Auteur Topic: K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob  (gelezen 2159 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #17 Gepost op: 1 juni 2012, 11:16:50 »
graag tot snel weer ziens ..  en probeer zo nu en dan ook zonder camera om je heen te kijken :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #17 Gepost op: 1 juni 2012, 11:16:50 »

Marty__Mouse

  • Gast
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #16 Gepost op: 1 juni 2012, 10:42:31 »
@Jaap, klopt idd maar inmiddels is de camera schoon hoor  ;D

Morgen is het eindelijk zover dan vertrekken we voor 3 weken naar wat mij betreft het mooiste land van Europa!
Ik heb alle adviezen nog eens goed in me opgenomen en de handleiding bestudeerd.

Dus ik hoop dat het goed gaat komen. Ik heb iig een extra 8gb kaartje aangeschaft dus ik ga vooral veel foto's maken.. Dan zitten er altijd wel een paar mooie tussen...  :-\

Komt goed.. Bedankt zover!

Offline Jaap

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 73
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2012, 09:09:35 »
Goede infromatie van iedereen! Ik moet ook maar weer iets posten ter commentaar  ;D.... Anyway, als ik naar foto 5 en 6 uit noorwegen kijk dan denk ik dat het ook handig is de sensor even schoon te maken. Iets boven het midden zit een duidelijk vlekje op de fotos.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2012, 23:21:27 »

*Disclaimer
Ik ben niet verantwoordelijk voor enige vorm van verslaving, LBA of GAS. In het verleden behaalde resultaten bieden extra motivatie voor de toekomst  ;D



Whehehehe  :toppie:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2012, 23:19:04 »
Nog simpeler: speel met het diafragma, hou je sluitertijd in de gaten en stel daar je iso op in  ;)
En gewoon veel oefenen, de handleiding én het FAQforum hier lezen, leer je kamera kennen voordat je in Noorwegen zit.*

*Disclaimer
Ik ben niet verantwoordelijk voor enige vorm van verslaving, LBA of GAS. In het verleden behaalde resultaten bieden extra motivatie voor de toekomst  ;D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

newmikey2

  • Gast
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2012, 23:18:42 »
Daarnaast moet ik me eens goed verdiepen in de handleiding van de camera en sowieso het belichtingsprogramma op auto zetten, of in elk geval een integraalmeting zoals Newmikey2 voorstelt.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn twee verschillende zaken. Het belichtingsprogramma stel je in met de draaiknop bovenop de camera, de knop waarop P,A,S,M,TAv, Av etc. staat. Ik zou je aanraden de stand te gebruiken waarbij je het diafragma zelf instelt en de camera een sluiterijd laat kiezen. Je hoeft dan alleen in de gaten te houden of de gekozen sluitertijd niet minder wordt (handigheidsregeltje) dan de op de lens ingestelde zoom-stand. Dus met de 18-55mm op zijn uiterste stand de sluiterijd niet onder de 1/60 seconde laten zakken. Als dit wel dreigt te gebeuren, verhoog je de ISO een paar stapjes tot dit wel het geval is.

Het type meting (integraal meervelds, integraal met nadruk op het midden of spotmeting) stel je in met de schakelaar Lichtmeting onder de Functiekiezer. Je kan dan kiezen uit de drie lichtmeetmethodes: meervlaks-, centrumgerichte- en spotmeting. De meervlaksmeting omvat 16 segmenten die circa tweederde van het gehele beeldveld bedekt. Dit bepaalt alleen wèlk deel van het beeld gemeten wordt, bij meervlaks is dat over het gehele zichtbare beeld, bij centrumgericht spelen de buitenranden van het zoekerbeeld minder mee en bij spotmeting (die jij blijkbaar nu gebruikt hebt) wordt alleen een piepklein deel in het midden van de zoeker gemeten.

Mijn aanbeveling: laat het type meting voorlopig op integraal staan.

 

Marty__Mouse

  • Gast
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2012, 22:50:35 »
@C20v
Ik even heel jaloers naar je foto's zitten kijken; wàt een prachtige foto's!! Ik weet hoe mooi het is in Noorwegen, ik kom er graag en vaak.. Maar jouw foto's geven echt wel een heel mooi beeld van hoe het daaruit ziet!

