Auteur Topic: Mijn eerste Bruidsreportage . . .  (gelezen 3730 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kyraike

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
  • Geslacht: Vrouw
  • photo's I like it
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #32 Gepost op: 25 september 2010, 17:20:06 »
Ik vind dat je hier een hele mooie serie hebt neergezet
over drie weken ben ik aan de beurt voor mijn eerste serie en als ik zie wat deze foto's voor reacties oproepen durf ik
ze al helemaal niet hier te laten zien.
Ik vind jou serie echt super goed en hoop er net zo iets van te kunnen maken
mijn complimenten
gr Bianca
K-5 IIs,k20d- tamron 28-75mm F2.8,18-55mm pentax,70-300 tamron,28-300 tamron, 50mm f2,8 macro

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #32 Gepost op: 25 september 2010, 17:20:06 »

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #31 Gepost op: 14 september 2010, 19:40:16 »
Dank je voor je uitgebreide antwoord  :)
Nee, nog geen slapeloze nachten maar ik ben dan ook een goede slaper  :D

Een beetje nerveus ben ik wel maar dat is alleen maar goed voor de focus. Het voelt als wedstrijd-zenuwen  :D

Volgens mij ga het bij mij ook een beetje urban/streetshoot worden, de lokatie die ze hebben gekozen staat stijf van de grafitty. Dat betekent wel drukke én hoogglans achtergronden...

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

elkim

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #30 Gepost op: 14 september 2010, 19:14:54 »

Wat voor gear heb je allemaal gebruikt?

thanks :)
M'n K10d en een reserve body, een K200 van een vriendin.
*hoofdzakelijk een geleende SMC DA17-70 f/4 SDM die zijn werk goed heeft gedaan
*in de kerk zat de Sigma 10-20 op de K200 dat was makkelijk voor overzichts foto's zonder te wisselen
*de Sigma 70-20 f/2,8 even in de kerk en tijdens het dinee
*m'n flits heb ik heel veel gebruikt om net even in te flitsen binnen en in de kerk
  buiten met de kikkerkaart om mooie lichtjes in de ogen te krijgen
*de familie foto's heb ik gemaakt met m'n flitsparaplu op statief,
  de foto's bij de auto zijn tegenlicht opnamen die met de paraplu zijn ingelijst.
  ook de hooizolder waar he test donker was zijn gemaakt met dezelfde paraplu op statief.
*de sfeerfoto's op het feest iso400 f/8  2a3 sec  met de flits  

ja daar kun je het en beetje mee vergelijken straat fotografie, op elke locatie zijn we hooguit 10 a15 min geweest,
het moest vooruit gaan, dat was vooraf duidelijk de boodschap
dat is dan ook gebeurt ze waren ook daarover heel tevreden, hij is net niet ongeduldig geworden ;)
proberen om je zo rustig mogelijk te bewegen zeker op de officiële momenten is de boodschap,
geen gehol en gevlieg dan kom je onopvallend en zelfverzekerd over.
mijn vrouw was assistente dat is ten zeerste aan te bevelen, mag ook iemand anders zijn natuurlijk,
zorg dat je met al die mensen om je heen jou ding blijft doen en laat je niet van de wijs brengen.
uiteindelijk liep er op de boerderij wel 8 man rond waar we aan het fotograferen waren vader boer en moeder boerin + de 2 broers en 3 stalknechten
haar chaperonne om de jurk in de gaten te houden, dat was wel effe focussen op de het geen waar ik mee bezig was, enkel op de hooizolder waren we met 3
dat heeft dan ook resultaat gegeven ::)    

ik heb alles op M geschoten in de kerk bv heb je dan geen last van andere licht meting als je een witte zuil of  tegen een lichtraam in fotografeert
over het algemeen is het licht in een kerk redelijk gelijk, stel wel je camera opnieuw in als je van situatie verandert natuurlijk.
ik schiet de laatste maanden alles op M, mocht je dat niet gewend zijn is het op een paar dagen van je afspraak misschien toch niet zo slim om te wisselen van werkwijze.

