Het Nederlandstalig Pentaxforum
Algemeen => De Stamtafel => Topic gestart door: PeterK op 15 december 2010, 19:43:43
-
Wie van jullie rijdt er met winterbanden onder zijn auto? Vinden jullie dat dit (naar analogie met onze buur Duitsland) moet verplicht worden?
Zelf ben ik overtuigd van het nut van winterbanden.
-
Het is een beetje dubbel gevoel bij mij.
Ze werken wel maar alleen in bepaalde opstandigeheden zijn ze beter, als het glad is op de weg of als er veel regend of anders zijn gewone banden weer beter.
Dus het is moeilijk om er echt veel nut bij te hebben om ze te verplichten, 2 of 3 jaar terug was het bijvoorbeeld behoorlijk laat winter, toen hadden we in maart nog sneeuw.
Misschien moeten ze de banden alleen verplichten in December tot February misschien, dan heeft iedereen te minste winter banden en zal ze dan ook sneller onder zetten als het weer wat slechter wordt en waarschijnlijk ook langer onderhouden als dat nodig is.
-
Nou vorig jaar had ik ze wel ( moest van vriendjelief aangezien ik met mijn enorm zwangere buik toen rond reed en hij het doemsenario in zijn hoofd had dat ik zo de sloot in zou belanden ::) ) maar die heb ik verkocht, want ze lagen in de weg.... Dit jaar geen winterbanden... en dat is toch een stuk minder comfortabel kan ik je vertellen.. maar ja ondertussen zijn ze amper meer te verkrijgen.
-
Ik heb net 4 nieuwe banden onder m'n auto laten zetten, en dat zijn "gewoon" all-season-banden. Winterbanden hebben alleen nut bij rijden in de sneeuw, en dat ligt er bijna nooit. Als het sneeuwt wordt het op de meeste wegen snel geruimd (schuivers en strooiers), en op de wegen, waar dat niet gebeurt, wordt de sneeuw al snel platgereden tot ijs. En dan bieden die winterbanden geen voordeel meer (integendeel: bij ijs op de weg is een zomerband in het voordeel).
Jan.
-
Sinds Saab is overgenomen, beveel ik rijden op Spykerbanden aan... :D
-
Ik rijd al jaren 's winters op winterbanden. Vanaf begin november tot zo'n beetje half maart.
Ben volledig overtuigd van nut en noodzaak. Als ik anderen zie stumperen in de sneeuw en de gladheid en zie hoe gemakkelijk ik met winterbanden erdoor heen kom verbaas ik me erover dat er nog mensen zijn die denken dat het geen verschil maakt. Zeker omdat ik redelijk wat op de weg zit, zo'n 35.000 km/jr, vind ik veiligheid van mezelf en anderen erg belangrijk en rijd dus op winterbanden.
Groeten,
J@@P
-
Ik heb net 4 nieuwe banden onder m'n auto laten zetten, en dat zijn "gewoon" all-season-banden. Winterbanden hebben alleen nut bij rijden in de sneeuw, en dat ligt er bijna nooit. Als het sneeuwt wordt het op de meeste wegen snel geruimd (schuivers en strooiers), en op de wegen, waar dat niet gebeurt, wordt de sneeuw al snel platgereden tot ijs. En dan bieden die winterbanden geen voordeel meer (integendeel: bij ijs op de weg is een zomerband in het voordeel).
Jan.
Winterbanden slechter op ijs? Bron graag.
Ik rij sinds 4 jaar met beide auto's op winterbanden. Juist op sneeuw en ijs betere grip.
Ik zou het in Nederland echter niet verplicht willen stellen.
-
Bij ons ook winterbanden. Eigenlijk sinds de eerste keer dat we naar de alternatieve 11 stedentocht op de Weissensee in Oostenrijk gingen. Daar is het gewoon verplicht. Maar eigenlijk wil ik s'winters ook niet anders meer. Bevalt prima! Neemt natuurlijk niet weg dat je je gedrag op de weg wel aanpast aan de dan geldende situatie!
-
Nooit winterbanden onder mijn auto gehad dus heb er geen ervaring mee, alleen kan ik niet naar mijn schoonouders want die wonen in Duitsland, dus in de wintermaanden kan ik nooit naar mijn schoonmoeder :cheer:
Gr Kees.
-
dus in de wintermaanden kan ik nooit naar mijn schoonmoeder :cheer:
Gr Kees.
Maar dan kan ze toch voor een paar maanden naar jou komen???
-
Winterbanden slechter op ijs? Bron graag.
Winter banden hebben meer en brede groeve dus minder rubber dat in contact komt met de weg of ijs in dit geval.
Winterbanden hebben alleen positief effect als normale banden gaan hydroplaning, ze kunnen dan de regen or sneeuw niet weg krijgen om contact te maken met de weg en ze stuiteren/zweeven dan op het water of sneeuw.
Winter banden zijn ook van zachter rubber gemaakt dus je heb meer grip als je weg rijd en ze zijn sneller warm maar gelukkig zijn in Nederland de winters niet zo streng.
-
Winterbanden slechter op ijs? Bron graag.
Ja, op die vraag had ik moeten rekenen, natuurlijk :schaam:
Ik weet wel, dat ik het gelezen heb in Autoweek. Maar ik meen ook, dat winterbanden vergeleken werden met zomerbanden met een verlaagde bandenspanning. En die verlaagde bandenspanning is natuurlijk weer slecht als ijs en sneeuw verdwenen zijn...
Jan.
-
Winterbanden in de zomer gaat ook prima, dan heb je ook beter grip. Dit vanwege het zachtere rubber. Nadeel: ze maken vanwege het profiel wat meer herrie en ze slijten bij warmer weer een stuk harder.
