Auteur Topic: Newbie op SLR gebied  (gelezen 2072 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Newbie op SLR gebied
« Reactie #19 Gepost op: 6 maart 2012, 22:15:26 »
Wauw!!

Wat een warm welkom! Dat ben ik niet gewend.. Ik ben wegens ziekte een paar dagen niet online geweest en ineens een zee aan reacties!
Bedankt allemaal!

Ik heb de camera al een keer mee mogen nemen naar Noorwegen maar toen was ik niet te spreken over de foto's, ook omdat ik werkelijk geen idee had wat ik aan het doen was.. Mijn Nokia N900 maakte nog mooiere foto's dan de K10 en dat kan natuurlijk niet! (ondanks dat de Carl Zeis lens in de Nokia echt wel goed was, maar het is natuurlijk geen vergelijk!)

Gelukkig heb ik nog tot begin juni om met de camera om te leren gaan.
Ik heb ook reeds gevraagd of ik de camera een week of wat mag lenen van te voren om er flink mee te experimenteren. Temeer omdat vorig jaar de foto's zo tegenvielen die ik ermee genomen heb.

Het wordt het 8e bezoek aan Noorwegen, dus enigszins verslaafd ben ik wel ;-)

Bedankt in elk geval voor de tips zover! Een boek is zeker de moeite waard om te kopen, al is het maar dat alles stap voor stap wordt uitgelegd..
Het belangrijkste voorlopig is dus als ik het een beetje begrijp, Diafragma, Sluitertijd en Iso..
Daar zal ik me als eerste eens in verdiepen.

Ik had er al het e.e.a. over gelezen, maar welke combi ik juist voor buitenfoto's moet gebruiken is me nog altijd een raadsel.
Zo vond ik de sneeuwfoto's die we met de camera hebben gemaakt heel donker overkomen, maar ik las hier al ergens dat dat waarschijnlijk met een te hoog iso te maken had? Dat er daardoor teveel licht binnenkomt en de camera dit zelf aanpast?? Of ik heb heb het verkeerd begrepen.

Maargoed, ondanks dat het er wel degelijk ligt zullen we in Juni weinig foto's van de sneeuw maken maar des te meer van fraaie vergezichten en andere natuurschoon!

Wederom bedankt en ik kan hier een hoop leren ben ik al wel achter!

Groeten,

Maarten
Welkom Maarten.
Weet je, we hebben een hele mooie FAQ afdeling, compleet met uitleg, tutorials en inhoudsopgave: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11423.0
Hier kan je heel veel basisinfo vinden en leuke dingetjes uitproberen om de kamera beter te begrijpen. Ik zou beginnen met de hoofdstukken "licht"

Veel leesplezier ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 6 maart 2012, 22:15:26 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #18 Gepost op: 6 maart 2012, 13:41:15 »
Een camera op de " groene"  stand zal altijd de kleuren naar een gemiddelde willen trekken.
Veel wit wordt daarom grijzer/ blauwer... 
Als je de witbalans wat in de plus zet zul je zien dat de sneeuw al snel veel witter wordt.

ja ja .. na 2 maanden weet zelfs ik al iets te vertellen  ( naja,  ik hoop teminste dat ik het goed gezegt heb )

Bijna. Alleen het woord witbalans even veranderen in belichtingscorrectie  :D (foto dus eigenlijk iets overbelichten)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #17 Gepost op: 6 maart 2012, 12:46:02 »
Een camera op de " groene"  stand zal altijd de kleuren naar een gemiddelde willen trekken.
Veel wit wordt daarom grijzer/ blauwer... 
Als je de witbalans wat in de plus zet zul je zien dat de sneeuw al snel veel witter wordt.

ja ja .. na 2 maanden weet zelfs ik al iets te vertellen  ( naja,  ik hoop teminste dat ik het goed gezegt heb )

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Marty__Mouse

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 6 maart 2012, 12:36:35 »
Wauw!!

Wat een warm welkom! Dat ben ik niet gewend.. Ik ben wegens ziekte een paar dagen niet online geweest en ineens een zee aan reacties!
Bedankt allemaal!

Ik heb de camera al een keer mee mogen nemen naar Noorwegen maar toen was ik niet te spreken over de foto's, ook omdat ik werkelijk geen idee had wat ik aan het doen was.. Mijn Nokia N900 maakte nog mooiere foto's dan de K10 en dat kan natuurlijk niet! (ondanks dat de Carl Zeis lens in de Nokia echt wel goed was, maar het is natuurlijk geen vergelijk!)

