Auteur Topic: mac of pc ?  (gelezen 23101 keer)

Serpiente

• Gast
Re:mac of pc ?
« Reactie #189 Gepost op: 28 november 2011, 18:12:14 »
Ik heb nu een 21,5 inch iMac (2011) met i5 en 12GB RAM :) Lightroom 3 gaat heerlijk soepel!
Dell Ultrasharp kan nog wel een keer als tweede scherm :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #189 Gepost op: 28 november 2011, 18:12:14 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #188 Gepost op: 27 november 2011, 17:35:18 »
Inderdaad. Mac-software schijnt trouwens veel beter te zijn op gebied van kleurprofielen.
In Vista zijn er behoorlijk wat dingen verbeterd maar Mac gaat er inderdaad anders mee om, geen idee of er nu nog veel verschil in zit.

Aan de andere kant hoor ik wel veel problemen met wide gamut schermen op de Mac, weet niet of dat nu nog steeds een probleem is?

http://www.gballard.net/photoshop/srgb_wide_gamut.html
« Laatst bewerkt op: 27 november 2011, 17:41:22 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #187 Gepost op: 27 november 2011, 11:41:03 »
Inderdaad. Mac-software schijnt trouwens veel beter te zijn op gebied van kleurprofielen.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #186 Gepost op: 27 november 2011, 11:14:13 »
Het probleem is dat sommige applicaties nog niet eens sRGB ondersteunen. Die sturen rechtstreeks de videokaart/monitor aan, zonder het toepassen van wat voor kleurprofiel dan ook. Dan ben je dus geheel afhankelijk van hoe dicht de monitor en de videokaart zelf bij sRGB zitten. Dat is dan hetgene dat je ziet. sRGB is inderdaad je "best bet" voor het web, maar dat wil nog niet zeggen dat het altijd goed gaat.

En we hebben het hier alleen nog maar over het web. Ik zie zichtbaar verschillen tussen Lightroom, mijn desktop, Irfanview en Windows picture viewer, met een foto met sRGB kleurprofiel.
Maar daarom kan je bij de meeste wide gamut schermen een special sRGB modus.

Ik heb niet zo opgelet hoe klueren zijn tussen de verschillende programma's maar had wel gemerkt dat photoshop soms afwijk.
Daar kan je in de instelling veel veranderen hoe die met kleuren omgaat. Volgens mijn past photoshop de kleuren automatisch dus softwarematig de kleuren aan naar het profiel dat je monitor gebruikt, dus hij gaat min of meer langs windows heen en volgens mijn doen de "standaard" programma's dat anders.

Maar we geen hier nu heel off-topic.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #185 Gepost op: 27 november 2011, 11:02:59 »
Daarom gebruik je sRGB voor je foto's op de web, dat is algemeen bekent.

Het probleem is dat sommige applicaties nog niet eens sRGB ondersteunen. Die sturen rechtstreeks de videokaart/monitor aan, zonder het toepassen van wat voor kleurprofiel dan ook. Dan ben je dus geheel afhankelijk van hoe dicht de monitor en de videokaart zelf bij sRGB zitten. Dat is dan hetgene dat je ziet. sRGB is inderdaad je "best bet" voor het web, maar dat wil nog niet zeggen dat het altijd goed gaat.

En we hebben het hier alleen nog maar over het web. Ik zie zichtbaar verschillen tussen Lightroom, mijn desktop, Irfanview en Windows picture viewer, met een foto met sRGB kleurprofiel.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #184 Gepost op: 27 november 2011, 10:44:04 »
Daarom gebruik je sRGB voor je foto's op de web, dat is algemeen bekent.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #183 Gepost op: 27 november 2011, 02:30:18 »
Gewoon goed taggen en er is niks aan de hand en als het goed is behandelt ieder browser een untag image als sRGB maar ik kan het fout hebben...

Dit heb ik een tijdje terug doorgenomen. Er staan ook testjes in om te kijken of je browser wel kleurprofielen ondersteunt: http://regex.info/blog/photo-tech/color-spaces-page1. Mijn conclusie was dat het abominabel slecht is gesteld met deze ondersteuning.

Maar ik zie het niet echt als een probleem. Zo perfectionistisch ben ik nou ook weer niet. Moet ook kunnen lijkt me. Als een ander het wel wil zijn: prima, ga je gang. Ik doe alles gewoon in sRGB en vind dat tot nu toe voldoende.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #182 Gepost op: 27 november 2011, 02:08:44 »
Starebase, achter het woordje aRGB staat niet  ;)

Over RAW, volgens mijn passen de meeste een ProPhoto RGB profiel toe, tenminste ik weet dat Lightroom dat doet en daarmee zeer waarschijnlijk ook Adobe Camera RAW.