susses in ieder geval
heb je nog vragen ? laat het weten
en ook al een slapeloze nacht achter de rug ;D  

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #29 Gepost op: 14 september 2010, 16:57:35 »
Mooie serie, al kan ik me wel in sommige van de commentaren vinden. Desondanks besef ik wel dat het een beetje op een "straatfotografie-achtige" manier is gedaan en dan heb je idd niet alle regie in de hand. Al met al toch een heel goed resultaat voor de 1e keer  :respect:

Ik hoop het er vrijdag a.s. net zo goed vanaf breng...

Wat voor gear heb je allemaal gebruikt?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #28 Gepost op: 13 september 2010, 19:16:45 »
Ik kwam toevallig deze op youtube tegen http://www.youtube.com/watch?v=gbxtfeaEthw

Heb jij het toch beter afgebracht met je reportage  ;D

Met vriendelijke groet,
Albert
:D
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

elkim

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #27 Gepost op: 13 september 2010, 18:26:11 »
man man dat moet miserie zijn, zeg ik moet er niet aan denken :o
als dat zijn eerste keer was is hij bij deze gelijk gedoopt  :D

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #26 Gepost op: 13 september 2010, 14:47:01 »
Ik kwam toevallig deze op youtube tegen http://www.youtube.com/watch?v=gbxtfeaEthw

Heb jij het toch beter afgebracht met je reportage  ;D

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #25 Gepost op: 8 september 2010, 12:02:10 »
Leuke serie, het is altijd lastig om origineel te blijven bij een trouwreportage, maar dat is hier goed gelukt.
Alleen bij foto 3 ben ik niet echt kapot van de achtergrond/skyline en bij foto 4 zou de bruid er helemaal op mogen staan.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

elkim

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #24 Gepost op: 8 september 2010, 07:48:12 »
Raw geschoten
en euh vignetering in nabewerking natuurlijk ::)
you love it ore you hate it
te veel is natuurlijk te veel, de foto met kaars, daar is het bij nader inziens te veel ;)
ik hou er ook niet altijd van
en ja ik heb veel geleerd en heb er van genoten
op naar de vogelde keer, begin januari ;)     

newmikey

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #23 Gepost op: 7 september 2010, 22:18:11 »
Moedig van je om zo gedetailleerd op te komen voor je ongezoute mening, eindelijk iemand met kritiek  :D
ik kan je puntjes van kritiek bijna allemaal volgen hoor, toch enkele bedenkingen

toch ben blij met je reactie hoor ;)
  
    

Fijn dat je zo reageert, ik moest wel wat wegslikken voordat ik commentaar leverde. Nogmaals: ik doe het je niet na :schaam:

Op naar de volgende! Het kan alleen maar nog leuker worden. Enne, heb je er zelf van genoten? Schoot je JPEG of RAW en was die vignettering toch in de nabewerking aangebracht of was dit de lens zelf?

elkim

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #22 Gepost op: 7 september 2010, 20:00:22 »
Moedig van je om zo gedetailleerd op te komen voor je ongezoute mening, eindelijk iemand met kritiek  :D
ik kan je puntjes van kritiek bijna allemaal volgen hoor, toch enkele bedenkingen

*de on flatteuse decollete van de bruid  :-\ ik denk dat Ron wel eens gelijk kon hebben, ze zullen allemaal zo'n mooi boezempje hebben  ;)

*tijdens de dienst kan ik moeilijk de vader van de bruid verzoeken de kerk te verlaten omdat het plaatje niet klopt >:(
zoals ik al eerder schreef was de opdracht maak vlotte losse foto's zonder ons teveel te storen geen hele dag geposeer en doe eens dit of, nog één keertje.
stel je voor  :D

