturen. Dat willen ze zelf ook helemaal niet. Als je van plan bent om met een DSLR te filmen dan doe je dat juist omdat het toegankelijk is en zeer hoge kwaliteit kan geven.

Maar goed, einde discussie wat mij betreft. Het mag duidelijk zijn dat het jammer is dat ze hier niet aan gedacht hebben en dat het vreemd is dat de K-01 het bijvoorbeeld wel heeft voor zover ik weet?
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #138 Gepost op: 23 mei 2012, 18:43:28 »
wie betaald .. bepaald ...  zo zie je maar weer...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #137 Gepost op: 23 mei 2012, 18:39:05 »
Voor degenen die met een K-30 rondlopen ben ik het daar wel mee eens.
Die maken, zoals een aantal hiervoor al stelden, maar "gewone eenvoudige filmpjes". De vraag is inderdaad of je daar verschil hoort.

Echter wordt dit punt door diverse review fora weer zo opgeblazen, dat de gemiddelde consument (die wellicht de video functie zelden gaat gebruiken) er toch zijn/haar oor naar laat hangen.

Het blijft me nog steeds verbazen dat bij Nikon en Canon dit soort zaken maar "terloops" in een review wordt gemeld en bij andere merken in neonletters van 1 meter hoog worden uitgelicht.
Dan kan DpReview nog tien keer zeggen dat ze de K5 de beste camera van dit moment vinden, maar op diezelfde pagina boren ze de K-30 op video gebied weer lekker de grond in.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #136 Gepost op: 23 mei 2012, 18:31:51 »
2 seconden?! Stefan, dat meen je toch niet? Ter info: ik heb als video editor gewerkt dus ik weet heel goed hoe veel werk syncen is. En het is veel meer werk dan jij doet voorkomen. Eén shot is misschien zo gedaan maar als je het voor tientallen, zo niet honderden shots moet doen, dan denk je daar wel anders over. Naast de tijd die ermee gemoeid is, is elke handeling die je moet doen weer een moment waarop iets fout kan gaan. En het gaat niet alleen over de post-productie. Ook tijdens het draaien kan het fout gaan, elke shot moet je dus twee dingen in de gaten houden, de camera en je geluidsopname. Ook meer kans op fouten en/of aandacht die je anders aan het draaien had kunnen besteden.

Geen stereo microfoon ingang is een teken dat de video implementatie niet goed doordacht is. Full HD met mono geluid? Dat is gewoon onzinnig. Punt.

Edit: Verder ben ik wel heel positief over de K30 hoor :D
Heb het inderdaad over 1 shot en enkel over het syncen want dat was wat volgens sommige zoveel werk was.
Natuurlijk is elke extra stap een negatief punt, minder stappen is beter maar jij weet zelf ook wel dat geluid opnamen opties van DSLR heel erg beperkt zijn.
Geluid is nooit goed door gedacht, noem mij maar eens een DSLR waar je geluid kan monitoren?
Het is het zelfde als filmen met je ogen dicht dus laten dus als je redelijk geluid wilt hebben en er controle erover met je DSLR dan kom je 90% van de tijd uit bij een recorder.

Vraag me trouwens af hoeveel mensen verschil tussen Mono en Stereo kunnen horen als we DSLR vergelijken met interene microfoons, het verschil is vaak verwaarloosbaar.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #135 Gepost op: 23 mei 2012, 18:26:01 »
Stefan het kan handig zijn als je je verplaatst in de gemiddelde consument en niet in de wereld van liefhebbers die er veel tot alles voor over hebben om tot een goed resultaat te komen. De K30 is geen camera in het pro-segment en de gemiddelde gebruiker zal bij video opnamen er zeker niet al teveel moeite voor willen doen.
Precies dus wat voor waarde heeft video in een DSLR dan voor hun?
Het is namelijk veel werk om er al gewoon mee te filmen, daarom is een video camera die gemaakt is om mee te filmen een veel betere keus.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #134 Gepost op: 23 mei 2012, 08:18:25 »
De k-01 heeft dezelfde hardware dus je kan vergelijken en het antwoord is ja, maar ligt aan de gebruiker en de foto.
Ik maak me meer zorgen over de buffer, ik kom er echt tegen aan als ik een concert schiet.
Niet dat ik de knop voor 2 seconden in gedrukt houd maar ik schiet vaak in burst van 2 a 3 fotos achter elkaar dus als ik 3 a 4 van zulke bursts achter elkaar doet dan zit ik er tegen aan.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/783|0/(brand)/Pentax/(appareil2)/676|0/(brand2)/Pentax
Interessant, de buffer interesseert mij niet want ik knip vrijwel nooit vaker dan eens per 2 minuten en dat is dan alleen nog bij echt snelle acties als autoraces, video is voor mij (zoals ik al vaker duidelijk heb gemaakt) ook niet van belang en als ik dan op de DXO site de K20, K5 en K01 (~k30) naast elkaar zet, is de stap van K20 naar K5 voor mij passender.
Het design van de K30 vind ik dan weer wel grappig. Bij Pentax heeft nu elke serie voor elke marktsegment een eigen gezicht, bij de concurrenten moet je bukken om te zien met wat voor type je precies te maken hebt. Beetje de "creativiteit" van een rijtjeshuisarchitect  ;)
Test en hands-on op de Kina afwachten maar een EOL K-5 voor weinig lijkt een goede optie nu, dan kan er na de prijsdaling wel een K30 bij.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #133 Gepost op: 23 mei 2012, 00:21:34 »
Syncen is 2 seconden werk.

