Auteur Topic: Zeearend  (gelezen 1665 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
Re:Zeearend
« Reactie #23 Gepost op: 1 januari 2011, 12:43:56 »
Ik maak op mijn camera (K-x) de opnames zowel in RAW als in JPEG. Instelling RAW +. Dit biedt mij de kans om later als ik zover ben alsnog meer met RAW bewerking in Lightroom te doen. Gebruik nu nog meest de JPEGS.

Maar wie bewaart die heeft wat !
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Zeearend
« Reactie #23 Gepost op: 1 januari 2011, 12:43:56 »

sailor1968

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #22 Gepost op: 1 januari 2011, 11:23:20 »
Ja, dat klopt bijna helemaal. Behalve v.w.b. verscherpen: dat doe je meestal helemaal als laatste (hoewel ik moet bekennen, dat ik bij het omzetten van Raw naar tif of jpg ook altijd al iets verscherping toepas).

Jan.

topie, bedankt Jan

gnodde

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #21 Gepost op: 1 januari 2011, 11:17:22 »
Maar heb nog wel een goede tip meegekregen van U, eerst bewerken dan verkleinen. Dom zelfs niet bij stilgestaan.
Logisch

Ja, dat klopt bijna helemaal. Behalve v.w.b. verscherpen: dat doe je meestal helemaal als laatste (hoewel ik moet bekennen, dat ik bij het omzetten van Raw naar tif of jpg ook altijd al iets verscherping toepas).

Jan.

sailor1968

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #20 Gepost op: 1 januari 2011, 11:14:54 »
Het is ook maar om even een idee te geven van de mogelijkheden met wat bewerking. Ik moest het doen met de lage-resolutie foto's, maar je hebt ze zelf wellicht zelfs nog in Raw, dus heb je veel meer mogelijkheden.
En met je commentaar ben ik het zeker eens.

Jan.
heb uiteraard de originele nog, maar niet in RAW is nog een beetje te vroeg om daar mee te beginnen.
Maar heb nog wel een goede tip meegekregen van U, eerst bewerken dan verkleinen. Dom zelfs niet bij stilgestaan.
Logisch

gr
Jan

gnodde

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #19 Gepost op: 1 januari 2011, 11:08:36 »
1) is komt inderdaad veel scherper over, heb wel de indruk dat het een beetje onnatuurlijk geworden is.
2) echt veel beter, "vogeltje" komt echt in het beeld kijken IPV eruit te kijken.
3) ??? weet ik niet, is naar mijn mening een beetje te licht.
zit ook maar achter het scherm op het werk, is niet zo goed als thuis.

Het is ook maar om even een idee te geven van de mogelijkheden met wat bewerking. Ik moest het doen met de lage-resolutie foto's, maar je hebt ze zelf wellicht zelfs nog in Raw, dus heb je veel meer mogelijkheden.
En met je commentaar ben ik het zeker eens.

Jan.

sailor1968

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #18 Gepost op: 1 januari 2011, 10:58:16 »
Dan probeer ik het toch gewoon  ;) :D
En, mocht je het niks vinden of anderzins bezwaar hebben, dan haal ik ze zonder problemen weer weg:



Bij foto 2 heb ik inderdaad een stuk van de rechterkant afgesneden. Niet tot een portretformaat, maar tot een vierkant:





Jan.

Hallo Jan,

1) is komt inderdaad veel scherper over, heb wel de indruk dat het een beetje onnatuurlijk geworden is.
2) echt veel beter, "vogeltje" komt echt in het beeld kijken IPV eruit te kijken.
3) ??? weet ik niet, is naar mijn mening een beetje te licht.
zit ook maar achter het scherm op het werk, is niet zo goed als thuis.

Foto's mogen gerust blijven staan, helemaal geen bezwaar.

Bedankt, en het allerbeste voor 2011, dit is trouwens voor iedereen op het forum
Gr
Jan

gnodde

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #17 Gepost op: 1 januari 2011, 01:49:14 »
@Jan, ben nog niet zo thuis in COREL PHOTOSHOP, selecteren en appart bijwerken, daar werk ik nog aan.