Groeten,
J@@P
-
Winterbanden in de zomer gaat ook prima, dan heb je ook beter grip. Dit vanwege het zachtere rubber. Nadeel: ze maken vanwege het profiel wat meer herrie en ze slijten bij warmer weer een stuk harder.
Dit is helaas niet waar en ook nog slecht voor het milieu omdat winterbanden veel sneller slijten wanneer het weer warm word.
Met winterbanden de zomer door, kan dat?
We hebben het nu gehad over zomerbanden in de winter maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. Als we ons weer even concentreren op remwegen want dat is toch het meest sprekend, dan kan een moderne auto op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op droog altijd wat lastiger want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15 graden zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben. Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen. All seasonbanden doen het beter dan winterbanden maar ook hier moet rekening gehouden worden met een merkbare afname van de prestaties bij hoge temperaturen, wij noteerden gemiddeld zo’n 25%. Ook de wegligging neemt merkbaar af, zowel bij all seasonbanden als bij winterbanden maar hier zijn de verschillen kleiner. Toch is er met winterbanden veilig te rijden in de zomer want we hebben het dan over veel minder kritieke rijomstandigheden die goed zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand. Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.
http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tests,/bandentests.html
-
Ik heb net 4 nieuwe banden onder m'n auto laten zetten, en dat zijn "gewoon" all-season-banden. Winterbanden hebben alleen nut bij rijden in de sneeuw, en dat ligt er bijna nooit. Als het sneeuwt wordt het op de meeste wegen snel geruimd (schuivers en strooiers), en op de wegen, waar dat niet gebeurt, wordt de sneeuw al snel platgereden tot ijs. En dan bieden die winterbanden geen voordeel meer (integendeel: bij ijs op de weg is een zomerband in het voordeel).
Jan.
Jan, winterbanden hebben ook zeker nut op natte wegen en bij temperaturen onder de 7 graden. Zie de uitleg bij de ANWB test.
Het is echt een wereld van verschil qua grip met een zomerband of een winterband op een natte weg te rijden.
Des te breder je banden, des te meer je in sneeuw naar winterbanden toe moet. Ik kwam vorig jaar met mijn 245 banden geen meter meer vooruit toen ik een straat met een pak van 20 cm sneeuw in reed. De twee dames die me er uit wilden duwen zagen er na 2 seconden uit als de verschrikkelijke sneeuwman (-vrouw). Uiteindelijk ben ik door maar liefst 5 collega's weer de straat uitgeduwd toen de sneeuw wat meer was platgereden (leuk hoor, brede pantoffels onder je auto :)).
-
Ik ben een groot voorstander voor winterbanden. Vorig jaar had ik eerst nog geen winterbanden, maar toen de eerste koudegolf kwam gleed ik werkelijk over de rontondes met mijn "brede sloffen" (Michelin Pilot Sport ps2 225-45-17ZR) Zomers kan ik bij wijze van spreken met 150km per uur een haakse bocht nemen (jaja, ik zei al bij wijze van spreken!), maar toen in de winter leek wel alsof er houten plankjes onder de auto zaten. Vanwege mij beroep (verpleegkundige) zit ik op tijden op de weg als een ander nog op bed ligt of er net in ligt, en heb ik echt extreme gladheid meegemaakt.
Die mooie brede zomerbanden zijn gemaakt van rubber die bij winterse temperaturen keihard worden, en daarom weinig meer grip geven als banden zonder profiel.
Nog redelijk snel heb ik een setje winterbanden kunnen bemachtigen, en geloof me, dat is een werled van verschil! Uiteraard geeft dit niet een vrijbrief om het gas maar diep in te trappen, maar je houd absoluut veel meer grip.
Het rubber van winterbanden is veel zachter, en het profiel is veel fijner van structuur en veert meer mee met de ondergrond. Voel in deze tijd maar aan het profiel van een zomerband en aan een winterband. Bij de winterband kan je het profiel heen en weer bewegen, de zomerband is keihard.
Ter illustratie hieronder het profiel van een Zomer- en winterband:
1. Michelin Pilot Sport ps2 (zomerband)
2. Dunlop SP Wintersport 3D (winterband)
1.(http://www.tirerack.com/images/tires/michelin/mi_pilotsport_ps2_ci1_l.jpg) 2.(http://www.tirerack.com/images/tires/dunlop/du_sp_winterspt_3d_ci1_l.jpg)
-
Die Dunlops heb ik er ook onder liggen :) Kwamen erg goed uit de test. Ik had ook nog het geluk hartje winter in één week een setje winterbanden te kunnen scoren. Voordeel van brede pantoffels bljkbaar: die "lopen" niet zo snel en hadden ze nog op voorraad.
-
Sinds vorig jaar heb ik ook een setje winterbanden (Michelin Alpine, 2e hands gekocht). Ik kwam de oprit niet meer op met de zomerbanden eronder met die sneeuw vorig jaar en nu is dat geen enkel probleem meer.
Ik zou niet anders meer willen.
-
Liever 1 K-5 dan 4 winterbanden!
Wat een hype. Eén wintertje en iedereen is los. Ik niet!
Maar... als je veel rijdt ligt het anders. Maar die K-5 komt er wel, want ik heb aandelen VREDESTEIN!!! :D :D :D
-
Liever 1 K-5 dan 4 winterbanden!
Wat een hype. Eén wintertje en iedereen is los. Ik niet!
Een gedachtegang die ik wel vaker hoor, maar eigenlijk kosten winterbanden je echt niet veel, behalve 4 (eventueel 2dehands) stalen velgen.
