Auteur Topic: Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)  (gelezen 39772 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #404 Gepost op: 16 februari 2012, 20:48:31 »
Al mensen die hem toch gaan pre-orderen? Of valt hij buiten de algemene smaak en interesse van het forum?

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #404 Gepost op: 16 februari 2012, 20:48:31 »

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #403 Gepost op: 16 februari 2012, 10:00:53 »
Tja, mij sprak de humor erin wel aan en natuurlijk het stukje over de K-mount.
Pentax is dus geen volger van de rest, maar trekt zijn eigen plan. In die zin past Ricoh daar wel bij. De GXR is eigenlijk ook best bijzonder in die zin.
Je ziet het nu ook weer met de 560 mm. Lijkt ook best aparte lens, in ieder geval al qua brandpuntsafstand.
Ik mag dat wel, lekker eigenwijs je eigen ontwikkeling doen.

als fabrikant moet je wat in deze tijd, onderscheidend zijn en durf hebben
want er zijn nog alrijd een handvol spiegelreflex concurenten.
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #402 Gepost op: 16 februari 2012, 09:28:17 »
Ik vind de laatste wat vreemd: "They aren’t going to out-Canon Canon itself, and they know that". Ik zeg zelf nogal eens: "de beste manier om iemand van Pentax of Nikon te overtuigen, is ze een Canon in de hand te drukken".  :evil:

 :D :D
De baas van mijn vrouw was recent op ziekenbezoek en die hadden een Canon. Ik gaf haar mijn K5 in de hand.
Eerste reactie: zo dat is stuk zwaarder, maar ook een stuk degelijker.
Tja, het is dan ook geen plastic hè  :)

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #401 Gepost op: 16 februari 2012, 09:01:09 »
Ik vind de laatste wat vreemd: "They aren’t going to out-Canon Canon itself, and they know that". Ik zeg zelf nogal eens: "de beste manier om iemand van Pentax of Nikon te overtuigen, is ze een Canon in de hand te drukken".  :evil:
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline marcelK10D

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #400 Gepost op: 16 februari 2012, 08:55:11 »
wanneer wordt de K01 in de winkel verwacht?
vind het wel iets voor mijn vrouw  ;) (en stiekem voor ikke), maar dat zeg je natuurlijk niet tegen je vrouw), kan ze mijn lenzen ook gebruiken.
Pentax K5 / Pentax AF-540FGZ / DA* 16-50 / DA* 50-135 / DA* 60-250 / DA 18-250 / DA 35 / Sigma 10-20 / Sigma 70 Macro / Hahnel Combi TF

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #399 Gepost op: 15 februari 2012, 23:00:07 »
Tja, mij sprak de humor erin wel aan en natuurlijk het stukje over de K-mount.
Pentax is dus geen volger van de rest, maar trekt zijn eigen plan. In die zin past Ricoh daar wel bij. De GXR is eigenlijk ook best bijzonder in die zin.
Je ziet het nu ook weer met de 560 mm. Lijkt ook best aparte lens, in ieder geval al qua brandpuntsafstand.
Ik mag dat wel, lekker eigenwijs je eigen ontwikkeling doen.

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #398 Gepost op: 15 februari 2012, 22:51:51 »
Dat zijn mooie citaten Edzo!

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #397 Gepost op: 15 februari 2012, 21:05:08 »
Wel een leuk leesbare preview, met name over dat de camera ontworpen is door Marc Newson  :).
http://photo.net/equipment/pentax/k-01/preview/

"Now, does the whole Marc Newson thing do anything for me? Absolutely not. Like I said, I didn’t know who the guy was."

En hiermee de spijker op zijn kop:
"The best thing that Pentax did in my book was to design a mirrorless system around the K mount. Yes, perhaps Pentax would have had some more freedom as far as body shape and design if they had gone with a new lens system as other companies have with their mirrorless systems. But what, exactly, would that have gotten them? Just another clone of the products that were already out there. The fact that the K-01 uses the K mount gives current Pentax owners a reason to buy the camera. It also leverages the millions of existing K mount lenses in the world and gives new photographers a reason to dig out dad’s old camera bag from the closet. Now, this is nothing new, the Pentax SLR line has had those advantages for years now. But I really do believe that sticking to that plan for their mirrorless body was a good idea. And I fully admit that my opinion is swayed a bit by the fact photographers will be able to use the glorious line of Limited prime lenses. Already having a set of fast compact prime lenses was reason enough for Pentax to consider using the K-mount. Add the other reasons in as well and you’ve got a winner."

