Auteur Topic: mac of pc ?  (gelezen 23100 keer)

kdj4

• Gast
Re:mac of pc ?
« Reactie #164 Gepost op: 7 november 2011, 18:34:37 »
Saturn Groningen staat alles bij elkaar.
Vind ik altijd leuk om op afstand te kijken hoeveel mensen te staan watertanden bij al het Apple spul :P

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #164 Gepost op: 7 november 2011, 18:34:37 »

Offline staal571

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #163 Gepost op: 7 november 2011, 14:23:17 »
Het beste zou zijn om de 2 naast elkaar te zien, maar dat zal onmogelijk zijn omdat in een Apple winkel gen andere monitoren staan en andersom ook niet.

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Sunshine-nl

• Full Member
  • *
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
« Reactie #162 Gepost op: 7 november 2011, 14:11:03 »
Zoals ik al melde zie ik alweer een verhitte diskussie er aankomen.

gr peter

Wat mij betreft niet Peter, alles is al gezegd wat betreft die keuze. Maar als iemand zegt dat een specifieke monitor erg goed is, dan wil ik wel graag weten waarom. Maar misschien is het wel een gebrek aan humor van mijn kant en heb ik de 'pun' gemist    ???

Lars

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #161 Gepost op: 7 november 2011, 14:02:54 »
Wat is het voordeel van een Mac scherm op b.v. de Dell Ultrasharp?

Zoals ik al melde zie ik alweer een verhitte diskussie er aankomen.

gr peter

Offline Sunshine-nl

• Full Member
  • *
    • Lars online
« Reactie #160 Gepost op: 7 november 2011, 13:40:22 »
En een mac scherm  ;D

Wat is het voordeel van een Mac scherm op b.v. de Dell Ultrasharp?

kdj4

• Gast
« Reactie #159 Gepost op: 7 november 2011, 13:31:18 »
ga voor een mac, de overschakeling van windows naar OSX  is even wennen maar na een paar dagen wil je niet anders meer.

:P

Voorbeeld als mijn foto's in vreemdgangers bewerkt met iphoto.
Nogmaals zet Windows 7 er bij op en je hebt alles  8)
En een mac scherm  ;D

Offline Sunshine-nl

• Full Member
  • *
    • Lars online
« Reactie #158 Gepost op: 7 november 2011, 12:42:58 »
En dan is het de keuze, een zelf in elkaar gezette pc configuratie óf een kant-en-klare Mac
Ben eigenlijk meer een Windows man, wel 7 of de aanstaande 8 xp is passe en viste, laat maar.....
Maar het design van de Mac's zijn wel erg strak en voor fotobewerking ook goed te doen naar ik begrijp.
Maar enkel het os joh, Ios lijkt mij een drama en toch de prijs.......of is dat een vooroordeel?

Qua scherm zou ik gaan voor iets als de Dell Ultrasharp U2711.
Kan ik via het werk waarschijnlijk goedkoper regelen.

Hebben jullie nog adviezen :)?
De Dell heb ik zelf ook op mijn lijstje staan, hij springt eruit wat betreft prijs / prestatie specifiek voor fotobewerking.
Over de keuze Mac of PC is volgens mij al genoeg gezegd. Je kunt ze beide prima gebruiken voor fotobewerking, ik heb althans nog niemand horen beweren dat hij aan een foto kan zien op welk systeem hij bewerkt is  :D
Bij zelf bouwen zou ik op dit moment gaan voor een Intel core i5 (de quadcore versies). Die presteren ruim voldoende en zijn niet al te heftig geprijsd. Voldoende intern geheugen en voor bewerking is een SSD wel heel erg plezierig.

Succes

Lars

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #157 Gepost op: 7 november 2011, 11:30:02 »
Zelfde overweging speelt nu hier, ben echt toe aan een nieuwe pc.
M'n huidige pc is een samenvoeging van allerlei meuk en is nu echt achterhaald.

En dan is het de keuze, een zelf in elkaar gezette pc configuratie óf een kant-en-klare Mac
Ben eigenlijk meer een Windows man, wel 7 of de aanstaande 8 xp is passe en viste, laat maar.....
Maar het design van de Mac's zijn wel erg strak en voor fotobewerking ook goed te doen naar ik begrijp.
Maar enkel het os joh, Ios lijkt mij een drama en toch de prijs.......of is dat een vooroordeel?

Met het gevaar dat bepaalde forum genoten weer gaan reageren, ga voor een mac, de overschakeling van windows naar OSX  is even wennen maar na een paar dagen wil je niet anders meer.
Ga als je tijd hebt eens bij een Apple dealer/reseller langs en neem de tijd om daar eens met een mac een tijdje te " spelen"

Gr peter

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #156 Gepost op: 6 november 2011, 18:33:43 »
Zelfde overweging speelt nu hier, ben echt toe aan een nieuwe pc.
M'n huidige pc is een samenvoeging van allerlei meuk en is nu echt achterhaald.

