Heb overwogen om te wachten op de 150-450 zoom maar dit toch maar niet gedaan en inderdaad de DA*300 mm in combinatie met de nieuwe 1.4 tc aangeschaft.
Heb nu dus de keus voor 300MM met F 4.0 of 420MM met F 5.6 als grootste diafragma, dus geen verlies ten opzichte van de zoom, daar met deze combinatie totaal geen verlies van scherpte optreed en geen vignettering en verlies van scherpte in de randen.
het enige wat ik dan verlies is 30 mm in brandpunt, voor mijn manier van natuurfotografie, actief struinend en wandelend waarbij ik vrij grote afstanden afleg en vanuit de hand of anders met monopod werk is voor mij ook gewichtsbesparing en compactheid van groot belang en geloof mij na 10 kilometer onverharde weg op bijvoorbeeld de Veluwezoom ga je een verschil in gewicht van ongeveer een kilo (met tc 800 gram) echt wel merken.
Voor die 500 euri die ik hiermee heb bespaard komt er misschien nog wel een leuk qua gewicht licht zoomobjectief om het gat op te vullen tussen mijn 18-135mm en de DA*300 mm.
Dit was dus gewoon een praktische overweging en geen waardeoordeel over de lens, daar dit ook niet kan gezien de nog sporadische praktijkervaringen met dit objectief.