Deze is wellicht ook nieuw?
"However, speaking of focusing, one thing that I am happy to report is that the K-01 uses the same focus-peaking manual focus assist as is found on the Ricoh GXR Leica M module. That system is one of the best I have seen for using manually lenses on digital bodies. I think we’ve all wondered when we might start to see some of the benefits of the Ricoh-Pentax merger, and I would say that this is one of them."

Deze over de 40 mm f/2.8 is ook leuk:
"Pentax is claiming that it is the world’s thinnest interchangeable lens for lens-interchangeable digital SLR cameras. It makes the Limited 40mm lens look like a hippo by comparison."

En "bottom line":
"Overall, I think the K-01 concept was a good move. One of the things I have loved about Pentax in recent years is that they don’t waste time trying to be what other companies already are. They aren’t going to out-Canon Canon itself, and they know that."

« Laatst bewerkt op: 15 februari 2012, 21:29:15 door Edzo »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #396 Gepost op: 10 februari 2012, 00:40:49 »
Hmmm...
Dat viel te verwachten.
Implicitet dacht ik daar ook aan... ;)

Ja ja Ruurd  :D
Strakke rokjes, strakke truitjes :evil:
Kijk maar uit zo net voor het slapen gaan  :evil: :evil:

asplx

  • Gast
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #395 Gepost op: 10 februari 2012, 00:38:20 »
Dames tennis  ;)

Hmmm...
Dat viel te verwachten.
Implicitet dacht ik daar ook aan... ;)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #394 Gepost op: 10 februari 2012, 00:07:54 »
Is er een tennistoernooi op Gran Canaria of zo ???

Dames tennis  ;)

RonHendriks

  • Gast
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #393 Gepost op: 10 februari 2012, 00:07:28 »
Is er een tennistoernooi op Gran Canaria of zo ???

Lekker in het zonnetje met de K-01 en DA*300mm. Lijkt me top. Tsja die vind ik toch wel mooi. Ik heb de gele K-x en de gele K-r al voorbij laten gaan.

asplx

  • Gast
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #392 Gepost op: 10 februari 2012, 00:00:50 »
Ik denk dat ik een gele K-01 ga nemen ???

Is er een tennistoernooi op Gran Canaria of zo ???

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #391 Gepost op: 9 februari 2012, 19:53:39 »
Als 'ie net zo onverwoestbaar is, is dat geen schande :D.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Pentax K-01 (even de titel van het topic aangepast)
« Reactie #390 Gepost op: 9 februari 2012, 17:11:31 »
De K-01 heeft blijkbaar de nickname "The Tonka" meegekregen  :-\
http://www.sansmirror.com/newsviews/ricohpentax-first-out-of.html

Offline christophe

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 215
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #389 Gepost op: 6 februari 2012, 19:45:56 »
Ik denk dat met de K-01 juist het balans veel beter is als je een iets grotere lens (DA17-70 bijvoorbeeld) aan hangt terwijl bij de Sony NEX echt het balans weg is maar dat is een keuze die je maakt.

Volledig mee akkoord, maar een klein modelletje die de DA ltd of manuele primes kan dragen...  ja, zou ik best willen.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #388 Gepost op: 6 februari 2012, 18:54:25 »
Zo'n soort ding ja, het wordt er allemaal niet mooier van en beter of handiger is ook maar de vraag, maar het kan dus wel. Die Sony adapter had ik niet eens
gezien trouwens.
Het kan maar je moet dan ook wel met lenzen komen voor die nieuwe vatting dus heeft het veel zin?

Ook omdat het een APS-C sensor is blijven je lenzen net zo groot ongeacht of groot de register afstand is dus die 3 centimeter die je wint stellen eigenlijk niet veel voor.
Ik denk dat met de K-01 juist het balans veel beter is als je een iets grotere lens (DA17-70 bijvoorbeeld) aan hangt terwijl bij de Sony NEX echt het balans weg is maar dat is een keuze die je maakt.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #387 Gepost op: 6 februari 2012, 17:44:53 »
Er is ook een adapter voor Nikon 1. Deze adapters zijn echter wel duur, dus om nu te zeggen dat je mirrorless klein is en goedkoop, is toch zeker wel over met de aanschaf van zo'n adapter.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #386 Gepost op: 6 februari 2012, 16:04:00 »
Zo'n soort ding ja, het wordt er allemaal niet mooier van en beter of handiger is ook maar de vraag, maar het kan dus wel. Die Sony adapter had ik niet eens
gezien trouwens.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #385 Gepost op: 6 februari 2012, 15:58:38 »
Nergens voor nodig. De body kan best dunner worden dan een oude slr, dan prop je er voor je oude objectieven een ringetje tussen om ze op de juiste registerafstand te zetten. Die ringen gebruik ik ook om m42 obejctieven voor reflex om een meetzoekerbody te zetten. Leitz heeft die ringen om de R-objectieven om een M-body te zetten. Omgekeerd wordt een stuk lastiger.
Het lijkt me echter dat Pentax deze oplossing heeft gekozen zodat ze geen nieuwe range objectieven voor deze (tijdelijke) body hoeven te maken. Denk ik, om even mee te speculeren  ;)

