Auteur Topic: Pentax MV  (gelezen 2150 keer)

asplx

• Gast
Re:Pentax MV
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2012, 19:34:17 »
Heey,

Ik heb dus vandaag de MV gekocht samen met een 2x tele converter voor het enorme bedrag van 1,50. Nu vroeg ik me alleen een paar dingen af:
  • Hoe maak ik hem open?
  • Hoe weet ik vervolgens of hij het nog doet?
  • Wat kan ik ermee/wil iemand hem hier overnemen?

Wat foto's:

weggelaten...

Met vriendelijke groet,

Robbierut

Bijna alles is genoemd van je lijst.
Alleen vraag 3 nog niet:
Wat kun jij ermee?  Wat ieder normaal mens er mee kan.  8)
Wil ik hem overnemen? Nee. Ik bied er niet eens op, laat staan, dat ik em  overneem.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2012, 19:34:17 »

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2012, 17:20:41 »
Altijd wel leuk om zo'n cameraatje te slopen en open op de kast neer te zetten om bijv. visite te laten zien wat een techniek er in zo'n body zit.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline robbierut

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2012, 13:53:49 »
Bij die winkel geweest, transport slinger was kapot en was misschien zelf te maken. Zo niet was hij waardeloos, zo wel, iets minder waardeloos :D
Zal het op prijs stellen als ik een manual mag van Roeland, pm gaat zo de deur uit;)

Offline robbierut

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2012, 09:31:32 »
Slecht plan. Als de spiegel in een M serie boven blijft hangen, betekent dat simpel dat de batterijen leeg zijn of er helemaal niet inzitten. Je lkunt de spiegel weer naar beneden halen door de knop op de mechanische tijd 1/100 te zetten. Witte borgknopje indrukken en draaien naar 100x. Mocht je de transportslinger met geweld door deze blokkering heen trekken, is het mechanisme definitief naar de Heer.
Doe mij even pm'en als je een manual wilt hebben.

Welk witte borgknopje?
en dan vrees ik dat ik de transport slinger definitief heb gemold:( achja, leuk voor in de kast:)

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2012, 09:04:54 »
EDIT: Zo te zien zit de spiegel tegen de bovenkant vast. Kwestie van batterijtje leeg? En kan ik hem dan gewoon weer naar beneden duwel door er iets tussen te zetten en rustig te duwen?
Slecht plan. Als de spiegel in een M serie boven blijft hangen, betekent dat simpel dat de batterijen leeg zijn of er helemaal niet inzitten. Je lkunt de spiegel weer naar beneden halen door de knop op de mechanische tijd 1/100 te zetten. Witte borgknopje indrukken en draaien naar 100x. Mocht je de transportslinger met geweld door deze blokkering heen trekken, is het mechanisme definitief naar de Heer.
Doe mij even pm'en als je een manual wilt hebben.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline robbierut

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2012, 08:18:09 »
Dat zal ik zeker niet doen!  Meestal is het batterijtje op als de spiegel naar boven is geklapt.
Wat de transporthendel betreft weet ik niet wat er precies gebeurd is. Had je de hendel bewogen terwijl de film er al in zat? Waarschijnlijk was de film al getransporteerd en zat de film strak.

Nee, de film zat er niet in. En zal hem niet bruut naar beneden duwen dan. Neem hem vanmiddag even mee naar een fotozaak in de buurt, hopen dat die man er verstand van heeft. Niet dat jullie dat niet hebben, maar de camera in het echt zien is meestal wat makkelijker.

Inieder geval bedankt voor de hulp!!!, en hou julie zobizo op de hoogte(grote kans dat ik nog veel meer vragen heb ivm analoge fotografie).

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2012, 07:55:41 »
Oke, gister met behulp van jou uitleg de camera los gemaakt. Zat er nog gewoon een rolletje in. Altijd mooi meegenomen zullen we maar zeggen.(Wel handig omdat ik dan nu een keer analoog kan schieten).