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #155 Gepost op: 23 september 2011, 16:24:17 »
de hardware zal niet het moeilijkste zijn maar ik moet ergens een mac dvd'tje ritselen en mijn laatste mac installatie was OS7 op een classic, zo'n jaar of 10 geleden. Dat was toch iets anders. Ik vind wel iets en anders weet ik je te vinden  ;D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #154 Gepost op: 23 september 2011, 16:19:38 »
Het schijnt niet eens echt latig te zijn.
Je moet de goeie onderdelen halen.
Foxconn of Gigabyte moederborden werken vaak het beste, intel processor, videokaart maakt weinig uit en je bent er.  :)

Hier heb je een lijstje.
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.7.1
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #153 Gepost op: 23 september 2011, 15:34:26 »
Gelukkig kan je er altijd nog wat anders op zetten
Vista of zo?  ;)
Ik binnenkort een nieuwe PC halen, gewoon Windows, maar ik ga wel eens kijken of ik er MacOS op kan krijgen. Het schijnt niet eens echt latig te zijn.
Helaas valt Solaris of vanwege geen 64 bits versie  :no:
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #152 Gepost op: 23 september 2011, 15:29:36 »
Veel plezier met je nieuwe aanwinst, ik weet zeker dat je over een tijd als je alles door hebt heel tevreden zult zijn.
Of niet, dat is even afwachten.
Gelukkig kan je er altijd nog wat anders op zetten, maar hopelijk is dat niet het geval.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #151 Gepost op: 23 september 2011, 09:41:02 »
heb een heel deel van deze discussie niet echt kunnen volgen, ben op gebied waar sommigen over praten een echt groentje,
vond het toch wel best een leuke discussie op momenten, maar de kogel is door de kerk, de mac staat op het bureau.

dank iedereen voor hun mening, (ook die waar ik geen b..... van begreep  :D :D :D)

Veel plezier met je nieuwe aanwinst, ik weet zeker dat je over een tijd als je alles door hebt heel tevreden zult zijn.

Gr Peter

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #150 Gepost op: 22 september 2011, 21:19:23 »
Succes met je nieuwe aanschaf.

Voor vragen kun je ook kijken bij de diverse forums. Macfreak en onemorething.
Ook een leuke site is macmiep.nl. Echt de moeite waard voor overstappers.

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #149 Gepost op: 22 september 2011, 20:46:01 »
Werd inderdaad soms wel heel erg technische  :schaam:

Veel plezier met je nieuwe aankoop  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline klompken

• Senior Member
  • **
« Reactie #148 Gepost op: 22 september 2011, 20:38:56 »

heb een heel deel van deze discussie niet echt kunnen volgen, ben op gebied waar sommigen over praten een echt groentje,
vond het toch wel best een leuke discussie op momenten, maar de kogel is door de kerk, de mac staat op het bureau.

dank iedereen voor hun mening, (ook die waar ik geen b..... van begreep  :D :D :D)
Pentax K-x, 18-55 en 55-300, Tamron 90mm f2,8   Manfrotto 055 XDB/804 RC2

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #147 Gepost op: 11 september 2011, 20:11:56 »
Voor mensen zoals jij die denken dat ze power users zijn is Windows inderdaad beter ::)
Sorry ik gebruikte term misschien helemaal compleet.
Ik bedoelde hiermee hoofdzakelijk gebruikers die iets meer doen op hun computer dan surfen, emailen, teksten schrijven en dergelijke.
Je kan dit natuurlijk ook op een mac doen maar het gaat wat minder handig en er is minder software en hardware voor.

Maar nog even iets, waar beweer ik dat ik een power user ben of denk jij dat ik denk dat ik een power user bent?
Ik was trouwens wel een power user, ik ben voor mij studie bezig geweest met Maya en later met aircraft engineren heb ik gewerkt met Catia.
Nu heb ik voor verschillenden boeken illustraties verzorgd, ik weet niet of photoshop zwaar genoeg is om me onder de term power user te zetten.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2011, 20:21:28 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #146 Gepost op: 11 september 2011, 19:53:16 »
Voor power users is windows volgens mijn een betere OS voor.

Voor mensen zoals jij die denken dat ze power users zijn is Windows inderdaad beter ::)

@Serpiente: als je Lion hebt, werkt het zoals Peter beschrijft. Daarvoor moet je speciale (oftewel onhandige) combinaties gebruiken: alt-u en dan ‘e’ voor ë, alt-u en dan ‘u’ voor ü, etc. Alt-`+e voor è, alt-e+e voor é. Probeer ook eens de alt in combinatie met andere letters en cijfers voor allerlei gekke tekens.
Verliefd op de K-1

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #145 Gepost op: 11 september 2011, 17:05:19 »
Ik vind de combi Lightroom, Dock, Finder (sowieso beter dan windows verkenner, ook beter dan die van W7), Photoshop gewoon lekker werken. Beter dan Windows XP.. in Windows 7 heb ik nooit echt serieuze dingen gedaan (mijn oma heeft het). Zal waarschijnlijk ook wel beter zijn dan XP. Het voelt allemaal alsof het bedoeld is om productief te zijn.