Met photoshop kan je kleur waarschuwing aan zetten, dan kan je zien welke kleuren buiten het profiel vallen.
Dit is eigenlijk de enigste manier om te zien hoe de kleuren veranderen als je een normaal scherm hebt, maar ik had gehoopt dat je kleur bereik misschien iets groter is.

Over internet probleem.
Met de meeste wide gamut monitors kan je het profiel precies beperken tot sRGB, dan is je probleem opgelost.
Maar het probleem word veroorzaak dat mensen hun foto's niet goed taggen, dus als het profiel onbekend is dan is het niet de schuld van de monitor dat de kleuren verkeerd zijn.
Gewoon goed taggen en er is niks aan de hand en als het goed is behandelt ieder browser een untag image als sRGB maar ik kan het fout hebben...
« Laatst bewerkt op: 27 november 2011, 02:18:40 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #181 Gepost op: 26 november 2011, 20:28:40 »
Alleen goedkope en simpele software ondersteunen misschien aRGB niet maar het gros doet het wel.

Het is precies omgekeerd. Echt professionele tooling (Adobe Photoshop bvb) doet het wel goed, maar veel andere software niet (w.o. veel internet-browsers). Nou doe ik fotobewerking voornamelijk met Lightroom, maar ik vind het wel fijn als al mijn applicaties een foto gewoon goed weergeven. Punt is namelijk dat ik ook nog andere dingen doe met mijn pc.

Overigens werk ik ook in RAW en had even niet bedacht dat kleurprofielen dan inderdaad pas bij de omzetting naar JPEG een rol gaan spelen.

Ik heb een test gedaan met een eigen foto met veel groen. In Lightroom geexporteerd als aRGB en als sRGB, en vervolgens weer in Lightroom geimporteerd (aangezien dat de enige applicatie is waarvan ik weet dat die het goed doet met kleurprofielen). Ik zag geen verschil. Mijn scherm is een Dell 2007WFP, met S-IPS panel en 72% color gamut coverage.

Overigens worden hier wat kanttekeningen geplaatst bij het nut van wide-color-gamut schermen: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1004&message=25060360. Een probleem zou kunnen zijn dat als je op internet zit (doe ik ook wel eens met die monitor) en een foto bekijkt, dat die foto dan ineens heel raar kan lijken. En dat wil ik dus ook weer niet.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #180 Gepost op: 26 november 2011, 17:33:41 »
Voor het bewerken zal er dus ook weinig tot geen verschil in zitten.
Thuis werk ik op een zelf bouw PC en op de fotovakschool staan uitsluitend iMacs dus ik werk op beide met photoshop CS5 en ik kan je vertellen dat er een verschil in zit.
Qua snelheid maakt het weinig uit omdat dat op hardware voornamelijk gaat dus je OS heeft hier eigenlijk weinig invloed op.
Grootste verschil vindt ik zitten in de manier hoe Apple met zijn vensters omgaat.

Bij windows zijn de vensters gekoppeld aan het programma en draaien ze daar in.
Bij Apple staan ze veel losser van elkaar, maak je Photoshop bijvoorbeeld kleiner dan blijft je foto open staan.
Volgens mijn zijn er wel manieren omdat met elkaar te koppelen maar standaard is dat niet het geval.
Dus je werk wijze ten opzichte van dat zullen iets veranderen.

maar zou toch verrekte mooi zijn een macbook pro met hardware gemaakt voor windows, en iets goedkoper. want hij is extreem stevig/licht.
Zijn zeker mooie dingen en eigenlijk qua prijs niet heel verkeert, als je naar de concurentie kijkt die met de bouwkwaliteit in dezelfde klasse zitten maakt de prijs niet zoveel uit.
€100 meer of minder op een €1300 laptop is nog te overzien denk ik.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #179 Gepost op: 26 november 2011, 16:56:16 »
Ik gebruik een pc. Ik vind als je naar de specs kijkt en de prijs dat ik dan gewoon beter uit ben. Voor de prijs van een instap MAC koop je een enorm zware pc. Voor het bewerken zal er dus ook weinig tot geen verschil in zitten. Ik ben nu eenmaal niet iemand die valt voor de styling van de MAC. Uiterlijk van een apparaat dat ik gebruik doet me persoonlijk vrij weinig. Een laptop / pc is voor mij gewoon een gebruiksartikel die zijn werk moet doen en meer niet.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #178 Gepost op: 26 november 2011, 16:43:07 »
Zie je echt verschil?
Ja.
Toevallig stond ik gistere verstelt van het verschil toen ik de foto's van de K10D en de K5 met elkaar wou vergelijken.
En toen voor de forum vanaf RAW naar sRGB png ging, je zag dat kleuren min of meer verdwenen en dat overloop er toen anders uitzag voornamelijk in de blauwe strook.