*er zijn er nog wel een paar

Wellicht als je een fotoshoot organiseert om een paar leuke foto's te nemen, thuis, in een kerkje en je hebt een hele dag de tijd en je hebt 2 proffesionele  modellen
en je kunt alles 7 keer over doen dan ben ik er van overtuigd dat je met beter foto's thuis komt, maar zo werkt het bij een trouwerij niet,
't is geen excuus om slechte foto's af te leveren, ik heb zelf het idee dat het wel redelijk gelukt is, dat er veeeeel verbeterd kan worden en dat er even evenveel fouten in foto's zitten daar heb je helemaal gelijk in.
gelukkig maar anders was ik een ongelofelijke sukkelaar om voor deze dag een vergoedinkje van 100€ te vragen + 100€ voor het boek
Het koppel was zeer tevreden, het boek vordert ook en ook daar waren ze zeer verheugd over (als t klaar is zet ik een linkje online)
het is zoals Ron zegt , ze zouden totaal gek geworden zijn van een prof die 2000€ vraagt en waar alles we 6 keer opnieuw moet
toch ben blij met je reactie hoor ;)
 
  
    

RonHendriks

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #21 Gepost op: 7 september 2010, 18:38:25 »
Djeez! Ben ik nu de enige piskijker hier die een afwijkende mening heeft? Je wou een eerlijke mening Eljakim en het moet dan toch van m'n hart dat ik de poses en ideeen wel zie zitten, maar niet kapot ben van de uitvoering. Heb maar even op het linke geklikt en nogmaals, ik ben me ervan bewust dat velen de shots wèl mooi vinden dus dit is slechts mijn persoonlijke mening:

Nu ja, zo kan ik wel even doorgaan. Let wel: ik doe het je zelf zeker niet na want ik zou er helemaal niets van bakken, dus ik heb respect voor je poging maar om nu te gaan roepen dat dit zo gewaagde en vernieuwende fotografie is, nee sorry, dat kan ik helaas niet. Als het mijn bruiloft zou zijn zou ik zeker nog wat te klagen hebben.

Het spijt me maar ik heb een paar dagen gewacht en vond het toch zo eerlijk om een wat afwijkende mening te plaatsen.
Tsja dat is ook wel leuk om te lezen. Toch ook maar eens in het andere album gekeken. Iedereen tevreden stellen is zeker niet zo eenvoudig. Er zitten vast een paar prima commentaren bij, maar is altijd ook afhankelijk van wie het fotoboek bekijkt en in welk stadium je dit doet. Bij het 12 1/2 jarig jubileum als het boek weer eens boven komt zal de foto met de boezem (hier 1) als een trots item bekeken worden. De foto upskirt is zeker niet heel geweldig, maar ja de fotograaf was op zoek naar something Blue maar kon het net niet vinden. Een trouwreportage moet uiteraard ook aansluiten bij het koppel dat gaat trouwen en dat zijn in dit geval duidelijk geen gereformeerde mensen. Stout mag hier en dat is dan ook prima tot zijn recht gekomen.

Karin

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #20 Gepost op: 7 september 2010, 18:24:10 »
prachtige foto's met verrassende composities.
Foto's van het dansfeest schitterend en die hooizolderfoto's
erg gaaf!!

gr. Karin

newmikey

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #19 Gepost op: 7 september 2010, 15:30:17 »
Djeez! Ben ik nu de enige piskijker hier die een afwijkende mening heeft? Je wou een eerlijke mening Eljakim en het moet dan toch van m'n hart dat ik de poses en ideeen wel zie zitten, maar niet kapot ben van de uitvoering. Heb maar even op het linke geklikt en nogmaals, ik ben me ervan bewust dat velen de shots wèl mooi vinden dus dit is slechts mijn persoonlijke mening:

Foto 1: Prachtige foto, mooi standpunt en uitstekende belichting. Enige beetje kritiek zou zijn dat de DOF er net tussenin zit, ik had òf zowel voorste hand, voet en achterste hand scherp willen zien òf scherpte alleen op de voet met beide handen duidelijk minder scherp. Nu zit het daar wat tussenin: scherpte ligt op de voet (goed), de achterste hand is wat onscherp (had wat meer gemogen) en de voorste is nèt niet scherp (niet goed).

