Auteur Topic: Water bij vallen van de avond  (gelezen 1648 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2007, 21:45:17 »
Lucien,

Weer met je eens, maar heb je wel eens reerug gegeten in een bospaddenstoelensaus??


Groet,


Wytze

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2007, 21:45:17 »

lreyns

  • Gast
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2007, 21:19:32 »
Wytze,

Wellicht heb ik ergens nog een mooi plantje wat gedetermineerd moet worden. [smiley=thumbsup.gif]

Wat de pado's betreft heb je helemaal gelijk, zodra die wat ouder worden krijgen ze geheel andere vormen. >:(
Heb er zelf ook niet zo veel mee, maar als het een mooie foto op kan leveren vind ik ze heerlijk!

Groeten, Lucien

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2007, 19:53:11 »
Jaja fotovrienden,

En dát is nu het probleem van paddo's: gedurende hun betrekkelijk beperkte leventje, veranderen ze van vorm, kleur en grootte. Zo zou het kunnen zijn dat de foto die Lucien het meest recent stuurde, ook een kastanjeboleet is. Hoe het ook zij: de kastanjeboleet is een algemene paddestoel, maar wel een bijzondere: hij behoort tot de minderheid die ook al in de zomer te bewonderen is. Ik ga hier nu over sluiten, ben best nog tot enig andere determinatie bereid, maar beperk me toch liever tot planten en met name vogels, en natuurlijk camera's!

De paddogroeten,


Wytze
« Laatst bewerkt op: 10 september 2007, 19:53:45 door Wytze »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2007, 16:19:39 »


Hoi Wytze, Lucien

Ik zou het er niet op gokken om de eerste hap te nemen.....trof bijgaande foto aan in Wikipedia (is dus NIET van mij) van de kastanjeboleet. Vind hem er toch ietsje anders uitzien. Zullen we dit verder behandelen in een paddo-forum ?  ;D

Grts
Hen
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

lreyns

  • Gast
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2007, 13:16:07 »
Hallo Wytze,

Het is toch wel handig zo'n pado kenner onder ons. :)

Heb je ook enig idee welke dit is?

En Wytze..... Alleen de pado bestuderen hè!! Niet de foto. ;)

Groeten, Lucien



lreyns

  • Gast
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2007, 13:09:51 »
Hallo Hen,

Ik lees dat het Wytze is gelukt de pado te determineren. :)

De kastanjeboleet is niet giftig en goed te eten (schijnt zelfs lekker te zijn)


De vraag is...... Wie neemt de eerste hap??? :)

Groeten, Lucien

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2007, 09:39:25 »
Hey Wytze,

Goed van jou....is ie eetbaar ?  :P
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #7 Gepost op: 9 september 2007, 14:26:17 »
Beste Hen, Lucien,

Hoewel ik graag mijn kennis van paddo's zo beperkt mogelijk wil houden (  ;) ), gaat het volgens mij hier om een kastanjeboleet.


Groet,


Wytze

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #6 Gepost op: 9 september 2007, 11:33:27 »
Citaat
Beste Hen,

Tuurlijk moet je het fotograferen zo basic mogelijk zien te houden. Ook ik vind dat je de compositie zo goed mogelijk ter plaatse door je zoeker moet bepalen.
Maar eenmaal thuisgekomen is het toch belangrijk je foto's nog eens kritisch te bekijken, een beetje oppeppen en bijsnijden is echt geen doodzonde. ;)

Heb je trouwens een idee wat voor pado het is? Ik heb er zelf niet zoveel ervaring mee.

Groeten, Lucien


Jouw foto's (tok-tok, spinnen, etc.) hebben me zeker overtuigd om wat meer van
de mogelijkheden achteraf gebruik te gaan maken. Weet zo niet welke paddo het betreft....het gaat mij
meer om de vorm en kleur. Gisteren nog wat nieuwe exemplaren gespot, als de serie wat mij betreft compleet is zal ik er wat van laten zien.

Groetjes
Hen
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #5 Gepost op: 7 september 2007, 20:03:19 »
Eens met Lucien. Bij mij gaat het om het resultaat: een mooie foto. Als ik met croppen, photoshop, HDR of wat dan ook een "beter beeld" kan maken, dan doe ik dat.

