Auteur Topic: Welke groothoeklens  (gelezen 5130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #20 Gepost op: 21 april 2009, 23:42:30 »
Citaat

Kan jij of iemand anders het verschil laten zien van 10 t.o.v. 12 mm? Zelf zit ik ook een klein beetje rond te kijken voor een goede groothoeklens. Als het verschil nou zo enorm groot is..
Een handige tooltje op de tamron site.
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

Zit er net mee te spelen en hij gaat maar tot 11mm op digitaal :(
Het vershil tussen 20mm en 24mm is net zo groot als tussen 10mm en 12mm dus als het alleen daarom gaat.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 23:45:21 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke groothoeklens
« Reactie #20 Gepost op: 21 april 2009, 23:42:30 »

Hythloday

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #19 Gepost op: 21 april 2009, 16:48:25 »
Citaat

Kan jij of iemand anders het verschil laten zien van 10 t.o.v. 12 mm?

http://www.sigma-foto.de/cms/bildwinkel/brennweitenvergleich.html

Hier kun je de verschillen goed zien voor dezelfde cropfactor. Maar daar zit ook het probleem. Dit tooltje is door Sigma gemaakt. Sigma kent een cropfactor van 1.7. Canon kent een cropfactor van 1.6 en Nikon en Pentax 1.5. Een Sigma 10-20mm reageert op een:

Sigma camera als een 17-34mm lens
Canon camera als een 16-32mm lens
Pentax camera als een 15-30mm lens

als we de brandpunten omrekenen naar kleinbeeldtermen. Waarschijnlijk komt dit Sigma tooltje beter overeen met 12-24mm lens dan met een 10-20mm lens voor een Pentax camera.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2009, 14:37:26 »
Kijk ook even hier: http://bythom.com/sigma10to20.htm

En op deze pagina staat weer een link naar een vergelijkend shot (zoals je vroeg): http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00NAcE
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #17 Gepost op: 21 april 2009, 14:06:39 »
Citaat
Ik ga met PeterK mee: ik hoor alleen maar positieve berichten over de SIGMA en de extra 2mm is erg veel op 10 cq 12 mm.

Kan jij of iemand anders het verschil laten zien van 10 t.o.v. 12 mm? Zelf zit ik ook een klein beetje rond te kijken voor een goede groothoeklens. Als het verschil nou zo enorm groot is..

Hythloday

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #16 Gepost op: 21 april 2009, 07:50:10 »
Citaat
Bedoel je met de AF correctie die correctie die je op de K20 in kan stellen per lens? Ik wist niet dat dat alleen bij Pentax lenzen  werkte, weer wat geleerd. Dat kan inderdaad een voordeel zijn.

Nee, de Quickshift functie die elke Pentax lens kent, behalve de DA18-250mm lens.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2009, 05:27:19 »
Citaat

Ik heb ook een hele poos Sigma lenzen gehad, de 18-125mm, de 18-50mm f2.8 EX, de 17-70mm. Sigma levert goede lenzen. Maar vergeleken met Pentax lenzen, vind ik de kleuren die een Pentax lens geeft iets mooier. Sigma mist de handmatige correctie op de autofocus. Dit zijn kleine dingen die soms heel erg praktisch zijn.

Qua kleur merk ik met de SIGMA 120-400 versus 50-135mm niet veel verschil. Ook tussen twee Pentax lenzen lijkt soms wat verschil te zitten.

Bedoel je met de AF correctie die correctie die je op de K20 in kan stellen per lens? Ik wist niet dat dat alleen bij Pentax lenzen  werkte, weer wat geleerd. Dat kan inderdaad een voordeel zijn.

Ik heb trouwens laatst met een kaart mijn 16-50 op K10D getest en die was spot on...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Hythloday

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2009, 21:50:13 »
Citaat
Ik heb drie SIGMA lenzen en moet zeggen dat ik ze bouwtechnisch prima vind. Ikzelf zit dan ook meer naar bijvoorbeeld de 10-20mm en 50mm van SIGMA te kijken dan naar de PENTAX varianten. Simpel, prijs/kwaliteit is voor mijn toepassingen beter.

Ik heb ook een hele poos Sigma lenzen gehad, de 18-125mm, de 18-50mm f2.8 EX, de 17-70mm. Sigma levert goede lenzen. Maar vergeleken met Pentax lenzen, vind ik de kleuren die een Pentax lens geeft iets mooier. Sigma mist de handmatige correctie op de autofocus. Dit zijn kleine dingen die soms heel erg praktisch zijn.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2009, 21:21:36 »
Ik heb drie SIGMA lenzen en moet zeggen dat ik ze bouwtechnisch prima vind. Ikzelf zit dan ook meer naar bijvoorbeeld de 10-20mm en 50mm van SIGMA te kijken dan naar de PENTAX varianten. Simpel, prijs/kwaliteit is voor mijn toepassingen beter.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Hythloday

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2009, 21:11:27 »
Citaat
Maar ik heb op men canon met nog wat andere sigma's gewerkt, en er was altijd wel iets mee... optisch of mechanisch.