Maar allemaal in elk geval weer bedankt voor de nodige inzichten..

Als ik het nu op een rijtje zet geldt grofweg voor het fotograferen van landschappen zoals ik dat wil doen ongeveer het volgende:

 - Diafragma niet hoger dan, maar wel rond de F8 - F16
 - De sluitertijd, hoe verder ingezoomd, hoe korter/hoger de sluitertijd, maar in geval van landschap zo rond de 1/55 of lager?
 - ISO voor buiten zo tussen de 100 en 200 aanhouden, hoe donkerder hoe hoger de ISO

Daarnaast moet ik me eens goed verdiepen in de handleiding van de camera en sowieso het belichtingsprogramma op auto zetten, of in elk geval een integraalmeting zoals Newmikey2 voorstelt.

RAW had ik puur in gedachten omdat ik dacht dat ik dan op dezelfde wijze foto's kon maken maar er met photoshop meer aan kan herstellen t.o.v. jpeg, maar indien dat niet het geval is kan ik hem inderdaad veel beter op Jpeg laten staan..

En verder dus zelf vooral niet teveel spelen met alle instellingen, puur met het diafragma, sluitertijd en eventueel de ISO..
De 50-200 lens meenemen alleen voor dichterbij fotografie (mensen e.d.) en voor de rest vooral zien dat ik met de 18-50 lens een beetje handigheid krijg.

Dit weekend gaan we naar Zuid-Duitsland, een mooie gelegenheid om me eens flink in de praktijk te verdiepen..

Wederom iedereen bedankt voor het meedenken en mocht ik in bovenstaande opsomming een fout hebben gemaakt of iets belangrijks vergeten, dan hoor ik dat natuurlijk graag! ;)

Top forum dit!! Ik zit de reacties met een glimlach te lezen, er is zoveel te leren.. ;D

Thanx!!



Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2012, 21:34:45 »
+1  :)
Als je dat onder de knie hebt, kan je gaan experimenteren maar diafragma's van meer dan f16 zijn eigenlijk alleen nog maar bij macrofoitografie zinvol.
Tenzij je natuurlijk  de hyperfocale lengte wilt gebruiken, maar dat komt in een volgend hoofdstuk  ;C

Een vuistregeltje voor (landschaps)fotografie is: Hoe meer tijd je in een foto steekt, des te beter wordt het resultaat.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2012, 21:37:52 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

newmikey2

  • Gast
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2012, 15:12:20 »
1. Ik heb nog een paar eerder in Noorwegen gemaakte foto's geupload, zodat jullie wat beter kunnen zien waar het fout loopt..

2. Als ik jullie reacties lees is het dus toch verstandig om de 18-55 lens mee te nemen?


3. En verder de ISO waarden niet te licht denk ik? Want dat kan ik natuurlijk wel rechttrekken zoals gezegd op de pc.

4. En doe ik er verstandig aan om de foto's in RAW te nemen? Omdat jpg natuurlijk niet zover na te bewerken is?


1. Waar het fout loopt is bij het gekozen belichtingsprogramma - je gebruikt spotmeting en er wordt maar een minimaal klein plekje in het midden van de foto gemeten. Dáárom en om niets anders valt je koe zijn omgeving zo donker uit en zijn de rest van de belichtingen ook niet optimaal. Schakel eerste eens over naar meervelds integraal-meting of meting met nadruk op het midden.

2. Zeker

3. Jouw ISO lijkt vastgebrand te staan op 100. Daar is op zich niets mis mee, op een mooie dag. Schakel òf auto-ISO in of varieer zelf tussen 100 op een mooie heldere dag, 400 bij zware bewolking of gebrek aan licht en 400-800 voor binnenopnamen.

4. Nee, ik zal eerlijk zijn. Met de techniek waarmee je de foto's neemt is nog alle winst te behalen. RAW gaat dat a)niet corrigeren en b)een nivo van complexiteit toevoegen terwijl je al zoveel te leren hebt. De K10D (trouwens, alle Pentaxen) heeft een prima JPEG engine aan boord. Concentreer je op het onder de knie krijgen van ISO, sluitertijd, diafragma en belichtingsmodus en laat RAW voorlopig voor wat het is.

