Auteur Topic: muizen  (gelezen 1266 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas

  • Gast
Re: muizen
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2007, 16:13:48 »
Ik laat nog wel wat zien, na morgen.
ik snap van site en hoe hier op te krijgen nog niet voor 100%, dus kost even tijd.
en aangezien morgen tentamen... kan dat best wachten:P

vandaag overigens 15 studiepunten gehaald met portfolio gesprek.
olé:d

nog 7,5 te gaan voor me P.

thomas

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: muizen
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2007, 16:13:48 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: muizen
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2007, 12:41:45 »
Hoi, Anton,
die kortste instelafstand kan je op de lens terugvinden. Draai maar aan de scherpstel ring tot hij niet meer verder kan. Hij staat dan of op oneindig (ver) of de kortste afstand, meestal aangegeven in meter. Je zal merken dat groothoek lenzen dichterbij kunnen scherpstellen dan telelenzen.
Voor het echt korte werk zjn er macro lenzen en lenzen die een macro stand hebben. Ik heb dat soort lenzen niet  :(, dus weet niet precies hoe dat bij die lenzen zit. Maar er zijn beslist een aantal mensen op het forum die daar meer over weten.  8-)

Dat tegen het verbod van je moeder en tot haar grote afgrijzen die muizen uit de emmer halen tekent het enthousiasme en doorzettings vermogen van de ware fotograaf.  ::)
Gewoon doorgaan met oefenen. Ik ben benieuwd hoe het met je muizen afloopt en of we nog meer te zien krijgen.

Groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Thomas

  • Gast
Re: muizen
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2007, 20:35:41 »
Andre.

zoals gezegd... ik heb met alle lenzen geschoten.:P

en heb dus geen flauw idee meer met welke lens deze fotos zijn geschoten.
alleen de muis die op tafel zit is dit:
kiltens:
f=8
1/200
iso 400
55 mm
o-stap elichtings afwijking

En wat je zei. de 3e en 4e vind ik ook wel veel beter hoor. De eerste 2 waren ook meer tryouts.
Hoe zet ik ze op het internet
en hoe zet ik ze op dit forum:P
daar ging het meer om bij die eerste 2 fotos.

Ireyns:
Je hebt gelijk. Alle fotos zijn van boven gefotografeerd.
waarom?
heel simpel
het is niet heel goed te zien, maar de muizen liggen in een bakje.
daarom kon ik niet van opzij fotograferen.

Mede door dat mijn minimale afstand met sommige lenzen tot het onderwerp best groot is, moest ik hoog boven het bakje staan om ze scherp te krijgen. Dit is met de eerst gebruikte lenzen zo.

gelijk een vraag: Hoe kan je zien aan de lenzen, welke het kleinste afstand aan kan, om het onderwerp scherp te hebben.
waar zie je dat aan. en wat is het verschil, in opschrijven, tussen grote minimale afstand, en kleine minimale afstand.

Later heb ik, met afgrijzen en tegen het verbod van mijn moeder in, een muis op tafel gelegd. En die heb ik toen met mijn kitlens gefotografeerd. (was mijn laatst gebruikte lens, op rijtje van lenzen uitproberen)

dat wil niet zeggen dat ik het niet met je eens bent, dat van boven af een slechte positie is:P
daar geef k je gelijk in.
maar kon dus niet bepaald door me knieen:p
hahahaha

lreyns

  • Gast
Re: muizen
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:36:26 »
Hallo Thomas,

Muizen, en toch zeker jonge, zijn leuke beestjes om te fotograferen.
Wat me opvalt is dat de meeste muizenfoto's vanaf boven zijn gefotografeerd..... en dat is nu juist de meest slechte positie om dergelijke beestjes te fotograferen.
Probeer de volgende keer "door de knieën te gaan" voor de beestjes en je zal zien dat de foto's er gelijk een stuk beter uit zien.
Over de scherptediepte heeft Andre ook al wat gezegd en dit is gewoon een kwestie van veel oefenen en uitproberen.

Het muisje op de bank begint er al een beetje op te lijken, door de knieen gegaan (nog net iets te weinig)  maar het begin is er.

Fotograferen is kijken, kijken en kijken...........

Maar Thomas, je reactie bij de foto's laat zien dat je er plezier in hebt en dat is wel het allerbelangrijkste.....  [smiley=thumbsup.gif]  Dat enthousiasme moet er zijn... Dan komen de foto's er vanzelf!!

Ben benieuwd naar je volgende foto's

Groeten, Lucien

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: muizen
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2007, 16:03:04 »
Hi Thomas,
ja alle kleine jonge beestje zien er meestal schattig uit. Snap niet waarom als ze groter zijn sommigen ze niet meer schattig vinden  ;D
Blij te zien dat het je gelukt is. Zowel met de oude objectieven als het plaatsen van de foto's. Vind 3 & 4 de leukste/beste. Je had nog wel iets verder kunnen diafragmeren voor meer scherptediepte, maar zoals je al zei, oefenen, oefenen,  ;)
Welke lens heb je gebruikt?
Hoop binnenkort die andere foto's te zien.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Thomas

  • Gast
Re: muizen
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2007, 15:01:56 »
nou vooruit.

ook nog 2 serieuze fotos.

foto 3


en foto 4, op de tuintafel

schattig zijn ze nog he:P
hahaha

Thomas

  • Gast
Re: muizen
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2007, 14:53:14 »
kijk, we komen er wel.
Hier nummer 2



zo, beetje meer uitleg erbij:

mijn ouders, terug van vakantie, hadden besloten dat de schuur een beetje opgeruimd moest worden.
een stenen wasbak moest weggehaald worden, dakpanen moesten weg. om meer ruimte te maken.

dus zo geschiedde. Toen de laatste dakpannen weg werden gehaald, vloog er opeens een muis over mijn moeders tenen. Dit was mama muis.
 
de kleintjes alleen achterlatend. 1 is er weggekropen naar een niet bereikbare plek. De andere 3, die zie je op de foto.

Ik heb met alle lenzen, alle diafragmastanden uitgeprobeerd. Nog wel tijdje bezig geweest.
Ik had net, dankzij Andre, uitgevonden hoe ik mijn oude lenzen GOED kon gebruiken.
dus nogmaals. Het zijn niet de beste foto's. Zal ook nog wel even duren voordat ik goede maak met de oude lenzen. Moet eerst maar is leren hoe met diafragma om te gaan.

Ook voort eerst in mijn leven een website. naja. soort van. Waar ik de fotos op kan stallen, om ze hier te laten bezichtigen.

Ik hoop, woensdag/donderdag, na mijn tentamens, nog wat andere mooie fotos te laten zien/beoordelen.

Thomas

  • Gast
Re: muizen
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2007, 14:48:10 »
hij staat er wel, maar erg klein.

dan maar zo proberen:P


Thomas

  • Gast
Re: muizen
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2007, 14:47:11 »
nee
niet gelukt

2e herkansing dan maar:P

Thomas

  • Gast
muizen
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2007, 14:43:03 »
Zo,
laat ik ook eens proberen wat foto's op deze site te laten bezichtigen.

Ik weet het, het zijn niet de beste fotos.
Het zijn willekeurige foto's die zijn overgebleven van de eerste en de tweede opruim ronde.

Het gaat mij meer om te checken of ik hier ook fotos op kan laten verschijnen.

zijn 3 kleine, nog levende en zogende muisjes. Inmiddels zullen ze wel dood zijn. Opgegeten door de poezen uit de buurt, of dood vanwege hun moederloze bestaan.

Ben benieuwd of die het doet.