Dan probeer ik het toch gewoon  ;) :D
En, mocht je het niks vinden of anderzins bezwaar hebben, dan haal ik ze zonder problemen weer weg:



Bij foto 2 heb ik inderdaad een stuk van de rechterkant afgesneden. Niet tot een portretformaat, maar tot een vierkant:





Jan.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Zeearend
« Reactie #16 Gepost op: 1 januari 2011, 01:25:44 »
Ik ben het ook zeker niet eens met de opmerking over de portretstand, vindt ik helemaal niks als het niet perse moet.
Volgens mij heb ik nix gezegd over "moeten"... Wat jij nix vind, vind een ander mss wel wat.
De opmerking was/is bedoelt om de fotograaf volgende keer zelf te laten uitproberen en zelf z`n smaak te ontwikkelen. Wie niet waagt, die niet wint  ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

sailor1968

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #15 Gepost op: 31 december 2010, 17:32:04 »
Ik heb één opmerking nog niet gelezen: foto 3 is m.i. te donker. De sneeuw is tamelijk grijs en de vogel is donker. Ik zou hem ophelderen.

André


Hallo André,
SNEEUW??? het grijze dat je ziet is slijk, foto's zijn getrokken aan de scheldeoever te antwerpen linkeroever.
Als het sneeuw zou zijn was het wel echt zwarte sneeuw.

Prettig einde jaar.
Gr
Jan

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re:Zeearend
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2010, 13:32:17 »
Ik heb één opmerking nog niet gelezen: foto 3 is m.i. te donker. De sneeuw is tamelijk grijs en de vogel is donker. Ik zou hem ophelderen.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

sailor1968

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2010, 12:39:42 »
Hoi Jan,

mooie foto's al springt nr 2 er voor mij echt uit.
Ik ben het ook zeker niet eens met de opmerking over de portretstand, vindt ik helemaal niks als het niet perse moet.
Volgende keer de kop iets meer naar rechts op de foto zodat hij het beeld inkijkt en hij is helemaal perfect naar mijn smaak.
Succes!

Henk


hey Henk,

bedankt voor de tip IVM het beeld inkijken.

prettig einde jaar.

gr
jan

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2010, 12:16:54 »
Hoi Jan,

mooie foto's al springt nr 2 er voor mij echt uit.
Ik ben het ook zeker niet eens met de opmerking over de portretstand, vindt ik helemaal niks als het niet perse moet.
Volgende keer de kop iets meer naar rechts op de foto zodat hij het beeld inkijkt en hij is helemaal perfect naar mijn smaak.
Succes!

Henk


sailor1968

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2010, 08:09:10 »
Hallo allemaal,
iedereen is bedankt voor zijn mening,
vind ze zelf ook best geslaagt, maar goed is niet perfect.
En heb nog iets bijgeleerd ook, dat is de bedoeling.
@Jan, ben nog niet zo thuis in COREL PHOTOSHOP, selecteren en appart bijwerken, daar werk ik nog aan.

iedereen fijn eindejaar en het beste voor 2011.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Zeearend
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2010, 08:02:31 »
Dat bedoelde ik niet, het echt scherpe gebied ligt net iets achter het oog. Iets meer knijpen van het diafragma zorgt voor een grotere DOF woordoor de hele kop wat scherper oogt.


-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

gnodde

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2010, 22:58:28 »
Ik denk dat het komt omdat er een redelijk groot diafragma is gebruikt (geen idee vanaf hoeveel mm de DA55-200 F5.6 als kleinste gebruikt), wide open is nu eenmaal wat softer.

Maar dat is in dit geval voor een groot deel te corrigeren door wat te verscherpen. Foto's van roofvogels vragen nu eenmaal om flink wat scherpte. En je kunt ook nog wat spelen met helderheid, contrast en verzadiging, evt. lokaal (eerst alleen de vogel selecteren, en binnen die selectie spelen met genoemde waardes).

Jan.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Zeearend
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2010, 22:33:10 »
Ik denk dat het komt omdat er een redelijk groot diafragma is gebruikt (geen idee vanaf hoeveel mm de DA55-200 F5.6 als kleinste gebruikt), wide open is nu eenmaal wat softer.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Zeearend
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2010, 22:26:41 »
Probeer voor de volgende keer bij het scherpstellen op de ogen te richten. Wanneer de ogen helemaal scherp zijn, maakt het de foto beter. Je kunt dan het beste alleen het centrale scherpstelpunt gebruiken.