Zie ook in sommige foto's een diafragma van f22 wat de scherpte ook niet ten goede komt door de optredende diffractie. Probeer eerste eens een tijdje zo tussen de f8 en f11 uit te komen. Dat is de "sweet spot" waar de meeste lenzen optimaal presteren. Als je dat onder de knie hebt, kan je gaan experimenteren maar diafragma's van meer dan f16 zijn eigenlijk alleen nog maar bij macrofoitografie zinvol.

Offline D1N0

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 428
  • Geslacht: Man
  • prutser
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2012, 14:50:24 »
Die twee eerste noorse foto's zijn met een vrij hoog diafragma genomen F19 F22.  Dat had een relatief lange sluitertijd tot gevolg. Je krijgt dan bewegingsonscherpte. Bovendien worden de beelden door diffractie (verstrooiing van het licht door de rand van je diafragma) onscherper. Als regel kun je zeggen dat dat Na F8 minder scherpe foto's oplevert. Die eerste zeg je automatisch te hebben genomen, maar waarschijnlijk heb je aan het wieltje aan de achterkant gedraaid. Daardoor gebruik je in feite diafragmaprioriteit, in plaats van automatisch. Ik zou gewoon eens minder vertrouwen op de camera en daadwerkelijk eens kijken welk diafragma en sluitertijd hij gebruikt. In dit geval is er duidelijk per ongeluk een verkeerde stand gebruikt.
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2012, 13:33:43 »
De 18-55 is natuurlijk wel handig als groothoek, ik heb zelf in Noorwegen overwegend m`n foto`s op 17mm gemaakt.
Met 200mm bedoel ik de brandspuntafstand oftewel maximaal ingezoomd met dat objectief is 200mm. Dat is iets heel anders dan de kortste scherpstelafstand. Bij de 18-55 is dat dus 55mm en hou je dus een minimale sluitertijd van 1/55 aan.
Je foto`s bekijk ik vanavond even, zit nu op m`n werk.

Hier nog wat inspiratie, een setje van mijn vakantie daar :)
http://www.flickr.com/photos/tenznl/sets/72157624829488365/

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

daveweb

  • Gast
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2012, 12:31:30 »
Dat zijn nog best aardige vakantie foto's. Maar zoals al eerder genoemd werk aan je compositie.

Bij foto's die je met groothoek schiet is het veel fraaier als je een voorwerp op voorgrond plaatst. Voorbeeld, een boomstronk, gestapelde stenen (foto1, maar dan volledig inbeeld en korter bij). Kaderen (veel/weinig lucht).

Klinkt flauw, maar neem de tijd en geef je ogen de kost.

Marty__Mouse

  • Gast
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2012, 10:42:20 »
Hartelijk dank voor jullie reacties zover..

Allereerst natuurlijk mijn excuses voor de enorm slechte foto's, ik kan dit zeker beter hoor, zelfs met mijn telefoon!! ;)

De compositie is echt lukraak gekozen, niet over nagedacht daarom rommelige foto's..
Maar dit was echt een kwestie van even snel 4 foto's maken om hier te tonen op het forum, om na te gaan waar het fout gaat met de camera..
Of beter, waar het fout gaat met de fotograaf..  :-[

@D1N0
Duidelijke uitleg, hartelijk dank daarvoor!
De handleiding staat idd op de smartphone, dus die gaat zeker mee..  :)

Ik moet dus wat meer met de sluitertijd spelen begrijp ik? Want het viel mij namelijk op dat ik reeds eerder in Noorwegen met de 18-55 lens vooral onscherpe foto's heb geschoten, dat viel me erg tegen.
Daarbij viel me nu op dat met de 50-200 lens de foto's al een heel stuk scherper waren.. Heel naïef dacht ik dat het aan de lens zelf lag.

Maar hier te lezen moet ik met de 18-55 lens het diafragma wat lager dan nu op auto zetten om de foto's scherper te zetten.. En is het daarbij nog handig om met de ISO waarden te spelen en eventueel de sluitertijd? Wanneer ik uit de hand schiet (er gaat wel een statief mee, maar ik verwacht het meest handfoto's tijdens wandelingen) moet ik dus eigenlijk zorgen voor een niet te lange sluitertijd, max 1/125 denk ik om het scherp te houden?