Zelf heb ik de Canon 300D gehad met een Tokina 12-24mm. De Tokina beviel prima en stelde goed scherp op de Canon camera. De Pentax 12-24mm is optisch gelijk aan de Tokina, maar is wel 25% lichter.

Er zijn vele problemen tussen Sigma lenzen en Canon camera's. Er zijn minder problemen tussen Sigma lenzen en Pentax camera's. Om zo scherp mogelijke opnames te maken, kun je het beste scherp stellen op de uiterste telestand, focus vasthouden en dan uitzoomen naar de gewenste brandpuntsafstand. Dit geldt voor vrijwel alle lenzen, behalve de DA16-45mm.

jdude

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2009, 18:55:23 »
Citaat
@jdude: wat zijn jouw argumenten om te kiezen voor de Pentax 12-24mm?

In mijn geval was de beeldkwaliteit van de sigma iets of wat teleurstellend, terwijl de pentax, buiten de CA (die meestal wel te corrigeren valt in raw), niks op aan te merken valt. De bouwkwaliteit voelt idd wel iets of wat minderwaardig aan bij de pentax. Maar ik heb op men canon met nog wat andere sigma's gewerkt, en er was altijd wel iets mee... optisch of mechanisch.

Hythloday

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2009, 20:25:03 »
Citaat
sommig vinden de 2mm aan het wijde eind beter en andere zijn dol gelukkig dat de pentax to 24mm gaat.

Een supergroothoek is moeilijk te gebruiken. Je hebt een goede voor- en achtergrond nodig en meestal ook sterk invoerende lijnen. Als er prachtige wolkenpartijen zijn, mag ik graag mijn DA12-24mm gebruiken. De 12mm supergroothoek is voor mij wijd genoeg, terwijl de 24mm ook plezierig is. Een 12-24mm kan dan als walkaround objectief worden gebruikt. Een 10-20mm biedt te weinig. Het beste compromis biedt de Tamron 10-24mm.

Een 12-24mm kan als enige lens worden gebruikt, terwijl je naast de 10-20mm een tweede lens moet meenemen.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2009, 20:13:13 »
Peter, wanneer zijn lens testen te vertrouwen  ;)
http://www.danielbridge.co.uk/blog/2008/10/often-as-pentax-user-i-feel-that-pentax.html

Wat je ook kiest ze zijn bijde goeie lenzen en zoals je al zegt heeft de sigma een betere prijs kwaliteit verhouding. sommig vinden de 2mm aan het wijde eind beter en andere zijn dol gelukkig dat de pentax to 24mm gaat.

voor architectuur is de pentax net iets beter omdat die minder vervormd voor de natuur maakt dat minder uit.

Test ze gewoon beide in een winkel en maak een eigen keuze ze zijn beide goed.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Hythloday

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2009, 19:37:05 »
Citaat
ik hoor alleen maar positieve berichten over de SIGMA en de extra 2mm is erg veel op 10 cq 12 mm.

Die 2 mm kunnen in sommige gevallen erg belangrijk zijn. De vertekening op 12mm is groot, maar op 10mm nog veel groter.

Wat me tegenstaat is dat iemand roept dat een bepaalde lens de beste in zijn soort is. Of een lens goed is, heeft veel met persoonlijke voorkeuren te maken. De Pentax 12-24mm is optisch gelijk aan de Tokina 12-24mm. Hier een mening van iemand die lyrisch is over de Tokina 12-24mm:

"Für meine Objektivreihe suchte ich nach Erwerb meiner ersten digitalen EOS 20D ein WW-Objektiv, das mindestens einen Blickwinkel wie mein Tokina AT-X 2,8/20-35 an meiner EOS 1 erlaubte.
Es kamen hierbei das Canon EF-S 3,5-4,5/10-22, das Sigma 4,5-5,6/12-24 sowie eben auch das Tokina AT-X 4/12-24 in Betracht. In Anbetracht des Preises (Canon) und der Lichtstärke (Sigma) kam für mich als erstes Objektiv das Tokina zum Zuge.
Nach den ersten Probeaufnahmen mit meiner 20D war ich hellauf begeistert. Knackscharf bis in die Ecken - bei 12 bis 24 mm. Auch bei voller Blendenöffnung noch hervorragender Kontrast. Zusammen mit meinem Tokina 24-200 bin ich jetzt bei Fotoreisen für die meisten Aufgaben gerüstet, ohne dass mich das Gewicht der Ausrüstung verzweifeln lässt."

http://www.colorfoto.de/Produktdaten/Tokina_AT-X-4_12-24-mm-PRO-DX-Canon-EOS-450D--Meinungen_4239871.html

De Tamron 10-24mm schijnt ook goed te zijn:

"So overall the Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM is a solid, well-built lens with good operational characteristics, which justifies its popularity with generally decent imaging results. While its long-running unique selling point of being the only third-party 10mm zoom has now disappeared, and it faces strong competition from Tamron's 10-24mm, the different characteristics of the two lenses means it's still a good option for APS-C users looking for the widest of ultra-wideangle zooms. It may no longer necessarily be the leader of the pack, but it's still well worth considering."

