Auteur Topic: Nieuwe forumbezoeker, heeft meteen wat vragen  (gelezen 1565 keer)

FabianvG

• Gast
Re: Nieuwe forumbezoeker, heeft meteen wat vragen
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2008, 12:49:31 »
Welkom op dit forum Elisabeth,

Groet,

Fabian

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2008, 12:49:31 »

Offline Erwin

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2008, 23:34:26 »
ik gebruik ook nog regelmatig de standaard 50mm die ik bij mijn eerste MV had en doet het prima op de K10.

overigens wel leuk om te horen dat ik niet de enige ben na 30 jaar plaatjes schieten (euhhh of mag ik het fotograferen noemen) dat sommige titels en benamingen mij niet al te bekend in de oren klinken.
Wel aardig is dat ik dit nu via dit forum wel te weten kom.

in iedergeval welkom

marianne_w

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2008, 22:57:25 »
Geweldig, Erik. Dankjewel!
Nu zie ik het helemaal voor me, deze link ga ik zorgvuldig bewaren.
Groeten terug!

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2008, 20:43:27 »
Een digitale camera en de oude pentaxobjectieven gaan nog steeds prima samen. Ik moet wel zeggen dat "het groene knopje" bij mij veelal geen goede belichtingsresultaten geeft. Handmatig wel, maar dan moeten het wel redelijk statische onderwerpen zijn.
Lees ook dit informatieve topic: http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1205313479

greetz,
Erik

Offline Lodewijk

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2008, 22:19:37 »
Welkom Elisabeth! Ik gebruik ook nog mijn oude SMC Pentax A 1:1,7 lens en deze doet het fantastisch. Maakt nog betere foto's dan de nieuwe 16-45 AF lens!

Succes op dit forum!

Lodewijk
K10D | DA16-45 | DA55-300 | 50/1,7

Offline Walter

• Senior Member
  • **
  • Pentax die-hard
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2008, 22:12:26 »
ik gebruik ook nog oude lenzen, want ik had mijn eerste Pentax op mijn 18 en das al 31 jaar geleden ......  
De crop factor is niet zo moeilijk te begrijpen.  De analoge lenzen zijn gemaakt voor een kleinbeeldfilm (dia of fotonegatief) van 36 x 24 mm.  De sensor van je digitale reflexcamera is echter kleiner 24 x 16 mm, zodat het beeld dat wordt opgevangen door de sensor daar ongeveer 1,5 keer in past.  Dat is de cropfactor.   Dit wordt uitgelegd in de gebruiksaanwijzing van je camera.
Vignettering: de randen van opnamen worden zwart omdat het door het onderwerp gereflecteerde licht gedeeltelijk wordt geblokkeerd door de zonnekap of een filter of wanneer de flitsbundel gedeeltelijk wordt geblokkeerd door het objectief.
Belichtingsproblemen met oude lenzen heb ik niet.  Ik gebruik de groene knop die voor mij precies het goede licht meet.
met vriendelijke groeten

marianne_w

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2008, 21:14:27 »
Bedankt voor jullie reacties! Mijn analoge Pentax was een van de eerste generaties met K-bajonet.
Als tamelijke leek op het gebied van de digitale spiegelreflex lees ik van alles over vignetting, cropfactoren en belichtingsproblemen met oudere lenzen?

koor

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2008, 20:20:51 »
Welkom doopnaamgenoot,
Mits de lenzen een K-fitting hebben kan je ze idd zoals Gigi zegt gebruiken
op de digitale Pentax DSLR.

Galamus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2008, 19:09:53 »
Welkom , volgens mij kan je alle lenzen nog gebruiken ,alleen zal je alles nog steeds manueel moeten instellen ,maar zulke lensjes maken veel goed ;)

marianne_w

• Gast
Nieuwe forumbezoeker, heeft meteen wat vragen
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2008, 17:57:11 »
Hallo allemaal,

Met interesse lees ik dit forum. Ik heb jarenlang met veel plezier gefotografeerd met een analoge Pentax KM uit 1976. Hierbij heb ik twee primes, de SMC Pentax 55mm f/1.8 en de SMC Pentax 105 mm f/2.8. Beiden uit de jaren zeventig, geen verdere letteraanduiding op het objectief.
Nu wil ik de overstap naar DSLR gaan maken.
Mijn vraag: kan ik deze objectieven gebruiken en zo ja, tegen welke beperkingen ga ik aanlopen?

Groetjes!