De ogen zijn toch scherp of mankeer ik wat aan mijn ogen (kan goed gezien mijn eerdere inzendingen waar ik het ook verkeerd zag  :))
Ik hoor het graag of ik nog steeds naar de opticiën moet  :D

Serpiente

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2010, 22:21:17 »
Nu doen ze het wel zie ik ;)

Het waren ook niet bepaald de beste omstandigheden voor dit soort foto's. Dit vraagt het uiterste van de camera en fotograaf.
Nummer 3 is de moeilijkste. Hij staat er knap op. Ik vind de 2e de mooiste qua scherpte. Je zou misschien een stuk van de rechterkant afsnijden.

Probeer voor de volgende keer bij het scherpstellen op de ogen te richten. Wanneer de ogen helemaal scherp zijn, maakt het de foto beter. Je kunt dan het beste alleen het centrale scherpstelpunt gebruiken.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Zeearend
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2010, 22:19:25 »
Hallo Jan,

Een bekend spreekwoord is: "Een goed begin is het halve werk"  :).
Mooie foto's dus.

Belangrijk bij foto 1 en 2 is dat de ogen scherp zijn. Dat is bij dier/mens fotografie belangrijk of je moet bewust een ander onderdeel voor ogen hebben  :D.
De ogen staan er dus goed op!

Foto 1 is jammer van tegenlicht inderdaad, verder geen opmerkingen.
Foto 2 zou je inderdaad in portretstand kunnen nemen, hoewel ik deze ook geslaagd vind omdat je deel van rug/lichaam nog ziet en de kop nu beter uitkomt. In portretstand zit de kop meer gedrongen tussen de kaders naar mijn idee. Je zou dit zelf kunnen proberen door er een vierkant uitsnede van te maken.
Foto 3 is mooi zo in de vlucht!

Ben inderdaad ook benieuwd naar de lens die je gebruikt hebt.

Ik zou zeggen: "ga zo door!".

Groet
Edzo

NB Je was me net voor met melden welke lens het is  :).

sailor1968

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2010, 22:19:06 »
Bij mij doen ze het prima?

1 is met tegenlicht genomen? lastige opname. Wel een mooi moment.
2 Goede poging, tekening en scherpte oke. Tipje voor de volgende keer, probeer eens je kamera te draaien (90gr oftewel portetstand). Je zal zie dat de foto een stuk sterker wordt.
3 "In flight" gevangen, bravo!

Welk objectief heb je gebruikt, als ik vragen mag? En heb je nog iets aan nabewerking gedaan?
Objectief 50-200mm  wr.
heb de foto's even door Corel gehaald, enkel een beetje licht en contrast bijgewerkt.
bedankt voor de tip nr 2

gr
jan

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Zeearend
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2010, 22:05:47 »
Bij mij doen ze het prima?

1 is met tegenlicht genomen? lastige opname. Wel een mooi moment.
2 Goede poging, tekening en scherpte oke. Tipje voor de volgende keer, probeer eens je kamera te draaien (90gr oftewel portetstand). Je zal zie dat de foto een stuk sterker wordt.
3 "In flight" gevangen, bravo!

Welk objectief heb je gebruikt, als ik vragen mag? En heb je nog iets aan nabewerking gedaan?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Serpiente

  • Gast
Re:Zeearend
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2010, 20:19:20 »
De links werken helaas niet. Ik denk ook dat Picasa niet de meest ideale manier is om je foto's te laten zien.

sailor1968

  • Gast
Zeearend
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2010, 20:03:39 »
Hallo iedereen, ik ben Jan en heb enkele maanden geleden een K7 gekocht. Tof toestel, dit dankzij jullie die mij toen er van overtuigd hebben. Bedankt.
Vandaag eindelijk eens uitgezocht hoe ik een foto kan posten op dit forum.
Ook vandaag een Valkenier op bezok gehad op het werk, leverd mooie foto's op, althans dat vind ik.
Graag jullie mening, heb nog veel te leren.
1)

2)

3)



alvast bedankt voor uw opbouwende reacties
Gr
Jan
« Laatst bewerkt op: 29 december 2010, 21:40:25 door sailor1968 »