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_10-20_4-5p6_n15/page4.asp


Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2009, 19:12:36 »
Ik ga met PeterK mee: ik hoor alleen maar positieve berichten over de SIGMA en de extra 2mm is erg veel op 10 cq 12 mm.

Let op: er komt een nieuwe versie die HSM ondersteunt en wellicht ook wat eerdere foutjes wegwerkt!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline wolly

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Pentax K10 een mooie camara
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2009, 10:52:07 »
Bedankt voor de reacties

Dit is nu net het probleem waar ik een beetje tegenaan loop. De pentax heeft iets minder mm aan de onderkant tov de sigma. Op photozone komt de sigma er wat minder uit, maar prijs/ kwaliteit misschien wel beter.
Op dpreview staat alleen een sigma lens dus kun je deze niet vergelijken met de pentax maar als ik vergelijk met een tamron 10-24 lijkt de tamron gelijk of beter te scoren.

Globele prijzen die ik tegen kom
tamron :+/- €400  
sigma : +/- €450
pentax :+/- €600
waarbij de tamron bijna overal in bestelling was.

Als ik kijk naar de reacties dan zijn de meningen ook een beetje verdeeld.

Hythloday

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2009, 10:01:36 »
Citaat
Ik zie dan ook geen enkel voordeel van de Pentax 12-24mm. Erger nog, in de vergelijkende test van 8 breedhoeklenzen scoort hij bij de slechtsten.

Krijg je commissie voor elke verkochte Sigma lens:-)

Photozone kent een hogere waardering toe voor de optische kwaliteiten van de Pentax DA12-24mm. De Sigma 10-20mm kent een iets lagere waardering:

http://www.photozone.de/pentax/146-sigma-af-10-20mm-f4-56-ex-dc-pentax-k-review--test-report?start=1

http://www.photozone.de/pentax/133-pentax-da-12-24mm-f4-al-ed-if-review--test-report

DPReview over de Sigma:

"Sharpness is generally high in the centre of the frame, but is less impressive towards the edges. The lens is sharpest at the long end, and while it's also pretty good at 10mm, performance is weaker in the middle of the zoom range, especially towards the corners. Optimum results are generally achieved on stopping down to F8 or F11."

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_10-20_4-5p6_n15/page3.asp

« Laatst bewerkt op: 19 april 2009, 10:02:02 door Hythloday »

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2009, 08:34:05 »
@jdude: wat zijn jouw argumenten om te kiezen voor de Pentax 12-24mm?
Uit verschillende lenstesten blijkt dat de Sigma beter is dan Pentax qua bouw, performantie, beeldkwaliteit en prijs/kwaliteit verhouding. Het is zelfs zo dat uit vergelijkende testen met oa. de Pentax 12-24mm, Sigma 12-2mm, Nikon 12-24 mm, Tamron 11-18mm, Canon 10-22mm, Olympus 11-22mm...steeds de Sigma 10-20mm als beste uit de reeks komt. 'Digital Photo Magazine' heeft Sigma 10-20mm zelfs de 'Golden Award' toegekend.
In de overall ranking krijgt de Sigma 10-20mm 5 sterren versus slechts 3 sterren voor de Pentax 12-24mm.
Als landschapsfotograaf zit ik vaak te fotograferen op 10mm en dan heb ik soms nog het gevoel dat ik nog enkele mm mis. Geloof me 'elke mm telt bij een breedhoek'. Ik zie dan ook geen enkel voordeel van de Pentax 12-24mm. Erger nog, in de vergelijkende test van 8 breedhoeklenzen scoort hij bij de slechtsten.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

jdude

  • Gast
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2009, 02:42:09 »
Ik heb de sigma 10-20 gehad in men canontijd (op de 350d) en heb nu al een hele tijd de pentax 12-24... Ik weet het wel hoor, geef mij maar de 12-24. Ideaal zou zijn als ze een pentax-variant zouden maken van de tokina 11-16 2.8  :)

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Welke groothoeklens
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2009, 22:57:08 »
Ga maar voor de 10-20mm van Sigma. Elke mm onderin telt !
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline wolly

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Pentax K10 een mooie camara
Welke groothoeklens
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2009, 14:35:41 »
Ik zit te denken aan de aanschaf van een groothoeklens. Maar ik weet niet welke.
De review sites geven een beetje tegenstrijdige informatie af als ik kijk naar de sigma 10-20 mm en de pentax 12-24. Bij de ene site komt de pentax er beter uit bij de andere de sigma.

Graag advies,