Auteur Topic: Bosmeertje met een techniekvraag.  (gelezen 1491 keer)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Bosmeertje met een techniekvraag.
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2012, 20:22:12 »
Zal de volgende trip eens kijken of ik een vergelijkingsfoto kan maken.

Snap je punt y-cam. Is voor mij een soort 4 seizoenen foto. tweede in de reeks voor me. Vorige was deze winter met ijs. Klopt inderdaad dat het iets minder geslaagd is qua compositie. Kan commentaar altijd wel waarderen. Er zijn altijd punten die beter kunnen namelijk

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2012, 20:22:12 »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2012, 20:14:35 »
De belichtingsperikelen van de D7000 van je vriend zijn hier niet te beantwoorden , Lennart, bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Maar een collega heeft ook ene D7000 en dat is gewoon en goed toestel hoor (vergelijkbaar met de K-5)  Jouw foto kan misschien nog ene kwart tot een hal stopje opgehelderd worden, maar niet meer dan dat.

Qua compositie: ik vind een foto die zo op de voorgrond het water aansnijdt zelden geslaagd; ook hier niet ... Een tip voor landschapsfotografie: heb aandacht voor de voorgrond. Ik mis in deze foto trouwens vooral een onderwerp, of meer nog: de reden waarom je deze foto hebt gemaakt en wil tonen. Probeer eerst duidelijk te maken voor je zelf wat je precies wil fotograferen en maak dan pas de foto ...  Dit is goed bedoelde commentaar, hoor.
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2012, 21:19:25 door y-cam »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2012, 19:10:45 »
Ik had geen correctie aanstaan. De jongen met de D7000 was niet mee mee maar heeft in allerlei situaties het probleem.
Die onderbelichting vind ik wel fijn vaak. Is veel makkelijker te verhelpen dan overbelichting.

Een onderbelichte foto corrigeren levert wel meer ruis op vooral in schaduwpartijen.
De lichtmeter in de D7000 is ongeveer hetzelfde wat in de D700 zit.
Die zou heel erg nauwkeurig moeten zijn maar zoals eerder gezegt zonder voorbeelden kun je dat niet beoordelen.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2012, 18:26:00 »
Ik had geen correctie aanstaan. De jongen met de D7000 was niet mee mee maar heeft in allerlei situaties het probleem.
Die onderbelichting vind ik wel fijn vaak. Is veel makkelijker te verhelpen dan overbelichting.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2012, 17:36:28 »
Jouw foto is +/- één stop onderbelicht  ;)
Had je de belichtingscompensatie ook aanstaan?
De modellenreeks van de Ist *D t/m de K-x staat erom bekend dat ze in neutralestand (0,0 EV) onderbelichten.
Ik mis de opname van de D7000 nog, zo kan er geen vergelijking gemaakt worden.

Je had er zo te zien mooi weer bij  ;C

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2012, 17:06:06 »
Ik denk dat als je de horizon omlaag haalt om de foto evenwichtiger te maken dat je dan ook meteen tegen dezelfde problemen aanloopt met de belichtingsmeting als je fotomaat. De oplossing in deze is toch dan ietsje onder te belichten en niet helemaal blind te varen op de automaat.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2012, 16:34:09 »
De Pentax heeft inderdaad een goede lichtmeting m.i.
Belicht meestal iets aan de donkere kant. Hierdoor zullen de wolken goed uitkomen en de donkere partijen mogelijk wat dichtlopen.
Via nabewerking is het makkelijker de donkere partijen wat op te lichten dan dat je de lichte partijen naar onderen te corrigeren. Wat er niet is kun je niet maken..
De AWB is ook prima.

Over de 7000 kan ik geen oordeel geven.

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2012, 13:38:56 »
Even een vrag in de beginpost gezet naar aanleiding van een gesprek met een mede fotograaf.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
Re:Bosmeertje
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2012, 18:50:53 »
Dank voor je reactie. Je hebt inderdaad gelijk met het krappe kader. Volgende keer even kijken of dat anders kan. (nadeel van geen liveview  :D)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Re:Bosmeertje
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2012, 17:20:17 »
Op zich kijkt hij wel prettig (mooie kleuren en goede scherptediepte) maar het meertje kan net zo goed een slootje zijn. Verder (uiteraard mijn bescheiden mening) is hij bovenaan wat te krap en onder te veel voorgrond. De horizon zit ook exact in het midden waardoor er wat minder spanning inzit.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
Bosmeertje met een techniekvraag.
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2012, 17:00:09 »

18mm, 1/250, f6,7 ISO100

Ik heb rond deze foto even een vraag. Zoals jullie kunnen zien zijn de kleuren van de foto goed gelukt en is de foto over het algemeen goed belicht.
Zowel de lucht als het water zijn op zich prima. Nu liet ik hem gisteren aan een vriend zien en hij dacht dat ik met mijn polarisatiefilter bezig geweest was om de lucht zo goed te krijgen. Dat is echter niet het geval. Gewoon meervlaks en automaat. Hij stond op ISO100 met de normale meting (niet dynamisch dus) Die vriend lukt zoiets echter totaal niet. Zeker niet op automaat stand met zijn Nikon D7000. Bij die camera is steeds een deel van de foto overbelicht als je het zoals mij zou doen. (in dit geval de lucht/ wolken compleet wit. Is mijn camera als Pentax zijnde gewoon zo goed met de belichtingsmeting of is die D7000 gewoon bagger?
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2012, 13:38:11 door LennartKm »