Auteur Topic: Je suis Marinus  (gelezen 2773 keer)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
Re: Je suis Marinus
« Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2008, 20:20:34 »
Citaat
Marinus, je kunt de foto's beter plaatsen in de fotohoek. Ook je vragen in een andere categorie plaatsen. Dit topic is al een groot aantal keer gelezen, het aantal leden dat dit topic nog gaat lezen wordt steeds minder.

Er zitten weer echt leuke foto's bij.

Peter
In navolging van Peter's opmerking sluit ik mij hierbij aan! Het voorsteltopic is bedoeld om je ehhh... voor te stellen.  :P
Foto's plaatsen en discussies over foto's doe je in de Fotohoek.
Het is zeker niet de bedoeling dat je van je voorsteltopic "je eigen fotohoekje" gaat maken...  ;)
En verder wens ik jou natuurlijk hartelijk welkom hier!
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2008, 20:20:34 »

lreyns

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2008, 19:36:52 »
Welkom op ons forum Marius

Lucien

tuttie

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 14 juli 2008, 20:43:00 »
Ook van mij welkom Marius.
Ik heb net een week de K10D en het is ook nog mijn eerste spiegelreflex. Dus ik denk dat ik meer van jou kan leren.
gr
Inge

Marinus84

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2008, 20:08:29 »
Citaat
Marinus, je kunt de foto's beter plaatsen in de fotohoek. Ook je vragen in een andere categorie plaatsen. Dit topic is al een groot aantal keer gelezen, het aantal leden dat dit topic nog gaat lezen wordt steeds minder.

Peter

Hey thanks, op navolging van de update kan ik zeggen dat het allemaal vloeiend is gegaan.
Heb de Binary op de sdhc kaart gezet via de usbkabel van de camera. Dit kan dus ook prima!

Je hebt gelijk, misschien moet ik ze in een topic plaatsen. Hoe dit werkt moet ik nog even uitvinden, het leek me namelijk ook best logisch om ze in mijn 'profieltopic' te zetten.

Zal deze week mijn intrede doen met mijn 'faces in places' topic.

Tot gauw!

Peter

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2008, 19:09:21 »

Peter

Marinus84

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2008, 13:41:50 »
Citaat
Mijn werkwijze bij nachtfotografie:

Menu weergave: Stel de camera in op digitaal voorbeeld ipv optisch voorbeeld.
Menu weergave: Kies evt voor 'licht/donker geb'
Fn-knop: Kies voor een ontspanvertraging van 2 seconden.
Gebruik voor statische onderwerpen een statief.
Stel de Isowaarde in op 100 of 200 Iso (weinig tot geen ruis!).
 Diafragma en sluitertijd kun je aflezen nadat je op de groene knop hebt gedrukt.
Zet de camera in de M-stand, diafragma en sluitertijd kun je hier onafhankelijk van elkaar aanpassen.
Stel handmatig scherp en draai de ontspanknop naar rechts om een digitaal voorbeeld te maken.
Pas diafragma en/of sluitertijd aan om de belichting naar wens in te stellen.
Maak nog een digitaal voorbeeld om te zien of de belichting naar wens is.
Druk de ontspanknop in.

De basisinstellingen van pentax zijn 'soft'.
In het menu kun je scherpte, verzadiging en contrast verhogen zowel in de natural- als in de bright(levendig)-instelling.
Helaas knallen de groene (=gele) kleuren er in de bright-instelling uit. De natural-stand heeft dus mijn voorkeur.

Peter

Dankje, daar heb ik wat aan, volgensmij kan ik ook zelf 'profielen' maken he met die instellingen, zodat ik niet steeds hoef te switchen?

Ben er ook achter dat mijn fisheye een probleem heeft met Infinity zoom en dat daar wel een 'hack' voor is, maar dat betekent dat ik hem open moet schroeven...

