Auteur Topic: mac of pc ?  (gelezen 23099 keer)

Offline klompken

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re:mac of pc ?
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2011, 12:20:12 »
dank voor de reacties, zo te zien zijn er niet echt negatieve ervaringen, voor mij zou deze mac of pc vooral dienen voor mail, internet, en fotobewerking met PSE, en enkele office toepassingen zoals excel, mss later dat hier nog wat anders aan toegevoegd wordt.
wat mij vooral aansprak bij de uiteenzetting in de apple shop was het gebruiksgemak, maar natuurlijk is dit altijd de praat van een verkoper.

de prijs is natuurlijk een beetje duurder dan een pc met dezelfde uitrusting maar zoals gezegd hierboven, heb je dan natuurlijk het design erbij. niet dat dit zo belangrijk is maar wel leuk meegenomen.

zal jullie op de hoogte houden.

groeten,
Patrick
Pentax K-x, 18-55 en 55-300, Tamron 90mm f2,8   Manfrotto 055 XDB/804 RC2

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2011, 12:20:12 »

Offline Sunshine-nl

• Full Member
  • *
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2011, 11:14:45 »
Elk voordeel heb z'n nadeel, zou een bekende nederlander zeggen.
Ja, de Mac kent een betere gebruikers ervaring, maar....
Een pc is veel makkelijker uitbreidbaar, wat extra geheugen erin, een Solid state disk of straks toch misschien wel die Color spider voor monitor calibratie, bijna alle hardware werkt met Windows. Bij de Mac moet je dat nog maar afwachten. Als het werkt gaat het super makkelijk, als het niet ondersteund wordt ben je de klos. (en Apple heeft nogal eens de neiging om keuze's te maken over wat ondersteund wordt, denk b.v. aan flash op een iphone, of eigenlijk de weigering om flash op een iphone te ondersteunen).

Ik ben net een tijdje met Ubuntu bezig geweest, en ben weer terug naar Windows omdat ik mijn printer niet aan de praat kreeg (Canon Pixma dus niet eens een exoot, wel een wifi printer). Op een rijtje gezet is Linux leuk met ondersteunde hardware, en kun je met wat tijd en moeite ook niet ondersteunde hardware aan de praat krijgen door gebruikersgroepen, Linux is open dus er is altijd wel een techie die het aan de praat krijgt EN Linux is goedkoop, heel veel heel goede software is gratis. Windows is gesloten maar wordt door alles en iedereen ondersteund, aanbod van goede gratis software is beperkter dan op Linux. Apple is nog veel geslotener dan Windows, en daardoor beperkt en nog weer minder gratis software.

Suc6 met je keus

Lars

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2011, 10:22:02 »
Ik ken niemand in mijn omgeving die een Mac gekocht heeft en daar niet heel blij mee is; dit geldt voor vrienden, familie en schoonmoeder :) ‘Het werkt gewoon’ is de meest gehoorde reactie. Natuurlijk zijn dingen anders en daarom wennen maar wat ik terug hoor is dat de overgang meevalt en goed bevalt.

Persoonlijk ben ik het tótaal met Marc eens dat de “gemiddelde thuisgebruiker met enige computeraffiniteit met een Mac beter af is mbt de zelfredzaamheid in onderhoud en gebruik.” Hoe je het ook wendt of keert, zoals het er nu voorstaat is een Mac makkelijker in het onderhoud en is er minder kans op kwaadaardige besmettingen.

Maar nog belangrijker: in het dagelijks gebruik is Mac OS X met alle programma’s die meegeleverd worden een hele prettig omgeving om in te werken. Wat mij elke keer weer opvalt wanneer ik met Windows werk ik hoe vaak ik afgeleid wordt, of door Windows zelf of door andere programma’s. ‘Mag dit?’, ‘Je moet dit updaten’, etc. Ik wordt er telkens knettergek van ::)

Maar uiteindelijk gaat het om wat je zelf wilt. Heb je niet iemand in je omgeving bij wie je even rustig achter een mac kan zitten hoe het jou bevalt?

@Stefan: de iMacs hebben allemaal IPS-schermen dus hoewel het geen EIZOs zijn, zijn het relatief goede schermen met een behoorlijk correcte kleurweergave ‘out of the box’.