Winterbanden zijn zeker niet duurder dan zomerbanden, vaak zelfs goedkoper omdat men meestal een maatje kleiner/minder breed neemt. En je zomerbanden slijten niet als ze in de schuur of garage liggen. De eventuele lm-velgen waar de banden om zitten blijven ook veel langer mooi zonder zoutlaagje.
En dan heb ik het nog niet over meer kans om schadevrij de winter door te komen...
-
Ik heb al 4 winters doorstaan met de winterbanden (Vredestein Snowtrack3). De enigste kosten die je maakt voor een stukje veiligheid is het omleggen van de banden of een extra set stalen velgen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat winterbanden je niet de garantie geven dat je harder kunt rijden, maar dat het wel frustrerend werkt als er iemand met 10 kmh voor je rijdt zonder winterbanden terwijl je weet dat jij wel vlotter kunt rijden.
Daarom zeg ik:'Maak het maar verplicht'. ;D
-
Liever 1 K-5 dan 4 winterbanden!
Je kunt het ook omdraaien: het niet hebben van 4 winterbanden kan je heel wat K5's kosten...
Groeten,
J@@P
-
Helemaal mee eens Vulcan!!! En als je in Oostenrijk je sneeuwkettingen nodig mocht zijn, is het wel prettig als je je winterbanden om stalen velgen hebt i.p.v. lichtmetaal!!!
-
En dan heb ik het nog niet over meer kans om schadevrij de winter door te komen...
niet als iedereen op winter banden gaat rijden, door het grovere profiel worden er vaker steentjes en dat soort dingen op gegooid en heb je meer kans op ruit schade... beter dat dan een auto in je deur natuurlijk...
-
Ik rij inmiddels op mijn 2e set winterbanden en ook nu weer gekozen voor Goodyear Ultragrip 7+. Komen uitstekend uit tests en ze bevallen me ook erg goed. Eind oktober gooi ik ze eronder en zo ergens in maart gaan ze er weer af. Het is weliswaar een investering, maar aan de andere kant gaan je zomerbanden ook langer mee. En wat is geld als het gaat om je veiligheid?
Natuurlijk is het zo dat ze hun werk pas echt goed kunnen doen bij echt winterse omstandigheden, maar ook bij regenachtig weer zijn ze beter dan zomerbanden. Met name met sneeuw en ijs scheelt het zoveel grip in vergelijking met zomerbanden; ik zou niet meer zonder willen. Overigens hebben winterbanden ook hun grenzen, dus moet je rekening blijven houden met de omstandigheden waarin je rijdt.
Groet, Dick
-
Wie van jullie rijdt er met winterbanden onder zijn auto? Vinden jullie dat dit (naar analogie met onze buur Duitsland) moet verplicht worden?
Zelf ben ik overtuigd van het nut van winterbanden.
Ik rij nu 5 jaar op winterbanden en ik vind dat dit ook in Nederland verplicht moet worden. Als je de weg op moet, zul je ervoor moeten zorgen dat je jezelf en het overige verkeer niet in gevaar brengt. Als iemand die op zomerbanden rijdt, over de weg glibbert en daardoor een botsing veroorzaakt waarbij een medeweggebruiker omkomt, zal degene die op zomerbanden rijdt het zichzelf nooit vergeven.
Helaas is mijn dochter er nog niet van overtuigd. Enkele dagen geleden glibberde ze over de weg en botste bijna op een stilstaande auto. Eén centimeter verder en ze zat erop. Ik vind het onverantwoord als iemand onder winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt.
-
Ik vind het onverantwoord als iemand onder winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt.
En wat als ze op all/four season banden rijden?
-
En wat als ze op all/four season banden rijden?
In Duitsland is men dan onder winterse omstandigheden in overtreding. Op een winterband moeten één of meerdere sneeuwvlokjes staan. Er zijn M+S (modder en sneeuw) banden, maar die zijn in Duitsland niet toegestaan in de winter.
Winterbanden helpen niet onder alle omstandigheden zoals bij ijzel. Vorig jaar is er bij mij in de buurt een ongeluk gebeurd:
"Acht kinderen en de chauffeur van een taxibusje zijn vrijdagochtend aan de bood ontsnapt, toen een schoolbusje bij Eriva vanaf een viaduct op de snelweg A37 stortte. Vier kinderen uit Schoonebeek en de 68-jarige chauffeur uit Noord-Sleen raakten gewond. Het ongeluk gebeurde, toen het busje - vermoedelijk door gladheid - onbestuurbaar werd. Vanwege het zouttekort werd rond Emmen de afgelopen dagen alleen op de doorgaande routes gestrooid. Op de weg van het busje werd vrijdagnacht voor het eerst niet meer gestrooid. Na het ongeval heeft de gemeente Emmen besloten toch weer te strooien op deze Ericasestraat. Daardoor raakt het zout wel sneller op en moet de gemeente overstappen op zand. Bij het ongeluk is één negenjarig meisje zwaar gewond geraakt, drie andere kinderen (16, 17 en 18 jaar oud), en de chauffeur raakten ook gewond maar die konden na behandeling weer naar huis. Vier andere kinderen die het busje zaten kwamen met de schrik vrij en werden in de buurt opgevangen door Slachtofferhulp. Het busje met de kinderen was op weg naar een school voor speciaal onderwijs in Emmen, toen het busje rond 8.00 uur op de Ericasestraat ter hoogte van het viaduct over de snelweg A37 begon te glijden. Het busje gleed van het talud, kraakte dwars door een ijzeren hek en belandde een paar meter lager op de snelweg."
http://berging.startpagina.nl/video/snelweg-bergingen/0/schoolbusje-stort-door-gladheid-van-viaduct-op-snelweg-a37/
Dit busje reed op zomerbanden. Ook met winterbanden kun je ongelukken krijgen, maar je moet met een goed uitgeruste auto de weg op gaan, zodat je jezelf niets kunt verwijten. Je zult maar de ouders zijn van een kind dat in dat busje zat.