Ohja, nieuwe foto's van het weekend:

Geprobeerd een balans te maken in het plaatje met de lege ruimte naast de kraan en het gebouw aan de rechterkant

Uitzicht vanaf het dak van de Bieb naast CS, naar PostCS gebouw:

Mijn vriendinnetje met de Fisheye die uitkijkt over 'NEMO':

De wirwar van fietsen voor de ingang van de Bieb, vanaf het dak:

Mijn vriendin door een maquette van de bieb gefotografeerd, dit was een erg toffe maquette. Hij is in tweeen gesplitst en je kan erdoorheen lopen:

Lampen in de bieb:

Hier probeerde ik een suggestie van beweging uit:

Je weet toch wel wat er op dit matras is gebeurd  ::)

Mijn vriendinnetje door twee glazen panelen heen gefotografeerd:

« Laatst bewerkt op: 14 juli 2008, 14:53:15 door Marinus84 »

Peter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2008, 09:36:07 »
Mijn werkwijze bij nachtfotografie:

Menu weergave: Stel de camera in op digitaal voorbeeld ipv optisch voorbeeld.
Menu weergave: Kies evt voor 'licht/donker geb'
Fn-knop: Kies voor een ontspanvertraging van 2 seconden.
Gebruik voor statische onderwerpen een statief.
Stel de Isowaarde in op 100 of 200 Iso (weinig tot geen ruis!).
 Diafragma en sluitertijd kun je aflezen nadat je op de groene knop hebt gedrukt.
Zet de camera in de M-stand, diafragma en sluitertijd kun je hier onafhankelijk van elkaar aanpassen.
Stel handmatig scherp en draai de ontspanknop naar rechts om een digitaal voorbeeld te maken.
Pas diafragma en/of sluitertijd aan om de belichting naar wens in te stellen.
Maak nog een digitaal voorbeeld om te zien of de belichting naar wens is.
Druk de ontspanknop in.

De basisinstellingen van pentax zijn 'soft'.
In het menu kun je scherpte, verzadiging en contrast verhogen zowel in de natural- als in de bright(levendig)-instelling.
Helaas knallen de groene (=gele) kleuren er in de bright-instelling uit. De natural-stand heeft dus mijn voorkeur.

Peter

Marinus84

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2008, 23:52:56 »
Citaat
Marinus heb je de firmware 1.30 al op je K10 gezet?

Nope, ik heb dat nog niet aangedurfd.

Kan dit belichtingsproblemen en scherpteproblemen oplossen?
De vader van een vriendin van me bewerkt vaak professioneel foto's en zei ook dat hij ze niet heel erg scherp vond, maar misschien is dat omdat hij dus pro werk doet..?

Zal even zoeken hoe dat firmware updaten werkt, ik zit achter een macbook pro. Thx voor de tip!

koor

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2008, 22:53:12 »
Marinus heb je de firmware 1.30 al op je K10 gezet?

Marinus84

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2008, 22:01:58 »
Haii bedankt voor jullie reacties allemaal :)

De laatste dagen wat nachtfotografie geprobeerd, maar gaat nog niet als gewenst. Vooral de belichting met de manuele lenzen icm de 'groene knop' is vaak onderbelicht. (Firmware kwestie?)

Mijn fisheye lens is vaak onscherp, waardoor dat komt weet ik niet. Het is geloof ik zo dat de 'infinity' focus niet lekker werkt.

Misschien hebben jullie tips voor mij voor deze dingen. Ook heeft de kitlens vaak een onderbelichte foto en ik heb ook het idee dat de camera vaak een 'soft focus' geeft. Zou ik met een kleiner diafragma moeten fotograferen om van die softe focus af te komen?

Ben benieuwd!

Verder heb ik besloten een full-frame fisheye even links te laten liggen. Nu ben ik op zoek naar een betaalbare set ringen voor macrofotografie, en een extreme groothoeklens ipv fisheye.

Tips? Op ebay heb ik voor zo'n 13 euro een setje lenzen gezien die je op je lens kan schroeven inplaats van een filter, en die maken er dan macro van. Zijn dit goede dingen?

Zal binnenkort weer wat HDR probeersels posten en ook wat fisheye dingetjes. Vandaag was ik in de Bieb van amsterdam naast CS, hier heb ik ook wat foto's genomen maar ben niet echt tevreden de laatste dagen. Anticlimax dus. Zo thuis maar even kijken of het 'op het scherm' nog wat geworden is!

Reacties zijn altijd welkom!

mvg,
Marinus

Offline Laura

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax - my world of view
    • laura weijzig fotografie - my world of view
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2008, 09:56:54 »
Welkom Marinus!
Verslavend he zo'n camera in huis...
Veel plezier hier op het forum!

Groet, Laura  :)
Pentax K70   <>   smc Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL   <>   Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro   <>   smc Pentax D FA 100mm F2.8   <>   smc Pentax DA 18-135mm F2.8 ED   <> smc Pentax-DA  50mm 1:1.8 50mm

FabianvG

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2008, 11:45:28 »
Welkom Marinus,

Gedurfde entree, veel lef net als in je mooie foto's denk ik. Veel plezier op dit forum.

