Auteur Topic: Wat eten we vandaag ...?  (gelezen 18518 keer)

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:Wat eten we vandaag ...?
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2010, 13:37:30 »
Babi pangang......Met Kaas! :D (toren C)
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2010, 13:37:30 »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2010, 13:09:24 »
Leuk dat dit topic opgepikt wordt. Ik zal ook opnieuw mijn best doen om nog eens wat receptjes en beijhorende foto's te plaatsen.

Leuk ook om lezen dat Erik (Eviz) in een reactie op "Luikse salade" meldt dat hij zeker Luik nog eens wil bezoeken omwille van het nieuwe treinstation (Liège Guillemins) en ziet: zijn mooie foto's van dit mooie station staan nu op het forum!

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2010, 10:53:07 »
Fraaie foto's van mooi eten. Alleen dat eten is waarschijnlijk niet meer te eten. Ik heb wel eens een programma gezien over hoe ze dat doen. Er wordt gekwast, bepoederd, gelakt, gespoten en ik weet niet wat allemaal. Bovendien is het eten niet altijd eten maar ook weleens van kunststof.

Groet,
Hans

PS
Is dit een voorzichtige manier om te zeggen dat je denkt dat mijn plaatsing niet is wat er bedoeld wordt?   
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2010, 01:36:27 »
Ik mis (voor een fotografie forum) toch wel de mooie foto's bij de recepten  :) :)

wie graag prachtige foto's van lekkere en mooi uitziende maaltijden *bekijkt: http://www.photocuisine.de/

*wel effe op letten dat je een slabbetje voorbind  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2010, 01:39:38 door Kirsten »

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:01:33 »
a
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 21:03:04 door Hans H »
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2010, 22:29:49 »
Ik mis (voor een fotografie forum) toch wel de mooie foto's bij de recepten  :) :)
Wellicht een idee om dit originele topic wat meer foto-leven in te blazen. Eenieder van ons bij een lekker gerecht (bij voorkeur de foto nemen van een VOL bord) met camera aan tafel?
Morgenavond heb ik een vergadering met altijd taaie broodjes (we verdenken de leverancier dat hij ze niet afbakt  :) :)) dus dat zal ik jullie besparen  :)

Wellicht dat we dan aan het eind van het jaar een receptenboek kunnen gaan uitgeven?
Titel suggestie: "Wat eet een Pentaxian zoal?".

doorgedacht

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2010, 18:32:00 »
food photography, toch wel altijd iets speciaals, zeker bij fastfoodketens ^^

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2010, 21:23:47 »
Ik lees het al wel weer!!! Die pentaxianen hebben een goede smaak wat dineren betreft! (Zou dat met elkaar te maken hebben?)
Wij hebben vandaag per ongeluk vegetarische macaroni gegeten. Het was vandaag papa-dag want mijn vrouw werkt op zaterdag. En papa kwam er te laat achter dat 'ie geen vlees had voor de macaroni. Maar m'n dochter van 1 wilde toch dat papa voor haar nog een tweede keer opschepte! Nou, dan zit het dacht ik wel goed! (Wordt later vast ook een pentaxiaantje hahahaha :D :D :D)

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2010, 22:27:30 »
Tortellini`s gevuld met kaas en met groenten die ik nog in de koelkast had liggen... en een zelfgemaakte tomatensaus..
roseetje erbij ..  :)
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2010, 21:36:53 »
Citaat
hoe smaakt geit, Albert? Wat als schaap (lam?), allicht? 8.5 € Lijkt me toch wel een zeer correcte prijs. Is het eten in Portugal verder nog bijzonder?

Geit vind ik wat draderiger en wilder smaken (lastig uitleggen wat smaak is) dan schaap.
Het uit eten bij gewone restaurants is 's middags meestal tussen de 6-8 euro, keuze uit 2 gerechten, meestal vlees en vis, of vlees en kip.
Extra friet of vlees wordt zelden berekend.
Avonds kost het meestal 1 euro meer, dan moet de keuken open  :)

Restaurantjes zitten vaak verscholen in en achter cafeetjes, soms ongezellig met tegels tegen de muren, TL buizen aan het plafond en soms de TV aan. Bij ons in het dorpje een geweldig lieve eigenaresse die ook nog goed kan koken, vaak uit eigen tuin.

