Auteur Topic: SSD voor in de laptop ipv normale hd  (gelezen 2439 keer)

patrick91

• Gast
Re:SSD voor in de laptop ipv normale hd
« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2011, 20:33:11 »
Nope Ron, ga ik niet doen :) Zoals ik schreef ga ik niet testen, het gaat sneller en het is stiller en daar gaat het mij om!

Ga trouwens een image maken en die via mijn nas op de ssd zetten, hoef ik in elk geval niet alles opnieuw in te stellen en ook windows niet te downloaden.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2011, 20:33:11 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 29 december 2011, 20:22:03 »
Je kunt een filmpje maken van het opstarten, eerst met je huidige set en daarna met de nieuwe ssd erin. Taakbeheer starten en dan zie je wanneer het opstartproces klaar is met eventeel opstarten van bv lightroom of zoiets.

patrick91

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 29 december 2011, 20:18:03 »
128 zou goed zijn, ga het in januari eens bekijken!

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #21 Gepost op: 29 december 2011, 19:35:35 »
Dank allemaal, toevallig was vandaag de compuman op de zaak en hij zei dat er maar weinig laptopjes zijn waar sata600 inzit (alleen de topmodellen) dus 300 zal het zeker wel zijn. Dat beetje verlies maakt me trouwens ook niet uit. Het gaat er maar dat het sneller en stiller wordt. Testen ga ik niet doen.
Is niet echt een verlies, beteken eerder dat je naar midden klasse SSD moet kijken inplaats van top model.

Weet niet precies hoe groot je zoek maar zoiets zou leuk zijn.

Deze zit net tegen het limiet van sataII aan dus veel verlies je dan niet.
http://www.alternate.nl/html/product/Solid_State_Drive_2,5_inch_SATA/Kingston/SV200S37A-128G/609767/?tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=Solid+State+Drives&l3=SATA&l4=2%2C5+inch
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 19:44:41 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

patrick91

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2011, 19:20:29 »
Dank allemaal, toevallig was vandaag de compuman op de zaak en hij zei dat er maar weinig laptopjes zijn waar sata600 inzit (alleen de topmodellen) dus 300 zal het zeker wel zijn. Dat beetje verlies maakt me trouwens ook niet uit. Het gaat er maar dat het sneller en stiller wordt. Testen ga ik niet doen.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2011, 23:08:42 »
De laptop die jij hebt is van een iets oudere generatie, hij heeft volgens mij ondersteuning voor sata II (=sata 300).
Een intel 320 serie ssd is dan een goede keuze.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2011, 05:58:51 »
Ja kan SATA 2 schijf op SATA 1 aansluiten alleen heb je dan niet de volledige snelheid van je SSD.
omdat de laptop behoorlijk nieuw en top end mag je er wel vanuit gaan dat er SATA2 in zit.

Je kan even een berichtje sturen naar HP voor een antwoord.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

patrick91

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2011, 22:06:11 »
SSD Compatibility - 2540p shipped with standard voltage Core i5 (520M, 540M) and Core i7 (620M) CPU takes 2.5-inch HDD or SSD in the only 2.5-inch drive bay. 2540p shipped with low voltage Core i7 (640LM) takes 1.8-inch HDD or SSD in the only 1.8-inch drive bay.
If 4GB is installed, the recognized memory may be reduced to 3.5GB or less (depending on system configuration and memory allocation). Maximum configurations require a 64-bit operating system.
Systems based on Intel GL40 chipset supports up to 4GB maximum.
Per HP documentation, system supports DDR3-1333 (PC3-10600) and 1066 (PC3-8500) modules but memory bus may run at 1066MHz (PC3-8500 MB/sec) depending on processor

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2011, 18:19:44 »
Wat voor laptop heb je?

patrick91

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2011, 18:07:24 »
Handleiding heb ik niet meer en google geeft niet echt een antwoord. In de systeeminfo kan ik het in elk geval niet terugvinden.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2011, 18:04:23 »
Mijn laptop is nu 2 jaar oud (I7 620 1,6 meen ik) 600 sata bus? Ik zou het niet weten, waar zou ik dat moeten kunnen vinden?

Staat misschien in de handleiding en anders moet je ff het model googlen.

patrick91

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2011, 17:46:56 »
Ik lul me suf tegen het ding maar reageren ho maar :)

Alwin

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2011, 00:03:51 »
Heeft je laptop geen spraakherkenningstechnologie (leuk woord voor scrabble)?

patrick91

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2011, 22:58:12 »
Mijn laptop is nu 2 jaar oud (I7 620 1,6 meen ik) 600 sata bus? Ik zou het niet weten, waar zou ik dat moeten kunnen vinden?

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 26 december 2011, 17:49:04 »
Bij het gebruik van een SSD moet je AHCI enabled (+ de nieuwste bios & marvell controller) hebben in de bios en in windows TRIM activeren.
Ik heb zelf geen ssd meer omdat ik ze nog te instabiel en onbetrouwbaar vind maar de nieuwste schijven, intel 510 etc., zouden wel goed moeten werken.
nieuwe schijven zijn goed betrouwbaar, zoland de controller niet kapot gaat kan je ook altijd nog het geheugen uitlezen, dat is een groot voordeel ten opzichte van HDD.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2011, 17:38:40 »
TRIM activeren? ........
Als het goed is herken Windows 7 dat het een SSD is en zit daarmee TRIM aan en andere functies en zet ook andere functies uit zoals superfetch en readyboost bijvoorbeeld.

