Beetje nieuw leven in dit topic blazen

Vanavond kwam ik thuis met de kinderen en tot mijn grote vreugde zag ik dat mijn gemalin er, ondanks haar drukke schema, in geslaagd was een ander lievelingsgerecht klaar te maken: Luikse salade. Mijn echtgenote is van huis uit een Waalse en zonder haar had ik dit superlekkere, en toch supereenvoudige gerecht nooit leren kennen.
In tegenstelling tot wat de naam (Luiks) doet vermoeden is dit een echt plattelandsgerecht: simpel, oeroud maar overheerlijk. Hier volgt een korte receptuur:
- kook boontjes beetgaar en laat ze schrikken in koud water (blijven ze mooi groen en knapperig)
- snij enkele tomaten in partjes
- maak een lichte vinaigrette met olie, azijn en sjalot, peper en zout
- doe er de koude boontjes en de tomaten in en meng
- kook enkele (vastkokende) aardappels
- bak stukjes spek uit in een pan
- doe de lauwe aardappeltjes bij de boontjes en de tomaten, samen met de warme stukjes spek. De lauwe aardappeltjes zullen dan alle andere smaken in zich opnemen.
- deglaceer de pan waarin je de spekjes hebt gebakken met een klein scheutje goede, frisse wijnazijn, en giet dat over de rest
- alles goed mengen
Lauw opdienen: O V E R H E E R L I J K. ik kon er dan ook niet aan weerstaan vlug een fotootje te knippen, om dan weer snel voort te eten ...

Dit is een gerecht waar een goed glas bier het beste bij past. Ik had van gisteren nog wat simpele, ietwat stevige rosé openstaan en die kon er ook wel tegen op.
Que la vie est belle, of Zoals Arno het zingt:
chic et pas cher ...