Ik ben zelf van het sterke croppen: de versie van Lucien zou ik nog straker maken door het "bobbeltje" linksonder weg te halen. Verder de paddo krap tegen de linkerwand. Rechts zit ruimte, dus geen probleem...

Basisregel: less is more... :-)

Het leuke van digitaal is natuurlijk dat je rustig vier verschillende crops kan maken en naast elkaar bekijken... Vind ik altijd vrij leerzaam... idem met bewerkingen. Ben ik een uur bezig geweest, komt mijn vrouw kijken en wijst het onbewerkte beeld aan als "mooiste" <sigh>
« Laatst bewerkt op: 7 september 2007, 20:03:46 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

lreyns

  • Gast
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2007, 19:46:51 »
Beste Hen,

Tuurlijk moet je het fotograferen zo basic mogelijk zien te houden. Ook ik vind dat je de compositie zo goed mogelijk ter plaatse door je zoeker moet bepalen.
Maar eenmaal thuisgekomen is het toch belangrijk je foto's nog eens kritisch te bekijken, een beetje oppeppen en bijsnijden is echt geen doodzonde. ;)

Heb je trouwens een idee wat voor pado het is? Ik heb er zelf niet zoveel ervaring mee.

Groeten, Lucien

« Laatst bewerkt op: 7 september 2007, 19:48:18 door lreyns »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
ua
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2007, 15:05:39 »
Hoi Lucien,
Hartelijk bedankt voor je reactie.
Met deze opmerkingen kan ik zeker wat, ik ben gelijk aan het experimenteren
geslagen!

Foto 1 is gemaakt net voor zonsondergang, half donker. Hier zou een hogere gevoeligheid
met wat ruimere sluitertijden plus statief wellicht uitkomst hebben geboden.
Is wat haastig gemaakt, ik werd getroffen door de aanblik en moest er snel wat mee.

Foto 2 door jou bewerkt biedt inderdaad heel wat meer....nu ben ik van het standpunt
om zoveel mogelijk ´basic´ te houden, maar dit biedt zoveel meerwaarde dat ik de trucendoos
maar eens wat meer moet gaan gebruiken. Qua compositie helemaal gelijk. Ik ga erop letten in het vervolg.

Groetjes
Hen

  
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

lreyns

  • Gast
Re: Water bij vallen van de avond
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2007, 13:50:48 »
Beste Hen,

Een reactie op de door jou geplaatste foto's.
Foto 1:
Lekker sfeerplaatje, maar ik heb toch een paar opmerkingen.
Het bladerdek aan de bovenzijde komt veel te zwaar over, in de donkere partijen is geen beetje kleur meer te vinden. Bij het "uitlichten" van de foto blijkt ook dat het werkelijk pikzwart is. De horizon is niet recht en ligt mijn inziens te veel in het midden.
Probeer eens wat verschillende uitsnijdingen.

Foto 2:
Paddenstoel komt een beetje "flets" over, de kleuren wat opwaarderen geeft gelijk een heel ander beeld, ook zorgen dat de pado niet precies in het midden van het beeld staat. Ik heb wat met de foto gestoeid, kleuren en licht wat opgehaald en wat gewerkt aan de compositie. Kijk maar wat je er van vind. ;)

Ik ben trouwens heel benieuwd naar je andere foto's van de paddenstoelen, de tijd komt er weer aan om al die pracht te kunnen fotograferen. :)

Groeten, Lucien


« Laatst bewerkt op: 7 september 2007, 13:53:31 door lreyns »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Water bij vallen van de avond
« Reactie #1 Gepost op: 6 september 2007, 13:57:46 »




Halo.....het is gelukt, althans daar lijkt het op. Ben benieuwd naar jullie kritieken.
Heb mijn K10D nu enkele weken kunnen gebruiken en ben nog dagelijks aan het experimenteren. Sta dus zeer open voor aanwijzingen, tips en wat diens meer zij.

Ook nog eentje van een serie van wat paddestoelen, ben wat vroeg in het seizoen, dus dat item ga ik nog aanvullen bij gelegenheid.

Groetjes
Hen
« Laatst bewerkt op: 7 september 2007, 11:58:45 door Hen »
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III