Groet,

Fabian

koor

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2008, 11:12:43 »
Welkom Marinus,
Boeiende introductie!
Gave foto's!

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2008, 10:58:35 »
Hartelijk welkom Marinus!
Leuke intro en een zeer boeiend portfolio wat je hier laat zien!
Hoop dat je hier veel plezier gaat beleven.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Peter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2008, 10:55:24 »
Marinus, welkom op het Pentax-forum! Er zitten zeker al wat aparte composities bij! Leuk om naast het grafische werk een hobby als fotografie te kiezen, misschien is het zo nu en dan te combineren.

Peter

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2008, 09:17:49 »
Hoi Marinus,

Welkom op het forum. Een lekker uitgebreide introductie. Een apparte colletie objectieven en je wens voor een fish eye geeft aan dat je niet in de mainstream zit. Lekker eigenwijs en hopelijk krijgen we nog veel aparte foto's van je te zien. Leuk.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Marinus84

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2008, 00:17:29 »
Thanks.

Ik wil ook nog een Fisheye erbij kopen, zo'n digitale.

Welke worden me aangeraden? En is er iets bekend over een nieuwe die ontwikkeld wordt?

Heb nu alleen een Pentax DA 10-17mm fisheye gezien, maar er moet toch meer te krijgen zijn? Ik ben niet op zoek naar een Groothoeklens.

Of raden jullie mij meer een groothoeklens aan? Ik las ergens iets over Purple fringe ofzo.... En ik zie ook wat de fringe inhoudt, maar ik begrijp niet echt hoe je dat kan voorkomen ofzo.

Offline v11eric

• Pentaxian
  • **
  • vastleggen!!
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2008, 22:55:57 »
Hoi Marinus,

welkom hier op dit leerzame forum, elkaar helpen gebeurt hier op een fijne manier. Veel plezier hier.

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Marinus84

• Gast
Je suis Marinus
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2008, 21:08:31 »
Hoi, ik ben Marinus, ik kom uit Haarlem en ik werk bij een grafisch buro in Haarlem.

Ik kom er bij deze ook achter dan ik geen cursor zie in de text. Hoe fix ik dat? (Zit achter een macbook pro)

Heb nu twee weken een Pentax K10d na veel reviews gelezen te hebben eindelijk gekocht, ik moest wel eerst mijn Nikon D50 verkopen  ;)
Daarna wist ik al snel dat alleen de kitlens niet genoeg voor me was, dus na zo'n 500 foto's maar gaan kijken voor lensjes.

Nu heb ik in mijn collectie:
- Meer dan 1700 foto's in 2 weken
- Kitlens
- SMC Pentax-M 1:2 50mm
- Takumar-A Zoom 28-80 (schijtlens)
- Tamron AF Aspherical 28-80 1:3.5-5.6 (goedkoop gevoel, maar schiet erg mooi)
- MC Zenitar-K 16mm 2,8 Fisheye (gedraagt zich soms vreemd)

En hier zijn wat eerste foto's van mij, ik heb nog niet zoveel ervaring. Ik zal ze in chronologische volgorde neerzetten zodat jullie kunnen zien of ik ook vooruitgang heb geboekt in de afgelopen twee weken :D

Here goes (thumbnails kan je aanklikken!):

Eerste schot in de woonkamer, een kunstwerk van mezelf. Dit is een paspop met een indianentooi. In de het 'hoofd' van de paspop zit een lamp.

Een veer van de tooi van de indiaan, genomen met de 50mm prime:

De St. Bavo kerk, een lijnenspel van dakranden:

Mijn vriendinnetje in de hout:

Een gedeeltelijke panorama van het koepeltje in de hout, genomen van het dak af naar voren/beneden toe. Aan de lucht is goed te zien dat het hier om een verticale panorama gaat:

Mijn kat in de tuin, geschoten met de Tamron 28-80 lens:

Wederom met de Tamron, een foto in een plasje water:

Soms zie ik ergens een gezichtje in:

Met de Fisheye van Zenitar, katje op schoot borst:

Ik hoop dat ik hier terecht kan met al mijn vragen, en misschien kan ik zelfs iemand helpen met iets. Mijn vallen altijd kleine dingetjes op, dus misschien weet ik wel iets over camera-instellingen te vertellen aan nieuwe mensen met problemen.

Later meer!  8-)
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2008, 21:16:44 door Marinus84 »