Het is wel grappig te lezen hoe er nu al gereageerd wordt op de iPad, terwijl er eigenlijk nog niets zinnigs over te zeggen is. Ondanks dat de iPad oppervlakkig gezien op een groot uitgevallen versie van de huidige iPhone/iPod Touch lijkt, is het toch meer dan dat.
Zowel het touch-screen als de processor zijn geheel nieuw. Het scherm is nu nog nauwkeuriger dan de iPhone
(en dat scherm was al veel beter dat dat van concurrenten), en zij die al met het apparaat hebben mogen spelen zijn bijzonder enthousiast over de snelheid van de processor. Kortom, het is een apparaat dat je in je handen gehad moet hebben voor je er echt over kunt oordelen.
Voor wat betreft de software, je kunt er nu al alle iPhone software op draaien, en daar zit al heel veel fraais tussen, met name ook voor fotografen. En dan komt er ook nog eens heel veel software aan binnenkort, waaronder office-achtige dingen, maar ook veel grafische applicaties, waaronder beeldbewerking.
Hoewel ik mezelf nog geen iPad zie kopen voorlopig, zie ik wel degelijk de markt-mogelijkheden voor dit ding. Scholen en ziekenhuizen, bijvoorbeeld. Maar ook foto studios die de iPad gaan gebruiken voor tethered schieten, of, muziek studios.
Voor deze laatste groep zijn er al veel professionele iPhone applicaties, zoals virtuele mixers e.d., dat aanbod zal voor de iPad alleen maar meer en beter worden, want het apparaat is sneller en heeft een groter scherm. En wat dacht je van de iPad als Wacom vervanger - ik zie het wel komen hoor.
Trouwens, wat vette vingers betreft, dat was alleen bij de eerste twee modellen een echt probleem. De laatste schermen bevatten een speciale coating waardoor dat probleem veel minder, of helemaal weg is, afhankelijk de vetheid van je vingers natuurlijk
Kijkend naar dit patent van Apple dan denk ik dat deze iPad nog maar een voorproefje is. Ik ziet het wel zitten om thuis een iMac te hebben die als docking station fungeert voor een iPad. Meteen van alles een backup, een groter scherm en een grotere schijf, en onderweg een compact apparaat.