Deze foto's waren dat.

Je kan proberen of je thuis verschil ziet, best kans dat als je beetje goede monitor hebt dat die nog iets meer mee pakt dan sRGB.
Hier is de DNG http://216.18.212.226/PRODS/K5/FULLRES/K5hSLI00080_NR_0.DNG
Gewoon openen en opslaan als hoge kwaliteit JPG of PNG en dan de RAW en de jpg/png gewoon met elkaar vergelijken.
Meeste verschil met deze foto zit hem in het blauw en geel, ik zag het in het blauw maar geel was voor mij niet echt te zien.
Ook de blauwe garen naast de groene verspring gewoon in een andere kleur, als ik sRGB met aRGb vergelijk.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2011, 16:54:59 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Sunshine-nl

• Full Member
  • *
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
« Reactie #177 Gepost op: 26 november 2011, 12:14:37 »
Zie je echt verschil?

Weet ik niet, ik kan niet vergelijken.  ;D

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #176 Gepost op: 26 november 2011, 10:27:42 »
Leuk, maar ik weet nooit van te voren of ik dat kleur bereik nodig heb. Ik schiet, en mijn mooiste fotoos druk ik af, niet zelf, maar bij een centrale. Ik heb veel geld uitgegeven aan een camera, en ik besteed veel tijd aan bewerken om het laatste uit mijn fotoos te halen (niet dat ik dat per definitie ook bereik, maar het is wel mijn streven). Als ik dan de keus heb voor een beter resultaat (zeker bij een centrale is aRGB helemaal niet nutteloos) dan wil dat ook. Maar dat heeft alleen maar zin als mijn monitor me kan laten zien wat ik aan het doen ben. Dus ik schiet in RAW, en exporteer alleen naar aRGB als ik laat afdrukken. Werkt voor mij.

Zie je echt verschil?

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #175 Gepost op: 26 november 2011, 00:56:07 »
Ieder heb zijn eigen werkwijzen dus je moet iedereen het licht in zijn ogen gunnen toch?

Wat ik bedoelde met de zin die je aanhaalt is dat aRGB monitor wel een toegevoegde waarde heeft maar dat het niet essentieel is.

Ik ben zelf van een RCT naar een PVA scherm gegaan dus kwaliteit van mijn schermen is altijd gewoon goed geweest.
Monitors gaan langer mee dan de computer zelf dus je mag er best wel in investeren en eisen hebben vindt ik.

Trouwens om even iets anders aan te halen.
Nu dat de Mac Pro waarschijnlijk gaat verdwijnen wat voor effect zal dat dan hebben op de professionele markt of zal er een vervanger komen?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Sunshine-nl

• Full Member
  • *
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
« Reactie #174 Gepost op: 25 november 2011, 21:44:50 »
Maar ik wil je wel gelijk geven dat aRGB bereik niet nodig is maar het is wel fijn om te hebben als je het kan.

Leuk, maar ik weet nooit van te voren of ik dat kleur bereik nodig heb. Ik schiet, en mijn mooiste fotoos druk ik af, niet zelf, maar bij een centrale. Ik heb veel geld uitgegeven aan een camera, en ik besteed veel tijd aan bewerken om het laatste uit mijn fotoos te halen (niet dat ik dat per definitie ook bereik, maar het is wel mijn streven). Als ik dan de keus heb voor een beter resultaat (zeker bij een centrale is aRGB helemaal niet nutteloos) dan wil dat ook. Maar dat heeft alleen maar zin als mijn monitor me kan laten zien wat ik aan het doen ben. Dus ik schiet in RAW, en exporteer alleen naar aRGB als ik laat afdrukken. Werkt voor mij.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #173 Gepost op: 25 november 2011, 21:13:05 »
Maar is dit niet louter een academisch voordeel?
Grootste voordeel zit in het groene gedeelte, onze ogen zijn door meest gevoelig voor dus verschil is zeker te zien.
Ook de meeste printers kunnen hier iets van voordeel uithalen hoewel alleen de top printers volledig aRGB omvatten zal je toch een verschil zien.

Je moet je werk wijzen erop aanpassen dat klopt maar opzich is dat geen probleem.
Alleen goedkope en simpele software ondersteunen misschien aRGB niet maar het gros doet het wel.
Als je aRGB of groter gebruikt zal je ook 16bit willen gebruiken of anders komt het vaak ook niet goed.