Een adapter die alle functionaliteit laat behouden zijn er maar weinig, Sony heeft er 2 voor de NEX-camera's zodat je KM en Sony Alpha objectieven op de NEX kan gebruiken met behoud van alle functionaliteit maar echt slank wordt je body er natuurlijk niet van :



De LA-EA2 adapter van Sony. De eerste versie is een onding waarmee je alleen bij motor aangedreven objectieven ook AF hebt. De laatste (duurdere) versie biedt AF-ondersteuning voor bajonet aangedreven objectieven.

Het zou natuurlijk mogelijk zijn dat Pentax ook deze weg bewandeld maar het vergt wel een extra investering als je AF-objectieven zou willen gebruiken op een body met een kortere registerafstand dan de K-mount.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #384 Gepost op: 6 februari 2012, 15:38:36 »
Je zit met de flange-afstand, dus zo dik wordt ie altijd. Tenzij je een spiegelconstructie bedenkt. Maar dan zit je dus met het probleem dat je spiegel en je sensor stof kunnen verzamelen.
Nergens voor nodig. De body kan best dunner worden dan een oude slr, dan prop je er voor je oude objectieven een ringetje tussen om ze op de juiste registerafstand te zetten. Die ringen gebruik ik ook om m42 obejctieven voor reflex om een meetzoekerbody te zetten. Leitz heeft die ringen om de R-objectieven om een M-body te zetten. Omgekeerd wordt een stuk lastiger.
Het lijkt me echter dat Pentax deze oplossing heeft gekozen zodat ze geen nieuwe range objectieven voor deze (tijdelijke) body hoeven te maken. Denk ik, om even mee te speculeren  ;)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #383 Gepost op: 6 februari 2012, 15:06:03 »
maakt mij niet uit wat voor lenzen pentax gaat maken,
als het maar een k/da lens is,
je kan ze atijd nog kwijt op een pentax k-01.



+1
Hoewel ik wacht op opvolger van de K5 ipv de K-01  ;)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #382 Gepost op: 6 februari 2012, 14:49:05 »
maakt mij niet uit wat voor lenzen pentax gaat maken,
als het maar een k/da lens is,
je kan ze atijd nog kwijt op een pentax k-01.

Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline D1N0

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 428
  • Geslacht: Man
  • prutser
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #381 Gepost op: 6 februari 2012, 11:29:43 »
Dit topic gelezen en eens gekeken op het net naar die K 01.
En ben eigenlijk wat teleurgesteld.  Qua design vind ik het niet slecht hoor. hoeft niet allemaal eenheidsworst te zijn.  al is die gele erover.

Maar eigenlijk was ik aan het hopen op een veel kleiner toestel waar pentax lenzen op passen.  Dit is eigenlijk niet echt iets anders dan een variant voor dslr...     :(

Volgens mij een testje om te zien hoe de markt reageert?

Je zit met de flange-afstand, dus zo dik wordt ie altijd. Tenzij je een spiegelconstructie bedenkt. Maar dan zit je dus met het probleem dat je spiegel en je sensor stof kunnen verzamelen.
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Offline christophe

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 215
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
Re:CES geruchten over nieuwe Pentax camera
« Reactie #380 Gepost op: 6 februari 2012, 08:52:46 »
Dit topic gelezen en eens gekeken op het net naar die K 01.
En ben eigenlijk wat teleurgesteld.  Qua design vind ik het niet slecht hoor. hoeft niet allemaal eenheidsworst te zijn.  al is die gele erover.

Maar eigenlijk was ik aan het hopen op een veel kleiner toestel waar pentax lenzen op passen.  Dit is eigenlijk niet echt iets anders dan een variant voor dslr...     :(

Volgens mij een testje om te zien hoe de markt reageert?