Auteur Topic: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen  (gelezen 1675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2022, 08:57:17 »
Hé hé, eindelijk na een derde poging mijn batterijhouder ontvangen. De eerste via Ebay mislukte en kreeg netjes mijn geld terug. En met de deur in huis te vallen, koop NOOIT iets via AliExpress met een gecombineerde levering  >:( >:(, Het komt nooit aan, dus ook in mijn geval en voor de rest van het verhaal, zie TrustPilot. Een derde poging via Ebay en hoera.

Gelijk uitgetest met oplaadbare batterijen en inderdaad wat ik elders op het web las klopt inderdaad. Het werkt feilloos zonder dat de mirrorflip optreedt en de camera compleet van slag raakt. De camera werkt dus toch op deze manier met een behoorlijk lagere spanning.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2022, 19:40:43 door DirkS »
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2022, 08:57:17 »

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2022, 20:13:12 »
Er blijkt een uitweg te zijn om met oude manuale lenzen te fotograferen ontdekte ik eigenlijk bij toeval en dat is, in mijn geval althans met, met Liveview. Zolang je dan maar niet via de spiegel/zoeker iets schiet werkt het feilloos blijkt. Dit uiteraard uitgetest door macro foto's te maken met statief en dat is voor die toepassing niet echt slecht te noemen.
Dat vreet echter batterijen blijkt, enorm. Wachten is nu op de adapter D-BH109 en die op een batterijhouder met zes Ni-MH batterijen aan te sluiten of een complete externe voeding adapter.
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2022, 09:53:18 »
Mijn vorige reactie heb ik verwijderd omdat het verhaal helaas niet bleek te kloppen.

Helaas blijft de K-r in de fout gaan bij gebruik van oude handmatig in te stellen lenzen zoals de Super Takumar met de mirror-flip.

De mirror-flip is makkelijk te reproduceren bleek achteraf. Plaats de stofdop op de body, camera aan op M en je kunt tig maal afdrukken, feilloos. Zodra je de stofdop met camera nog aan verwijdert en er veel licht binnenvalt krijg je gegarandeerd mirror-flip. Met een tussenring en lens ontstaat uiteraard hetzelfde zoals uitgetest.

Wellicht is mijn K-r exemplarisch en kan nergens vinden waarom dit nu ontstaat. Allerlei settings geprobeerd maar kom er niet uit. Heb zelfs de firmware van de naar 1.14 gedowngrade als test omdat er wellicht een bitje omgevallen zou kunnen zijn in de firmware, hielp ook niet, 1.15 weer teruggezet.

Ergens iets gelijkwaardig gelezen van iemand die hetzelfde meemaakte. Men zegt dan dat je i.p.v. een lithium batterij vier Ni-MH batterijen moet gebruiken met een D-BH109 adapter.
Grote vraag is echter hoe dit nu kan werken. In de handleiding staat dat dat kan. Maar,,, dan zou de camera met volle batterijen op 4,8 Volt moeten kunnen werken. Dit uiteraard uitgetest met twee losse draden en dan krijg je dus keihard "Batterijen leeg" bij camera aanzetten. De lithium batterij en dus de camera werkt op 8,2 Volt. Dus i.p.v. vier, zes Ni-MH batterijen voor totaal 7,2 volt in een houder geplaatst en met losse draden aangesloten. Camera werkt dan prima op deze spanning van 1 volt lager. Maar,,,,, de mirror-flip blijft bleek alras.

Blijft mij een raadsel waarom het mirror-flip probleem zich voordoet en hoe de camera sowieso zou kunnen werken met  vier AA batterijen. Wat betreft het laatste vraag ik me af of er een K-r versie bestaat die uitsluitend op lithium batterijen werkt.

Voor macro foto's moet ik een andere oplossing helaas gaan zoeken dus. Blijft evenwel teleurstellend en mocht er iemand zijn die hier iets nader over weet dan hoor ik dat graag.



Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2022, 15:02:22 »
Klopt helemaal wat je zegt Klaas, daar ben ik inmiddels al achter. Gisteren tig foto's gemaakt zonder enige vorm van geen of onderbelichting.
Blijft evenwel alsnog een raadsel en ben in afwachting van een PK-mount tussenringset om te kijken of dat dan wel wil blijven werken. Als dat dan wel blijft werken is het opnieuw een raadsel.
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2022, 09:56:28 »
Het instellen van de brandpuntsafstand bij de niet A lenzen heeft alleen maar te maken met de werking van het SR (antishake ) mechanisme. Dit moet weten hoe hij optimaal reageert op het gebruikte objectief.

Volgens mij heeft jouw probleem ook niets te maken met de soort spoel die wordt gebruikt in het diafragma blok. De K-X en de K-R gebruiken beide volgens mijn informatie nog gewoon de witte Japanse solenoid of spoel.  De groene spoel werd later gebruikt toen de produktie of de spoel betrokken werd van een Chinese fabriek.  Het enige bekende euvel dat de groene spoel veroorzaakt is dat de foto's zwaar onderbelicht worden of zwart.  want het diafragma wordt dan door de verkeerde spoel (werking) niet meer open getrokken en dus blijft de kleinste opening actief. Met als gevolg zwarte opnames. Het verschijnsel begint merkbaar te worden als er bij een serie opnames de eerste (paar) dat euvel hebben en daarna de rest wel oke is. Langzamerhand worden alle opnames donker. Bij mijn K-S2 trad dat op na ongeveer 30 K opnames. De K-S1 en de K-30, K-50 en in mindere mate de K-70 hebben er vroeg of laat last van.

Bij de oudere camera's zoals de K100D en de K10, K20 enzo en bij de K-7, de K-5 en de K-3 en de KP wordt een ander mechanisme gebruikt. Die hebben er geen last van.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2022, 10:07:16 door Klaas »
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2022, 16:33:02 »
BRAIN_WAVE , met een omkeer-ring maakt het niets uit welk merk lens de gebruiker er achterstevoren aan schroeft. Als de (filter) schroefdraad maar past.

Klopt. Maar het is wel handig om dan een lens te nemen die een diafragmaring heeft, zo ben je in de gelegenheid om je diafragma zelf te kiezen. Bij een lens zonder diafragmaring blijft het diafragma helemaal open of dicht staan (ligt aan het systeem waarvoor de lens bedoeld is of hij helemaal open of helemaal dicht blijft staan).
  Je hebt een punt ! ik ging dan ook uit van de 2 lenzen die ik hieronder noemde.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2022, 16:48:04 door ME-Superman »

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2022, 13:52:27 »
Snik, de vreugde was van korte duur. Afgelopen zaterdag, vanuit het niets en je broek zakt hier echt vanaf, ging de camera onbegrijpelijk weer in de fout.
Met welk brandpuntafstand ik ook kies gaat de camera nu plots al gelijk in de fout.
Blijf nog wel aan het zoeken en ga het nog proberen met een andere adapter maar betwijfel sterk of dat de oplossing wordt.
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2022, 12:29:14 »
BRAIN_WAVE , met een omkeer-ring maakt het niets uit welk merk lens de gebruiker er achterstevoren aan schroeft. Als de (filter) schroefdraad maar past.

Klopt. Maar het is wel handig om dan een lens te nemen die een diafragmaring heeft, zo ben je in de gelegenheid om je diafragma zelf te kiezen. Bij een lens zonder diafragmaring blijft het diafragma helemaal open of dicht staan (ligt aan het systeem waarvoor de lens bedoeld is of hij helemaal open of helemaal dicht blijft staan).

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2022, 11:30:06 »
BRAIN_WAVE , met een omkeer-ring maakt het niets uit welk merk lens de gebruiker er achterstevoren aan schroeft. Als de (filter) schroefdraad maar past.

