Auteur Topic: OK ik begin  (gelezen 2183 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

admin

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2007, 22:47:42 »
Thomas,

Kleurmanagement is een interesant onderwerp. Het gaat over de afstelling van je camera, je monitor en je printer. Het doel is om op alledrie exact dezelfde kleur te zien als in het echt. Heel lastig. Je monitor afstellen kan eigenlijk alleen goed met een hardwarematige afstelling waarvoor je dure apparatuur nodig hebt. een zogenaamde spider die je op je monitor plakt om hem te calibreren. Alles begint natuurlijk met je kamera en de adobeRGB heeft meer kleuren (een groter kleurbereik) dan gewoon RGB. Het ligt er maar aan wat je doel van je foto is. Je kunt een prachtige hele kleurrijke opname maken maar die op een website zetten of op een simpele printer afdrukken... ja dan veranderen je kleuren. Dan was het beter geweest gewoon RGB te gebruiken, dan benader je het beste wat op een website en met een eenvoudige printer kan.

Wil je er meer van weten zoek dan via google op kleurmanagement.

Succes
André

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: OK ik begin
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2007, 22:47:42 »

Thomas

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2007, 16:33:00 »
ik lees net in mijn manual dat ik het kleurgebied kan instellen.
Ik kan kiezen uit sRGB en adobeRGB

verder lees ik dat srgb vooral voor computers wordt gebruikt, en adobergb voornamelijk voor bedrijven.

Op wat moet ik het instellen. Ik heb een BENQ FB747 beelscherm. beide RGB's staan niet op mijn beeldscherm. ik weet niet waar ik dat moet vinden.

en moet je voor dat adobe CS dan ook niet gelijk  de adobeRGB hebben??? als instelling

Ik hoor graag van jullie.
mvg
Thomas

Thomas

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2007, 15:51:00 »
In het blad zoom.nl heb ik idd over deze techniek gelezen.

Persoonlijk vind ik het zwaar frustrerend dat het gebeurd. Want zulke foto's kan ik, als beginneling, echt niet maken. Kan niemand. Het is tenslotte een softwarematig product.

Dat is misschien ook wel de reden dat ik er nu op in wil gaan.
Wilt iemand mij, in heel makkelijke taal, uitleggen hoe je dat doet.

Ik moet eerlijk toegeven, ik heb nog geen software om zulke dingen te doen. Ik hoop ook daarop gelijk advies te krijgen.

Ik heb de pentax k100D en ik heb de daar bij behorende software. Deze heb ik echter nog niet geinstalleerd omdat ik hoorde dat er veeeeeel betere alternatieven zijn.
Dus kan iemand mij vertellen welke ik het best moet hebben.
Ik heb gelezen dat het stukje informatie verwerking (sRGB) belangrijk is.
nou ik heb dus srgb op mijn camera. wat het ook mag betekenen, ik weet het niet.

admin

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2007, 22:40:08 »
Haha Grappig... je kunt de belichtingsstappen ook nog instellen. Je krijgt dan meer of minder grote verschillen tussen de opnames. Als je de fotos uit de hand maakt hou dan wel rekening met kleine verschuivingen als je de fotos op elkaar legt in een fotobewerkingsprogramma. Ik doe dit bij veel opnames... is een mooie techniek zelfs als je het overdrijft maar dan wordt het wat futuristisch.

Danny

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2007, 20:34:38 »
Oeps, dom van me. Moest gewoon de knop ingedrukt houden en er volgen inderdaad 3 opnamen.




Danny

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2007, 20:02:09 »
Mooi effect.
In het opname menu van mijn K100 staat Auto bracket op 0 -+
Via de Fn knop zet ik de transportfunctie op auto bracket doch er gebeurt niets.
Ik dacht dat er 3 foto's na elkaar zouden genomen worden met verschillende belichting....zie maar 1 foto.

Wat doe ik verkeerd? :(


admin

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2007, 21:09:04 »
De naam is HDR fotografie (High Dynamic Range) oftewel hoog dynamisch bereik. In de toekomst zullen camera's bracketing functies hebben die dit al in de camera samenvoegen :-) maar tot die tijd is het lekker handwerk :-)

Spotmatic

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2007, 21:05:48 »
Mooi geshopt! Zelf schiet ik alles RAW maar merk ik dat ik te lui ben om foto's echt te bewerken. Alleen bij echt speciale foto's wil ik me er aan wagen.

Marleen

  • Gast
Re: OK ik begin
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2007, 19:23:44 »
Mooi Pentaxman! Ik heb wel eens van deze techniek gehoord, hoe heet die ook alweer? Het ziet er bijna surrealistisch uit.

« Laatst bewerkt op: 5 juli 2007, 21:11:07 door Marleen »

admin

  • Gast
OK ik begin
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2007, 22:31:35 »
OK roept u maar... 3 belichtingen in photoshop samengevoegd.