Voor internet heb je aan aRGB niks maar ik tenminste maak geen foto's om puur en alleen op internet te zetten, weet niet of iemand dat hier wel doet?

Ik werk zelf in RAW, die hebben geen kleur profiel maar je moet ze wel bewerken, dan is het wel net zo mooi dat je ook daadwerkelijk ziet wat je doet.
Voor internet zet ik ze om naar sRGB JPG en print ik ze uit dan gebruik ik profiel van de printer, dan komt sRGB of aRGB nog niet eens aan de past.

Maar ik wil je wel gelijk geven dat aRGB bereik niet per se nodig is maar het is wel fijn om te hebben als je het kan.
Zeker als je naar prijs klasse kijk van de Apple schermen.

Hier is een goed stuk om te lezen.
http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/colour_management/colour_space_choice.html

ps. we zitten hier op een fotografie forum dus ik ga er van uit dat het merendeel fotografie ook als een serieuze hobby heeft die hier ook wat tijd een moeite in willen steken om een goed resultaat te krijgen.
Op andere soort forums is discussie hierover totaal niet relevant.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2011, 21:43:43 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #172 Gepost op: 25 november 2011, 20:17:10 »
Je zit nu bij de kleur profielen te kijken maar dat zeg niks over het kleur bereik van je scherm, je printer profielen komen daar volgens mijn ook bij te staan.

De meesten schermen scoren zo rond de 73% en dat is ongeveer het sRGB bereik.
Als je gaat kijken naar de wider gramut schermen dan komen ze zo rond de 95+ van aRGB uit.
Engiste Apple die hier in de buurt komt is de 27inch, de Thunderbolt versie doet het weer slechter.

Maar is dit niet louter een academisch voordeel?

- Het is leuk dat de monitor adobeRGB aan kan, maar dan moet je ook nog in dat formaat fotograferen;
- Als je in dat formaat fotografeert, moeten je applicaties ook nog dat kleurprofiel toepassen (en laten vele dat nou niet doen);
- Als dat ook het geval is, ziet het er op jouw computer misschien beter uit, maar zodra je het op internet zet, kun je alsnog beter sRGB gebruiken;
- En bij het uitprinten ben je afhankelijk van wat de printer aankan.

M.a.w. niet interessant (mijn mening).

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #171 Gepost op: 25 november 2011, 16:59:57 »
En dan is het de keuze, een zelf in elkaar gezette pc configuratie óf een kant-en-klare Mac
Je kan trouwens ook een combinatie van beide doen.  ;)
http://nofilmschool.com/build-a-hackintosh/
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #170 Gepost op: 25 november 2011, 15:45:06 »
Hoe kom je daar nou bij kijk hier eens een schermafdruk van mijn Imac, en daar staat toch echt adobe RGB of heb ik een nieuwe bril nodig, Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien als dat ik hier lees.
Je zit nu bij de kleur profielen te kijken maar dat zeg niks over het kleur bereik van je scherm, je printer profielen komen daar volgens mijn ook bij te staan.

De meesten schermen scoren zo rond de 73% en dat is ongeveer het sRGB bereik.
Als je gaat kijken naar de wider gramut schermen dan komen ze zo rond de 95+ van aRGB uit.
Engiste Apple die hier in de buurt komt is de 27inch, de Thunderbolt versie doet het weer slechter.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2011, 16:02:03 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #169 Gepost op: 25 november 2011, 00:10:42 »

Over de Mac schermen, ze zijn hartstikke glanzend en daarom voor beeld bewerking minder geschikt.

Daarnaast hebbend e Mac schermen maar 72% color gamut waarbij de Dell UltraSharp U2711 102% color gamut heeft.
De Mac schermen kunnen daarom geen aRGB weergeven en de Dell wel.

Wat wel mooi is aan de nieuwere Mac schermen is het gebruik van Thunderbolt, je hebt maar 1 kabel lopen vanaf je Mac naar het schermen en die levert dus beeld en USB poorten.
Hopelijk komt intel volgend jaar met Lightpeak uit, maar dat is en blijft hopen ben ik bang.  :(

Hoe kom je daar nou bij kijk hier eens een schermafdruk van mijn Imac, en daar staat toch echt adobe RGB of heb ik een nieuwe bril nodig, Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien als dat ik hier lees.

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

xxJAAPSKIxx

• Gast
« Reactie #168 Gepost op: 24 november 2011, 22:43:20 »
Hoi luitje's
Ik heb een Imac 21,5 inch scherm met 4GB werkgeheugen en een i3 processor.
Hij moet 3,2 GHz geven.