2 seconden?! Stefan, dat meen je toch niet? Ter info: ik heb als video editor gewerkt dus ik weet heel goed hoe veel werk syncen is. En het is veel meer werk dan jij doet voorkomen. Eén shot is misschien zo gedaan maar als je het voor tientallen, zo niet honderden shots moet doen, dan denk je daar wel anders over. Naast de tijd die ermee gemoeid is, is elke handeling die je moet doen weer een moment waarop iets fout kan gaan. En het gaat niet alleen over de post-productie. Ook tijdens het draaien kan het fout gaan, elke shot moet je dus twee dingen in de gaten houden, de camera en je geluidsopname. Ook meer kans op fouten en/of aandacht die je anders aan het draaien had kunnen besteden.

Geen stereo microfoon ingang is een teken dat de video implementatie niet goed doordacht is. Full HD met mono geluid? Dat is gewoon onzinnig. Punt.

Edit: Verder ben ik wel heel positief over de K30 hoor :D
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2012, 00:24:39 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #132 Gepost op: 22 mei 2012, 22:06:54 »
Stefan het kan handig zijn als je je verplaatst in de gemiddelde consument en niet in de wereld van liefhebbers die er veel tot alles voor over hebben om tot een goed resultaat te komen. De K30 is geen camera in het pro-segment en de gemiddelde gebruiker zal bij video opnamen er zeker niet al teveel moeite voor willen doen.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #131 Gepost op: 22 mei 2012, 21:52:45 »
En - ondanks wat sommigen denken - is audio los opnemen altijd onhandig. Liever gelijk beeld en geluid sync! want achteraf gelijk leggen is gewoon onnodig gedoe en hooguit een extra stap waar iets mis kan gaan.

Edit: een stereo mic ingang belemmert niemand alsnog op het geluid los op te nemen als ze dat willen.
Syncen is 2 seconden werk.
Je neemt het geluid op met de camera en de recorder en je klap in je handen aan het begin of einden.
Je luister naar de beide opnames en plaats een markering op het moment dat je in je handen klapt en je klik op syncen en je bent klaar.

Als dit te veel moeite is om dan moet je niet gaan filmen met je DSLR met geluid, het is geen familie video camera wat sommige er nu wel van maken....


Met deze is het geluid apart opgenomen en was de tweede keer dat ik filmde met de K5 en de eerste keer met de setup, ben helemaal geen film man maar vindt het wel interessant
Heb het alleen maar gesynct, zal het allemaal nog een keer op moeten schonen en wat minder dof laten klinken.
Ben 20 seconden bezig geweest met het syncen hier van (eerste keer, veel van geleerd), omzetten naar de juiste format was meer werk.
George Kooymans & Frank Carillo - All My Love Is On Location (live)
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2012, 22:06:26 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #130 Gepost op: 22 mei 2012, 21:42:21 »
Mooie analyse jjw! Ik ben het totaal met je eens tav gebrek aan visuele eenheid vd producten. Echt absurd.

En - ondanks wat sommigen denken - is audio los opnemen altijd onhandig. Liever gelijk beeld en geluid sync! want achteraf gelijk leggen is gewoon onnodig gedoe en hooguit een extra stap waar iets mis kan gaan.