Zelf heb ik een maand geleden een nieuwe auto gekocht en er direct winterbanden om laten zetten. Bij sneeuw kun je normaal blijven doorrijden.
-
Rijd nu 't 2e seizoen op winterbanden en hebben nu alweer de 2e goede winter. Het jaar is nog niet om en we hebben al alles gehad.
Ik ben er heel tevreden mee, had nooit gedacht dat het zoveel verschil zou maken. Winterbanden werken beter bij temperaturen lager dan 7 graden. Als 't glad is en/of sneeuw ligt merk ik dat ik veel meer grip heb bij optrekken en remmen. Merk wel dat ze bij snel genomen bochten minder strak sturen. Dat is ook 't enige. Ik kan 't iedereen aanraden. Geeft een zekerder en veiliger gevoel.
Raymond
-
Vandaag om 1500h vanuit Amsterdam naar Utrecht gereden.
Heb mijzelf werkelijk doodgelachen met die stumperd in Golfjes met brede zomersloffen.
De politie is zo vriendelijk geweest om ze te duwen...
Ik had werkelijk 2x zo veel grip als de meeste andere weggebruikers.
Momenteel zit ik op 4mm met mijn winterbanden.
Dat is het minimale voor deze. Als ik in februari naar Oostenrijk ga komen er misschien nog een paar nieuwe op.
Met minder moet je echt niet rijden bij slechte omstandigheden.
Of een beetje langer doorrijden in het voorjaar.
-
In Duitsland is men dan onder winterse omstandigheden in overtreding. Op een winterband moeten één of meerdere sneeuwvlokjes staan. Er zijn M+S (modder en sneeuw) banden, maar die zijn in Duitsland niet toegestaan in de winter.
Dit busje reed op zomerbanden. Ook met winterbanden kun je ongelukken krijgen, maar je moet met een goed uitgeruste auto de weg op gaan, zodat je jezelf niets kunt verwijten. Je zult maar de ouders zijn van een kind dat in dat busje zat.
Zelf heb ik een maand geleden een nieuwe auto gekocht en er direct winterbanden om laten zetten. Bij sneeuw kun je normaal blijven doorrijden.
4 season banden is wat anders dan zomer banden.
Ik denk eigenlijk dat 4 season banden al genoeg zijn hier in nederland met de winter, iemand ervaring met zulke banden?
-
Ondanks de winterbanden 4 uur en 55 minuten onderweg geweest over een traject waar ik normaal 45 minuten over doe.
Een nieuw dieptepunt, maar wel mijn record van bijna 4 uur scherper gezet :(.
Rond Utrecht hadden ze met water gestrooid in plaats van met zout leek het wel.
Als je geld had willen verdienen, had je vanmiddag op Oudenrijn een "koek en zopie" moeten starten :D
Ben twee keer door een stel schaatsers ingehaald :-\
-
Hoi,
ik hoef gelukkig die keuze niet te maken..... :D :D
Ik rijd het hele jaar (55 á 60.000km) hierop:
(http://i790.photobucket.com/albums/yy184/henkiehobby/general-grabber-at2.jpg)
Grip zat......altijd eigenlijk wel :cooll: :cooll:
Lawaai valt erg mee, slijtage ook. Heb er nu bijna 50.000km mee gereden en vorige week de achterbanden voorop laten leggen en vice versa.....gaan nog wel minimaal 30.000 km mee :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Henk
PS: steentjes klopt....als ik op een grindpad heb gereden en de weg op ga lijkt het wel oorlog :D :D :D
-
Hé Henk,
Rij jij in een tank of zo? :D :D
Ben toch wel nieuwsgierig naar jouw verhicel, zodat ik als ik weer eens in Den Bosch ben (morgenochtend) op tijd opzij kan springen ;)
Groet
Edzo
-
Rij jij in een tank of zo? :D :D
Valt mee....is een macrofoto 1:1 :dash1: :dash1: :dash1: :dash1:
-
Ik denk eigenlijk dat 4 season banden al genoeg zijn hier in nederland met de winter, iemand ervaring met zulke banden?
Zie test:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/winterbandentest-2010/wb2010-185-65-r15-t.pdf
-
Zie test:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/winterbandentest-2010/wb2010-185-65-r15-t.pdf
Van de pagina dat ik zelf poste... ::) :D :schaam:
Ziet er naar uit dat ze goed kunnen meekomen, goed genoeg voor in Nederland lijk mij.
Dus als de wet er komt zal het misschien ook wel mooi zijn als 4 season banden er ook onder vallen.
-
en toch heb ik vanmorgen 2 auto's met winterbanden in de berm zien schuiven terwijl ik met mijn M&S herftsbandjes geen problemen had. Ook met winterbanden moet je niet denken dat er niks kan gebeuren. ATC is trouwens best handig.
-
waarom schaffen ze banden niet gewoon af, gewoon met z'n alle op de maglev...
-
waarom schaffen ze banden niet gewoon af, gewoon met z'n alle op de maglev...
Ja, en dan bij de NS juist winterbanden invoeren. Of nee: herfstbanden (i.v.m. bladeren op de rails) :D
Jan.
-
Ja, en dan bij de NS juist winterbanden invoeren. Of nee: herfstbanden (i.v.m. bladeren op de rails) :D
Sinds wanneer heeft een trein banden? ::) ;) :D
In duitsland hebben ze al een experimenteel maglev trein en in Japan rijd... zweeft er al eentje.
Volgens mijn waren er ook plannen voor nederland, het was maglev of extra HSL lijnen.
