Auteur Topic: Lichtsterke lens (advies)  (gelezen 13028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #100 Gepost op: 13 augustus 2008, 14:14:32 »
Citaat
Ik zou graag de Pentax 16-50 willen
Die prime 50 mm/F1.4 had ik ook op mijn verlanglijstje staan. Alleen mis je bij 50 mm wat groothoek, wat ik bij de Pentax 50-135 ook mis af en toe. Een groep mensen krijg je er niet op, zonder flink naar achteren te stappen. En die ruimte heb je helaas niet altijd ...

Ik zou graag de 28mm willen hebben, ik weet niet of je daar ook lichtsterke primes van hebt.  Ik ben nog niet zo thuis in objectieven. En of de kwaliteit van een prime net zo goed is als de Pentax 50-135. Wat zij die 'krengen' trouwens duur :(

Je kunt ook zoeken naar de Pentax-FA 28/2.8 [AL] of de oudere F versie (nog gebaseerd op de Pentax-A maar wel met autofocus). Ik heb zelf de F versie en ben daar zeer tevreden over; de f/2.8 is voor de meeste situaties ruim voldoende. Volgens mij is de F 28/2.8 voor minder dan de FA 50/1.4 te vinden. Maar ja, dan moet het gebruik van primes je wel 'liggen'.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #100 Gepost op: 13 augustus 2008, 14:14:32 »

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #99 Gepost op: 13 augustus 2008, 14:10:56 »
Ik zou graag de Pentax 16-50 willen
Die prime 50 mm/F1.4 had ik ook op mijn verlanglijstje staan. Alleen mis je bij 50 mm wat groothoek, wat ik bij de Pentax 50-135 ook mis af en toe. Een groep mensen krijg je er niet op, zonder flink naar achteren te stappen. En die ruimte heb je helaas niet altijd ...

Ik zou graag de 28mm willen hebben, ik weet niet of je daar ook lichtsterke primes van hebt.  Ik ben nog niet zo thuis in objectieven. En of de kwaliteit van een prime net zo goed is als de Pentax 50-135. Wat zij die 'krengen' trouwens duur :(
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2008, 14:11:39 door Sandra »

Serpiente

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #98 Gepost op: 13 augustus 2008, 13:51:36 »
Als vervanging van de kitlens lijkt mij deze combo dan ook niet verkeerd.

SIGMA 10-20/4.0-5.6 EX DC Pentax-AF € 459,00
PENTAX 50/1.4 FA  Ã¢â€šÂ¬ 239,00

samen: €698

of de:

PENTAX 16-50/2.8 DA ED AL IF SDM € 679,00


Offline WM

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 135
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #97 Gepost op: 13 augustus 2008, 13:44:05 »
Citaat
Oei, ik begrijp werkelijk geen woord Duits  :-[
Die andere link is wel heel interessant, ik heb 'm gebookmarked .. thanks!

Misschien vind je op de Engelse site of op de worldsite ook nog wel ergens zulke workshops/tips?


Wim
K20D | D-BG2 en RC F | AF-540 FGZ | DA* 16-50 mm f/2,8 | DA* 50-135 mm f/2,8 | DA* 300 mm f/4 | DFA 100 mm f/2,8 Makro 1:1

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #96 Gepost op: 13 augustus 2008, 13:33:44 »
Oei, ik begrijp werkelijk geen woord Duits  :-[
Die andere link is wel heel interessant, ik heb 'm gebookmarked .. thanks!

Offline WM

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 135
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #95 Gepost op: 13 augustus 2008, 13:29:31 »
Citaat
..........  Ik merkte het dit weekend op een BBQ, close ups van 1 of twee personen ging nog.  Was het een groep, dan moest ik flink naar achteren.  Hier in huis had ik laatst 8 kinderen broodjes frikandel eten en ze zaten op een kluitje voor de TV, maar kreeg ze er niet allemaal op.

Wat zijn jullie ervaringen .. welke lens zou aanvullend zijn voor bijvoorbeeld het fotograferen van een bruiloft.

