Ik kwam er een tijdje geleden achter dat veel van mijn oude dia's aan het schimmelen zijn. Ik ben dus toch maar weer eens aan het scannen geslagen. Het scannen van kleuren-negatieven gaat best aardig (ik heb mijn ME super weer een tweede leven gegeven) maar dia's is toch echt een probleem voor mijn scanner (epson 2480 photo). De dia's hebben een veel groter contrast dan de negativen en dat lijkt de scanner niet aan te kunnen (of ik doe wat fout).
Nou lijkt het of de nieuwere scanners (epson V600; canon 9000F) weer flink wat beter zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ik aan een ander scanner toe of is dit gewoon het beste wat ik kan verwachten? Als voorbeeld een goede scan (dia met weinig contrast) en een zoals vele waarbij het absoluut niet lukt om de donkere partijen op te lichten.
Zo zijn ze op zijn best (gemaakt met ME Super M50 1.4)
[foto even weggehaald]
Hier heb ik in een contrastrijke dia geprobeerd de donkere delen op te lichten. het lijkt erop of de lamp van de scanner niet sterk genoeg is om daar informatie uit te halen?
[foto even weggehaald]
Foto's hier geplaatst max. 900px, s.v.p. resizen! Een foto die van een internetsite geplukt is om iets te illustreren en te groot is kan ook d.m.v. de [img=width/height] methode binnen onze regels gezet worden. Hoe? Zie
hier.