-
Ziet er naar uit dat ze goed kunnen meekomen, goed genoeg voor in Nederland lijk mij.
Of dit een goede test is? Voor de winterbanden tellen sneeuw en ijs voor 30% mee. De overige factoren tellen voor 70% mee. Naar belangrijke factoren als remweg, etc. wordt niet gekeken.
Een 4 seasonband is beter dan een zomerband onder winterse omstandigheden. Een winterband is beter dan een 4 seasonband onder winterse omstandigheden. Een set zomerbanden plus een set winterbanden gaat langer mee dan alleen een set 4 seasonbanden. De extra kosten zijn een set velgen en het twee keer per jaar laten verwisselen. Voor mijn eigen veiligheid en die van mijn weggebruikers heb ik de extra kosten graag over. Een eventueel ongeval is al gauw duurder dan de extra kosten van een dubbele set banden.
-
Heb vanmorgen dan de bandjes uit de schuur gehaald en onder de auto laten leggen.
Ik denk dat ongelukken met winterbanden ook komen door het "oh ik heb toch winterbanden gevoel) ik ben gisteren en vandaag ingehaald met snelheden die in de zomer op een droog wegdek al niet normaal zijn.. en dan met die zwarte kale velgen.. dan weet je al dat het winterbandjes zijn..
Gewoon rustig rijden en je niet laten opfokken verder.. komen we allemaal heel thuis.
-
Gewoon rustig rijden en je niet laten opfokken verder.. komen we allemaal heel thuis.
Helemaal waar Patrick!
Winterbanden zijn leuk...tot je moet remmen op ijs.... :( :( :(
Henk
-
Remmen op ijs lukt alleen met spikes.. en die hebben we niet.. voor de fiets gewoon verkrijgbaar overigens :)
-
Of dit een goede test is? Voor de winterbanden tellen sneeuw en ijs voor 30% mee. De overige factoren tellen voor 70% mee. Naar belangrijke factoren als remweg, etc. wordt niet gekeken.
Volgens mijn heb je niet goed gekeken, kijk eens op de 2de pagina ;)
De beste 4 season band heeft de zelfde remweg als de meeste winterbanden, alleen met de zijdelingse grip en tractie moet die iets af weten.
Wat voor winters hebben we eigenlijk in Nederland, zal een winterband echt veiliger zijn gedurende de hele winter ten opzichte van een 4 seizoenen band?
Hoeveel mensen zijn er niet gevaarlijk bezig dat ze te lang door blijven rijden op een band?
-
Helemaal waar Patrick!
Winterbanden zijn leuk...tot je moet remmen op ijs.... :( :( :(
Henk
Of zoals ik gister met een turbo op de voorwielen op de A2 ijsbaan moet optrekken. Dan ga je ook even rechts- of linksaf.
Dat is dus heel voorzichtig in z'n 2 optrekken en zorgen dat de turbo niet aanspringt. Op ijs schuif je met winterbanden naar mijn idee net zo als met zomerbanden.
-
Had dit topic nog niet gezien, maar is toch wel interessante discussie.
Het belangrijkste aan een winterband is de hardheid van de band; hoe zachter de band, hoe meer grip.
met als gevolg: een zomerband wordt onder de +7°C zodanig hard dat zelfs op asfalt de grip heel sterk verminderd; met als gevolg dat hier o.a. remwegen langer worden en ook de tractie in de bochten zal afnemen.
Het speciale profiel van de winterband heeft nut bij zowel regen als sneeuw; een goede winterband is zodanig ontwikkeld dat hij meer water zal afvloeien dan een zomerband, maar bij sneeuw zich ook vastgrijpen in de sneeuw (vandaar dat de rijrichting bij een winterband zo belangrijk is)
Op ijs bestaat er echter geen goede band, en zelf sneeuwkettingen zouden hier niet helpen (wat ook niet toegelaten is) het enige voordeel van de winterband t.ov. de zomerband is hier het zachtere rubber.
4 seizoensbanden die goed zijn in de winter zullen 1 heel vrij duur zijn en 2 heel snel slijten in de zomer, dus dit vind ik niet zo een verstandige keuze en al zeker niet omdat elke zichzelf respecterende bandencentrale jouw winter/ zomerbanden zelf opslaat met als gevolg dat de enige kost die je hebt als je in de winter met winterbanden en in de zomer met zomerbanden rijdt is 2 maal het verleggen van de banden op de velg (mag normaal max iets tss de 15 en 20€ per keer kosten wat dus op max 40€ per jaar komt)
M+S is wel toegelaten in Duitsland in de winter
Wat trouwens echt wel af te raden is, is om met de winterbanden door te rijden in de zomer. Zeker als je lange ritten doet wordt de band met het zachte rubber te warm en warmte doet lucht uitzetten waardoor de band dus te hard gaat staan (met nog meer slijtage, slechte wegligging, minder comfort voor de inzittenden en in extreme gevallen het risico op een klapband tot gevolg)
Wat me naadloos brengt naar wat de meeste mensen wel eens durven vergeten: kijk regelmatig uw bandenspanning na; deze is niet alleen heel belangrijk voor de levensduur van uw banden, maar ook voor uw veiligheid.
groetjes,
Tom
PS: gezien ik nog geen 7000 km per jaar doe, en een lege bestelwagen met acheterwielaandrijving in de winter sowieso best aan de kant blijft staan heb ik geen winterbanden ;D
Kan je anders wel zeggen dat in het busbedrijf waar ik werk als technieker elk van de 70 bussen 's winters winterbanden en 's zomers zomerbanden krijgt dit van de grootste toerismebus tot de kleinste schoolbus, om maar aan te tonen dat dit toch wel belangrijk is.
-
Goede input!