Gelukkig heb ik nog tot begin juni om met de camera om te leren gaan.
Ik heb ook reeds gevraagd of ik de camera een week of wat mag lenen van te voren om er flink mee te experimenteren. Temeer omdat vorig jaar de foto's zo tegenvielen die ik ermee genomen heb.

Het wordt het 8e bezoek aan Noorwegen, dus enigszins verslaafd ben ik wel ;-)

Bedankt in elk geval voor de tips zover! Een boek is zeker de moeite waard om te kopen, al is het maar dat alles stap voor stap wordt uitgelegd..
Het belangrijkste voorlopig is dus als ik het een beetje begrijp, Diafragma, Sluitertijd en Iso..
Daar zal ik me als eerste eens in verdiepen.

Ik had er al het e.e.a. over gelezen, maar welke combi ik juist voor buitenfoto's moet gebruiken is me nog altijd een raadsel.
Zo vond ik de sneeuwfoto's die we met de camera hebben gemaakt heel donker overkomen, maar ik las hier al ergens dat dat waarschijnlijk met een te hoog iso te maken had? Dat er daardoor teveel licht binnenkomt en de camera dit zelf aanpast?? Of ik heb heb het verkeerd begrepen.

Maargoed, ondanks dat het er wel degelijk ligt zullen we in Juni weinig foto's van de sneeuw maken maar des te meer van fraaie vergezichten en andere natuurschoon!

Wederom bedankt en ik kan hier een hoop leren ben ik al wel achter!

Groeten,

Maarten

densch

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2 maart 2012, 21:37:10 »
Welkom Maarten.

Nou, aan het land zal het niet liggen.
Ik zou zeggen vraag maar raak, er is genoeg kennis hier op het forum.

Gr Dennis

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2012, 20:29:16 »
van harte welkom hier indd :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2012, 20:28:09 »
Welkom hier. Je zult hier veel kunnen leren dus het komt vast goed met je foto's uit Noorwegen. (prachtig land)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 2 maart 2012, 19:47:48 »
Welkom Maarten, als je de K10 kent wil je bijna niets anders meer, op een enkele moment na, waar een compact wegens de compactheid handig is. Ook zal je zien dat, als je een DSLR onder de knie hebt, je veel meer plezier aan fotografie gaat krijgen. Dus succes met de leermomenten die je hier kan krijgen.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2012, 18:56:12 »
Welkom hier! Zelf heb ik ook een K10, is erg leuk mee te spelen! En inderdaad ook heel erg veel mee te leren:).
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2012, 17:19:43 »
Overigens hou ik me aanbevolen voor foto's van Noorwegen, aangezien dit land ook nog op ons lijstje met bestemmingen staat.....

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2012, 16:03:08 »
Hey Maarten,

Probeer op internet wat te weten te komen over de top 3 van de SLR: Sluitertijd Diafragma en ISO! Dan ben je al een heel eind. De camera kan natuurlijk veel meer, maar dit is toch wel de basis!
Als je door de bomen het bos niet meer ziet dan moet je eigenlijk niet naar Noorwegen  ??? :D

Probeer veel te ontdekken voordat je gaat en de rest volgt vanzelf. Uiteraard zijn er op dit forum experts genoeg! Succes!!!!

Groeten, John
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2012, 14:12:20 »
Welkom op het forum. Het zal vast wel lukken om hier antwoorden op je vragen te krijgen! Veel plezier in Noorwegen en succes met de K10.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2012, 13:46:48 »
Welkom Maarten op dit leerzame en ook gezellige forum.
Een DSLR komt inderdaad zeer indrukwekkend over voor wat betreft de mogelijkheden. Deze zul je zeker in het begin niet allemaal gebruiken, maar je kunt daar geleidelijk aan eens mee aan de slag. Voordeel is dat je op het schermpje direct kunt zien wat het effect is. Zoals Mike al zegt, op de automaat stand of op de P-stand fotograferen geeft al een heel stuk voordeel dat je minder na hoeft te denken. Zeker voor op vakantie handig als je niet voldoende tijd hebt om de camera goed te leren kennen. Een zoomlens met beetje behoorlijk zoombereik (18-55 of 17-70) is ook zinvol, zodat je snel kunt handelen en niet steeds een lens hoeft te wisselen.
Succes en als je vragen hebt, hier zijn over het algemeen de antwoorden wel voorhanden. Als je ze niet snel genoeg kunt vinden, zet ze eens onder elkaar en de antwoorden stromen binnen  :)

Groet
Edzo

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2012, 11:08:38 »
Dag maarten,
tsja toch een stuk lastiger werken met een dslr. Ik hoop dat het lukt voor je vakantie. Wie tot tien kan tellen, moet ook wel met een camera kunnen leren omgaan :)
Groet Ron.

newmikey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2012, 11:01:23 »
Ik mag hem namelijk 3 weken meenemen naar Noorwegen en wil daar uiteraard zo mooi mogelijke foto's gaan maken.
Maar het apparaat heeft zoveel instellingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. Zeker omdat ik alleen maar automatische zak cameraatjes gewend ben.. ;-)

Maarten, ten eerste van harte welkom en véél plezier met de K10D. Wàt anderen ook mogen zeggen, het is een uitstekende camera en geknipt om de kneepjes van de fotogragie op te leren.

