Auteur Topic: K5II liveview display  (gelezen 940 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: K5II liveview display
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2020, 19:35:45 »
@HvdZ: inderdaad stond de camera op 11 punten scherpstelling, ingesteld op contrast, gaat de display niet meer blanken bij focusseren; bedankt hiervoor...
alleen blijft de display zwart worden bij foto maken en daarom blijft continue transport ondoenlijk in liveview.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K5II liveview display
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2020, 19:35:45 »

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: K5II liveview display
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2020, 17:35:32 »
Hallo Claudio,

Het probleem zal hem in de instelling zitten.
Ga naar menu 4
Dan naar live weergave.
Dan naar autofocus stand.
Dan verwacht ik dat je de onderste 5 of wel het 11 segment hebt geactiveerd en dan klapt de spiegel omhoog tijdens de scherpstelling.
Bij de andere 2 bovenste opties dan heb je  live weergave scherpstelling, Wellens waar met donkere momenten tijdens opname.

Ik denk dat je hier mee bent geholpen.

Gr. Hans,

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5II liveview display
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2020, 10:40:16 »
Wat ik begrijp is dat als je foto's wilt maken in continue transport, beter is met de zoeker omdat het beeld dan zwart wordt alleen als de spiegel omhoog klapt en komt dan terug.
De liveview is dus handig alleen bij singel opnames.

Hoi Claudio, ik denk dat je zelf al de juiste conclusie hebt getrokken. Als je het display continue wilt gebruiken, dan kan dat waarschijnlijk bij alle spiegelreflexcamera's alleen tijdens het filmen.
Voor continue foto opnamen, ben je m.i. aangewezen op een camera zonder spiegel; de modernste hebben dan de keuze om tijdens de opnamen via een elektronische zoeker of via het display de actie te volgen die wordt vastgelegd.

Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: K5II liveview display
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2020, 09:59:34 »
hallo Arno,
jij hebt gelijk, maar dat is niet mijn probleem; ik zal proberen hem duidelijker om te schrijven.
In liveview druk je op de INFO knop om het display-beeld in te zoemen; nu kan je HANDMATIG scherp stellen met beeld op de display. Druk je op de shutter, gaat het display-beeld op zwart, wordt een foto gemaakt en komt het beeld op de display terug.
Als je niet HANDMATIG maar AUTOMATISCH scherpstelt (met back-button of shutter halverwege indrukken) gaat ook zo het display-beeld op zwart.
M.a.w. in liveview heb je wel display
- ga je automatisch focusseren, displaybeeld zwart
- scherpgesteld, displaybeeld komt terug
- ga je foto maken, displaybeeld zwart
- klaar met foto maken, display terug.
- ga je continu foto's maken (bij bewegende onderwerpen), blijft de display zwart zolang je de shutter ingedrukt houdt.
   je kan daarom niet zien of het onderwerp nog steeds "in beeld" is.
of dit een instelfout is weet ik niet, daarom vraag ik dit aan de meer ervaren forumleden.

Wat ik begrijp is dat als je foto's wilt maken in continue transport, beter is met de zoeker omdat het beeld dan zwart wordt alleen als de spiegel omhoog klapt en komt dan terug.
De liveview is dus handig alleen bij singel opnames.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5II liveview display
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2020, 01:14:27 »
Met een K-5 en een K-S2 kan je gewoon met Live View inzoomen en scherpstellen zonder dat het display op zwart springt. Als je de camera op een statief hebt, dan is het dus eenvoudig om goed scherp te stellen en met de zelfontspanner een scherpe foto te maken. Met een K-5II zou dit m.i. ook zo mogelijk moeten zijn, tenzij er een storing is of een bediening/instelling fout.

Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
K5II liveview display
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2020, 00:44:06 »
Op het moment dat je gaat focusseren (ik gebruik back-button focus) of ga je foto’s maken in liveview wordt de display zwart.
Als je een bewegend onderwerp wilt fotograferen in continu transport (eventueel met AF-C) kan je het onderwerp niet volgen omdat je niet kan zien waar de camera op gericht is. Daarom is het beter in zo’n geval de zoeker te gebruiken, die wordt zwart alleen als de spiegel omhoog klapt om de foto te maken en klapt direct weer terug.
Anders moet je in liveview focusseren, eventueel inzoomen om te controleren, eventueel weer focusseren, naar de ontspanknop overstappen en foto’s gaan schieten.  Langdurig en lastig !
Hoe doen jullie dit?
Het is toch zo dat het liveview beeld het beeld is dat de sensor ontvangt ? ik begrijp daarom niet waarom de display zwart wordt: als de liveview aanstaat is de spiegel omhoog en volgens mij blijft hij omhoog ook bij scherpstellen……
Dat de display zwart wordt bij foto maken kan ik begrijpen: de gordijnen moeten natuurlijk dicht om daarna open/dicht te gaan voor de ingestelde sluitertijd, maar tijdens het focusseren?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME