Auteur Topic: Het weer !!!  (gelezen 5060 keer)

gnodde

• Gast
Re:Het weer !!!
« Reactie #51 Gepost op: 19 december 2010, 19:56:27 »
Ik vroeg me ook al af hoe dat nu in zijn werk zou gaan. Blijkbaar is het de zuigende werking van de banden die het zout meenemen de weg over en zo over de sneeuw verdelen. Eigenlijk nooit zo bij stilgestaan......

Nee, die verdeling is niet echt het probleem. Het zout wordt door de strooiwagens prima verspreid. Door de druk van de autobanden op de sneeuw gaat de sneeuw wat smelten. En water is nodig om het zout op te laten lossen. Zout zelf kan niet bevriezen, want dat is het al. En om zout te smelten is toch een boven-tropische temperatuur nodig. Water bevriest normaal bij temperaturen onder ca. 0 graden C. Zout water heeft een veel lagere bevriezingstemperatuur. Dus als er eenmaal zout opgelost is in het water (gesmolten sneeuw en ijs) zal het niet zomaar opnieuw bevriezen. Maar dat water moet wèl afgevoerd worden: droogrijden, door veel verkeer.

Jan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #51 Gepost op: 19 december 2010, 19:56:27 »

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #50 Gepost op: 19 december 2010, 19:32:01 »
sneeuw sneeuw sneeuw... enorme berg hier ondertussen... !! Mooi vind ik het wel
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #49 Gepost op: 19 december 2010, 16:53:57 »
Vlak bij de woning? Ja, dat kan: het heeft daar, denk ik, toch even wat gedooid, zodat er water ontstaan is waar het zout in op kan lossen. Want dat is nl. nodig om het zout zijn werk te laten doen.
Hetzelfde gebeurt als auto's over een besneeuwde weg rijden. Door druk van de banden en wellicht zelfs warmte van de auto zelf (uitlaat?) smelt er een heel klein beetje van de sneeuw, waardoor het zout op kan lossen. Dat water bevriest dus niet meer, door het opgeloste zout. En bij een volgende auto wordt er weer wat sneeuw/ijs gesmolten, waar het zout in oplost, enz., enz.
En als de sneeuw gesmolten is, hoeft de weg alleen nog maar droog gereden te worden (en ook daar is wat verkeer voor nodig).

Jan.

Ik vroeg me ook al af hoe dat nu in zijn werk zou gaan. Blijkbaar is het de zuigende werking van de banden die het zout meenemen de weg over en zo over de sneeuw verdelen. Eigenlijk nooit zo bij stilgestaan...... Rijkswaterstaat is nu blijkbaar al druk bezig om de maandagochtendspits voor te bereiden, maar er is te weinig verkeer om het zout goed over de weg te spreiden.

asplx

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 19 december 2010, 16:53:10 »
Inderdaad, Edzo

Het kabinet met de maatregelen, waar iedereen van gaat huilen, zelfs nog op de televisie.
Behalve rechts Nederland.
Dát likt zijn vingers er bij af...

Dat is wel de harde realiteit.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #47 Gepost op: 19 december 2010, 16:49:44 »
Moet je op zondagmorgen werken? Dan mag je het lekker zelf uitzoeken! Erg glad, en zelfs op de A28 was niet gestrooid! >:(

Dat ligt begreep ik aan ons rechtse kabinet  :)

Hier in Brabant is het ondertussen ook al weer even aan het sneeuwen. Ben benieuwd hoe het er morgenochtend uit ziet.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 19 december 2010, 16:49:04 »
Ja, ook in Limburg ligt een flink pak sneeuw,
We blijven maar vegen en scheppen,heeft weinig zin,is water naar de zee dragen.
Zoveel is toch al heel lang niet meer gevallen,is eigenlijk te vroeg,moet met de Kerst vallen want dan is iedereen vrij.
En heb je er minder last van.

grt, JohnnieS :'( :'(

asplx

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 19 december 2010, 16:31:10 »
Beter die sneeuw dan die bakken....
Auwauwauw...

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #44 Gepost op: 19 december 2010, 16:24:31 »
Sneeuw valt er hier met bakken uit !!!!   ???  ???  ???
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

gnodde

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 19 december 2010, 16:23:55 »
Vlak bij de woning? Ja, dat kan: het heeft daar, denk ik, toch even wat gedooid, zodat er water ontstaan is waar het zout in op kan lossen. Want dat is nl. nodig om het zout zijn werk te laten doen.
Hetzelfde gebeurt als auto's over een besneeuwde weg rijden. Door druk van de banden en wellicht zelfs warmte van de auto zelf (uitlaat?) smelt er een heel klein beetje van de sneeuw, waardoor het zout op kan lossen. Dat water bevriest dus niet meer, door het opgeloste zout. En bij een volgende auto wordt er weer wat sneeuw/ijs gesmolten, waar het zout in oplost, enz., enz.
En als de sneeuw gesmolten is, hoeft de weg alleen nog maar droog gereden te worden (en ook daar is wat verkeer voor nodig).

