Auteur Topic: USB kabel vraag K5  (gelezen 2130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2017, 17:42:10 »
Nou hopelijk deze dinsdag dan de goede kabel  :-\

Kabel binnen en werkt  ;D
« Laatst bewerkt op: 13 december 2017, 20:57:51 door PetAx »
En toen ontdekte ik Pentax..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2017, 17:42:10 »

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2017, 00:14:33 »
Ik heb er zoeen besteld zojuist ;D

Edit,,...verkeerde kabel binnengekregen :(
« Laatst bewerkt op: 8 december 2017, 20:40:40 door PetAx »
En toen ontdekte ik Pentax..

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2017, 22:01:50 »
Ook wel meegemaakt met andersoortige stekkertjes dat ze wel op elkaar lijken maar dat de kabeltjes in het stekkertje gekruisd zijn  :-\
Dat zou met de pentax ook zo kunnen.
Maar wellicht dat de processor van de pentax langzamer is? Dat mensen daardoor vinden dat het kaartje in de pc sneller is.
Ik vind het wel wat gezelligs hebben als ik een glas drinken pak en ik zie het laadbalkje lopen met 400 fotos aan het inladen.
Neem geen risico met een PC kabel met Sony erop, koop toch gewoon een nieuwe:
https://www.google.nl/search?source=hp&ei=aggnWrH-GYbWwQKQ6pLABQ&q=pentax+k+5+pc+kabel&oq=pentax+k-5+pc+ka&gs_l=psy-ab.1.1.33i22i29i30k1l10.3294.27776.0.32077.19.18.0.0.0.0.78.1020.18.18.0....0...1c.1.64.psy-ab..1.16.879.0..0j0i131k1j0i10k1j0i22i30k1j0i22i10i30k1.0.JGiFSwImLDA

groeten, Arno

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2017, 21:51:05 »
Okee.. enige hoop dat het kabeltje van de sony hetzelfde kan zijn. Ook wel meegemaakt met andersoortige stekkertjes dat ze wel op elkaar lijken maar dat de kabeltjes in het stekkertje gekruisd zijn  :-\
Bij de aankoop kon ik ook amper het kaartje van de verkoper er uit priegelen, krappe ruimte. De kabel van mijn sony ligt altijd op mijn buro. Heb ik fotos gemaakt, prik erin en klaar, geen kaartjes geprop :) Dat zou met de pentax ook zo kunnen.
Maar wellicht dat de processor van de pentax langzamer is? Dat mensen daardoor vinden dat het kaartje in de pc sneller is.
Ik vind het wel wat gezelligs hebben als ik een glas drinken pak en ik zie het laadbalkje lopen met 400 fotos aan het inladen.

Op mijn kabeltje van mijn K-5 voor naar de PC, staat er een pijl op de breedste zijde van de mini USB stekker; als ik de kant met de pijl erop naar me toe heb, dan zie ik hetzelfde van wat je beschrijft. Tussen de contacten links en rechts zit een stukje kunststof van bijna 2mm breed.
Ik heb ook een kabeltje van een Canon (zat bij 2de hands spullen) waarbij de contacten van de mini USB stekker duidelijk anders zijn, evenals de vorm, en er staat Canon op het stekkertje.

groeten, Arno
En toen ontdekte ik Pentax..

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2017, 19:24:05 »
Ik heb nog een K5 liggen, wellicht zal het kabeltje ook nog bestaan en ergens liggen. Ik heb het dus nog nooit gebruikt, dat is ook de rede dat ik hem waarschijnlijk niet kan vinden :lolk: Waarschijnlijk ligt ie naast het kabeltje van de K10-K3 en K1 , maar die weet ik ook zo snel niet te vinden, kortom, ik doe zoals de meesten gewoon mijn kaartje in de kaartlezer van de computer. Maar wellicht is het je te doen om het compleet te maken.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2017, 16:10:03 »
Als ik in de stekker op de contacten kijk dan zie ik in die kabel uiterst links een lang sleepcontact en rechts, beginnend in het midden van de stekker, nog 4 sleepcontactjes waarvan 3 korte en de meest rechtse is een lange.
Samen 5 contactjes.
Op mijn kabeltje van mijn K-5 voor naar de PC, staat er een pijl op de breedste zijde van de mini USB stekker; als ik de kant met de pijl erop naar me toe heb, dan zie ik hetzelfde van wat je beschrijft. Tussen de contacten links en rechts zit een stukje kunststof van bijna 2mm breed.
Ik heb ook een kabeltje van een Canon (zat bij 2de hands spullen) waarbij de contacten van de mini USB stekker duidelijk anders zijn, evenals de vorm, en er staat Canon op het stekkertje.

groeten, Arno

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2017, 11:21:14 »
Ik haal altijd het kaartje er uit en gebruik dan de ingebouwde kaartlezer in mijn PC. De foto's laden dan vele malen sneller dan via een kabeltje.
Helemaal met Hans eens. Stop met zoeken naar de juiste kabel, die heb je echt niet nodig!  ;D
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #4 Gepost op: 4 december 2017, 19:16:45 »
ah snelle reacties.
Ik keek net op bol.com en daar stond bij een kabel die voor de K5 zou zijn, dat het apparaat een laadfunctie moest hebben... dus ik zoek dat op, nee de k5 heeft geen laden via de kabel.. terwijl die kabel dus usb7 of usb33 moest zijn.
Ik denk nu in ieder geval? dat het niet universeel is.
Ik baseer deze tekst op wat ik net even via die link van jullie heb proberen te ontrafelen.. maar ben er nog niet uit wat veilig is om te bestellen..
Ik zoek naar de gegevens van de sony a100 kabel en daar staat enkel "sony usb".. dus wellicht hebben zij hun eigen ding..
Nu nog de juiste voor de K5.
En toen ontdekte ik Pentax..

HANSBEUS

  • Gast
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #3 Gepost op: 4 december 2017, 18:21:25 »
Ik haal altijd het kaartje er uit en gebruik dan de ingebouwde kaartlezer in mijn PC. De foto's laden dan vele malen sneller dan via een kabeltje.
Succes,
Hans.

 

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: USB kabel vraag K5
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2017, 17:52:58 »

Als ik hier op zoek, vind ik wat verschillend commentaar en aangezien er in dit huis geen K-5 meer is, kan ik het niet met zekerheid zeggen.
Hier een forum post op het internationaal Pentax forum, die de verschillen uitlegt en een link naar een goede en goedkope kabel heeft:


https://www.pentaxforums.com/forums/115-pentax-k-5/212346-usb-cable-k5.html


Mensen die nog wel een K-5 hebben, kunnen je wellicht een simpeler antwoord geven.
Ik haal zelf wel graag het kaartje er uit, maar dat is een persoonlijke voorkeur...

Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
USB kabel vraag K5
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2017, 17:30:28 »
Ik kocht vandaag een Pentax K5. Er zit geen USB kabel bij. Ik heb een kabel van een sony die er op lijkt. Als ik in de stekker op de contacten kijk dan zie ik in die kabel uiterst links een lang sleepcontact en rechts, beginnend in het midden van de stekker, nog 4 sleepcontactjes waarvan 3 korte en de meest rechtse is een lange.
Samen 5 contactjes.
Heb ik een specifieke Pentax kabel nodig of is dit universeel / gelijk aan de sonykabel.
Steeds het erin eruit halen van de SD kaart vind ik minder.
En toen ontdekte ik Pentax..