En zo vond ik me vandaag in Spijkenisse voor een bowling avondje met een oud collega die ik zelden zie.. probleemloos heen en toen kwam ik om half 12 buiten.. pffff wat een ravage, 10 cm sneeuw!
Wat was ik blij met mijn keuze om vandaag die winterbandjes er onder te laten zetten.. met 40-50 over een witte snelweg (zo erg heb ik het op de snelweg nooit gezien) voelde de auto soms wel wat zoeken.. en verbazing als ik werd ingehaald door auto's die rustig 80! km per uur reden, de rest van de colonne reed rustig op 1 snelheid. Wel blij om heel thuis te zijn, het is toch niet prettig rijden.. meerdere auto's overdwars op de snelweg zien staan..
Overigens 136-181-156 gegooid :)
-
en nu we toch bij het rubber zijn: mijn ruitenwisser waren gisteren ook stijf bevroren en dan vegen ze natuurlijk niet zo lekker. Bestaan er "winterruitenwissers" die ook onder 0° zachter blijven en goed vegen zonder dat de stukken er op ijsscherfjes af vliegen? Een soort kunststof ipv rubber misschien?
-
en nu we toch bij het rubber zijn: mijn ruitenwisser waren gisteren ook stijf bevroren en dan vegen ze natuurlijk niet zo lekker. Bestaan er "winterruitenwissers" die ook onder 0° zachter blijven en goed vegen zonder dat de stukken er op ijsscherfjes af vliegen? Een soort kunststof ipv rubber misschien?
De meeste goedkopere ruitenwissers bestaan juist meestal uit plastic. Deze gaan over het algemeen langer mee.
De duurdere/betere merken leveren wisbladen met een zachtere kunststof/rubber welke mooier wist.
Mijn ervaring is dat deze iets korter meegaan.
Heel vroeger had je speciale steentjes om de bladen weer te slijpen....
Het beste is om het najaar te starten met een nieuwe set bladen.
-
Ook handig is om een plantenspuitje (of een leeg spuitje van febreze of zo) bij je te hebben met antivries voor de ruitensproeiers (best niet aangelengd) wat je kan kopen in een tankstation, of in de Action of zo, en dit voor je vertrekt ff te spuiten op de ruitewisserbladen, dan verdwijnen die ijsbrokjes, en kan je mooi je ruitewissers gebruiken zonder strepen, of zonder je bladen te beschadigen.
groetjes,
Tom
-
Ook handig is om een plantenspuitje (of een leeg spuitje van febreze of zo) bij je te hebben met antivries voor de ruitensproeiers (best niet aangelengd) wat je kan kopen in een tankstation, of in de Action of zo, en dit voor je vertrekt ff te spuiten op de ruitewisserbladen, dan verdwijnen die ijsbrokjes, en kan je mooi je ruitewissers gebruiken zonder strepen, of zonder je bladen te beschadigen.
Goeie tip, Tom, ga ik proberen!
Jan.
-
Volgens mijn heb je niet goed gekeken, kijk eens op de 2de pagina ;)
De beste 4 season band heeft de zelfde remweg als de meeste winterbanden, alleen met de zijdelingse grip en tractie moet die iets af weten.
Dus winterbanden hebben geen enkele meerwaarde, volgens jou:-)
Een voorbeeld: een auto met winterbanden die 80 km/h rijdt, heeft een remweg van 70 meter. Bij dezelfde snelheid zou deze auto op zomerbanden meer dan 110 meter remweg nodig hebben – dat is 40 meter meer dan op winterbanden.
Vergelijkbare tests bij temperaturen onder het vriespunt op een natte weg laten soortgelijke voordelen zien voor de auto met winterbanden. Over het algemeen presteren winterbanden beter bij lage temperaturen dan zomerbanden.
http://www.femistyle.be/nl/travel/artikel.shtml?10
Een winterband is te herkennen aan een grover, meer open profiel dan een zomerband. Op de zijkant zat vroeger een M+S ('mud and snow') markering. De Consumentenbond ziet er liever het in de USA al gebruikelijke sneeuwvloksymbool, omdat dit beter gereguleerd is. Daarnaast worden er op sommige low budget zomerbanden al een M+S-markering waargenomen. Een rechter in Duitsland heeft onlangs bepaald dat deze M+S-markering geen garantie is voor adequate wintereigenschappen. De EU is op dit moment nog bezig een winterbandsymbool te ontwikkelen.
http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autobanden/extra/waarom-winterbanden/
Een alternatief voor de winterband is de vierseizoenenband die het hele jaar onder de auto kan. Met deze banden heb je eerder sneeuwkettingen nodig dan met winterbanden. Bovendien blijft het een compromis; de vierseizoenenband blinkt nergens in uit.
http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autobanden/extra/waarom-winterbanden/
-
Natuurlijk zijn 4season banden beter dan zomerbanden in de winter..........maar echt minder goed dan winterbanden.
En in de zomer zijn 4season banden best redelijke banden, maar verwacht niet een zelfde goede wegligging als met goede zomerbanden.
Het is en blijft wel een compromis. Je kan het vergelijken met prime groothoeklenzen en prime telelenzen vs een superzoom... Zeker niet slecht, maar het kan wel stukken beter. (met primes...)
-
Dit heb ik nog gevonden op een andere website:
(http://www.reifenqualitaet.de/typo3temp/pics/9587a83e77.jpg)
-
Goede zaak winterbanden, maar dan wel de snelheid aanhouden die je zonder winterbanden zou rijden.
Oud collega's zeiden vaak : ik heb winterbanden daar kun je gewoon 100 mee rijden terwijl de rest 70 gaat, dat is niet de bedoeling.
Als het hier (Portugal) een keertje gaat vriezen en ik moet 's morgens weg zet ik wijnfleskurken onder mijn wissers, dan vriezen ze niet vast.
Verder een oud kleedje of een stuk karton tegen het raam, scheelt weer krabben.
Met vriendelijke groet,
Albert
-
Sinds vorig jaar een set winterbanden aangeschaft.
De weergoden hebben er voor gezorgd dat we er al plezier aan gehad hebben :)
't Is nu ook niet omdat ik winterbanden heb dat ze alle jaren met zo'n winters moeten afkomen.
Gino
-
Ik doe als ik vroeg weg moet een oud beddelaken voor mijn voorruit en de voor-zijramen. Kan allemaal met één laken!
De uiteinden klem ik tussen de deuren en de ruitenwissers op het laken.
's Morgens is het gewoon het laken weghalen en je kan direct wegrijden. Je deuren vriezen hierdoor ook nooit meer vast. Dat scheelt zoveel werk en tijd!
Carel
-
Dus winterbanden hebben geen enkele meerwaarde, volgens jou:-)
Dat is niet wat ik heb gezegd.
Het punt is dat de winters, zeker in holland minder streng zijn dus winterbanden hebben minder waarden dan voor de landen verder land in waarts.
Ook heb je het probleem dat winter/zomer banden alleen onder bepaalde weer omstandigheden goed presteren, dus tijdens de overgangs periode wat doe je dan?
Dus misschien is het beter/veiliger om 4 seizoen banden er op te zetten wanneer de bladeren van de bomen vallen en er zomer banden op te zetten wanneer de bladeren weer aan de bomen komen dan inplaats van 2 tot 3 maanden op winter banden te rijden want in totaal zal de winterband misschien 1 tot max 2 maanden beter presteren dan 4 seizoenen band.
-
Ik rij al 9 jaar vanaf half oktober tot maart/april met winterbanden en net nu het echt los gaat heb ik ze niet...(andere wagen)
Maar zoals gezegd, een winterband presteert beter dan alle anderen onder de 7gr. Simpelweg omdat de rubbercompound zachter is/blijft bij lagere temperaturen. Die kleine profielgroefjes zorgen voor zoveel extra grip in sneeuw, modder en gladheid dan de andere soorten (incl de allseasonbanden).
Maar omdat de compound zachter is blijf je wel grip houden als het warmer is dan 7C. Winterbanden slijten dan ook harder wanneer het warmer is (maar je hebt wel lekker veel grip)
Een tussenvorm is niet nodig en wat mij betreft zijn de allseason-banden dan ook ruk (heb ze nu toevallig onder de "nieuwe" auto. Het is een mix van een zomer- en winterband, hij doet het redelijk maar is toch aan alle kanten wat mager tov de andere 2. En aangezien die 4 stukjes rubber het enige contact tussen mij en het wegdek zijn is het imho dom op op te besparen. (bovendien gebruik je beide sets maar de helft van het jaar dus doe je er 2x zo lang mee) ;)
-
Zomer of winterbanden hier maakt het totaal niks uit.
In Limburg ligt nu plaatselijk 15 tot 20cm sneeuw
Om voor een paar weken per jaar 4 Winterbanden aan te schaffen vind ik persoonlijk weggegooid geld.
Ook de plaatselijke politie hier rijdt op ? jawel hoor Sneeuwkettingen.
Dus sla ik 2 sneeuwkettingen op de voorwielaandrijving en walla, ik kan van A naar Beter, zonder vast te komen zitten.
Wel met een matige snelheid uiteraard. :dance:
Ik heb ze met originele winterbanden al zien stranden, dus welles of nietus,ik gebruik nu dus effe sneeuwkettingen
grt, JohnnieS :caffee:
-
Er bestaat idd nog zoiets als teveel sneeuw, ja... :caffee:
-
Ik rij al 9 jaar vanaf half oktober tot maart/april met winterbanden en net nu het echt los gaat heb ik ze niet...(andere wagen)
offtopic:
Andere wagen? heb je die vette audi niet meer?
grJohan
-
Jawel maar aangezien het bedrijf verhuisd (40km verder) heb ik `m gepromoveerd naar funmobiel. Een 2.3ltr 5cilinder met 200Pk is nogal dorstig (1:8 ) dus heb er van de zomer een Alfa 156 JTD bij gekocht als kilometervreter.
Voor de coupe heb ik wel winterbanden ;D
-
Dat is niet wat ik heb gezegd.
Het punt is dat de winters, zeker in holland minder streng zijn dus winterbanden hebben minder waarden dan voor de landen verder land in waarts.
Ook heb je het probleem dat winter/zomer banden alleen onder bepaalde weer omstandigheden goed presteren, dus tijdens de overgangs periode wat doe je dan?
Dus misschien is het beter/veiliger om 4 seizoen banden er op te zetten wanneer de bladeren van de bomen vallen en er zomer banden op te zetten wanneer de bladeren weer aan de bomen komen dan inplaats van 2 tot 3 maanden op winter banden te rijden want in totaal zal de winterband misschien 1 tot max 2 maanden beter presteren dan 4 seizoenen band.
Je hebt mijn knipoogje gemist?
Ik snap jouw verhaal wel en zelfs winterbanden zullen onder alle omstandigheden ook niet de oplossing zijn. Als er in Oostenrijk of Zwitserland staat aangegeven: "Kettenpflicht", moet je echt niet zonder sneeuwkettingen gaan rijden, tenzij je op spijkerbanden rijdt.