Ik heb straks ook alles van Apple. Niet puur omdat het Apple is en je er bij hoort, maar omdat de apparaten goed samenwerken. Je hoeft niet moeilijk te doen. Straks met de iCloud gaat dat helemaal lekker worden.

Ik moet alleen nog even wennen.. Ik snap geen reet van de speciale tekens op de Apple. Ik krijg geen streepje op de e terwijl ik opvolg wat er op internet staat.  ::)

Je moet om de speciale tekens te krijgen alleen de betreffende toets iets langer ingedrukt houden dan verschijnen de mogelijkheden en kun je met de muis er 1 van kiezen bijvoorbeeld de é of de ë

het is niet zo moeilijk, en veel plezier met je nieuwe aanwinst (en).

Gr Peter

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #144 Gepost op: 11 september 2011, 15:20:19 »
Ik heb straks ook alles van Apple. Niet puur omdat het Apple is en je er bij hoort, maar omdat de apparaten goed samenwerken. Je hoeft niet moeilijk te doen. Straks met de iCloud gaat dat helemaal lekker worden.
het is mooi maar ook gevaarlijk omdat Apple alleen maar meer gesloten van wordt.
Als je een keer iets anders wilt dan Apple aan biedt wat moet je dan?

Epson heeft een paar nieuwe profesioneele printers uitgebracht en de Mac gebruikers hebben nu het probleem omdat OSX hun printers niet ondersteund.
Het heeft zo zijn voordelen maar ook nadelen.

Er zijn genoeg alternatieven die open zijn dus een gesloten systeem bied ook een alternatief op de markt dat is ook mooi dus ik ga niet klagen.

???? bedoel je dat je met Apple niet productief bent? lijkt mij niet handig....
Apple is wel productief maar op een andere manier.
Sommige dingen werken inderdaad gewoon beter maar niet alles.
Voor power users is windows volgens mijn een betere OS voor.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #143 Gepost op: 11 september 2011, 14:42:53 »
Het voelt allemaal alsof het bedoeld is om productief te zijn.

???? bedoel je dat je met Apple niet productief bent? lijkt mij niet handig....
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #142 Gepost op: 11 september 2011, 14:36:16 »
Peter, ik denk dat je commentaar alleen maar het verhaal van Corros versterkt.

Je koopt Apple producten omdat het Apple is, volgens mijn doet de inhoud er niet zoveel meer aan toe.

En over miskleunen, leuk dat je die van Windows wel op noemt maar niet die van Apple.  ;)

Kijk maar eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_10.0
OS X had gewoon ontwikkeling nodig vanaf 2001. Windows ook.

En Peter geeft duidelijk aan waarom veel mensen achter Apple aanlopen: Steve Jobs... Zo werkt het nu eenmaal. Onze vorige MP, JP, was minder populair dan MR, maar inhoudelijk sterker (of je het nu met hem eens was of niet). Zo is SJ charismatischer dan SB/BG.

Wat de Iphone 5 aangaat. Niemand heeft hem gezien of getest, maar toch wil iedereen die telefoon. Dat zegt genoeg, het gaat niet om het apparaat, maar om het merk. Het apparaat kent namelijk niemand.

Hier nog een leuk onderzoekje: http://www.mobilecowboys.nl/raarmaarwaar/11205

en deze: http://www.roughlydrafted.com/2007/12/15/soviet-microsoft-stockholm-syndrome-among-unswitchable-windows-users/

puur op rationele argumenten hebben zowel Microsoft als Apple goede producten met even zogoed tekortkomingen. Wil je een perfect systeem bouw dan je eigen Linux variant, maar dat is voor velen (99%+) te hoog gegrepen.

Logica is in dit soort discussies ver te zoeken. Waarom kopen mensen zo vaak Microsoft Office (ja ook op Mac), terwijl Openoffice gratis is, en gelijkwaardig (voor die paar briefjes per jaar voor de gemiddelde consument). Waarom een illegale Photoshop gebruiken terwijl PSE vaak voldoet? etc. etc.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2011, 14:41:46 door Corros »
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Serpiente

• Gast
« Reactie #141 Gepost op: 11 september 2011, 14:27:59 »
Ik vind de combi Lightroom, Dock, Finder (sowieso beter dan windows verkenner, ook beter dan die van W7), Photoshop gewoon lekker werken. Beter dan Windows XP.. in Windows 7 heb ik nooit echt serieuze dingen gedaan (mijn oma heeft het). Zal waarschijnlijk ook wel beter zijn dan XP. Het voelt allemaal alsof het bedoeld is om productief te zijn.

Ik moet alleen nog even wennen.. Ik snap geen reet van de speciale tekens op de Apple. Ik krijg geen streepje op de e terwijl ik opvolg wat er op internet staat.  ::)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #140 Gepost op: 11 september 2011, 13:33:12 »
Peter, ik denk dat je commentaar alleen maar het verhaal van Corros versterkt.

Je koopt Apple producten omdat het Apple is, volgens mijn doet de inhoud er niet zoveel meer aan toe.

En over miskleunen, leuk dat je die van Windows wel op noemt maar niet die van Apple.  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