Dit is een manier om snel even te kijken of die hem goed herkend als zijnde SSD.

Ik heb niet de nederlandse versie dus hopelijk kan je het volgen.

1) Right click on a disk drive, go to properties.

2) Select the Tools tab and click on Defragment now...

3) Click on Configure schedule...

4) Click on Select disks...

5) The SSD should not show up in the list of disks if Windows recognizes it as an SSD.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2011, 17:47:55 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2011, 16:34:36 »
Het belangrijkste is dat je laptop een up-to-date sata-bus heeft.
De nieuwste ssd's maken gebruik van sata 600 technologie.
Echter wordt de snelheid alleen volledig benut als je laptop ook een 600 sata bus heeft.

Bij het aanschaffen van een SSD raad ik de sandforce controllers af (je moet dus kijken welke controller de ssd gebruikt).
Met deze controllers zijn de meeste problemen.
De marvell en samsung controllers zijn momenteel het stabielst.

Bij het gebruik van een SSD moet je AHCI enabled (+ de nieuwste bios & marvell controller) hebben in de bios en in windows TRIM activeren.
Ik heb zelf geen ssd meer omdat ik ze nog te instabiel en onbetrouwbaar vind maar de nieuwste schijven, intel 510 etc., zouden wel goed moeten werken.

TRIM activeren? ........

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2011, 16:00:25 »
Snelle en goede tips als ik het zo lees, win7 download ik wel even zonder vriend torrent :) Usenet is mijn vriend.. haha
Voor een 150 euro heb ik een 128gb van intel, wellicht de betere keuze om nog iets van ruimte te hebben.
Zal van de week ook eens gaan zoeken hoe zoiets in de laptop gaat passen, volgens mij niet hetzelfde formaat.

Dank!

Het belangrijkste is dat je laptop een up-to-date sata-bus heeft.
De nieuwste ssd's maken gebruik van sata 600 technologie.
Echter wordt de snelheid alleen volledig benut als je laptop ook een 600 sata bus heeft.

Bij het aanschaffen van een SSD raad ik de sandforce controllers af (je moet dus kijken welke controller de ssd gebruikt).
Met deze controllers zijn de meeste problemen.
De marvell en samsung controllers zijn momenteel het stabielst.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2011, 15:48:49 »
Snelle en goede tips als ik het zo lees, win7 download ik wel even zonder vriend torrent :) Usenet is mijn vriend.. haha
Voor een 150 euro heb ik een 128gb van intel, wellicht de betere keuze om nog iets van ruimte te hebben.
Zal van de week ook eens gaan zoeken hoe zoiets in de laptop gaat passen, volgens mij niet hetzelfde formaat.

Dank!

Volgens mij is de laptop HDD evenals de SSD een 2,5" formaat.
Dat zou dus moeten passen. De SSD is net een groot uitgevallen SD kaart  :)

patrick91

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2011, 15:10:47 »

Dank!

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2011, 14:57:27 »
Niet met een laptop maar heb een SSD in de desktop, echt een wereld van verschil.
Even een tip, als je iets wilt hebben dat ook betrouwbaar is neem dan niet OCZ, prijs zijn leuk maar ongeveer 10% gaat kapot.

De recovery over zetten is inderdaad een probleem, als je een desktop hebt dan kan het of je moet de SSD eerst even aansluiten via USB met een adapter en dan kan je met speciaal software voor harddisk mangement het vaak over zetten.
Deze heb ik ooit gebruikt.
http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

Je kan ook gewoon windows downloaden, met de code die je hebt kan je die dan gewoon activeren dus heb je eigenlijk geen recovery nodig.
Scheelt weer ruimte.
Je kon het bij MSN downloaden maar kan het nu even zo snel niet vinden, of anders is torrent je vriend  ;)

64gb zal genoeg zijn voor windows en wat programma's maar voor mij zal het te klein zijn.
128gb zal raadzamer zijn.
Dit is anders ook nog een optie, niet zo snel als een volledige SSD maar een stuk goedkoper.
http://www.anandtech.com/show/5160/seagate-2nd-generation-momentus-xt-750gb-hybrid-hdd-review
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2011, 14:38:59 »
Ik heb nu een SSD in mijn desktop. Verschrikkelijk snel.
Als je Windows 7 er op installeert moet je wel even een aantal dingen aanpassen.
Defragmenteren heeft geen zin, indexeren eveneens niet. Dit verkort alleen maar de levensduur van de SSD.
Op deze website staan een aantal tips: http://www.micdigital.be/ssd.html

De computer hoor je nu bijna niet meer en een SSD wordt praktisch niet warm. Voor een laptop dus ideaal.
Hoe je Windows 7 op je SSD moet krijgen weet ik zo niet. Wellicht downloaden en installeren en dan licentienummer ingeven?
Zal ongetwijfeld ergens op de Microsoft site staan denk ik.

patrick91

• Gast
SSD voor in de laptop ipv normale hd
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2011, 14:12:45 »
Is er iemand die dit heeft gedaan? Er zit nu een normale HD in de laptop maar met de komst van een NAS heb ik de opslag niet meer nodig en kan ik het makkelijk redden met een snelle ssd van 64 gb ofzo. Die prijs is niet zo hoog meer dus wellicht leuk.
Er staat een recovery op de HD met windows 7.. hoe krijg ik dat op de ssd? En past het "gewoon"?