@Jan: je kan ook prima Linux installeren op een Mac :D Maar waarom zou je? Mac OS X is immers al een échte UNIX-variant, onder de GUI ;)
Verliefd op de K-1

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2011, 10:08:53 »
Overstappen is altijd wennen, dat geldt voor auto's, camera's maar ook voor besturingssystemen. Ik ben net op mijn laptop overgestapt op Ubuntu, een zeer gebruiksvriendelijke linux distributie, en ondanks dat ik alles weer moet uitzoeken vind ik het ook echt wel geweldig. Vooral de snelheid t.o.v. Windows :D. Opstarten gaat veeeeel sneller, en afsluiten duur exact 2 seconden. :D

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2011, 09:54:49 »
Over Mac vs PC, het is maar net wat je lekkerder vindt werken.
Ik werk met een Mac op school maar ik ben windows gewend dus het is meestal vloeken en zweren als ik bezig ben :schaam:
Dingen gaan net even iets anders, maar ja is een kwestie van wennen denk ik.
Persoonlijk hou ik er wel van om een beetje te frutselen aan mijn computer dus een Mac is niks voor mij maar misschien dat er ooit een Witte Mac komt.

Tweakers heeft recent een test gedaan en daar scoorde de Adobe producten beter op Windows.
http://tweakers.net/reviews/2238/3/os-x-vs-punt-windows-7-nek-aan-nek-showdown-real-world-benchmarks.html
Gedeelte van de conclusie.
Onze aanvankelijke indruk was dat Windows 7 sneller is dan OS X op de MacBook Air, maar dat blijkt behoorlijk afhankelijk te zijn van de software die wordt gebruikt. OS X en Windows 7 vertonen wel degelijk verschillen in prestaties, maar het gaat over en weer. De synthetische benchmarks leken enigszins de voorkeur te geven aan OS X, maar de real-world-benchmarks geven een ander beeld.
Het aandeel Apple inderdaad maar de meeste bedrijven zijn opgesplitst en hebben meerdere aandelen over meerdere beurzen, Siemens en Samsung zijn bijvoorbeeld waardevoller in zijn totaliteit als bedrijf.
Witte Mac: Dit is zoooo 2005......
En ben net blij dat ze van de witte toetsenborden af zijn.

Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Serpiente

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2011, 02:23:00 »
Ik ga ook binnenkort een Mac kopen. Ik ga voor de Macbook pro. Later koop ik misschien nog een Mac mini/iMac.
Ik moet nog wel uizoeken of Joomla, xampp en Filezilla werken op Mac. Lightroom 3 en PS CS5 doen het in ieder geval. Daarnaast heb je ook gewoon Office of Mac alternatieven.  :) Gamen doe ik tegenwoordig op mijn PS3. :)

kdj4

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2011, 00:30:55 »

Realiseer je dat je op Mac trouwens native en/of virtueel windows kunt draaien indien je onverhoopt niet zonder kunt.

Gr marc

Ook ik heb virtueel windows op de imac omdat sommige programma's er niet voor de mac zijn, en dit gaat prima.

Alles heeft zijn voor en nadelen maar....
Ik zou zeggen neem een mac en je zult er geen spijt van krijgen.
Het is zeker wennen als je gaat overstappen maar als je het eenmaal door hebt gaat het prima. en Albert geeft het al aan het is ook een stukje design dus als je het geld er voor hebt zou ik het doen. Je moet het ook zo zien zouden de Apple producten goedkoper zijn geweest dan zullen ze nog sneller over de toonbank gaan  ;). maar je krijgt zeker waar voor je geld, ik ben nu bijna twee jaar geleden overgestapt en ik zou niets anders meer willen hebben.

De imac hangt hier aan de muur en dat is wel zo mooi je drukt op de knop en het loopt, heb ik je overtuigd  :D
Weet je waarom er geen schroeven in het scherm van de imac zitten, omdat hij nooit weer uit elkaar hoeft  8)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:55:51 »
Gewoon een PC nemen, en dan Linux installeren  :cooll:
Dat kan ook ^^
wil het nog een keer proberen Linux, maar heb nu geen zin om het te leren.
Later misschien  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:53:54 »
Ik stond vandaag bij de FNAC (Portugese winkel) te kwijlen bij de I-macs, wat een beeld en mogelijkheden hebben die dingen.
Die I-mac schermen zijn niet ideaal voor grafische gebruik, je kan beter een losse Mac kopen en een los scherm.
En nee, geen Mac scherm maar een Eizo of een NEC bijvoorbeeld. Waarom; de Mac schermen zijn glossy en kunnen zover ik weet geen aRGB kleuren weergeven.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

gnodde

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:47:35 »
Gewoon een PC nemen, en dan Linux installeren  :cooll:

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:42:07 »
Over Mac vs PC, het is maar net wat je lekkerder vindt werken.
Ik werk met een Mac op school maar ik ben windows gewend dus het is meestal vloeken en zweren als ik bezig ben :schaam:
Dingen gaan net even iets anders, maar ja is een kwestie van wennen denk ik.
Persoonlijk hou ik er wel van om een beetje te frutselen aan mijn computer dus een Mac is niks voor mij maar misschien dat er ooit een Witte Mac komt.

Tweakers heeft recent een test gedaan en daar scoorde de Adobe producten beter op Windows.
http://tweakers.net/reviews/2238/3/os-x-vs-punt-windows-7-nek-aan-nek-showdown-real-world-benchmarks.html
Gedeelte van de conclusie.
Onze aanvankelijke indruk was dat Windows 7 sneller is dan OS X op de MacBook Air, maar dat blijkt behoorlijk afhankelijk te zijn van de software die wordt gebruikt. OS X en Windows 7 vertonen wel degelijk verschillen in prestaties, maar het gaat over en weer. De synthetische benchmarks leken enigszins de voorkeur te geven aan OS X, maar de real-world-benchmarks geven een ander beeld.

12 jaar geleden bijna falliet en afgelopen week het eest waardevolste bedrijf ter wereld....
Het aandeel Apple inderdaad maar de meeste bedrijven zijn opgesplitst en hebben meerdere aandelen over meerdere beurzen, Siemens en Samsung zijn bijvoorbeeld waardevoller in zijn totaliteit als bedrijf.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:31:28 »
Ik stond vandaag bij de FNAC (Portugese winkel) te kwijlen bij de I-macs, wat een beeld en mogelijkheden hebben die dingen.
Als je echt alles bij elkaar optelt denk ik dat je toch aardig in de buurt zit van de prijs van een PC.
En dan heb je met een I-Mac ook nog een stukje design.

Kennissen van mij die overgestapt zijn staan allemaal versteld van hoe snel de boel draait, online is en de gewenning aan de Mac.

Ik zou het wel weten als de staatsloterij meewerkt.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:03:26 »
Geen computer is perfect. Ook geen Mac. Mijn mening is dat zeker de gemiddelde thuisgebruiker met enige computeraffiniteit met een Mac beter af is mbt de zelfredzaamheid in onderhoud en gebruik.
Sommige modellen zijn duurder dan vergelijkbare andere hardwareconcurrenten. De Tco is naar mijn mening zeer gunstig. productaanbod goed op elkaar afgestemd.
12 jaar geleden bijna falliet en afgelopen week het eest waardevolste bedrijf ter wereld....
Probeer het eens door een goedkope macmini oid te kopen met minimaal een core2duo processor te kopen en Sl te draaien of Lion. Onder de fotografen en videoliefhebbers is het macbezit trouwens veel hoger dan gemiddeld. Kijk ook eens op Onemorething en Macfreak naar de speciale draadjes voor overstappers. Je bent niet de eerste met deze vraag.
Om je beter te kunnen adviseren is het trouwens verstandiger om eerst eens een overzicht van je wensen en gebruikte programma's te posten. Misschien ben je beter af met Windows. In ieder geval als je een hardcpore gamerd bent!
Realiseer je dat je op Mac trouwens native en/of virtueel windows kunt draaien indien je onverhoopt niet zonder kunt.

Gr marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline klompken

• Senior Member
  • **
mac of pc ?
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2011, 22:22:34 »
mijn pc is stillaan aan vervanging toe, na een apple shop binnengestapt te zijn en het verhaal i mac te horen twijfel ik tussen een mac en een pc.
graag had ik ervaringen gehoord (zowel positieve als negatieve) over mac.
Hoe gaat de eventuele overstap naar mac, zijn er veel verschillen in gebruik,...

groeten,
Patrick
Pentax K-x, 18-55 en 55-300, Tamron 90mm f2,8   Manfrotto 055 XDB/804 RC2

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.