Met het testen van de sluiter kwam ik wel tegen problemen. Het hendeltje zat eerst vast, maar kon de ontspan knop wel indrukken maar er gebeurde niks. Na wat kracht op het hendeltje kwam er weer beweging in en heb ik welgeteld 1 keer op de ontspan knop gedraaid waarbij ik wel het duidelijke klik hoorde.
Nu is alleen het hendeltje zo enorm los dat als ik er mee beweeg er niks gebeurt.

Iemand tips hoe ik dat weer kan maken of heb ik een camera gesloopt? :schaam:

EDIT: Zo te zien zit de spiegel tegen de bovenkant vast. Kwestie van batterijtje leeg? En kan ik hem dan gewoon weer naar beneden duwel door er iets tussen te zetten en rustig te duwen?

Dat zal ik zeker niet doen!  Meestal is het batterijtje op als de spiegel naar boven is geklapt.
Wat de transporthendel betreft weet ik niet wat er precies gebeurd is. Had je de hendel bewogen terwijl de film er al in zat? Waarschijnlijk was de film al getransporteerd en zat de film strak.

Offline robbierut

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2012, 07:22:22 »
Open maken dmv het hendeltje aan de linkerbovenzijde uit te trekken(het zilveren zwengeltje waarmee je ook je rolletje weer kan opdraaien). Dan schiet de achterkant open.

Testen of de sluiter en spiegel nog werken dmv de rechter zwarte hendel een keer naar buiten te draaien(en weer terug) en de ontspanknop indrukken. Wil je echt weten of die nog goed werkt: rolletje erin(en een lens erop) en schieten maar ;)!

Oke, gister met behulp van jou uitleg de camera los gemaakt. Zat er nog gewoon een rolletje in. Altijd mooi meegenomen zullen we maar zeggen.(Wel handig omdat ik dan nu een keer analoog kan schieten).

Met het testen van de sluiter kwam ik wel tegen problemen. Het hendeltje zat eerst vast, maar kon de ontspan knop wel indrukken maar er gebeurde niks. Na wat kracht op het hendeltje kwam er weer beweging in en heb ik welgeteld 1 keer op de ontspan knop gedraaid waarbij ik wel het duidelijke klik hoorde.
Nu is alleen het hendeltje zo enorm los dat als ik er mee beweeg er niks gebeurt.

Iemand tips hoe ik dat weer kan maken of heb ik een camera gesloopt? :schaam:

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2012, 07:32:20 door robbierut »

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2012, 19:05:14 »
Oh ja, je kan er foto's mee maken als het goed is  :D!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 70-200 OS HSM | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2012, 19:04:21 »
€ 1,50  ???  Dat is 1 euro teveel!  :D  Nee hoor, zo goedkoop heb ik nog geen Pentax gekocht. Gewoon zelf bewaren ergens op een kast en langzaam meer gaan verzamelen...  ;)

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2012, 18:58:02 »
Open maken dmv het hendeltje aan de linkerbovenzijde uit te trekken(het zilveren zwengeltje waarmee je ook je rolletje weer kan opdraaien). Dan schiet de achterkant open.

Testen of de sluiter en spiegel nog werken dmv de rechter zwarte hendel een keer naar buiten te draaien(en weer terug) en de ontspanknop indrukken. Wil je echt weten of die nog goed werkt: rolletje erin(en een lens erop) en schieten maar ;)!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 70-200 OS HSM | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline robbierut

• Super Pentaxian
Pentax MV
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2012, 18:54:57 »
Heey,

Ik heb dus vandaag de MV gekocht samen met een 2x tele converter voor het enorme bedrag van 1,50. Nu vroeg ik me alleen een paar dingen af:
  • Hoe maak ik hem open?
  • Hoe weet ik vervolgens of hij het nog doet?
  • Wat kan ik ermee/wil iemand hem hier overnemen?

Wat foto's:

Met vriendelijke groet,

Robbierut