Foto 2: Beetje onflatteus, zo'n blik in het décollete en de achtergrond is wat warrig met een verdwaalde kuit wat voeten en een hoop lichte en donkere plekken.

Foto 3: Deze crop doet het niet voor mij, wat lege ruimte links en een stuk auto dat er afvalt rechts hoewel er net teveel auto "overblijft". Kan me voorstellen dat er rotzooi net buiten beeld blijft maar ik zou de auto duidelijker "doormidden knippen" door zowel links als rechts nog een strook weg te halen met een staande plaat als resultaat.

Foto 4: Mooi, maar de overstraling door het deurgat werkt onevenwichtig en de rand van de deur "hakt" in het hoofd van de bruidegom.

Foto 5: Wat rommelig en de persoon dicht bij (moeder van bruid of gom?) draait zich af van de camera en wordt vanuit een onflatteuze hoek genomen

Foto 6: Soms is schuin leuk en speels maar doordat de bruid reeds tegen de man (vader?) aanleunt lijkt het nog meer alsof ze bijna omvalt.

Foto 7: Is een prachtige foto waarbij de zich omdraaiende man op de achtergrond (gelukkig) bijna niet opvalt. Als je hem éénmaal gespot hebt gaat het storen en denk ik toch: had je de goede man niet even uit beeld kunnen sturen?

Foto 8: Deze is helemaal goed. Prachtige scherptediepte waarbij de man nog net herkenbaar is. Geweldige kleuren. Niets op aan te merken.

Foto 9: Ook heel mooi gezien en gedaan en ik heb hier zeker niets op af te dingen: gewoon prachtig!

Foto 10: Ik mis een beetje scherpte maar met het licht door de gebrandschilderde ruit is het een mooi sfeerbeeld geworden.

Foto 11: Ik heb géén idee wat de bedoeling was. Laten we eens onder de rokken van de bruid kijken? De vignettering werkt hier ook al niet in het voordeel van het beeld.

Foto 12: Wel mooi maar toch weer een gebrek aan scherpte en die zeer kunstmatig aandoende vignettering. Het lijkt wel een modeverschijnsel te worden.

Foto 13: Wat een rare crop! Links een mevrouw finaal doormidden gesneden en rechts mist een stukje bruid.

Foto 14: Ietsje meer groothoek en de schedeldaken (dakken?) hadden er opgestaan, stapje naar achter had ook gemogen. De Z/W omzetting vind ik hier ook niet zo geslaagd; het gezicht van de bruidegom is wat teveel dichtgelopen.

Nu ja, zo kan ik wel even doorgaan. Let wel: ik doe het je zelf zeker niet na want ik zou er helemaal niets van bakken, dus ik heb respect voor je poging maar om nu te gaan roepen dat dit zo gewaagde en vernieuwende fotografie is, nee sorry, dat kan ik helaas niet. Als het mijn bruiloft zou zijn zou ik zeker nog wat te klagen hebben.

Het spijt me maar ik heb een paar dagen gewacht en vond het toch zo eerlijk om een wat afwijkende mening te plaatsen.


Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #18 Gepost op: 7 september 2010, 09:41:58 »
Mooie serie hoor ! Het lensje heeft zeker zijn werk gedaan, maar jij natuurlijk zeer zeker ook !
Originele plaatjes. Kan me voorstellen dat het bruidspaar blij was !  :)

In het linkje zitten ook nog wat juweeltjes !  :respect:
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #17 Gepost op: 6 september 2010, 22:27:00 »
Zeer knappe en erg originele huwelijksreportage, is het minste dat je er over kan zeggen!
Zelfs de bewegingsonscherpe foto's van het dansfeest zijn heel apart en bijzonder sfeervol.
Het vers gehuwd koppel mag met zo'n fotoreporter van geluk spreken.

