Auteur Topic: Culinair, dit maal karper  (gelezen 1792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Culinair, dit maal karper
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2011, 14:28:43 »
Mooi verhaal en leuke foto's. Niet allemaal even sterk, maar het verhaal doet de rest. Een crop van foto 2 met de flessen, het brood en de vis zou echt een prachtplaat opleveren.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Culinair, dit maal karper
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2011, 14:28:43 »

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Culinair, dit maal karper
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2011, 20:52:50 »
Leuke foto. Is een bekende manier van survival koken. Zelf nog nooit gebruikt maar leuk om te zien dat het echt werkt en nog lekker is ook


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Culinair, dit maal karper
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2011, 20:55:12 »
Ben geen visliefhebber eigenlijk...maar zo in de buitenlucht...beetje ouwehoeren...biertje erbij

wat een leven!
waarom denk ik nou ineens aan Zwitser Leven? :D

RonHendriks

  • Gast
Re:Culinair, dit maal karper
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2011, 20:16:12 »
Toch wel een lekker tafereel.

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Culinair, dit maal karper
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2011, 20:11:22 »
Leuk verhaal en smakelijke foto's...  ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Romeijn

  • Junior Member
  • Berichten: 44
Re:Culinair, dit maal karper
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2011, 20:39:48 »
Rob,

jij moet reisverhalen gaan schrijven joh...geïllustreerd met je foto's!

Mooi stukje weer!

Henk

Hoi Henk,
Ik kreeg zo een trek in karper dat ik vergat de laatste foto er bij te doen, ik sukkel, want behalve mijn vrouw stond er ook een dierenarts van de farm op en ik plaats niet graag foto's van personen zonder toestemming en mensen die eten trekken vaak de gekste bekken.
Ik dacht men zal wel vallen over die Sony tas, maar daar past nu perfect een K110D met Sigma 18-200 en Metz flitser in en ook de laders ervan
Groeten,
Rob

Helaas mag je in NL geen vuur in de open lucht maken dus blijf ik verstoken van zo iets lekkers.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Culinair, dit maal karper
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2011, 20:31:06 »
Rob,

jij moet reisverhalen gaan schrijven joh...geïllustreerd met je foto's!

Mooi stukje weer!

Henk

Offline Romeijn

  • Junior Member
  • Berichten: 44
Culinair, dit maal karper
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2011, 20:27:03 »
In het hele Oostblok, wordt met de Kerstdagen weinig gans gegeten want dat is daar erg duur maar er wordt veel karper gegeten, deze karpers groeien in meren en kwekerijen. Tijdens een bezoek bij een visfarm in Kroatië werd ons gevraagd of wij gegrilde karper wilden eten, natuurlijk was ons antwoord en inderdaad tegen 12.00 uur kwam er iemand van de kwekerij ons halen om te komen eten.
De karper wordt nadat hij geslacht en schoongemaakt is bijna helemaal door midden gesneden en in een vers gesneden Y-vormige tak geplaatst, deze tak is net als de karper gesplitst en de tak wordt met ijzerdraad vast gemaakt en daarna plm. 2 uur schuin voor een houtvuur gezet waarbij het geheel regelmatig gedraaid moet worden, het enigste wat gebruikt werd was grof zeezout, het vet van de vis is geheel verdwenen en ik moet bekennen dat ik nog nooit zo iets heerlijks heb gegeten, graten merk je niet en je eet de vis van binnenuit naar de huid toe, ik kijk uit naar de volgende keer. (foto’s zijn niet bewerkt)

1-
Karpers rond het houtvuur, één karper was voor de man die daar twee uur de karpers heeft rond staan te draaien.



2-
Dit was onze eettafel, de karpers in de takken, een paar blokken hout, een plank en natuurlijk wat flessen Pivo.



3-
Te vroeg verzonden, mijn karper daar was ik al doorheen, moest toch ook een foto ervan maken, het water loopt mij weer uit de mond.

« Laatst bewerkt op: 12 november 2011, 20:36:44 door Romeijn »