Het eten is hier prima, simpel en vooral veel, heel veel  ;D Verder weten de meeste mensen hier nog wat gastvrijheid betekend, afwijken van het menu is geen enkel probleem, iets nieuws proberen wordt zeer op prijs gesteld.

Groente is karig, meestal gemixte sla. Ik neem meestal een Vinho Verde, een lekkere frisse beetje sprankelende wijn met de smaak van een beetje onrijpe druiven, is in Nederland ook verkrijgbaar tegen lage prijzen, moet je gewoon eens proberen.

Na tafelen na het eten zijn ze niet gewend, koffie op en dan vaak klaar. Overigens kijken ze je niet van de tafel af.

Let wel op in de grote steden, kleine hapjes moeten vaak apart betaald worden, soms duurden dan het gehele menu.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2010, 12:39:36 »
Uitgersmoorde gerookte spekreepjes met Hollandse bruine bonen en het uitgesmoorde spekvet over de bonen.... Z A L I G...

En in de komende dagen:

Hartige macaroni met gebakken boterhamworst en achterham in kerrie en een ui.
Macaroni gekookt met een runder-bouillonblok.
De juist gare macaroni even doorbakken met de blokjes gebakken vlees en ui.
En verder appelmoes met kaneel.

Kipfilet, spercieboontjes en aardappelen, caramelvla.

Kortom,
dat gaat zeker smaken...

En het recept van Yves' echtgenote krijg ik wel eens voorgeschoteld door Thea.

Groeten,
Ruurd

Eten kan toch deugd doen, hé ....

Het zou misschien leuk zijn als we hier in de toekomst wat recepten kunnen uitwisselen? En omdat het een fotografieforum is: misschien met telkens een fotootje erbij?

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2010, 12:37:31 »
Vandaag geit stoofpot gegeten, met wat sla, veel frites, brood, koolsoep (meestal na het hoofdgerecht) rijstpudding, flesje vinho verde en koffie na.
Moest toch 8,50 euro de man aftikken  :) ;)

Met vriendelijke groet,
Albert

hoe smaakt geit, Albert? Wat als schaap (lam?), allicht? 8.5 € Lijkt me toch wel een zeer correcte prijs. Is het eten in Portugal verder nog bijzonder?

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2010, 01:18:15 »
Uitgersmoorde gerookte spekreepjes met Hollandse bruine bonen en het uitgesmoorde spekvet over de bonen.... Z A L I G...

En in de komende dagen:

Hartige macaroni met gebakken boterhamworst en achterham in kerrie en een ui.
Macaroni gekookt met een runder-bouillonblok.
De juist gare macaroni even doorbakken met de blokjes gebakken vlees en ui.
En verder appelmoes met kaneel.

Kipfilet, spercieboontjes en aardappelen, caramelvla.

Kortom,
dat gaat zeker smaken...

En het recept van Yves' echtgenote krijg ik wel eens voorgeschoteld door Thea.

Groeten,
Ruurd

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2010, 23:39:30 »
Vandaag geit stoofpot gegeten, met wat sla, veel frites, brood, koolsoep (meestal na het hoofdgerecht) rijstpudding, flesje vinho verde en koffie na.
Moest toch 8,50 euro de man aftikken  :) ;)

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2010, 22:13:03 »
Topic even wat leven inblazen met een nieuw gerechtje.

Vanavond was het ten huize van Y-Cam: haché Parmentier. Opnieuw een gerecht van mijn gemalin, die Waalse roots heeft. Opnieuw makkelijk klaar te maken en overheerlijk.

Het is eigenlijk een overnschotel waarbij gehakt, witlloof en puree samen de oven ingaan. Je bereidt het gehakt door het te kruiden met peper en zout, eitje erbij en wat melk, en ook gemalen broodkruim (en voor de liefhebbers vb. wat gehakte pistachenoten). Het rauwe, bereide gehakt spreidt je uit op de bodem van een vuurvaste schaal. Daarboven komt een laag gestoofd witloof (witloof in reepjes snijden en simpel aanstoven met wat boter, peper en zout - de liefhebber kan wat knoflook laten meestoven). Als derde laag komt er een laag puree, met daar bovenop gratinkaas. Dit alles kan je perfect, en zelfs bij voorkeur, een dag op voorhand klaarmaken en in de koelkast houden. De volgende avond volstaat het om de oven voor te verwarmen op 180 graden, schoteltje erin te schuiven en het eruit te halen als het gehakt goed gaar is en de kaas mooi gegratineerd. Van de oven op de tafel - oppassen dat je je fikken niet brandt - en vandaar op het bord.