Je schrijft niet wanneer je naar Noorwegen gaat. Als dat al snel is, raadt ik je aan de camera op de volautomatische stand te zetten (de groene stand op de instellingen draaiknop links bovenop de camera). Als je wat meer tijd hebt, zou je eens bij de bieb een boek over spiegelreflexcamera's kunnen halen of bij de Bruna/AKO zo'n dikkig blad "Alles wat je moet weten over je DSLR" of een dergelijke titel. Dat laatste ziet er uit als een tijdschrift, kost een paar tientjes en bevat een schat aan beginners info op het juiste nivo en met duidelijke afbeeldingen.

Ook raad ik je aan een programmatje te zoeken om op de computer de z.g. EXIF informatie in de afbeeldingen te kunnen bekijken, zelfs als je op volautomaat schiet. Dan leer je een beetje welke keuzes de camera maakt voor wat betreft sluitertijden en diafragma en door dat te leggen naast wat jij geslaagde foto's vindt kom je er snel achter welke instellingen naar jouw smaak de beste beelden geven.

Geloof me, een reflex op volautomaat is niet moeilijker dan een compactcamera dus niet bang zijn! Je schrijft niets over eventuele lenzen, wat heb je?

Alvast véél plezier hier en in Noorwegen!

Offline pietp

• Senior Member
  • **
  • Pentax K3.
« Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2012, 10:55:55 »
Hallo Maarten,welkom op het forum,er is hier genoeg te leren.

Groet Piet.
Pentax K3,SMC Pentax 18-135mm F:1.3-5.6 ED AL (IF) WR , Metz 48 AF1,Pentax AF 360FGZ,SP IF  ,,Pentax SMC F70-210, SMC Pentax DA 35mm F2,8 Macro Limited. Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM C.

Offline countryboy

• Full Member
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2012, 10:49:39 »
Dag Maarten,

Welkom op het forum. Ik zit er zelf ook nog maar kort op, maar merk dat ik - gewoon door mee te lezen - al een heleboel heb geleerd.

Overigens heb ik zelf ook een K10D. Ik volg nu een fotocursus, onder andere om de camera beter te leren kennen. Bevalt erg goed!

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2012, 10:47:33 »
Hallo Maarten, allereerst welkom op dit forum. Een goede keus om hier aan te melden, want hier zit veel kennis. Ik heb ook een hele tijd met K10 gefotografeerd en moet zeggen dat het een puike camera is. Maar ik kan me voorstellen als je van een compact automaat overstapt het een hele gewenning zal zijn. 1 belangrijk ding is in ieder geval veel uitproberen en onthouden (opschrijven) wat je ingesteld hebt, ook het plaatsen van foto`s kan helpen, je krijgt dan vaak al tips wat je wellicht anders of beter kunt doen. Zoveel mogelijk foto`s kijken en commentaren lezen op dit forum kan ook helpen en natuurlijk de diverse topics lezen want alle probleempjes waar je tegen op loopt heeft iemand anders vaak ook al meegemaakt. Veel plezier gewenst met de fotografie en ontdekkingstocht naar goede foto`s.

Groet, Henk

Marty__Mouse

• Gast
Newbie op SLR gebied
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2012, 10:25:46 »
Hallo..

Na een poosje te hebben rondgestruind hier meteen maar even geregistreerd om meer te weten te komen over Digitale spiegelreflex camera's.

Mijn vader is alweer enige tijd de trotse eigenaar van een Pentax K10d waar volgens mij nog nooit fatsoenlijke foto's mee gemaakt zijn.
Zelf heb ik er totaal geen verstand van dus ik wil eigenlijk uit gaan zoeken hoe ik het beste de camera kan gaan gebruiken om mooie foto's mee te maken.

Ik mag hem namelijk 3 weken meenemen naar Noorwegen en wil daar uiteraard zo mooi mogelijke foto's gaan maken.

Maar het apparaat heeft zoveel instellingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. Zeker omdat ik alleen maar automatische zak cameraatjes gewend ben.. ;-)

Daarom dus mijn inschrijving hier, mijn eerste stapjes in de wereld van de digitale spiegelreflex camera's ;-)

Met vriendelijke groet,

Maarten