Hoi Hellen,
De 18-250 lens is een handige lens voor als je niet de hele tijd van lens wilt wisselen, bij het voetbal lijkt me dat wel handig, kan je makkelijk inzoomen op spelers bijv.
Volgens mij valt het met het vertekenen wel mee bij deze lens, in deze review:
http://www.photozone.de/pentax/367-pentax-smc-da-18-250mm-f35-63?start=1zie je dat hij juist vertekent op 18mm.
Misschien is het ook een idee om de DA 18-55 kitlens te kopen en daarbij de nieuwe 55-300, die is beter en net iets sneller dan de 18-250.
Het nadeel van dit soort lenzen is dat ze niet erg lichtsterk zijn, vooral niet in het tele bereik, en je daardoor langere sluitertijden nodig hebt waardoor (actie) foto's sneller bewogen worden.
Ik denk echter dat je met deze lenzen ook al een eind komt als je bij actiefoto's de ISO waarde wat omhoog schroeft (bijv. 800, of zelfs 1600). Hier heb ik zelf alleen niet echt ervaring mee. Verder moet je op de K200D de bewegingsreductie uitzetten als je bewegende objecten fotografeert, en kan je de autofocus het beste op AF-C (continue autofocus) zetten, dan stelt de camera de hele tijd scherp als je de ontspanknop half ingedrukt houdt.
Het beste is natuurlijk een lichtsterke telelens, zoals de DA* 200mm 2.8, maar die zijn een stuk duurder.
Succes met kiezen!