@ C20v
Met die 200mm bedoel je denk ik de afstand tot mijn te fotograferen object? Dit was ook een eerste poging tot macro fotografie.. Maar dus een iets langere sluitertijd gebruiken dus.. Maar dan is een statief dus handiger..

Voor wat betreft de landschappen heb je absoluut gelijk, die foto's ga ik het meeste maken.


Ik heb nog een paar eerder in Noorwegen gemaakte foto's geupload, zodat jullie wat beter kunnen zien waar het fout loopt..

Foto 6

Uit de hand genomen, op auto maar niet scherp..

Foto 7

Op een statief geschoten, maar niet scherp en veel te donker..

Foto 8

Genomen vanaf een bootje, dus wellicht wat bewogen en dus niet scherp.
Maar het was een prachtige dag met volop zon, maar toch is de foto te donker..

Over het algemeen ben ik over bovenstaande foto's simpelweg niet tevreden, en dat zal aan mijn kwaliteiten als fotograaf liggen, maar daarom mijn vragen..  ;D



@allen
Als ik jullie reacties lees is het dus toch verstandig om de 18-55 lens mee te nemen?


En verder de ISO waarden niet te licht denk ik? Want dat kan ik natuurlijk wel rechttrekken zoals gezegd op de pc.

En doe ik er verstandig aan om de foto's in RAW te nemen? Omdat jpg natuurlijk niet zover na te bewerken is?
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2012, 16:00:12 door Marty__Mouse »

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2012, 00:13:13 »
1: qua belichting prima
2: 1/125 op 200mm is geen goed idee uit de hand. Hoe langer de lens, hoe meer de bewegingen van je lichen worden doorgegeven. Vuistregel: mm vs sluitertijd=1:1 dus 200mm minstens met 1/200 fotograferen.
3: Het wit is idd wat onderbelicht. Dat komt omdat de sensor een gemiddelde waarde van 18% grijs (omennabij) ziet, wit wordt dus 18% grijs als je dit niet corrigeert. Je kan dit compenseren door een belichtinscompensatie toe te passen van ongeveer +1 Ev maar dat gaat niet in auto.
4: typisch een foto door glas icm de autostand :) Diafragma is maximaal in een contrastrijke scene waarbij een matrixmeting wordt gedaan...da`s vragen om problemen.
5: Idem.

Ik denk (weet zeker) dat je in Noorwegen vooral landschappen gaat fotograferen. Probeer de Av-stand. Daarmee kun je het diafragma zelf instellen (landschappen zijn veel midden en hoge nummers F8-F16) terwijl de rest door de camera wordt gedaan. (oke, iso en WB moet je wel zelf instellen maar die kan je ook op auto zetten)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2012, 21:36:17 »
En dit is dus de waarde van dit forum..

 :cheer:  D1N0   :cheer:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline D1N0

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 428
  • Geslacht: Man
  • prutser
Re:K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2012, 21:19:48 »
Tip 1: zoek een beter onderwerp. Dat zal in Noorwegen geen probleem zijn ;)

Tip 2: let op je compositie

Foto 1. Je snijdt een stuk van de bloempot af en de achtergrond is onrustig, vooral door die stoel. Die stoel kun je bijvoorbeeld even verplaatsen. Je kunt ook een lager standpunt innemen en bijvoorbeeld die clematissen op de achtergrond nemen. Dat zou al een stuk beter zijn.

Foto 2. De achtergrond is erg overheersend Die baksteen geeft een erg dwingende sfeer mee. Dat ie donker is geeft niet zoveel dat kun je op de pc wel wat opkrikken. Wat betreft de scherpte, 1/125e seconde op iso 100 houdt niet over, tenzij je een statief gebruikt. Je zou op iso 200 of 400 kunnen schieten, zodat je 1/250 of 1/500 kunt schieten. Wat ook kan helpen is het diafragma (dat nu op 5.6 helemaal open staat wat dicht te draaien, F6,8 of F8) Je moet dan wel weer in ISO omhoog, naar 800, met bijbehorende ruis. Keuzes keuzes. De scherpte wordt ook beperkt door je objectief, dat nu niet echt een goede scherpte heeft en ook niet erg lichtsterk is. Onder deze voorwaarden kun je dus beter wachten op lichtere omstandigheden om de foto te maken (of een statief gebruiken).