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2022, 11:22:33 »
hoi, Met een door mij  genoemde omkeerring zal de gebruiker zelf alles manueel moeten instellen. Alle contacten en de diafragma-pin zitten immer aan de 'verkante keer:D

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2022, 09:52:35 »
Dank voor je reactie ME-Superman,

Een goed idee wellicht om een omkeerring aan te schaffen. Ik heb nu een PENTOR tussenringset met P-draad uit de jaren 80. Met diafragma F16 max is het heel goed te doen.
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2022, 09:41:27 »
Ik lees in je bericht iets over macro.

leuk te weten: er zijn diverse verschillende manieren om macro te krijgen.

ik heb b.v. een org. Pentax PK omkeerring. Daarmee kan een lens* achterstevoren op de camera worden geplaatst. Die wordt daarmee een macrolens. De schroefdraad van dat ding is 49mm, maar met een verloopring erop, kan dat natuurlijk ook met andere (filtermaat) lenzen.

*) Mijn Pentax PK omkeerring past zonder meer op mijn Pentax 135mm tele en mijn Pentax 50mm lens.



Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2022, 09:26:01 »
Fijn dat je de oplossing hebt gevonden en het hier deelt. 
( Misschien toch even in de tekst in vet benadrukken welk type men NIET en welk type men het beste b]WEL [/b]kan gebruiken. )

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2022, 20:05:02 »
EUREKA!! ???
Het heeft met de brandpuntafstand te maken die je met de hand moet instellen bij aanzetten van de camera. De lens moet je logisch instellen op 55mm voor de Takumar, toch? De adapter die ik gekocht heb steekt een millimeter buiten de cameraflens uit. Met originele adapter komt de lens vlak tegen de flens te liggen, een mm dichterbij en dat is meest waarschijnlijk het verschil.
Namelijk, door de lens op 50 mm in te stellen werkt het echt feilloos.

Een pak van mijn hart dus en gebruik NIET deze:
 

maar WEL het type wat in de camera flens valt:
 
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2022, 09:30:15 door DirkS »
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Gebruik K-r met oude Super Takumar lenzen
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2022, 16:36:21 »
Ben aan de slag gegaan met mijn oude 55mm Super Takumar lens om macro foto's te maken. Een M42 tussenringset heb ik nog en een M42-PK adapter hiervoor aangeschaft. De adapter is een zwarte aluminium versie en deze past prima. Alles is handmatig in te stellen zoals bij opstart de brandpuntafstand en verder schieten in de stand M.
Aanvankelijk werkte dit prima maar merkwaardig genoeg gaat de camera zich vreemd gedragen. Er ontstaat na enige foto's mirror flip en dit kan ook spontaan ontstaan zonder zelfs nog maar een foto gemaakt te kunnen hebben. Op iedere knop die je vervolgens drukt gaat de spiegel flippen.
De enige manier om hier uit te komen is uitschakelen en een automatische lens te plaatsen zoals een F of DAL versie. Soms werkt dit ook niet en moet de batterij even opnieuw geplaatst worden, de camera is op moment echt dood.
De firmware is de nieuwste V1.15
De M42-PK adapter is ook te koop in de stalen versie die je met een sleuteltje eerst in de camera klikt. Verschil is dan dat de contacten bij de aluminium versie door de aluminium ring ingedrukt worden en bij de stalen ring de flens van de Takumar dit doet. In beide gevallen vind er geen geleiding plaats doch het medium is verschillend.
Morgen krijg ik een PK tussenring set binnen voor de F en DAL lens en ben erg benieuwd of dit wel goed gaat. Laat dit sowieso even weten.
Iemand wellicht bekend met dit verschijnsel? Hoor het graag,
Dirk

Update:
In de tussentijd niet stil gezeten en heb de fout weten te reproduceren door continue transport te gebruiken als test. Het grote verschil met de diafragma aansturing is dat bij de oude lenzen dit niet door de camera aangestuurd wordt maar puur met de diafragmaring wordt ingesteld. Bij lenzen zoals de F en DAL daar wordt het diafragma puur bedient door het diafragmarelais.
Blijkbaar gaat het fout als het relais, de bekende white solenoid, zonder tegendruk van het lensdiafragmamechanisme, dus zoals bij de oude lenzen, aangestuurd wordt.
De camera heeft nog een green solenoid (een verkeerde) en heb al een white type aangeschaft. Bij gelegenheid ga ik die dan toch vervangen en laat het wel weten. Vreemd is wel dat ik absoluut geen problemen heb met "zwarte of te donkere foto's"
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2022, 20:27:36 door DirkS »
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super