Kan niet anders zeggen dat het super snel blijft werken.
In het verleden op windows computers gezeten , maar na een poosje downloaden en rommelen werden de windows pc's vrij snel traag , dit probleem heb ik echter niet met de Imac.
En reken maar dat ik veel gedownload heb , denkende aan blu-ray film's en andere meuk .
Ik ben dik tevreden , enkel het Ios werkt toch kompleet anders en is wel wennen hoor.

groetjes

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #167 Gepost op: 24 november 2011, 19:52:14 »
Zelfde overweging speelt nu hier, ben echt toe aan een nieuwe pc.
M'n huidige pc is een samenvoeging van allerlei meuk en is nu echt achterhaald.

En dan is het de keuze, een zelf in elkaar gezette pc configuratie óf een kant-en-klare Mac
Ben eigenlijk meer een Windows man, wel 7 of de aanstaande 8 xp is passe en viste, laat maar.....
Maar het design van de Mac's zijn wel erg strak en voor fotobewerking ook goed te doen naar ik begrijp.
Maar enkel het os joh, Ios lijkt mij een drama en toch de prijs.......of is dat een vooroordeel?

Qua scherm zou ik gaan voor iets als de Dell Ultrasharp U2711.
Kan ik via het werk waarschijnlijk goedkoper regelen.

Hebben jullie nog adviezen :)?
Even een praktische vraag
Omdat je een apart scherm noemt ga ik ervan uit dat je geen iMac zal kopen, dan blijft er over.
Mac Mini en de Mac Pro.

De Mac Pro is mooi maar hartstikke duur en is nog maar de vraag of de huidige model een upgrade krijgt of dat ze de lijn uitfaseren.
http://tweakers.net/nieuws/77756/apple-wil-ontwikkeling-en-verkoop-mac-pro-staken.html
En de Mac Mini is een apart ding en is maar de vraag of je zoiets wilt hebben.

Over de software.
Op tweakers staat een test waar ze op een Mac windows hebben gezet en ze hebben toen wat tests gedaan.
Voor de prestaties van de software maakt het eigenlijk weinig uit, als software voor de mac is geschreven en "geport" is naar windows dan werkt de software beter op de Mac en anders om is dat ook het geval.
Hier is het volledige topic.
http://tweakers.net/reviews/2238/os-x-vs-punt-windows-7-nek-aan-nek.html

Dit is natuurlijk maar een heel klein deel van het verhaal, OSX werkt gewoon anders als Windows en daar moet je voornamelijk naar kijken of dat bij jou past of niet.

Wat mij betreft niet Peter, alles is al gezegd wat betreft die keuze. Maar als iemand zegt dat een specifieke monitor erg goed is, dan wil ik wel graag weten waarom. Maar misschien is het wel een gebrek aan humor van mijn kant en heb ik de 'pun' gemist    ???

Lars
Over de Mac schermen, ze zijn hartstikke glanzend en daarom voor beeld bewerking minder geschikt.
Daarnaast hebbend e Mac schermen maar 72% color gamut waarbij de Dell UltraSharp U2711 102% color gamut heeft.
De Mac schermen kunnen daarom geen aRGB weergeven en de Dell wel.

Wat wel mooi is aan de nieuwere Mac schermen is het gebruik van Thunderbolt, je hebt maar 1 kabel lopen vanaf je Mac naar het schermen en die levert dus beeld en USB poorten.
Hopelijk komt intel volgend jaar met Lightpeak uit, maar dat is en blijft hopen ben ik bang.  :(
« Laatst bewerkt op: 24 november 2011, 20:05:09 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #166 Gepost op: 8 november 2011, 09:53:47 »
Saturn Groningen staat alles bij elkaar.
Vind ik altijd leuk om op afstand te kijken hoeveel mensen te staan watertanden bij al het Apple spul :P

Dat bedoel ik, kijk hoeveel er bij Apple staan en hoeveel er bij een Winkel met windows spul staan, of vraag de mensen naar hun voorkeur, dan weet ik het antwoord al.

Ik was afgelopen weekend in Londen, en kwam toevallig langs de Officiele Apple shop Store  het zag/was er letterlijk en figuurlijk  "zwart" van de mensen., en dat heb ik nog nooit ergens bij een normale PC winkel gezien.

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #165 Gepost op: 7 november 2011, 22:39:42 »
Alvast dank voor de adviezen, ik zit inderdaad niet te wachten op een flamewar tussen
Apple en Windows en Linux fanboys  :D
Maar ik neem aan dat men wel met wat voordelen, specificaties of tips kan komen?
Eventueel wat mooie aanbiedingen of andere handigheden ;)

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8