Auteur Topic: Eerste ervaringen K10D  (gelezen 2409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: Eerste ervaringen K10D
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2007, 22:53:30 »
Citaat
Vandaag wat verder gewerkt met de K10 D geen eenvoudig toestel maar wel goed.

Heel wat knoppen om dingen te doen die anders in het menu moeten gezocht worden. Ook knoppen waar jezelf funkties kan aanpassen en toewijzen. de twee intselwieltjes prachtig gewoon.

Guido

Ja he :) en ik gebruik al die functie's ook steeds meer ;) Ik vindt het echt een camera die uitnodigd tot prutsen en klooien. Nu de resultaten nog ;D
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Eerste ervaringen K10D
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2007, 22:53:30 »

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Eerste ervaringen K10D
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2007, 20:10:05 »
Vandaag wat verder gewerkt met de K10 D geen eenvoudig toestel maar wel goed.

Heel wat knoppen om dingen te doen die anders in het menu moeten gezocht worden. Ook knoppen waar jezelf funkties kan aanpassen en toewijzen. de twee intselwieltjes prachtig gewoon.

Guido

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Eerste ervaringen K10D
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2007, 12:26:45 »
Lock, ik denk dat John gelijk heeft, bij m'n testopnamen heb ik gewoon jpg's gemaakt en alle settings op neutraal (scherpte kleurverzadiging ed) heel wat mensen die starten doorlopen de menu's en zetten gelijk alles op volle volle vermogen. Het opvoeren gaat  tenkoste van de beeldkwaliteit.

Probeer maar eens met al je settings neutraal. Ook een juiste belichting speelt een rol, je piramyde van je niveaus ligt best links, druk bij vertonning maar eens op INFO. Er was daar ergens een link over.

Guido

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Eerste ervaringen K10D
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2007, 11:46:39 »
Het is mijn vermoeden dat het wel meevalt met de onderlinge verschillen. De hoeveelheid ruis die in een opname te zien is is niet alleen afhankelijk van de ISO-setting. Het is wel zo dat hoe hoger de setting hoe hoger de kans op ruis, maar door andere factoren (welke precies springen me nu even niet te binnen) kan een opname op 1600 er beter uit zien dan één op 800 of 400 (hear-say, geen eigen bevinding).

Het kan niet zo zijn, buiten een exemplaar dat gewoon niet goed genoeg functioneert en gerepareed dient te worden, dat er grote onderlinge verschillen zijn tussen 2 camera's van hetzelfde type. Zeker Pentax kennende zou dat m.i. onmogelijk zijn.

Groeten, John.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Eerste ervaringen K10D
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2007, 20:15:35 »
Guido, de iso 1600 foto laat weer eens zien dat er behoorlijke variatie zit in de hoeveelheid ruis in de donkere delen tussen de ene en andere k10d. Zo'n foto zou bij mij veel minder fraai zijn geworden. Prijs jezelf gelukkig, want voor de rest is het een hele fijne camera met ontzettend veel gebruikersgemak.
Succes !

Guido_Franssens

  • Gast
Eerste ervaringen K10D
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2007, 17:55:21 »
Ondanks het weer wilde ik toch weten wat die K10d nu echt waard is. Verder weten jullie al ondertussen dat ik Labtesten niks vind dus praktijk die zo dicht mogelijk met het reeële gebruik overeen komt. Gewone jpg's alle instellingen neutraal geen enkele bewerking gedaan alleen het origineel op forum maat gebracht en een 100% inzet gemaakt. Geen verscherping levels of wat dan ook.

test 1
Met mijn 300 mm op 1/180 en f4.5 uit de vrije hand zonder steun.
Shake reduction aan, mode TV&AV (in deze mode kies je tijd en diafragma en de iso past zich aan binnnen door jou gestelde grenzen in dit geval 100-800). Het toestel had 560 iso nodig.

http://home.scarlet.be/geystersveld/forum/k10d_test_1.jpg

Test 2

m'n favoriete nestkast !
300mm 1/180 f9.5 Mode AV en iso 1600, Shake reduction uit.

Dus blijkbaar kan het ook zonde Shake reduction  nu dat is maar ten dele waar, het aantal scherpe foto's met SR is gewoon hooger dan zonder. Ben erg tevreden met de ruis in deze opname. Had al gelezen dat de ruis binnen grenzen bleef maar dit had ik niet durven hopen. Wel merk ik dat hoge iso= hoger contrast net als bij analoog vroeger. De RAW in de tweede opname is de 100% inzet.

http://home.scarlet.be/geystersveld/forum/K10D_test2.jpg

Guido