Auteur Topic: [Help] Welk pentax toestel voor beginnend spiegelreflex fotograaf?  (gelezen 3321 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:[Help] Welk pentax toestel voor beginnend spiegelreflex fotograaf?
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2011, 13:58:44 »
Backpack reizen en een goede DSLR-uitrusting meenemen, is volgens mij geen goed idee (en ik spreek uit ervaring).
In jouw plaats zou ik een Lumix en veel geheugenkaartjes meenemen : weinig gewicht en volume, zeer snel en handig te gebruiken, en je kunt haast onbeperkt fotograferen en filmen!
« Laatst bewerkt op: 13 april 2011, 14:01:47 door Jazzer »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:[Help] Welk pentax toestel voor beginnend spiegelreflex fotograaf?
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2011, 13:58:44 »

Alwin

  • Gast
Re:[Help] Welk pentax toestel voor beginnend spiegelreflex fotograaf?
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2011, 13:55:58 »
Als je een bepaald toestel koopt raak je gewend aan de specifieke bediening van dat toestel en dat tesamen met de supermooie foto's die elk van die modellen leveren raak je verslingerd aan je toestel. Dat heb ik met miijn K20D. Elk van de modellen die je noemt is een goed instapmodel. Alleen voor bepaalde doeleinden (sport, available light fotografie) heb je een van de nieuwere (en duurdere) modellen nodig. Alhoewel, de K-x die je noemt reken ik ook tot de nieuwere modellen, want het levert tot op hoge ISO-waarden nog goede foto's.

Offline SimonWillig

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 415
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis!
Re:[Help] Welk pentax toestel voor beginnend spiegelreflex fotograaf?
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2011, 13:54:19 »
Laat je niet teveel afleiden door de 'laatste vijf procent optimalisatie': slechte Pentax DSLR's zijn er niet.  ;)

Ik zou zeggen: zie een tweedehands K10D of K20D op de kop te tikken. Mogelijkheden zat en je hebt niet zoveel geld uitgegeven dat je er nog jaren aan vast zit.
Niet teveel over dubben: gaan met die hap!
Groeten,

Simon
-------------------------------------------------------
Pentax K10D,
Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 dc macro hsm,
Tamron SP 10-24mm f/3.5-4.5 DiII,
[wat manueel spul om mee te hobbie-en]

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:[Help] Welk pentax toestel voor beginnend spiegelreflex fotograaf?
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2011, 13:44:23 »
ik heb met precies dezelfde beweegredenen als jij een dik half jaar terug de K-x gekocht en ik ben er helemaal aan verslingerd. Wat mij betreft heb je er absoluut geen verkeerde koop aan en is het een mooi toestel om te ontdekken wat allemaal mogelij is. De overige modellen ken ik wel maar nooit mee geschoten dus geen mening daarover. Succes met kiezen, dat valt niet mee!

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

superrudi

  • Gast
[Help] Welk pentax toestel voor beginnend spiegelreflex fotograaf?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2011, 13:31:49 »
Hallo iedereen,

Ik ben student, vind fotograferen leuk en wil wel eens iets meer dan een digitale compact camera. Zit een beetje te kijken voor een spiegelreflex camera en ben via reviewsites en forums uitgekomen bij de Pentaxk10d. Nu echter al tijdje wat meer aan het lezen over pentax camera's en weet het zelf niet meer helemaal.

Heb nu de k10d, k20d, k200d en k-x in mijn hoofd als allemaal prima instapmodellen met toch nog de mogelijkheid te groeien...

Waar wil ik hem vooral voor gaan gebruiken? De voornaamste rede dat ik iets meer wil is toch wel omdat ik een reislustig typ ben en een vakantie naar amerika en backpack in zuidamerika voor de boeg heb. Verder lijkt het me leuk om in nederland onder andere Natuur, dieren(eigen hond/kat), sport(voetbal) te fotograferen... om zo alvast bekend te raken met het toestel en eventueel de mogelijkheden om een foto verder te bewerken met photoshop of andere programma's...

Nja welke camera dus?? Waar echt op letten?? Ik zoek tweedehandsje om mee te beginnen...
Budget = rond de 300/400 euro, maar wanneer je zegt leg er 100 bij en je hebt dit prachtige toestel wat echt meerwaarde voor je is...
Budget is ook afhankelijk van prijs, als starterskit lijkt body+ (Kit lens18-55 of 18-200/250 allround lens) me prima...

De camera's natuurlijk ook al op de vergelijksites gehad:
- Megapixel lijkt me niet belangrijk, 10+ is voldoende...
- Iso, geen idee hoeveel ik daar gebruik van zou maken, tot 1600 voldoende?(al wel met redelijk ruis wss)
- Sensor ccd of cmos?
- etc...??

Misschien beetje onduidelijke openingspost, veel ideeen/gedachten, maar hebben jullie tips of adviezen om mee te nemen in mijn beslissing?