Vanavond was het "carbonades Ć la flamande" ofte 'stoofvlees".
- Rundsvlees in blokjes van een paar centimeter snijden en goed aanbraden (dichtschroeien) in een pan
- gesnipperde ui toevoegen en vuur verminderen
- kruiden met peper en zout en typische stoofvleeskruiden (mix van de beenhouwer)
- deglaceren met bier, bij voorkeur donker (mijn voorkeur gaat uit naar bruin Kasteelbier)
- een boterham toevoegen, bestreken met lekkere (Belgische) mosterd (wostijn, tierentijn, bister, ...) (of ook lekker: perperkoek met mosterd !! )
- anderhalf uurtje heel zachtjes laten pruttelen (eventueel wat vocht toevoegen als het te droog zou zijn).
Maak ik altijd op voorhand klaar in het weekend en ik vries het in. Heb je zo eten op tafel.
Lekker met worteltjes en een aardappeltje, en natuurlijk een pintje erbij. Stoofvlees met frieten is natuurlijk ook heel lekker. Vroeger (ik weet niet of het nog zo is) kon je in het fritkot "frieten met stoofvleessaus" kopen: dat stoofvlees had dan heel lang gegaard zodat al het vlees al kapot was gegaan, en er werden dan telkens nieuwe ingrediƫnten aan toegevoegd (een beetje zoals cassoulet) wat een hele diepe smaak geeft. Dat over de frieten, zodat die heerlijk zacht worden, en daarover nog een klontje mayonaise .... Super!
Zo zag het er bij ons uit. Smakelijk

Misschien lukt het nu wel om het topic door te starten? Kom maar op met die gerechten en de bijhorende foto's.