Auteur Topic: Wings of Freedom  (gelezen 2664 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #25 Gepost op: 7 september 2019, 13:41:22 »
Dank voor jullie reacties heren.

... en met de KP kan dat ook wel goed, dat bijsnijden...
Dat klopt, een behoorlijk verschil vergeleken met de K-30. Je moet dan natuurlijk wel een goede scherpe lens op je toestel hebben zitten, anders blaas je alleen maar je onscherpte op.

Groet,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wings of Freedom
« Reactie #25 Gepost op: 7 september 2019, 13:41:22 »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Wings of Freedom
« Reactie #24 Gepost op: 7 september 2019, 12:55:49 »
Ziet er goed uit! en met de KP kan dat ook wel goed, dat bijsnijden.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wings of Freedom
« Reactie #23 Gepost op: 6 september 2019, 18:36:48 »
Bedankt voor deze extra foto's. Nu is het onderwerp goed te zien en wordt de strakblauwe lucht naar de tweede plaats verwezen.

Groeten, Arno

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #22 Gepost op: 6 september 2019, 07:43:24 »
Mooie aanvullingen.  :good:

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Wings of Freedom
« Reactie #21 Gepost op: 5 september 2019, 23:10:12 »
Mooi aanvullingen en mooi gefotografeerd en uitgesneden!!!
Nadeel van meer uitsnijden is dat - met name in de blauwe tinten (lucht) - er snel wat artifacten ontstaan. Wat ruisbewerking wil dan wel helpen.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #20 Gepost op: 5 september 2019, 22:06:39 »
... En voor wat betreft de max-5-foto's-regel.....ik denk niet dat er iemand is die zich daar nog druk over maakt gelet op de lage activiteit op het forum....dus plaats maar gerust zou ik zeggen.

Nou vooruit dan maar:

6.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #19 Gepost op: 5 september 2019, 21:50:34 »
Zoals beloofd:

5.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Wings of Freedom
« Reactie #18 Gepost op: 5 september 2019, 18:17:14 »
Ik vind het ook wel wat fijner als de vliegmachines prominenter in beeld komen. Ik vind rij/vliegruimte geven vaak wat "overrated". Maar goed ik krijg dan wel weer opmerkingen dat mijn foto's te krap gekaderd zijn  :lolk:
En voor wat betreft de max-5-foto's-regel.....ik denk niet dat er iemand is die zich daar nog druk over maakt gelet op de lage activiteit op het forum....dus plaats maar gerust zou ik zeggen.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #17 Gepost op: 5 september 2019, 12:55:55 »
Dank je Arno. Tja de vliegtuigen de ruimte geven of juist lekker pontificaal in beeld brengen zodat je alle details kunt zien, dat blijft toch een persoonlijke smaak. Ik zal er vanavond nog eentje bij plaatsen waar je lekker wat details op kunt zien. Dat is dan wel de laatste foto die ik hier in dit topic plaats, want dat wordt de 5e foto.

Groet,  Peter 

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wings of Freedom
« Reactie #16 Gepost op: 4 september 2019, 22:33:03 »
Hierbij nog 2 foto's van het zelfde evenement maar dan met wat meer dynamiek:

Mooie foto's. Misschien kunnen ze nog groter (meer bijgesneden) worden weergegeven?

Groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #15 Gepost op: 4 september 2019, 12:28:10 »
Bedankt voor het plaatsen van een voorbeeld Jan. Met alleen een vliegtuig met voor de rest alleen maar lucht, kom ik toch al snel op wat meer ruimte voor de neus uit. Een vierkante uitsnede kan zoals je aangeeft inderdaad goed uitpakken.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Wings of Freedom
« Reactie #14 Gepost op: 3 september 2019, 20:29:38 »
Dank voor je reactie Jan. Wat bedoel je precies met 'bijsnijden zodat ze mooi in het vlak komen te staan'? Ik heb de compositie zodanig proberen te maken dat de vliegtuigen nog wat vliegruimte voor de neus overhouden. Wat de SR betreft: Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd wat voor een resultaat het oplevert, SR op 300mm en een lenscombi van 420mm, wel leuk om eens uit te gaan proberen (al zal dat wat lastig te testen zijn, want mijn trillingen zijn niet constant bij het nemen van een foto).

Groet,  Peter

Ik bedoel dan zoiets als dit:


Hoeft natuurlijk niet zo, maar je kunt met de vlakverdeling experimenteren (dit is met Sigma spiegeltele 600mm op K5, A340 van Lufthansa vanaf Muenchen boven Apeldoorn).

Benieuwd wat je SR-experiment oplevert  :)


Jan.

FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Wings of Freedom
« Reactie #13 Gepost op: 3 september 2019, 20:17:54 »
Zoals ik al eerder zei...ik denk dat de SR ingesteld op 300mm (terwijl de lens/converter-combi in werkelijkheid 420mm oplevert) best te doen is. Lijkt mij betere resultaten op te leveren dan SR uit.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #12 Gepost op: 3 september 2019, 12:31:01 »
Dank voor je reactie Jan. Wat bedoel je precies met 'bijsnijden zodat ze mooi in het vlak komen te staan'? Ik heb de compositie zodanig proberen te maken dat de vliegtuigen nog wat vliegruimte voor de neus overhouden. Wat de SR betreft: Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd wat voor een resultaat het oplevert, SR op 300mm en een lenscombi van 420mm, wel leuk om eens uit te gaan proberen (al zal dat wat lastig te testen zijn, want mijn trillingen zijn niet constant bij het nemen van een foto).