Foto 3. Ook hier kan het standpunt en de achtergrond beter en wat doet dat paaltje daar?. De bloemen zijn juist goed belicht, ze bijten niet uit. Daardoor is de achtergrond wat onderbelicht, maar dat kun je opkrikken met nabewerking.

Foto 4: Door het raam, dat wordt nooit mooi, zeker niet met dubbel glas. Wat er verder mis mee is is de compositie. Die witte bloemen op de voorgrond storen alleen maar, om over de kliko nog maar te zwijgen. Probeer eens een lager standpunt (buiten!) Op je knieën en laat de straat een diagonale lijn over je foto maken en gebruik de doorkijk onder de bomen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er wat te zien in de verte zonder dat een auto of busje het beeld blokkeert.

Foto 5: die laat ik maar even met rust.

Wil je de vista's in Noorwegen in beeld kunnen brengen, dan vooral de 18-55 meenemen. Landschap vraagt om een grote hoek. Probeer het diafragma steeds 1 of 2 stoppen boven het laagste te houden, voor scherpere foto's. Lees even een boekje over compositie van foto's. Neem de PDF van de handleiding van je K10D mee op je smartphone en vergeet je oplader niet ;).
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Marty__Mouse

  • Gast
K10D hoe maak ik betere foto's, tips voor noob
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2012, 19:37:22 »
Hallo iedereen..

Met veel interesse heb ik al het nodige leesvoer hier van het forum genuttigd  ;)

Veel mensen met verstand van zaken hier, dus voor mij the place to be voor mijn vragen.

Al eerder heb ik gemerkt dat ik met de K10D van mijn vader niet zulke mooie foto's kan maken als ik wellicht gewenst zou hebben.
Tijdens het schieten in de winter (met veel sneeuw) werden de foto's erg donker en grijs, dit bleek (logischer wijs te maken te hebben met de grijsinstellingen ofwel er was teveel licht..)

Ik schiet (heel slecht, maar noob, want niet mijn camera) eigenlijk standaard met alles op auto..
Hoewel ik weet dat dat een beetje vloeken in de kerk is, vind ik dit het veiligst omdat ik dan in elk geval de foto's niet verpest door verkeerde instellingen.

Maar met 3 weken Noorwegen in het verschiet wil ik zo mooi mogelijke foto's gaan maken dus daarom heb ik met de 2 lensen die m'n pa al heeft (18-55 en de 50-200) een paar test foto's gemaakt hier rondom huis op een gewone dag (vandaag).

Wellicht dat jullie me kunnen helpen met wat tips wat ik het beste kan instelling om bijvoorbeeld de kleuren wat mooier te krijgen.
Sowieso ben ik redelijk handig met photoshop, dus ik kan het e.e.a. achteraf nog wel wijzigen.

Maar kan ik dan het beste de foto´s in RAW bestand maken? Als ik bijvoorbeeld ook achteraf nog iets met HDR wil proberen en sowieso om ze nog naar wens aan te kunnen passen?

Hieronder in elk geval de foto's ter beoordeling..:

Foto 1

Lens 50-200 uitgezoomd

Foto 2

Lens 50-200 ingezoomd (niet zo "crisp" als ik gehoopt had)

Foto 3

Lens 50-200 half ingezoomd (naar mijn smaak erg donker)

Foto 4

Lens 18-55 genomen vanuit binnen (ronduit slechte foto naar mijn idee)

Foto 5

Lens 18-55 buiten genomen, niet ingezoomd, maar ik vind de kwaliteit simpelweg niet erg fraai..

Is uit bovenstaande foto's iets op te maken wat ik anders in moet stellen? De foto's die we in Noorwegen maken zullen zo goed als allemaal landschapsfoto's zijn op grotere afstand..
Daarvoor lijkt me de 50-200 lens het meest geschikt? Of juist niet?

Ik hoop op tips en andere inzichten voor een noob als mijzelf..  :D

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2012, 15:59:28 door Marty__Mouse »