Jan.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2010, 16:34:31 door gnodde »

asplx

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 19 december 2010, 16:17:54 »
Thea had zout gestrooid op de plaats waar zij normaliter van de trap afkomt in de tuin, om bij de afvalcontainers te kunnen komen.
Daar was niemand meer geweest.
De enige plek die schoon was, was.... op de plaats waar zij normaliter van de trap afkomt in de tuin, om bij de afvalcontainers te kunnen komen.
En daar wordt helemaal niet gereden.
Als dat al zou kunnen....

Ruurd

gnodde

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 19 december 2010, 16:13:36 »
Moet je op zondagmorgen werken? Dan mag je het lekker elf uitzoeken! Erg glad, en zelfs op de A28 was niet gestrooid! >:(

Weet je dat zeker? Misschien was er wel gestrooid, maar dat heeft pas effect als er veel over gereden wordt.

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 19 december 2010, 16:11:16 »
Ach, verkeersregels gelden alleen voor díe personen, die hebben toegezegd er aan deel te zullen nemmen, volgens mijn vriend.  ;)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #39 Gepost op: 19 december 2010, 16:05:52 »
Inderdaad, beroepsmoordenaars! Niet te geloven wat sommige mensen over hebben om maar op tijd ergens te zijn... :(
Vanmorgen moest ik werken en er was vannacht weer sneeuw gevallen. Rond 7 uur op de weg, alles wit, niks strooiwagens of zo.
Moet je op zondagmorgen werken? Dan mag je het lekker elf uitzoeken! Erg glad, en zelfs op de A28 was niet gestrooid! >:(
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

asplx

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 19 december 2010, 15:34:15 »
Ee n vriend van mij kwam van de modelspoorbeurs in Houten en reed met zijn lading met een rustig gangetje op de grote weg - 60-70- naar Limburg terug. Normaal gesproken rijdt hij stevig door, maar houdt zich wel aan de snelheidsbeperking. De grote weg was goed berijdbaar.

Op de grote weg werd hij ingehaald door 2 vrachtwagens met oplegger, die hij in no-time niet meer zag.
Beroeps chauffers of moordenaars?

Ruurd

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #37 Gepost op: 19 december 2010, 12:51:13 »
En die 12,5 jaar waren ook geen werkweken van 40 of 36 uur, maar van gemiddeld 60 uur per week!

Jan.

Die 60 uur maak ik ook hoor  :(
De regeling is natuurlijk al tijdje terug versobert, maar het valt nog steeds moeilijk uit te leggen is mijn mening.
Zeker als je uit de linkse hoek van allerlei geluiden hoort dat de "rijken onder ons" (zijn wij niet, want wij zetten alles om in foto apparatuur  ;)) maar in moeten leveren. Zoals altijd zal de waarheid wel in het midden liggen. Maar het ging over het weer en we gaan zo wel een erg gladde politieke weg op naar "off-topic"  :) :).

Dus weer "on topic". Hier in het zuiden is vannacht zo een centimeter of 10 gevallen en zit nog van alles aan te komen. Ben benieuwd morgenochtend.

gnodde

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 19 december 2010, 12:44:25 »
Een beetje kort door de bocht (en dat met deze gladde wegen  :) ); na 12,5 jaar werken en dan tot pensioen wachtgeld ontvangen is niet standaard en bijverdienste worden in mindering gebracht.

En die 12,5 jaar waren ook geen werkweken van 40 of 36 uur, maar van gemiddeld 60 uur per week!

Jan.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #35 Gepost op: 19 december 2010, 12:34:46 »
Ik had met een aantal maten afgesproken om op Sloterdijk te gaan fotograferen gisterenavond. Ik ben blij dat we dat afgezegd hebben (nog los van het feit dat ik gisterenavond ook enorme koppijn kreeg) want er best nog wat sneeuw bijgekomen.
Het zijn idd die grote snelheidsverschillen die zorgen voor vervelende situaties. Je hebt van die lieden die eigenlijk niet durven te rijden maar toch gaan en vervolgens overdreven langzaam rijden en je hebt van die lui die hun snelheid helemaal niet aanpassen; met name als die twee verschillende verkeersdeelnemers elkaar dan tegen komen, wordt het gevaarlijk op de weg. Ook voor de overige op de weg.

Doe ze tenminste nog iets voor de kost. Als wij 12,5 jaar werken krijgen we helaas niet tot ons pensioen een wachtgelduitkering en kunnen we met boekjes schrijven nog bijverdienen ook... Ach ja, verschil moet er zijn toch?  :
Een beetje kort door de bocht (en dat met deze gladde wegen  :) ); na 12,5 jaar werken en dan tot pensioen wachtgeld ontvangen is niet standaard en bijverdienste worden in mindering gebracht.

Van de site van het parlement:
"Na vertrek heeft een ex-Tweede Kamerlid recht op een uitkering van:
-    80 procent van zijn laatstgenoten schadeloosstelling in het eerste jaar;
-    70 procent van zijn laatstgenoten schadeloosstelling vanaf het tweede jaar.