Zelf gebruik in nu al 5 winters winterbanden en zal er niet overdenken om 4 seizoenenbanden te gaan gebruiken. Een 4 seizoenenband is altijd een compromis en zal onder extreme omstandigheden te kort schieten. Natuurlijk kun je overgangssituaties bedenken waarin een 4 seizoenenband beter zal scoren, maar hoe lang duren dergelijke situaties? Als medeweggebruiker ben je mede verantwoordelijk voor de veiligheid op de weg en je zult je verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar e.e.a is wel afhankelijk van het type weggebuiker dat je bent. Rijd je alleen voor je plezier en laat je je auto staan als het winterweer is, dan heeft met monteren van winterbanden weinig zin.
-
Ik had je smiley niet gemist ;)
Ik dekn dat we elkaar verstaan maar wil nog een stukje oplichten.
Een 4 seizoenenband is altijd een compromis en zal onder extreme omstandigheden te kort schieten. Natuurlijk kun je overgangssituaties bedenken waarin een 4 seizoenenband beter zal scoren, maar hoe lang duren dergelijke situaties?
Wat je hier zegdt is een beetje tegen strijdig, je heb het over extreme omstandigheden waar winterbanden echt meer nut heb en vraag daarna wanneer 4 seizoenenbanden beter zijn.
Nu toevallig deze winter is het extreme en hebben we 3 tot 4 weken veel plezier gehad van winterbanden, nu dat het weer warmer wordt en de wegen schoner heb ik zo een idee dat 4 seizoenen banden bijna net zo goed presteer en misschien beter dan de winterband.
Je heb meer rubber dat contact maak met de weg omdat het minder profiel heeft en vergeet niet dat je banden opwarmen als je rijdt, als je alleen in de stad rijdt zal winterband waarschijnljk nog steed beter zijn maar als je de snelweg op moet denk ik dat een 4 seizoen band beter presteerd.
Maar omdat de compound zachter is blijf je wel grip houden als het warmer is dan 7C. Winterbanden slijten dan ook harder wanneer het warmer is (maar je hebt wel lekker veel grip)
Het rubber wordt te zacht en vergeet niet dat een winterband meer profiel heeft dus minder rubber maakt contact met de weg dus minder grip. Als je naar testen kijkt zal je zien dat winterbanden inderdaad minder gaan presteren (grip) als het warmer wordt.
-
Kwestie van camber bijstellen ;)
-
Kwestie van camber bijstellen ;)
Bredere winterbanden nemen kan ook maar of die goed werken in de sneeuw ;)
-
Ik stel liever het camber af, dat is stukken goedkoper ;D
-
nu dat het weer warmer wordt en de wegen schoner heb ik zo een idee dat 4 seizoenen banden bijna net zo goed presteer en misschien beter dan de winterband.
Een winterband presteert het best onder winterse omstandigheden, maar ook als het regent. Boven de 7 graden gaan de prestaties van winterbanden achteruit.
Het is in deze tijd een genot om met winterbanden te rijden. Zomerbanden zijn onverantwoord. Een 4 seizoenenband zal beter presteren op modderige wegen als het niet vriest. Helaas zijn er vele minder goede winterbanden verkrijgbaar en slechts enkele goede. Mijn dochter heeft net een andere auto gekocht en zij krijgt er 4 seizoenenbanden onder. De levertijd is vrij lang. Voor haar zijn 4 seizoenenbanden beter dan winterbanden omdat ze vaak over kleine modderige binnenwegen rijdt. Zelf rij ik op winterbanden. Mijn vrouw en ik rijden vrijwel niet over kleine modderige wegen, maar wel over grote wegen.
De afweging winterbanden of 4 seizoenenbanden zal een ieder voor zich moeten maken en hangt van vele factoren af. Als Nederland Duitsland volgt qua wetgeving, heb je niet veel keus.
-
Ik rij nu een paar jaar met winterbanden.Ik leg ze meestal in oktober erop en in April eraf.Wij gaan jaarlijks een week naar Zwitserland dus ik ben het eigenlijk verplicht(en sneeuw kettingen).Voor hier vind ik het ook wel goed gedurende een paar maanden want ik vind ze met regen weer ook beter dan mijn zomer banden.In de verse en dooi sneeuw doen de winterbanden het goed maar als alles is aangereden zal het denk ik niet meer zoveel uitmaken want ijs is ijs en glad is glad.
-
Het wordt komend weekend weer een graad of negen voorspellen ze. Ik hoop wel, dat iedereen dan weer even zomerbanden laat monteren, want ik wil niet aangereden worden door een zot, die bij die temperaturen nog op winterbanden rijdt en dus onvoldoende grip heeft ;) :D :cooll:
Jan.
-
Ik hoop wel, dat iedereen dan weer even zomerbanden laat monteren, want ik wil niet aangereden worden door een zot, die bij die temperaturen nog op winterbanden rijdt en dus onvoldoende grip heeft Knipoog Brede lach
Nou, dan ga ik komend weekend maar op de fiets, want daar heb ik nog geen winterbanden onder! :D :D :D
Ze bestaan trouwens wel, maar zonder "extra profiel" heb ik m'n spatborden ook al regelmatig vol sneeuw!
-
Zomer of winterbanden hier maakt het totaal niks uit.
In Limburg ligt nu plaatselijk 15 tot 20cm sneeuw
Om voor een paar weken per jaar 4 Winterbanden aan te schaffen vind ik persoonlijk weggegooid geld.
Ook de plaatselijke politie hier rijdt op ? jawel hoor Sneeuwkettingen.
Dus sla ik 2 sneeuwkettingen op de voorwielaandrijving en walla, ik kan van A naar Beter, zonder vast te komen zitten.
Wel met een matige snelheid uiteraard. :dance:
Ik heb ze met originele winterbanden al zien stranden, dus welles of nietus,ik gebruik nu dus effe sneeuwkettingen
grt, JohnnieS :caffee:
DIT meen je nou toch niet, of wel?