Edit: een stereo mic ingang belemmert niemand alsnog op het geluid los op te nemen als ze dat willen.
Verliefd op de K-1

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #129 Gepost op: 22 mei 2012, 21:38:01 »
Heb je al naar de link gekeken  ;)

De meeste recorders hebben ook een eigen microfoon en ze hebben allemaal schroef draad zodat je hem ergens op vast kan zetten.
Je kan dus met een adapter de recorder op de camera hotshoe plaatsen en zo opnemen. DUss het mee dragen is echt het probleem niet, ik denk dat weinig zin hebben het geluid te syncen thuis.
Maar ja als we het dan over zo doelgroep hebben dan zijn ze beter af met een video camera.

was vergeten te zeggen dat het grooste voordeel is dat je je geluid kan monitoren, iets wat ik tot zover maar op 1 DSLR heb gezien.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2012, 21:42:43 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #128 Gepost op: 22 mei 2012, 21:33:35 »
probleem opgelost.
http://www.rodemic.com/mics/videomicpro

Ik gebruik zelf een exterene microfoon en een losse recorder en vind het zelf geen probleem, recorder om mijn nek en microfoon op de camera en filmen maar.

Verplaats je even in de doelgroep van de K30, lijkt me niet dat die gaat rondlopen met een losse recorder.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #127 Gepost op: 22 mei 2012, 21:29:50 »
Ook dat is onhandig, maar die microfoon toch ook echt wel hoor. Juist de gebruiker op dit niveau zit er niet op te wachten een externe recorder te gebruiken. Een microfoon zet je makkelijk op je hotshoe, een recorder is weer een heel gekluns.
probleem opgelost.
http://www.rodemic.com/vmhd

Ik gebruik zelf een exterene microfoon en een losse recorder en vind het zelf geen probleem, recorder om mijn nek en microfoon op de camera en filmen maar.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2012, 21:33:20 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #126 Gepost op: 22 mei 2012, 21:23:42 »
Zeg dat dan ipv dat hij vergelijkbaar is met de D7000 want dat is hij totaal niet ;) Nú misschien eventjes omdat de D7000 alweer wat ouder is, maar die is nagenoeg gelijk aan de K-5, daar is hij toch ook niet vergelijkbaar mee?
Hij zit echt in het klassement van de D5100, de gevorderde instapper, tussen low-budget en semi-pro in. Dat hij in dat segment een aantal pluspunten over zijn concurrentie heeft wil nog niet zeggen dat hij daardoor in een andere klasse valt. Hij is simpelweg beter ;). Ter illustratie, De K-5 kan weliswaar de strijd aan met de canon 7D, maar zit toch echt in de klasse van de 60D. Het feit dat Pentax vaak meer features heeft op hetzelfde niveau wil er in reviews ook nog wel eens toe leiden dat ze vergeleken worden met modellen die eigenlijk in een andere categorie zitten. Mijn uitgangspunt bij vergelijken is dus prijs, wat het bij de consument ook is. Die wil ideaal gezien met een bepaald budget de beste camera, de prijzen bepalen dan dus welke camera's is zijn 'klasse' vallen.
Zoals je zeg qua prijs ja dan zit het in dat segment maar als we beetje verder kijken dan heeft het zeker genen van de segment daarboven.

En mooi toch dat het gunstig vergelijkt met de D7000, ik zie het probleem niet en ja het is een oudere camera, maar de K-30 is $300 goedkoper en de D7000 is nog steeds verkrijgbaar.
De D7000 en de K-30 zitten meer in elkaars vaarwater dan de D5100, als ik het zo bekijk.
Als de K-30 iets meer knopjes had en een top LCD dan was het een directe concurent geweest voor de D7000 en ja ook voor de K5.
http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d7000&products=nikon_d5100&products=pentax_k30

Iemand die nu naar een D7000 aan het kijken is zal eerder naar de K-30 kijken dan naar de D5100
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2012, 21:45:25 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #125 Gepost op: 22 mei 2012, 21:17:36 »
Als je audio beetje serieus neemt dan doe je dat toch extern met een microfoon en recorder dus dat is het punt niet.
Grootste probleem is geen HDMI dus je kan geen externe monitor of EVF aansluiten.

Ook dat is onhandig, maar die microfoon toch ook echt wel hoor. Juist de gebruiker op dit niveau zit er niet op te wachten een externe recorder te gebruiken. Een microfoon zet je makkelijk op je hotshoe, een recorder is weer een heel gekluns.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #124 Gepost op: 22 mei 2012, 21:14:59 »

Hij zit echt tussen de D5100 en de D7000 in.

Zeg dat dan ipv dat hij vergelijkbaar is met de D7000 want dat is hij totaal niet ;) Nú misschien eventjes omdat de D7000 alweer wat ouder is, maar die is nagenoeg gelijk aan de K-5, daar is hij toch ook niet vergelijkbaar mee?
Hij zit echt in het klassement van de D5100, de gevorderde instapper, tussen low-budget en semi-pro in. Dat hij in dat segment een aantal pluspunten over zijn concurrentie heeft wil nog niet zeggen dat hij daardoor in een andere klasse valt. Hij is simpelweg beter ;). Ter illustratie, De K-5 kan weliswaar de strijd aan met de canon 7D, maar zit toch echt in de klasse van de 60D. Het feit dat Pentax vaak meer features heeft op hetzelfde niveau wil er in reviews ook nog wel eens toe leiden dat ze vergeleken worden met modellen die eigenlijk in een andere categorie zitten. Mijn uitgangspunt bij vergelijken is dus prijs, wat het bij de consument ook is. Die wil ideaal gezien met een bepaald budget de beste camera, de prijzen bepalen dan dus welke camera's is zijn 'klasse' vallen.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #123 Gepost op: 22 mei 2012, 21:14:18 »
- De specs zijn goed, zeer goed verwacht ik, op één enorme blunder na... Pentax begrijpt het blijkbaar nog steeds niet op het gebied van video en dat begint ondertussen wel een beetje triest te worden. Het lijkt in eerste instantie gelukt te zijn, 1080p en 720p 60,30,25,24 fps én manual control! Eindelijk zou je denken, ze begrijpen het, maar nee hoor. Alleen mono-audio en geen aansluiting voor een microfoon, waarom in godsnaam? Mono-audio ok, maar zorg dan voor een aansluiting voor externe stereomicrofoon. Zoiets simpels kan echt dé reden zijn voor mensen om een Canon 600D te kopen, ipv de K-30. Ik begrijp werkelijk niet waarom ze de video-functie nog steeds onderschatten. De 600D markt is booming in de video-wereld, in dit wereldje zal dit gebrek bij de K-30 dan ook direct een no-go zijn. Ze willen vast iets achterhouden voor het topmodel, maar de potentiële K-3 klanten kijken uberhaupt niet naar een K-30, het zijn nu juist de potentiële K-30 klanten die mogelijk voor de concurrent gaan. Het vreemde is dat de K-01 het wel heeft, snap jij het nog?
Als je audio beetje serieus neemt dan doe je dat toch extern met een microfoon en recorder dus dat is het punt niet.
Grootste probleem is geen HDMI dus je kan geen externe monitor of EVF aansluiten.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #122 Gepost op: 22 mei 2012, 21:10:02 »
Mooi dat er een nieuweling is! Ik denk dat het een mooie camera is die aan veel verwachtingen kan voldoen, paar strepen voor op de concurrentie hier en daar. Toch heb ik wat kritische gedachten op een rijtje gezet, niet allemaal even cruciaal maar toch:

- De styling...tja...mij een beetje over the top, less is more wat mij betreft en ik denk dat je hier snel op uit gekeken raakt. De K5 had wat mij betreft een zeer sterk en onderscheidend ontwerp ten opzichte van de concurrentie. Dit oogt toch een beetje als een bij elkaar geraapt zooitje met een 'rugged' sausje er over. Hoekig, rond, plat, schuin, alles door elkaar en geen duidelijke vormtaal. De K5/K7 waren strak en hoekig, vooral de ingebouwde flitser was bij de K5 echt onderscheidend qua vorm. Nu is het een zelfde soort ronding geworden als bij de concurrentie, die weer niet echt matched met de hoekige grip bijvoorbeeld.

- De styling kan ik aan wennen en is in inder geval anders dan bij de andere merken. Ik hoop dan wel dat Pentax dit doorzet en nu kiest voor dezelfde vormtaal bij ALLE modellen, het is een beetje een rommeltje nu. Q, K-01, K5, K30, er is geen pijl meer op te trekken. Je wil als merk herkenbaar zijn lijkt mij. De zojuist nieuw gelanceerde compact bied in ieder geval weinig hoop....raakt kant nog wal wat betreft de huidige line-up en is weer een uniek geval. Pentax zou serieus moeten overwegen om één designer aan te nemen voor de vormgeving van alle modellen voor ten minste 2 tot 3 jaar. Kijk naar autofabrikanten.