elkim

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #16 Gepost op: 6 september 2010, 12:41:28 »
 kee  ;)

ja dit is zoals reeds door iemand gezegd gezegd de basis van mijn LR urbex sausje dat ik heb samengesteld naar eigen smaak
op deze hooischuur ietsje aangepast welliswaar.
de mooie blauwzweem die jullie zien zie ik niet eens ben voor dat soort nuances geheel kleurenblind
mijn vrouw gebruik ik wat dat betreft als kleurkalibratie tool, handig hoor
moet je eens naar vragen in de winkel
"hebt u een pratende kleurcalibratie tool voor Mac"  :D  :D  :D

grapje

X-Ray

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #15 Gepost op: 6 september 2010, 11:48:27 »
Sorry voor mijn sms-taal gebruik:
Wat ik mooi aan foto 4 vind is dat het standpunt hoog gekozen is ipv. het wat ik meer bij vergelijkbare foto's zie dat de foto op kniehoogte genomen wordt. Vanaf het hoge standpunt krijgt het een meer peek-shot. De overwegend blauwe kleur vind ik hierin ook erg apart, ook hier weer wordt bij de conventionele series sepia of soms Z/W gekozen.

Mooi gedaan.

X-Ray

JohnnieS

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #14 Gepost op: 6 september 2010, 11:08:31 »
Zeer geslaagde foto serie, petje af topfotograaf :toppie:
zal aan je denken als ik ooit ga trouwen :rofl2:

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #13 Gepost op: 6 september 2010, 00:35:21 »
Eljakim,
Een geweldige reportage, ook op je viewbook
Gedurfd en een duidelijke stijl, je onderscheid je zo.
Die paar urban accids doen het goed.
Ze zullen zeker tevreden zijn.
Chapeau met een diepe buiging
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #12 Gepost op: 5 september 2010, 22:55:06 »
Origineel is het zeker, hulde hiervoor, ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de opdrachtgever tevreden is.
Als je ruim van te voren goede gesprekken hebt gehad en het bruidspaar ook goed kent, dan kun en mag je ook dit soort foto's nemen, het is toch een intiem moment om op zo'n dag dit vast te leggen, tenminste zo heb ik het ervaren op onze trouwdag.

Nooit vergeten : het is hun trouwreportage.

Ik vind dat je goed werk afgeleverd hebt.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

elkim

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #11 Gepost op: 5 september 2010, 22:33:59 »
Foto 5: blauw, ander standpunt origineel.

??

X-Ray

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2010, 22:26:36 »
Originele foto's. In foto 4 vind ik dat je haar blik naar hem goed gevangen hebt.
Foto 5: blauw, ander standpunt origineel.

elkim

  • Gast
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2010, 21:10:41 »
Ziet er goed uit! Foto 2 is naar mijn persoonlijke smaak net iets te scheef.


waar ik veel mee werk (althans dat tracht ik soms te doen) is niet de gulden snede die ik natuurlijk ook veel gebruik eerder automatisch dan
maar die van de diagonaal
een lijn vanuit elke hoek onder 45° laten vertrekken en precies daarop of op de kruispunten daarvan een belangrijk element van de foto laten komen   
dat kan zoals in deze foto de neus van vader, rechts boven naar onder, en de ogen van de bruid rechts onder naar boven.
dat kan evengoed een onderarm, 2 hoofden of een pad in het gras zijn natuurlijk.
ik vind dat soms wel sterk overkomen
maar goed je moet er natuurlijk van houden. 

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Mijn eerste Bruidsreportage . . .
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2010, 20:55:16 »
Ziet er goed uit! Foto 2 is naar mijn persoonlijke smaak net iets te scheef.
En als er wat gelachen wordt is de sfeer ook wat ontspannender! En dat is voor jou weer positief!
Goed gedaan hoor!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di