Smakelijk! En de volwassenen drinken er natuurlijk een pint bij.

En ook deze keer heb ik een foto genomen

Ik had ook een foto genomen van een opgediend bord, maar die plaats ik maar niet: het zag eruit alsof het al een keer gegeten was  ;) , en dat doet zou afbreuk doen aan dit lekkere gerecht.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2010, 23:48:54 »
Zie er goed uit!!!!! Complimenten aan je wederhelft!

Luik zal ik graag nog eens bezoeken vanwege dat prachtige Calatrava-station ;-)

greetz,
Erik

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
Re:Wat eten we vandaag ...? - UPDATE Luikse salade
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2010, 23:43:41 »
Beetje nieuw leven in dit topic blazen  ;)

Vanavond kwam ik thuis met de kinderen en tot mijn grote vreugde zag ik dat mijn gemalin er, ondanks haar drukke schema, in geslaagd was een ander lievelingsgerecht klaar te maken: Luikse salade. Mijn echtgenote is van huis uit een Waalse en zonder haar had ik dit superlekkere, en toch supereenvoudige gerecht nooit leren kennen.

In tegenstelling tot wat de naam (Luiks) doet vermoeden is dit een echt plattelandsgerecht: simpel, oeroud maar overheerlijk. Hier volgt een korte receptuur:
- kook boontjes beetgaar en laat ze schrikken in koud water (blijven ze mooi groen en knapperig)
- snij enkele tomaten in partjes
- maak een lichte vinaigrette met olie, azijn en sjalot, peper en zout
- doe er de koude boontjes en de tomaten in en meng
- kook enkele (vastkokende) aardappels
- bak stukjes spek uit in een pan
- doe de lauwe aardappeltjes bij de boontjes en de tomaten, samen met de warme stukjes spek. De lauwe aardappeltjes zullen dan alle andere smaken in zich opnemen.
- deglaceer de pan waarin je de spekjes hebt gebakken met een klein scheutje goede, frisse wijnazijn, en giet dat over de rest
- alles goed mengen

Lauw opdienen: O V E R H E E R L I J K. ik kon er dan ook niet aan weerstaan vlug een fotootje te knippen, om dan weer snel voort te eten ...

Dit is een gerecht waar een goed glas bier het beste bij past. Ik had van gisteren nog wat simpele, ietwat stevige rosé openstaan en die kon er ook wel tegen op.

Que la vie est belle, of Zoals Arno het zingt: chic et pas cher ...
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2010, 12:59:23 door y-cam »

patrick91

• Gast
Re: Wat eten we vandaag ...?
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2009, 18:40:32 »
Leuk!
Hier deze avond:
Salade (ijsbergsla, roma tomaat, komkommer en 1000 island saus)
Kipfilet (gebakken)
Aardappelrozetjes uit de oven.

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
Re: Wat eten we vandaag ...?
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2009, 18:35:57 »
'hesperollekes met witloof en kaassaus' is een van mijn vrouw haar specialiteiten. Héééérlijk lekker  ;)
Vandaag: tomatensoepke, Groentenpuree met worst en een vleessausje, als nagerecht  vanillepudding met hagelslag  :P
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2009, 18:45:19 door PeterK »
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
Wat eten we vandaag ...?
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2009, 22:53:07 »
Vanavond was het ten huize Y-Cam 'hesperollekes met witloof en kaassaus", een typisch Vlaams wintergerecht.

Het heeft ons goed gesmaakt, ik was nog wat aan het nagenieten en wilde dat met jullie delen. Bij deze.

En voor wie het niet kent en het eens wil proberen: de witloofkes zachtjes laten stoven in boter (peper, zout en voor de liefhebbers wat suiker om een beetje te karamelliseren). Witloofkes in een rolletje hesp rollen, in een ovenschotel schikken en daar de kaassaus over: gewoon een béchamelsaus waar je geraspte kaas aan toevoegt, gekruid met peper, zout en muskaatnoot. De schotel afdekken met een laagje geraspte kaas, in de oven ermee en laten gratineren.

Lekker met een goed pureeke of met een simpel sneetje brood. Pintje erbij en het spel kan beginnen.

En morgen is het - om  de kinderen plezier te doen - Spaghetti bolognese (à la façon d'Y-Cam).

tot morgenavond ...
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2009, 22:54:29 door y-cam »