- De specs zijn goed, zeer goed verwacht ik, op één enorme blunder na... Pentax begrijpt het blijkbaar nog steeds niet op het gebied van video en dat begint ondertussen wel een beetje triest te worden. Het lijkt in eerste instantie gelukt te zijn, 1080p en 720p 60,30,25,24 fps én manual control! Eindelijk zou je denken, ze begrijpen het, maar nee hoor. Alleen mono-audio en geen aansluiting voor een microfoon, waarom in godsnaam? Mono-audio ok, maar zorg dan voor een aansluiting voor externe stereomicrofoon. Zoiets simpels kan echt dé reden zijn voor mensen om een Canon 600D te kopen, ipv de K-30. Ik begrijp werkelijk niet waarom ze de video-functie nog steeds onderschatten. De 600D markt is booming in de video-wereld, in dit wereldje zal dit gebrek bij de K-30 dan ook direct een no-go zijn. Ze willen vast iets achterhouden voor het topmodel, maar de potentiële K-3 klanten kijken uberhaupt niet naar een K-30, het zijn nu juist de potentiële K-30 klanten die mogelijk voor de concurrent gaan. Het vreemde is dat de K-01 het wel heeft, snap jij het nog?

- 16 MP lijkt mij prima en meer dan voldoende, slim dat ze niet voor de 24 MP zijn gegaan denk ik. De vraag is of de consument zich misschien toch gek laat maken door meer MP. Ik denk dat Pentax er goed aan zou doen om in de marketing te benadrukken dat de 16MP minder ruis produceren.

Verder:

- Ik verwacht dat dit het midrange model is, vergelijkbaar met de 600D/5100/5200. Ik verwacht niet dat de K-01 de instapper zal zijn zoals door anderen geopperd, eerder een losse spiegelloze lijn op zichzelf.
- Ik denk dat hier onder nog een DSLR komt. Ik heb het vermoeden dat de lijn er als volgt uit komt te zien: K-300, K-30, K-3, K3s. Geen FF, de K3s zou dan het topmodel APS-C kunnen zijn met bijvoorbeeld meer MP en meer FPS, gericht op sport bijvoorbeeld.
- Ik hoop ook dat Pentax naast een consistentere styling een consistentere naamgeving aan gaat houden, zoals eigenlijk de andere merken ook doen. Wel zo logisch, al gaan ze nu met de K-30 al weer de fout in, verwarrend met de voormalige K10 en K20 die toch echt in een andere klasse zaten. (K10, K20, K7, K5 - K200, K30, K40 - Km, Kx, Kr - snap jij het nog? De nummering loopt door elkaar, omhoog, omlaag, zelfde geld voor de letters). Het best is volgens mij 1 nummer kiezen en daar mark 1, 2, 3, etc. achter zetten zoals Canon deels doet. Anders kom je na verloop van tijd aan het einde van je reeks met 1 cijfer en kom je in het vaarwater van bijvoorbeeld de lijn daaronder.

Conclusie: de K-30 lijkt me een zeer goede zet van Pentax, nu hopen dat ze dit op een consistente manier doorzetten naar de rest van de lijn. Een steekje laten vallen op het gebied van video, maar zeker een voordeel wat betreft de zoeker, SR, dual E-dials en WR ten opzichte van de concurrentie.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:K30 als opvolger K-r
« Reactie #121 Gepost op: 22 mei 2012, 20:56:03 »
Lijkt me niet, de canon 60d en de nikon d7000 hebben meer mogelijkheden met video.
Een LCD schermpje aan de bovenkant en 14-bit* RAW ontbreken ook op de K-30.
De adviesprijzen van de 600D en D5100 kit zijn ook even hoog ($899,95).
De K-30 vult dit segment prima aan!

* bron: http://www.imaging-resource.com/news/2012/05/21/pentax-k-30-the-weather-sealed-slr-for-the-rest-of-us-previewed
De K-30 heeft meer gemeen met de D7000, echt waar vergelijk ze maar eens.
Ik kan meer punten op noemen waar de K-30 verschilt met de D5100 dan ik kan met de D7000 qua ontwerp maar dan simplere.


Trouwens wanneer we het over geadvanceerde cameras hebben zoals de K5, K7, D7000, D90, 40D ect. dan hebben we hat altijd over de penta prism viewfinder en de 2 scrollen wielen die het zoveel beter maakt dan de "beginners segment" dus als we met dezelfde maat staaf blijven meten dan zit de K-30 in hoger segment als de D5100 bijvoorbeeld.
Hij zit echt tussen de D5100 en de D7000 in.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2012, 21:07:04 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