Ik heb mijn plicht gedaan..
Het zal waarschijnlijk niet voorkomen dat de PVV in de regering komt zoals het er nu naar uit ziet. Met "VVD, PVV en CDA" krijg ik een beetje "CDA, VVD en LPF" flashbacks. Ik ben bang dat we volgend jaar weer opnieuw kunnen stemmen. Ze krijgen toch bijna niets door de eerste kamer (daar hebben ze geen meerderheid). Staan we weer een paar jaar stil.
Voor Wilders is de AOW-leeftijd ook geen breekpunt meer. Ik verwacht dat zijn gehele linkse programma de prullenbak in gaat om te kunnen regeren, in de hoop dat hun immigratie standpunten gehandhaafd blijven.
Vanuit het standpunt van mijn woonplaats begrijp ik dat de VVD de grootste is (ik heb anders gestemd). Dat komt hier veel vaker voor. In Den Helder is een heel groot gedeelte afhankelijk van de marine voor hun inkomsten. Het is hier de grootste werkgever. De VVD is goed voor ze, terwijl linkse partijen het liefst die hele marine wegdoen of alles verplaatsen.
De PVV is hier de tweede partij geworden. Wij hebben hier geen last van "moslims". Ik moest zelf googlen of wij wel een moskee hebben. PVV pleit ook voor bezuinigingen bij defensie. We hebben problemen met een groepje Antillianen, maar dat is de laatste jaren ook minder geworden. Ik kan echt niet verklaren waarom ze zo groot geworden zijn, behalve dat er veel laagopgeleide mensen wonen.
Ik ben student, heb binnen een paar maanden mijn lesbevoegdheid en ik wil verder studeren aan de universiteit. Ik woon thuis bij mijn moeder die bij de thuiszorg werkt. Ik heb werkelijk totaal geen voordeel van de VVD. Ook niet van de PVV overigens. De marktwerking in de zorg kan mijn moeder haar baan kosten. Ik begrijp dan ook dat ze SP heeft gestemd. Ik ben zelf heel erg afhankelijk van het onderwijs. Ik heb zelf D66 gestemd, maar Groenlinks was heel dichtbij.