Auteur Topic: Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0  (gelezen 1173 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2010, 10:11:56 »
Ik heb een vivitar serie 1 70 -210  F 3.5-22  pentax bajonet met macrostand en dat is een heerlijke lens.
Zwaar maar daardoor heel stabiel.
Met spotmeting werkt hij het best, maar dat gebruik ik eigenlijk altijd, ook het handmatig scherpstellen werkt fijn.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2010, 10:11:56 »

asplx

  • Gast
Re:Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2010, 12:55:03 »
Dat is dan mooi.

mocht het euvel zich in de toekomst voordoen, dan weet je in ieder geval van wanten.

Groeten,
Ruurd

X-Ray

  • Gast
Re:Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2010, 11:53:56 »
Bedankt voor 't advies. Ik heb even gekeken want ik keek toch wel op van je opmerking. De lens had ik nog niet er afgehaald sinds dat ik deze erop gezet had. Het demonteren van de lens was geen probleem. Het bleef nergens achter hangen.
Ben gerust gesteld.

Groeten,
Raymond

asplx

  • Gast
Re:Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2010, 11:25:15 »
De K10D heb ik als instapper op digitaal gebied en het is de eerste camera, waarbij ik echt de handleiding noduig heb.  :( :(

R-PK staat voor PK-bajonet van Ricoh.
De beide vattingen van Pentax en Ricoh zijn bijna gelijk, maarrrr....
Daar zit em ook de trouble met deze vatting: Er zit in de objectief-zijde van de R-PK-vatting een inkeping, waar een pal van de Pentax-bajonet in valt of in kan vallen, waardoor het moeilijk is, om het objectief van de Pentax-camera af te halen.

Voor je het objectief op de body monteert, eerst even op het forum hier naar zoeken of op Pentaxian.nl.
Er ís over geschreven, maar ik heb zo niet in mijn bolletje zitten, waar en wanneer.
Het is een kleinigheid als je het weet en verdomd irritant als het niet weet en overkomt je, dat het objectief niet los wil komen van de body.

Succes en groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 18 september 2010, 11:31:11 door asplx »

X-Ray

  • Gast
Re:Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2010, 09:33:13 »
Ruurd,

Dank voor je reactie. Deze lens heeft wel de zogeheten A-stand. Dit is ook de reden dat ik deze lens gekocht heb. Het is een PK/A R-PK, hoewel ik niet weet waar dit laatste voor staat.
Ik ga er mee experimenteren. De K10D heb ik nog niet zo lang en ik merk dat ik nog lang niet het potentieel van de camera er uit gehaald heb. Verder heb ik nu een mooie lens combinatie waarmee ik voorlopig uit de voeten kan.

asplx

  • Gast
Re:Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2010, 02:28:34 »
Je verhaal is duidelijk.

het eerstgenoemde objectief is uit de manual-focus periode vanfotografie en daarom ook gebouwd om met een lange scherpstelslag te hanteren.
het a;s tweede genoemde objectief is geconstrueerd voor voornamelijk gebruik op een AF-camera en heeft daarom een korte slag en voelt niet alleen heel anders aan, laat zich ook veel moeilijker handmatig scherpstellen. En door de korte scherpstelslag gaat dat ook veel moeizamer handmatig: De tolerantie in de scherpte moet ondervangen worden door tyoepassen van grotere scherptediepte.

De Vivitar Series I Automatic sluit automatisch het diafragma tot de ingestelde waarde op camera's, die daarvoor het mechanisme bezitten, zoals de Asahi Pentax Spotmatic, Ricoh Singlex TLS, Practica, Yashica enz.
Op de K10D moet het objectief in de stand "Manual" gezet wordenm, scherp worden gesteld met OPEN diafragma en het diafragma HANDMATIG op de juiste diafragma-waarde worden ingesteld.

Bovendien moet de K10D in het menu worden ingesteld op: Gebruik Diafragmaring toestaan: JA.

Alleen in deze combinatie werkt dit naar behoren.
Maarrrr.....
Het is een klasse objectief, dat je moet scherpstellen in de TELE-stand en vervolgens naar de gewenste stand moet uitzoomen. Doe je het anders, dan is de kans op oncherpte erg groot.
Simpelweg, omdat in de groothoek-stand de scherptediepte een te grote invloed heeft op de scherpte-inderuk. Ga je dan vervolgens inzoomen, dan is de kans zeer gtroot, dat je net náást het gewenste scherptepunt zit.

Dit is een techniek, die je je eigen moet maken en die op een K10D niet echt lekker is.
Uit je omschrijving van het objectief maak ik op, dat dit een objectief is met P-draadvatting. Klopt dit?
In dat geval is het verstandiger om een objectief aan te schaffen met een P/K-bajonet.
Dit om reden, dat de K10D van een objectief met een eigen ingebouwde P/K-vatting het diafragma kan aansturen en kan sluiten naar de gekozen waarde.
Met een schroefdraad-objectief is dit niet mogelijk.

Verder is het mijn ervaring met de K10D en Takumar- en Pentax M-objectieven, dat lichtmeting goed is als die NIET OP MATRIX-meting staat.
Gebruik de Spot-meting of de Integraal Meting met nadruk op het centrum.
 Dat zelfde geldt uiteraard ook voor objectieven met die zelfde vatting, maar van andere merken !!! zoals Tamron, Panagor, Vivitar, enz.

Succes en veel plezier met je spullen.

Groeten,
Ruurd

X-Ray

  • Gast
Vivitar Series 1 Zoom 70-210 2.8-4.0
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2010, 19:29:51 »
Heb via ebay een Vivitar series 1 gekocht. Manual focus, automatic. Om mee te experimenteren op mijn K10D
Het is een degelijk lens en met een grote zoom slag en vooral lichtsterk. f.2.8~4.0
Heeft iemand al enige ervaring met deze lens.

Als deze bevalt wil ik mijn Tamron 28-200 verkopen. Deze is goed en ook AF, maar veel plastic en vooral met handmatig scherpstellen een crime. De slag is klein dus erg gevoelig. Deze is f.4.5-5.6