De uitkering duurt even lang als de het Kamerlidmaatschap heeft geduurd, maar geldt minimaal twee en maximaal zes jaar. Is betrokkene niet langer dan drie maanden Kamerlid geweest, dan duurt de uitkering zes maanden.

Als een Kamerlid bij zijn vertrek 50 jaar of ouder is en in de 12 jaar daarvoor minstens 10 jaar Kamerlid is geweest, dan loopt de wachtgelduitkering door tot de 65-jarige leeftijd.

De uitkering komt te vervallen zodra het ex-Kamerlid in een andere functie voldoende verdient. Inkomsten worden in mindering gebracht op de wachtgelduitkering.

Voor de wachtgelduitkering maakt het niet uit wat de reden van het aftreden was.
"

greetz,
Erik

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #34 Gepost op: 19 december 2010, 12:16:47 »
Ik kwam vannacht, ca half twee terug van een feestje en er lag in Eindhoven toen 5-10 cm verse sneeuw. Rijd je zelf voorzichtig glibberend 30-40 en dan heb je toch weer van die mensen die denken dat 60-70 moet kunen. Je ziet ze een paar honder meter voor je op de Karel de Grote rotonde dan flink dwars gaan en dan passen ze toch ook maar hun snelheid aan. Ik snap niet dat mensen denken dat je onder slechte weersomstandigheden net zo hard moet kunnen en willen rijden als onder normale.
Ik hoop dat iedereen die vannacht onderweg was veilig en heel is thuisgekomen

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #33 Gepost op: 19 december 2010, 11:47:56 »
Doe ze tenminste nog iets voor de kost. Als wij 12,5 jaar werken krijgen we helaas niet tot ons pensioen een wachtgelduitkering en kunnen we met boekjes schrijven nog bijverdienen ook... Ach ja, verschil moet er zijn toch?  :)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #32 Gepost op: 19 december 2010, 01:18:40 »
[...]Nu Femke gister met wachtgeld tot haar 67e naar huis is gegaan om een boekje te gaan schrijven, had ik dan wel verwacht dat ze met een pakje strooizout voor me uit was gelopen  :D :D

Wellicht had je Sharpe kunnen vragen om voor je auto met een zakje zout uit te lopen: hij heeft slechts vijf maanden in de Kamer gezeten en nog wel recht op nog twee jaar wachtgeld............
 ;D :D ;D :D ;D
« Laatst bewerkt op: 19 december 2010, 01:38:17 door EviZ »

patrick91

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 19 december 2010, 00:55:07 »
Maar voor 7 tientjes wel veel plezier!

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #30 Gepost op: 18 december 2010, 22:20:55 »
Er staat bij ons in de buurt nog zo'n sneeuwverwijdermachine te koop! Zo'n soort van grasmaaier met een afvoerblaaspijp erbovenop! Ik dacht iets van 70 euro. Maar ja, dat ding komt nu natuurlijk mooi van pas, maar voor de rest van het jaar staat ie werkloos in de garage! Ook weer zonde.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 18 december 2010, 22:13:08 »
Bovendien hebben "we" gekozen voor een rechtse regering, die de nadruk legt op eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid, en die niet wil, dat de overheid alles voor ons regelt.
Als je wilt, dat alles weer netjes voor ons geregeld wordt, moeten we toch weer "over links"  :D

Jan.

Begrijp ik goed dat we het aan de rechtse regering te danken hebben dat Nederland gister is dichtgeslibt?
Nu Femke gister met wachtgeld tot haar 67e naar huis is gegaan om een boekje te gaan schrijven, had ik dan wel verwacht dat ze met een pakje strooizout voor me uit was gelopen  :D :D

gnodde

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 18 december 2010, 09:31:16 »
Bovendien hebben "we" gekozen voor een rechtse regering, die de nadruk legt op eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid, en die niet wil, dat de overheid alles voor ons regelt.
Als je wilt, dat alles weer netjes voor ons geregeld wordt, moeten we toch weer "over links"  :D

Jan.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #27 Gepost op: 17 december 2010, 23:43:50 »
Het is nu half 12 en op de A2 voor de Lekbrug bij Vianen staat nog steeds 15 km file met een vertraging van meer dan 30 minuten.
Wellicht is het hogere wiskunde, maar daar had iemand van Rijkswaterstaat toch al lang een keer een strooiwagen overheen kunnen sturen??? [...]

'tuurlijk; als belastingbetaler hebben we er vanzelfsprekend genoeg geld voor over gehad om een gladheidbestrijdingssysteem in het leven te roepen dat ook onder - voor Nederlandse begrippen - meer extremere sneeuwval in meerdere delen van het land volledig kan functioneren. En zelfs zo goed dat de sneeuwschuivers en strooiwagens hun werk kunnen doen alsof er geen file aanwezig is......... :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X
En oh ja, voorafgaand aan deze sneeuwval heeft het natuurlijk helemaal niet geregend zodat het reeds eerder uitgestrooide zout niet is weggespoeld....... :-X :-X :-X :-X
 :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
« Laatst bewerkt op: 18 december 2010, 00:06:43 door EviZ »