Groet,  Peter

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Wings of Freedom
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2019, 22:50:36 »
Prima beelden.
Je zou ze wat kunnen bijsnijden zodat de vliegtuigjes mooi in het vlak komen te staan, vierkant formaat kan ook mooi zijn hiervoor (doe ik vaak met mijn vliegtuigfoto's gemaakt met de Sigma 600mm spiegelaar).

En wellicht dat het voor de SR niet zoveel uitmaakt, 300 of 420mm. Wel zou je het dan voor bewerking met Exiftool moeten veranderen.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Wings of Freedom
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2019, 22:29:05 »
Bij de laatste twee foto's vind ik de lucht te overdreven blauw. Ook het blauw van de romp van het vliegtuig van foto 3 vind ik te veel verzadigd. Wel leuk is dat de beweging van de propellers te zien is. Foto's 1 en 2 vind ik de beste. Er vliegt daar in die show heel wat luchtvaartgeschiedenis ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2019, 21:36:01 »
Hierbij nog 2 foto's van het zelfde evenement maar dan met wat meer dynamiek:

3.  Sluitertijd 1/320 sec. met alleen de DA*300mm


4.  Sluitertijd 1/250 sec. met alleen de DA*300mm

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2019, 13:32:50 »
De door mij gebruikte (Tamron) extender heeft alle contactpunten, dus kan ik ook automatisch scherpstellen. De camera herkent bij het gebruik van deze combi de lens wel, maar de extender niet. Hierdoor kiest de camera automatisch de brandpuntsafstand van de lens bij het inschakelen van SR. De camera houdt dus geen rekening met de factor afkomstig van de extender. Bij de 'nieuwe' 1.4 extender van Pentax werkt dit allemaal wel goed (na eventeel een software update van de camera uitgevoerd te hebben).

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wings of Freedom
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2019, 22:42:09 »
Een van de mindere dingen bij deze combi is dat de camera niet door heeft dat er een 420mm i.p.v. een 300mm lens op zit. De SR moest bij deze combi dus uit en daardoor had ik voor het verkrijgen van scherpe foto's een erg korte sluitertijd nodig. En die sluitertijd levert dus weer geen dynamische plaatjes op.

Je kunt ook handmatig de meest dichtbij gelegen brandpuntafstand invoeren (400mm) invoeren voor de SR.

Groeten, Arno

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Wings of Freedom
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:58:25 »
Experimenteren is altijd fijn!!!
En denk je echt dat de sr uit moet als er 420 ipv 300mm op zit? Ik denk dat dat wel meevalt...of heeft je experiment andere resultaten opgeleverd op dat gebied?

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2019, 13:05:45 »
... Het is altijd wel lastig om vliegtuigen vanaf min of meer de zijkant met veel dynamiek in beeld te brengen maar ik heb het gevoel dat er wel wat meer in had gezeten (in de propellers). Wat is je sluitertijd...

Daar heb je helemaal gelijk in EviZ. Tijdens de vliegshow ben ik lekker aan het experimenteren geweest, ook wat dynamiek van propeller betreft. Voor een mooie dynamiek van de propeller moet de sluitertijd eigenlijk 1/200 sec of langzamer zijn. Deze twee foto's zijn met een sluitertijd van 1/1000 sec gemaakt. Dat heb ik gedaan omdat ik op dat moment uitprobeerde hoe goed de combinatie DA* 300mm met Tamron 1.4 extender werkt. Een van de mindere dingen bij deze combi is dat de camera niet door heeft dat er een 420mm i.p.v. een 300mm lens op zit. De SR moest bij deze combi dus uit en daardoor had ik voor het verkrijgen van scherpe foto's een erg korte sluitertijd nodig. En die sluitertijd levert dus weer geen dynamische plaatjes op.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Wings of Freedom
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2019, 21:24:34 »
Mooie beelden idd!
Het is altijd wel lastig om vliegtuigen vanaf min of meer de zijkant met veel dynamiek in beeld te brengen maar ik heb het gevoel dat er wel wat meer in had gezeten (in de propellers). Wat is je sluitertijd?

[...] maar van mij hadden ze dat hakenkruis wel kunnen verwijderen/afplakken.[...]
Bij Wings of Freedom staat het historische aspect voorop. Dus dat ook de Messerchmitt in de zoveel mogelijk originele staat en originele beschildering/bestikkering worden getoond lijkt mij helemaal prima.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wings of Freedom
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2019, 13:56:17 »
Mooie foto's, maar van mij hadden ze dat hakenkruis wel kunnen verwijderen/afplakken.

Groeten, Arno

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Wings of Freedom
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:18:42 »
Mooie platen.  :good:

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Wings of Freedom
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2019, 22:03:07 »
Afgelopen zaterdag vlogen er tijdens Wings of Freedom weer heel wat oudjes door de lucht.

1.  Spitfire + Messerschmitt bf109


2.  Messerschmitt bf109


Groet,  Peter