Sandra

Een lenstip die nog niet gegeven is heb ik niet voor je maar misschien heb je ook iets aan deze workshop op de Duitse Pentax-site. Er zijn daar overigens nog veel meer workshops en tips te vinden maar dat zie je vanzelf wel door op de link te klikken.

De Nederlandse Pentax-site heeft overigens ook een dergelijke link met tips.


Wim
K20D | D-BG2 en RC F | AF-540 FGZ | DA* 16-50 mm f/2,8 | DA* 50-135 mm f/2,8 | DA* 300 mm f/4 | DFA 100 mm f/2,8 Makro 1:1

Serpiente

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #94 Gepost op: 29 juli 2008, 16:10:38 »
Waarde daalt snel van apparatuur. Bij camera's valt het nog wel mee, maar dat gaat veranderen. Modellen volgen elkaar sneller op. De waarde daalt nu veel sneller dan een aantal jaar geleden.

Ik kijk soms op Marktplaats voor 2e hands lenzen. Dat valt echt zwaar tegen. Mensen denken dat ze er bijna de nieuwprijs voor kunnen krijgen. Voor die paar tientjes heb ik toch liever een nieuwe.

Als je handmatig wilt scherpstellen dan kan je leuke lenzen kopen voor een zacht prijsje, maar ik ben denk ik van een andere generatie (geboren in 85). Volgens mij ben ik ongeveer net zo oud als de eerste autofocus  ;) Ik doe het alleen handmatig bij stilstaande objecten  ;)


koor

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #93 Gepost op: 22 juli 2008, 22:33:49 »
Citaat


Op Marktplaats staat een IST DL2 te koop, weliswaar zonder telelens. Vraagprijs is € 400, hoogste bod is echter slechts € 310.

Van de IST DL's (1e versie) die ik op Marktplaats te koop zie staan is m.i. de vraagprijs vaak (veel) te hoog. De biedingen blijven althans ver achter bij vraagprijs/minimum bod of er zijn helemaal geen biedingen gedaan.

Startprijs van € 325 lijkt me een reële startprijs.


Wim

Ik zie ook de vraagprijzen op Marktplaats.  :(
Veel te hoog, volkomen irreëel.

Mensen hebben te veel geschiedenis met hun apparaat.
De gevoelswaarde overstijgt de werkelijke waarde.
Dat  is een menselijke eigenschap.


Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #92 Gepost op: 22 juli 2008, 21:39:34 »
Citaat


Op Marktplaats staat een IST DL2 te koop, weliswaar zonder telelens. Vraagprijs is € 400, hoogste bod is echter slechts € 310.

Van de IST DL's (1e versie) die ik op Marktplaats te koop zie staan is m.i. de vraagprijs vaak (veel) te hoog. De biedingen blijven althans ver achter bij vraagprijs/minimum bod of er zijn helemaal geen biedingen gedaan.

Startprijs van € 325 lijkt me een reële startprijs.


Wim

Vind ik ook wel veel 400 Euro ... ik zat zelf te denken aan 350 Euro, omdat ik ook de lader & accu erbij geef, die kostte destijds 80 Euro. UV filters voor beide lenzen en een geheugenkaart.  Plus nog een Foto Camera tas die ik weinig heb gebruikt, maar goed daar zit het geld niet echt in.  Bedankt Wim voor je advies.

Offline WM

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 135
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #91 Gepost op: 22 juli 2008, 20:21:19 »
Citaat
Yup ... heb besloten mijn Pentax IST DL2 en toebehoren en de Pentax 70-200 zoomlens te verkopen op marktplaats.  Ik vond de dozen en alle boekjes, software etc. in nieuwstaat terug op zolder.

Ik weet alleen niet goed wat ik als startprijs zal vragen.  Kan iemand mij een tip geven?

Vooral de Pentax zoomlens heeft wat krasjes op de lens. En een putje die helemaal aan de onderkant van het binnenste glas zit.  Ik heb het alleen nooit eerder iets van gezien op de foto's die ik gemaakt heb.

Zie alle gegevens + foto's op deze pagina: http://www.svoogt.nl/cursus-fotografie/pentax/


Op Marktplaats staat een IST DL2 te koop, weliswaar zonder telelens. Vraagprijs is € 400, hoogste bod is echter slechts € 310.

Van de IST DL's (1e versie) die ik op Marktplaats te koop zie staan is m.i. de vraagprijs vaak (veel) te hoog. De biedingen blijven althans ver achter bij vraagprijs/minimum bod of er zijn helemaal geen biedingen gedaan.

Startprijs van € 325 lijkt me een reële startprijs.


Wim
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2008, 20:24:53 door wlametsemakers »
K20D | D-BG2 en RC F | AF-540 FGZ | DA* 16-50 mm f/2,8 | DA* 50-135 mm f/2,8 | DA* 300 mm f/4 | DFA 100 mm f/2,8 Makro 1:1

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #90 Gepost op: 22 juli 2008, 18:08:01 »
Yup ... heb besloten mijn Pentax IST DL2 en toebehoren en de Pentax 70-200 zoomlens te verkopen op marktplaats.  Ik vond de dozen en alle boekjes, software etc. in nieuwstaat terug op zolder.

Ik weet alleen niet goed wat ik als startprijs zal vragen.  Kan iemand mij een tip geven?

Vooral de Pentax zoomlens heeft wat krasjes op de lens. En een putje die helemaal aan de onderkant van het binnenste glas zit.  Ik heb het alleen nooit eerder iets van gezien op de foto's die ik gemaakt heb.

Zie alle gegevens + foto's op deze pagina: http://www.svoogt.nl/cursus-fotografie/pentax/

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #89 Gepost op: 22 juli 2008, 10:54:28 »
Hoi Sandra,

Ik zou eerst eens lekker gaan fotograferen met de Sigma en kijken of de kwaliteit je bevalt. Als dat zo is dan zou ik zelf geen oude spullen verzamelen en het verkopen zolang het nog wat opbrengt. Kun je waarschijnlijk toch weer iets anders leuks voor kopen wat in lijn is met je nieuwe set. Over het algemeen zul je de ander objectieven en body niet meer meenemen en in het zeldzame geval dat je ze had willen gebruiken liggen ze dan thuis stof te verzamelen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #88 Gepost op: 11 juli 2008, 23:42:17 »
Nou, het is iets totaal anders geworden. Mijn schoonzusje gaat over op Nikon waarschijnlijk en heeft haar Pentax camera op marktplaats gezet. Te koop stond ook haar Sigma 28-300 zoom, 3.5/6.3 + UVfilter + zonnekap.  Dus deze heb ik voor een mooi familie prijsje overgenomen. Ik ga het zondag halen.

Zij heeft er hele mooie foto's mee gemaakt (maar ze is ook erg goed), verder heb ik nog niet zo heel veel erover kunnen lezen, dan dat deze lens redelijk goed aangeschreven staat. Ik weet wel dat deze superzooms niet eruit springen wat betreft scherpte op lange afstand, maar als allround lens lijkt het me een heerlijke lens.

Is iemand bekend met deze lens?

Ik zit nu te twijfelen of ik mijn Pentax IST DL2 met kitlens 18-55 en een SMC Pentax-FA 1:4-5.6 70-200 mm zal verkopen.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2008, 23:54:58 door Sandra »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #87 Gepost op: 7 juli 2008, 13:21:29 »
Sandra, die 16-45 is inderdaad maar F4 tov de 16-50 F2.8, scheelt dus een stop. Als je overigens die lens wilt gebruiken voor available light, dus zonder flits dan is ook F2.8 niet genoeg. Je moet dan gaan voor de lichtsterke primes zoals een betaalbare FA 50 F1.4 of een van de dure Limited primes.
De 16-45 is zeker beter dan de kitlens.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #86 Gepost op: 7 juli 2008, 13:01:13 »
Hoi Sandra,

Hoe tevreden ik benmet mijn 16-50 is een moeilijke vraag :-/. De reden is dat ongeveer 6 weken na ontvangst de HSM het begaf (is nu dus een dure manual focus lens). :'( Ik heb hem in de US gekocht om er achter te komen dat Pentax geen internationale garantie geeft bij export. Wees dus gerust een nederlander heeft met een netjes in nederland gekocht objectief wel garantie in het buitenland. Maar ga er maar vanuit dat het niet eenvoudig is.

Om toch met AF te kunnen fotograferen (en als vervanging tijdens de reparatie - na mijn vakantie pas overigens) heb ik een 18-55 via dit forum op de kop getikt (waarvoor alsnog mijn dank) 8-).

Terug naar je vraag. Ondanks manual focus gebruik ik liever de 16-50 dan de 18-55 omdat de optische kwaliteit echt stukken beter is. Met wat hulp van de AF lichten maakt het uiteindelijk zo goed als niet uit om goede scherpe opnames te maken. Sterke nog het bevalt me eigenlijk wel want ik maak nu zelf uit welke AF sensor ik gebruik zonder omslachtig er eentje te moeten selecteren. Mijn score van scherpte waar ik het wil is denk ik haast hoger dan met AF :).

Ik moet erbij zeggen dat dit met een groothoek stukken makkelijker is dan met een tele. Maar op vakantie gaat het defecte objectief gewoon in de rugzak.

Ben ik tevreden - ik denk het wel eigenlijk!

Groeten, Bob

P.S. dit verhaal maakt het je weer moeilijker ben ik bang ::).
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #85 Gepost op: 4 juli 2008, 12:20:37 »
@ Bob: Maar ben je verder wel tevreden over de 16-50?  Overigens in welke prijsklasse ligt de 28mm prime? Ik zal Ebay eens checken ..

@ Andre: Die 16-45 is niet lichtsterk, heeft een vast F/4 had ik gelezen. Maar kun je zien als een betere vervanging van de kitlens dus.

@ Mharda:  Kitlens heb ik nog van de Pentax IST DL2, maar ik vind foto's met de kitlens toch veel minder.

@ allemaal: Bedankt ook Koos en anderen voor de reacties, geeft weer voldoende stof om over na te denken. Zoals de vorige keer (aanschaf 50-135mm), zoek ik alle lenzen/objectieven die hier worden aangedragen op en lees er veel over op het Internet.  
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2008, 16:32:33 door Sandra »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #84 Gepost op: 4 juli 2008, 10:47:49 »
Citaat
Nee hoor heel behulpzaam juist. Ik ben niet zo thuis in al die lenzen en primes. Nadeel van een prime is dat het geen zoom-instelling heeft.

Groothoek was misschien niet het juiste woord. Het gaat mij erom dat je bij een groep niet iedereen erop krijgt met de Pentax 50-135mm. Je mist toch een beetje groothoek .. of je moet in de gelegenheid zijn om flink naar achter te kunnen stappen.

Een optie is de kitlens met een externe flitser (als je binnen een groep fotografeert). Maar als je eenmaal hebt geproefd van de Pentax 50-135mm, dan wil je geen kitlens meer.

Ik begrijp dat er veel gebruikers hier zijn van de Pentax 50-135mm, en deze ook als meestgebruikte vaste lens gebruiken.  Maar als jullie binnen fotograferen bij feestjes, missen jullie dan ook niet wat groothoek?  Ik merkte het dit weekend op een BBQ, close ups van 1 of twee personen ging nog.  Was het een groep, dan moest ik flink naar achteren.  Hier in huis had ik laatst 8 kinderen broodjes frikandel eten en ze zaten op een kluitje voor de TV, maar kreeg ze er niet allemaal op.

Wat zijn jullie ervaringen .. welke lens zou aanvullend zijn voor bijvoorbeeld het fotograferen van een bruiloft.

Sandra

Op kortere afstanden (binnen dus) is een zoom objectief eenvoudig te vervangen door een lichtsterke prime en een paar stappen voor of achteruit. (als je begrijpt wat ik bedoel ;D) De resolutie, vervorming en CA van een prime is veel al stukken beter dan bij een zoom objectief simpel weg omdat er minder lenzen en correcties nodig zijn. Met een snel objectief (2.0) heb je ook voor een groothoek relatief veel scherptediepte. Tenslotte zijn er prachtige pancakes die ook nog eens zo goed als niets wegen.

P.S. bij de 16-50 kun je ook nog eens de interne flitser niet gebruiken.

Ondanks dat ik de 16-50 zelf heb komt er zeker nog een lekker compacte 28mm prime bij vanwege de bovengenoemde redenen.
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2008, 10:48:38 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #83 Gepost op: 3 juli 2008, 19:27:12 »
Hi Sandra. Ik heb de DA 16-50 ook naast de 50-135. Voor mij speelt de prijs niet zo'n grote rol, maar dat zal niet voor iedereen gelden. Zoals al door de anderen is gezegd is de 16-50 als je strict kijkt minder dan de 50-135, maar nog altijd een hele goede lens.
Als je de lens voornamelijk binnen wilt gebruiken dan is de weather sealing minder belangrijk. Je zou dan ook kunnen kijken aar de Pentax 16-45, is een stuk goedkoper dan een 16-50 maar toch wel beter dan de kitlens. Er zijn hier verschillende leden die deze lens hebben, mischien dat die je verder kunnen helpen. Verder zal je binnen toch snel de hulp van een externe flitser gebruiken  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #82 Gepost op: 3 juli 2008, 18:35:35 »
Nog even 2bits: ik gebruik binnen bijna altijd een (externe) flitser. Voor de lichtsterkte zou ik dan ook de 16-50 niet nemen. Waarom begin je niet met de kitlens? Die kan je heel goedkoop krijgen, scheelt maar 2mm en dan kan je kijken of 18mm voldoende is, je naar de 16mm van de DA* wilt of nog meer tekort komt en je naar de sigma 10-20 toe moet..

Als je ziet wat een mooie foto's er met de ktlens gemaakt wordt...

NB: ik weet dat 2.8 behalve lichtsterkte ook andere voordelen heeft, maar even voor de keuze van Sandra op dit aspect ingezoomd...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Koos

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #81 Gepost op: 3 juli 2008, 16:09:44 »
Ik heb zelf de DA* 16-50 Pentax zoom gekocht. Ik ben erg te spreken over de kleur en contrast weergave. Deze is echt veel beter dan die van de kitlens. Het bereik van 16-50mm is ook ideaal voor reportage fotografie en fotografie binnenshuis. Maar voor concertfotografie - of andere takken van fotografie waarbij je vanuit het publiek dingen op een podium wilt fotograferen -  zul je aan 50 mm echt te kort komen. Zelf gebruik ik daar mijn oude Sigma 1:3.8 75-200 mm voor.

De DA* 16-50 valt bij volledig open (1:2.8) een beetje tegen wat betreft vignettering en scherpte. Had ik graag wat beter gezien. Overigens vallen deze negatieve punten echt op bij testfoto's die ik gemaakt heb van een krant. Bij "gewone" fotografie is de vignettering en relatieve onscherpte minder prominent aanwezig. En enige stoppen diafragmeren laten deze negatieve punten verdwijnen als sneeuw voor de zon.....

Al met al ben ik toch dik tevreden met dit objectief. Lekker robust, stille en snelle AF, mooi zoom bereik en hele mooie kleuren en contrast. Helaas was de prijs wel eventjes slikken  :'(

Dus wat mij betreft de ideale lens voor de 8 broodjes fricandel + kinderen en bruilof (of in het algemeen) reportage fotografie
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2008, 16:12:13 door Koos »
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #80 Gepost op: 3 juli 2008, 14:17:37 »
Nee hoor heel behulpzaam juist. Ik ben niet zo thuis in al die lenzen en primes. Nadeel van een prime is dat het geen zoom-instelling heeft.

Groothoek was misschien niet het juiste woord. Het gaat mij erom dat je bij een groep niet iedereen erop krijgt met de Pentax 50-135mm. Je mist toch een beetje groothoek .. of je moet in de gelegenheid zijn om flink naar achter te kunnen stappen.

Een optie is de kitlens met een externe flitser (als je binnen een groep fotografeert). Maar als je eenmaal hebt geproefd van de Pentax 50-135mm, dan wil je geen kitlens meer.

Ik begrijp dat er veel gebruikers hier zijn van de Pentax 50-135mm, en deze ook als meestgebruikte vaste lens gebruiken.  Maar als jullie binnen fotograferen bij feestjes, missen jullie dan ook niet wat groothoek?  Ik merkte het dit weekend op een BBQ, close ups van 1 of twee personen ging nog.  Was het een groep, dan moest ik flink naar achteren.  Hier in huis had ik laatst 8 kinderen broodjes frikandel eten en ze zaten op een kluitje voor de TV, maar kreeg ze er niet allemaal op.

Wat zijn jullie ervaringen .. welke lens zou aanvullend zijn voor bijvoorbeeld het fotograferen van een bruiloft.

Sandra
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2008, 14:36:15 door Sandra »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #79 Gepost op: 3 juli 2008, 13:41:07 »
Hoi Sandra,

De 16-50DA* is qualitatief gelijk aan de 50-135DA*. De resolutie en scherpte van de 50-135 haalt hij echter niet. Dit ligt niet zozeer aan de qualiteit van het glas als wel dat het gewoon een moeilijker zoom gebied is om een licht sterk objectief voor te maken. Waar ik bij de 50-135 eigenlijk geen punten van kritiek heb zul je bij de 16-50 toch wel wat foto's hebben die het niet helemaal zijn (vignetering bij volle opening en mider resolutie). De concurentie heeft overigens dezelfde rpoblemen maar de 16-50 steekt er niet zo met kop en schouders bovenuit als de 50-135.

Een heel verhaal wat je misschien niet echt helpt bij je keuze. Voor een licht sterke groot hoek is overigens een snelle prime een goed alternatief waar bij er optisch minder compromissen gesloten hoeven te worden.

Sterkte met je keuze, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #78 Gepost op: 2 juli 2008, 17:45:35 »
Tja, je bent in het bezit van de DA* 50-135 dus je weet hoe goed die lenzen zijn. De 16-60 DA* komt uit dezelfde serie en kan je kwalitatief identiek inschalen... Vergelijken met andere lenzen is altijd lastig omdat niet alleen over IQ gaat, maar ook over SDM en weather sealing...

Overigens, wil je echt groothoek, kijk dan ook eens naar de op dit forum veel geprezen SIGMA 10-20....
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2008, 17:46:47 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #77 Gepost op: 2 juli 2008, 14:27:51 »
Ik mis toch wat groothoek en een mooie aansluiting op de Pentax 50-135 mm zou een lichtsterke lens zijn met wat meer groothoek.

Nu zit ik te denken aan de Pentax SMC DA* Series 16-50mm f/2.8 of de Tamron 17-50mm f2.8 .. Ik heb al gezocht op marktplaats hier als marktplaats.nl, maar niets tegengekomen nog.

Zij deze lenzen nagenoeg hetzelfde kwalitatief? De Tamron is stukken goedkoper. Ik heb er eentje voor mijn verjaardag gevraagd aan manlief ;)  Maar houd mijn ogen alvast open voor als er ergens een leuke aanbieding wordt gedaan ...
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2008, 14:28:24 door Sandra »

Carel

  • Gast
Re: Lichtsterke lens (advies)
« Reactie #76 Gepost op: 30 juni 2008, 22:55:29 »
Citaat
Een grip kost rond de 160/170 euro http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=23&sg_id=961. Daar heb je overigens dan nog geen extra accu bij. Maar deze zijn voor een paar euro wel te bestellen (http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1204838460/0). Een extra accu is absoluut een aanrader! Blij dat je nu duidelijk hebt wat je allemaal aan wilt schaffen! Je zult vast geen spijt krijgen van de 50-135. Evenmin van de K10D. Ik heb zelf een Lowepro Nova 5 AW cameratas, vind het echt een aanrader! Ik kan mijn flitser er in kwijt, mijn 4 "normale" lenzen, de body, en de bigma past er dan nog bovenop. En nog heb ik ruimte over! Misschien het overwegen waard! Mocht je willen zien hoe groot de tas is wil ik wel even wat foto's ervan maken. Stuur me dan even een PB.

Hou ons op de hoogte van je vorderingen!

Groetjes, Arjan
Is dat een self-inflating tas?  ;D