Auteur Topic: abstract strandlandschap  (gelezen 1629 keer)

Rense

• Gast
Re: abstract strandlandschap
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2009, 22:42:17 »
Citaat
Even zwart/wit gedacht: als je voor Z/W veel contrast nodig hebt dan doet zulk weer (grauw evt regen) geen goed, of zie ik dat verkeerd?

Nee hoor, dat hoeft helemaal geen probleem te zijn (nog afgezien van het mooie weer waarop de foto geschoten is :)). Kijk maar eens hier: http://www.pentaxforums.com/forums/post-your-photos/50861-foggy-night.html.

's Nachts geschoten met mist... En zo heb ik er ook diversen gemaakt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2009, 22:42:17 »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2009, 11:07:25 »
for the record: Ik heb deze foto genomen rond begin november 2008, tijdens een familie-uitstapje naar Cadzand (haaientand gevonden !); we hebbentoen drie dagen grauw weer gehad maar de foto is genomen tijdens de enige voormiddag dat de zon scheen en het eigenlijk best lekker weer was ...

Ik zet hier de originele kleurversie neer

de aanpassing van Robert vind ik absoluut in de goede richting gaan maar heeft nu voor mij wat teveel contrast ... Zo is het ook nooit goed natuurlijk ... :(

Groetjes,
Yves
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 11:10:57 door y-cam »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2009, 23:54:16 »
Even zwart/wit gedacht: als je voor Z/W veel contrast nodig hebt dan doet zulk weer (grauw evt regen) geen goed, of zie ik dat verkeerd?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Rense

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2009, 23:09:32 »
Citaat
Tja, ik weet niet of deze foto zich wel zo goed leent voor Z/W? Ik ken de originele situatie niet maar het weer lijkt me nogal grauw wat het overall contrast erg naar beneden haalt.

Dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Z/W kan ook als het regent....
Ik vind de laatste foto het beste van de drie: licht in de lucht, veel structuur in de palen!

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2009, 20:07:00 »
Tja, ik weet niet of deze foto zich wel zo goed leent voor Z/W? Ik ken de originele situatie niet maar het weer lijkt me nogal grauw wat het overall contrast erg naar beneden haalt.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

rgschild

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2009, 18:20:16 »
Ha Yves, inderdaad een mooie foto. Zelf gebruik ik voor ZW omzetting altijd de methode (Photoshop) Channel mixer, op monochrome zetten en met de sliders spelen totdat het er goed uitziet. Daarna Contrast en evt helderheid aanpassen.  Ik ben geen PS expert, dus wellicht zijn er betere methodes...

Ik heb het contrast en helderheid van jouw foto omhoog gezet, en dan levert dat onderstaand plaatje op. Is niet per se beter, want ik weet natuurlijk niet wat jij in je hoofd had toen je de foto maakte....

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Robert

bvangrootel

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2009, 15:27:06 »
Hele mooie foto, zwart/wit is een goede keuze en de structuur is de palen komt heel erg mooi uit!!

Rense

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2009, 10:41:06 »
Citaat
Ik vind de eerste beter dan de tweede. Omzetten naar zwart-wit op een mooie manier vind ik ook nog moeilijk.

Helemaal mee eens, omzetten naar Z/W is niet alleen maar een kwestie van desaturatie! Wat ik altijd doe (en ik gebruik LightRoom2): van colour naar greyscale, contrast flink oppompen, tot bijna in het idiote, brightness toevoegen en clarity flink omhoog (zodat het onderwerp naar voren springt) en daarna verscherpen.

Om op het onderwerp terug te komen: in vind de compositie in deze plaat veel beter dan in de eerste! Ben het wel met kristies eens dat het jammer is dat de bovenkant van de palen gelijkloopt met de horizon, maar ja, daar is nu niets meer aan te doen  :(. Moet je voor terug  :). In de eerste plaat zat echter meer contrast! Ik zou, uitgaande van de eerste plaat, alleen de lichte delen willen proberen aan te zetten, dan wordt-ie perfect.

Welke van de twee vind je zelf het beste Simon?

EDIT: PS: je hoeft het natuurlijk (!!) helemaal niet met me eens te zijn.... ;) :)

« Laatst bewerkt op: 13 februari 2009, 10:42:58 door Rense »

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2009, 09:16:23 »
Ik vind de eerste beter dan de tweede. Omzetten naar zwart-wit op een mooie manier vind ik ook nog moeilijk. Ik zou bij de eerste misschien alleen maar contrast wat opschroeven, bij de tweede lijkt die juist minder en ook wat blauwig. Maar ik zit op de labtop met een wat minder scherm, dus kan niet heel goed beoordelen.
Vind het overigens een erg mooie foto. Wat ik wel jammer vind is dat de bovenkant van de palen gelijk loopt met de horizon erachter. Had die liever wat meer los van elkaar gezien. Maar dat is het enige wat ik kan bedenken hoor.. Mooi plaatje  ;)
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2009, 23:53:47 »
Hallo iedereen,

Ik heb de bedenking van Rense proberen ter harte te nemen en heb
- een andere ZW-omzetting geprobeerd.
- bij het origineel van de foto had ik inderdaad een "vluchtmogelijkheid" op het einde van de rij palen. bij de eerste omzetting was ik echter gaan twijfelen en heb de ruimte links weggecropt zodat de palen tot tegen de rand kwamen. Deze versie is dus niet gecropt.

Is dit beter?

persoonlijk ben ik nog niet bijster tevreden over de ZW-omzetting.

Kent er iemand een goede (betere) methode??

Groetjes,
Yves
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2009, 23:54:40 door y-cam »

Rense

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2009, 23:04:38 »
Citaat

Ja , juist, een slip of the keyboard ... ;D

Kan ieder gebeuren!

Over de foto: ik mis nog een beetje het contrast in de foto. Meer licht in het licht vooral, zou ik zeggen. Met omzetting naar Z/W mag je dat, in mijn beleving in elk geval, wel een beetje overdrijven. Het sprekende van de foto moet uit de tegenstellingen tussen licht en donker komen (over het algemeen dan....), want kleuren heb je niet.

Als ik nog een opmerking mag maken: heb je de foto gecropt? Ik mis een verdwijnpunt. De strandpalen lopen over de hele breedte van de foto, waardoor je een kansje hebt laten liggen om de foto meer diepte te geven. Als je nog ruimte aan de linkerzijde hebt, dan zou ik die gebruiken.

Overigens: ik vind dit wel een mooie foto en een heel goed onderwerp om om te zetten in Z/W!

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2009, 22:54:59 »
Citaat

Dit is wel heeeeel abstract  ;D ;D ;D!

Ja , juist, een slip of the keyboard ... ;D

Rense

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2009, 22:33:49 »
Citaat
Ik h

Dit is wel heeeeel abstract  ;D ;D ;D!

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
abstract strandlandschap
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2009, 22:31:43 »

Dag iedereen,

Een titel met 5 a's had ik al, en dan heb ik er maar deze foto bij gemaakt. Grapje ...

Het is mij vooral te doen om de omzetting in Z/W.

Ter info: ik heb eerst de levels goed gezet, dan een saturatielaag gemaakt (blend mode op color en tintslider op 155) vervolgens een tweede saturatielaag, (met saturatieslider op 0) en vervolgens nog een gradientlaag, en contrast wat opgetrokken + licht USM

Hoe kan dit beter?

Groetjes,
Yves

« Laatst bewerkt op: 9 februari 2009, 22:41:52 door y-cam »