Auteur Topic: Macro zonder macro-lens.  (gelezen 1166 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnnieS

  • Gast
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2020, 11:00:23 »
Dankje Arno voor de uitgebreide uitleg met voorbeelden
Kijk ,daar word een mens vrolijk van" dit soort Topics zijn geweldige bijdrages voor het Forum.
Ook de beginnend Fotograaf kan hier uit Leren.
mooi dat je hier de moeite voor hebt gedaan ,Super jongeman  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2020, 11:00:23 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2020, 12:53:43 »
Leuk om eens te zien wat voor een kwaliteit aan macro foto's je met zo'n Panagor macro converter kan maken, dat heb ik me al een tijdje af lopen vragen. De kwaliteit valt mij zeker niet tegen als ik jou foto's zo zie. 

Zo'n macro converter is vrij goedkoop en kan op diverse niet-AF lenzen zijn diensten bewijzen. Voor een liefhebber heb ik nog wel een extra exemplaar liggen.

Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2020, 21:36:47 »
Leuk om eens te zien wat voor een kwaliteit aan macro foto's je met zo'n Panagor macro converter kan maken, dat heb ik me al een tijdje af lopen vragen. De kwaliteit valt mij zeker niet tegen als ik jou foto's zo zie. Fijn dat je ook zo'n uitgebreide beschrijving van het maken van de foto's geeft.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2020, 23:49:58 »
Ben zelf ook weleens bezig geweest met de variabele tussen ring en het 50mm 1.7 objectief maar de resultaten waren zeer matig zelfs met ring flitser. Denk dat de flitser met diffusor heel veel bijdraagt in kwaliteit.
De foto van de libelle heb ik gemaakt zonder flitser. Een ringflitser geeft niet de ideale verlichting; wel handig als die ook continu licht kan geven voor het scherpstellen.
Als je al een flitser hebt, zo'n toeter met diffusor kost amper 20 euro.
Voor mijn macrofoto's buiten, heb ik nog nooit een statief gebruikt en slechts enkele keren een flits. Wel heb je een macrolens of tussenringen of een omkeerring of een macro converter nodig om "beeldvullend" te kunnen fotograferen.

Arno

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2020, 16:22:49 »
Leuk om te zien hoe je opname's maakt. Ben zelf ook weleens bezig geweest met de variabele tussen ring en het 50mm 1.7 objectief maar de resultaten waren zeer matig zelfs met ring flitser. Denk dat de flitser met diffusor heel veel bijdraagt in kwaliteit. Ju opnames zien er prachtig uit.

gr, Hans,     

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2020, 12:06:21 »
zou graag eens de opstelling willen zien van je apparatuur ,zal best een hoop werk zijn

Johnnie, bedankt voor je reactie. Voor macro heb je niet zoveel nodig; meestal gebruik ik buiten geen flitslicht omdat insecten sneller weg lopen/vliegen als ik die "toeter" met diffusor gebruik.
De flitser is een Metz 50 AF-1. Je kan ook de flitser van de camera gebruiken met een aangepaste "toeter" om het licht gerichter net voor de lens te krijgen; zonder dat zit je onderwerp snel in de schaduw van de lens en is de verlichting te "hard" en te weinig.
Wat ik ook wel heb gebruikt, is een ledlamp met reflector dicht boven de lens bevestigen. Het lampje kan dan mooi als hulplicht gebruikt worden om te kunnen scherpstellen op het onderwerp en tevens genoeg licht te geven om de foto te kunnen maken.

4. Gebruikte Pentax K-S2 + macro converter + 50mm lens met filter; de punt van de pen is hierbij in focus. Afstand filter tot pen ruim 12,5 cm; afstand van de punt van de pen tot de sensor ong. 26 cm.



Voor macro gebruik ik graag een 100mm macrolens (i.p.v. tussenringen) met daarop een omgekeerde 50mm/1.7 lens. De 100mm macrolens werkt dan als tussenring met regelbaar diafragma!!!
Het diafragma van de 50mm lens staat wijd open evenals die van de 100mm lens tijdens het scherpstellen; pas als de foto gemaakt wordt springt het diafragma van de 100mm in een bepaalde stand.
Door verstelling van de scherpstelling van de 100mm lens, krijg ik een variabele vergroting van 2:1 tot 3:1 terwijl een normale macrolens niet verder gaat dan 1:1

5. Opstelling van een K-5 met Pentax M 100mm F 4 macro + omkeerring met daarop een Pentax M 50mm F 1.7 De punt van de pen is in focus op een afstand van ongeveer 4,5 cm van de lens.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2020, 12:38:11 door abakker »

JohnnieS

  • Gast
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2020, 09:31:20 »
Hele mooie serie heb je daar gemaakt,
 ::)  zou graag eens de opstelling willen zien van je apparatuur ,zal best een hoop werk zijn 

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2020, 10:21:01 »
Ronald en Claudio, bedankt voor jullie reacties; de resultaten vielen mij ook mee.

- had je de lens op oneindig staan ? (zoals voorgeschreven wordt ?)
- op welke afstand was je van het onderwerp ?
- welke diafragma ? (het is volgens mij vrij klein)
- flits ?
- bijgesneden ?

De foto's heb ik gemaakt m.b.v. een "opzet flitser" met "toeter" voor flitsgeleiding naar de voorkant van de lens met diffusor. Het gebruikte diafragma was F 8, ISO 400, 1/180 sec. en de afstand tot de lens ongeveer 15 cm; lens op oneindig. Beide foto's heb ik bijgesneden: van de Pinksterbloemen heb ik ongeveer 80% overgehouden en van de vlieg 60% van de foto.
Met de 50mm lens op oneindig, is de breedte van het beeld 24mm, waarbij de afstand tot de lens ongeveer 15 cm is; de voorkant van de lens tot de zoeker is ook 15 cm.
Door het verdraaien van de converter kan het beeld maximaal ongeveer 240mm breed worden op een afstand van zo'n 125 cm.

Deze macro converter heb ik ook regelmatig gebruikt met een Pentax A 70-210mm F 4 macro lens, waarmee je op een grotere afstand kan werken en een betrekkelijk grote scherpte/diepte hebt:
3. Libelle

« Laatst bewerkt op: 30 april 2020, 07:23:22 door abakker »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2020, 00:53:06 »
mooi scherp zijn ze !
Ik heb een paar vragen:
- had je de lens op oneindig staan ? (zoals voorgeschreven wordt ?)
- op welke afstand was je van het onderwerp ?
- welke diafragma ? (het is volgens mij vrij klein)
- flits ?
- bijgesneden ?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline risseeuw

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 129
  • Geslacht: Man
Re: Macro zonder macro-lens.
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2020, 22:25:50 »
Fraai resultaat!!!
k5-II, k70,  K3-III

DA 18-55mm DA 18-135mm DA* 60-250mm DA* 300mm
DFA 150-450mm TC 1.4 DFA macro 100mm F2.8 ED AW

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Macro zonder macro-lens.
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2020, 21:50:33 »
Met een standaard Pentax M 50mm F 1.7 en een Panagor macro converter kan je prima macro foto's maken; zelfs iets groter dan 1:1
1. Pinksterbloem


2. Vlieg

Pentax K-S2 met macro converter en 50mm/1.7 lens