Auteur Topic: K1 review op Dpr is uit.  (gelezen 2297 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2016, 23:56:12 »
Trouwens, nu dat ik de pagina in de review over autofocus heb gelezen, herken ik een aantal minpunten wel degelijk. De camera verlicht alleen een punt als de focus gelukt is, of als je van punt wisselt en ik kan me de frustratie daarvan in sommige situaties wel voorstellen. Maar wat nog meer is, dit heeft verder helemaal niets te maken met de prestaties van de AF zelf. Dit is de user interface van de AF. Als het Pentax (nog) niet lukt de AF zelf te verbeteren, verbeter dan tenminste die user interface zodat het omgaan met de AF makkelijker wordt. Wat mij betreft is het goed dat dit in een review wordt genoemd.

Ook de vertragingen waarmee focus wordt gelocked, wat er in AF-C toe leidt dat de AF altijd achter de feiten aan loopt, herken ik en is frustrerend bij dat soort fotografie. Dan heb ik het bijvoorbeeld over sportfotografie. Toen ik in België woonde, ging ik wel eens naar Gent om met een aantal Couchsurfing leden de sport "jugger" te beoefenen (https://www.youtube.com/watch?v=dtJAK_IOhqU). Ik heb 1 keer mijn camera meegenomen, maar het aantal keepers was echt laag. Toegegeven, dat was nog de K-5, maar dan nog; volgens mij gebruikte ik single-point AF-C, en zorgde ik er zelf voor dat het AF-punt over het onderwerp bleef. Dan hoef je dus geen tracking te gebruiken en komt het er puur op neer hoe snel de body/lens de focus kan aanpassen.

Ik vind het, zoals eerder genoemd, wel heel opvallend dat de single-point AF-S zo slecht wordt beoordeeld. Dat kan ik niet echt plaatsen.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2016, 23:56:12 »

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #15 Gepost op: 6 juli 2016, 19:23:11 »
Yep  8) Kun je opnieuw gaan schrijven.......... :-[

Ik vind het wel een faire en evenwichtige review....Het AF-systeem blijft toch een beetje de achilles-hiel van Pentax. Het is zeker goed in veel situaties maar is het goed genoeg overall......
Ik weet dat toen ik overstapte van een K-5 naar een Nikon D610 ik verschil merkte bij het volgen van onderwerpen en bij onderwerpen die (schuin) op je afkomen. Vooral bij dat laatste merkte ik duidelijk verschil. Op de overige vlakken merkte ik maar weinig verschil, maar bij veel van mijn fotografie is af-snelheid niet echt van belang. En sinds de K-5 zijn er wel verbeteringen aangebracht aan het AF-systeem van Pentax maar loopt het blijkbaar nog wel achter bij de concurrentie.

Ben ik gelukkig te lui voor. Hoeft ook geen OCD te worden/zijn, reacties schrijven.

Waar ik nog wel aan dacht: ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat ik net even een moment miste omdat de camera nog aan het focussen was, ook in AF-S. Bvb een gezichtsuitdrukking die de volgende seconde weer verdwijnt. Veel mensen stellen dat snelle autofocus alleen van belang is bij sport/actiefotografie, maar ik zie dat eigenlijk anders. Nou weet ik wel dat je in dat soort situaties misschien MF kunt gebruiken, maar dan moet je dus alsnog anticiperen op die situaties. En soms gebeuren ze zomaar. Om dan nog over te schakelen naar MF, dan ben je te laat.

Bovendien vertrouw ik mezelf niet als het op MF aankomt. En ja, ik heb het geprobeerd. IMHO zijn moderne DSLRs gewoon niet meer echt gemaakt voor MF. Er zitten geen focusing hulpmiddelen in het screen. En als je die erin wilt hebben werkt spotmeting niet meer goed. Voor mij is dat allemaal gewoon teveel gedoe dat ik er niet bij wil hebben.

Bovendien wil je tracking misschien ook wel gebruiken bij die gezichtsuitdrukking. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand bvb lacht en dan een beweging naar voren maakt met het hoofd. Als je dan een snelle lens hebt (in de zin van groot diafragma) en je gebruikt AF-S, kan dat maar zo buiten de DOF vallen.

Ik heb het hier dus over niet geregisseerde foto's. Dus geen model in een studio of zo, maar foto's bij een bepaald evenement, of op reis. Dat soort dingen. Dan weet je ook niet precies wat je gaat tegenkomen, dus vooraf MF instellen doe je dan niet (althans, ik niet).
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2016, 19:34:40 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2016, 18:54:39 »
Ken je dat, dat je verschillende browser-tabbladen open hebt om dingetjes te checken terwijl je je antwoord schrijft, en per ongeluk op het kruisje klikt van het tabblad waar het antwoord in stond?[...]
Yep  8) Kun je opnieuw gaan schrijven.......... :-[

Ik vind het wel een faire en evenwichtige review....Het AF-systeem blijft toch een beetje de achilles-hiel van Pentax. Het is zeker goed in veel situaties maar is het goed genoeg overall......
Ik weet dat toen ik overstapte van een K-5 naar een Nikon D610 ik verschil merkte bij het volgen van onderwerpen en bij onderwerpen die (schuin) op je afkomen. Vooral bij dat laatste merkte ik duidelijk verschil. Op de overige vlakken merkte ik maar weinig verschil, maar bij veel van mijn fotografie is af-snelheid niet echt van belang. En sinds de K-5 zijn er wel verbeteringen aangebracht aan het AF-systeem van Pentax maar loopt het blijkbaar nog wel achter bij de concurrentie.

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2016, 16:44:43 »
Ken je dat, dat je verschillende browser-tabbladen open hebt om dingetjes te checken terwijl je je antwoord schrijft, en per ongeluk op het kruisje klikt van het tabblad waar het antwoord in stond?

Gebeurde mij net dus.
Verfoond vanaf mijn iStuur

newmikey2

  • Gast
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2016, 14:59:21 »
Maar ik vind wel dat je zou kunnen zeggen dat Pentax voor een DSLR geen goede autofocus heeft. Niet dat ik dat per se zou zeggen. En als jij geen gebruik maakt van tracking-AF zeg jij het misschien niet. Maar ik snap dat sommige mensen het zeggen.
Ik niet. Kijk, ik zat niet op een FF body te wachten dus ik ben ook niet de doelgroep, maar de kritiek op de AF is zeer specifiek gericht op bepaalde situaties met bepaalde instellingen. Uit niets blijkt dat dit afwijkend zou zijn voor DSLR als productgroep. Wel werd opgemerkt dat de Nikon D750 het beter doet. Dat geloof ik graag. Ik heb verder géén vergelijking met een Canon, Sigma, Fuji of Sony DSLR gezien.

Ik ben gewoon niet zo van de generalisaties "Merk X heeft minder ruis" , "Y heeft een beter DR" dus ook niet "Pentax heeft geen goede AF" en vind ze ook gewoon kwalijk. Wat je ook wel eens ziet is "Pentax heeft géén lenzen", ook hier wel eens verhit over gedebatteerd want hoe zwaar wil je je fototas hebben met Pentax glas en hoeveel lenzen gebruikt je eigenlijk ècht?

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2016, 14:48:48 »
Helemaal mee eens en niet alleen geen schande maar ook nog eens geen verrassing. Vertalen we dàt tegenwoordig met "dat Pentax geen goede autofocus heeft"? Heel vreemd...

Ze uiten ook kritiek op AF-S (die ik trouwens niet in die mate herken). Misschien komt het daar vandaan.

Maar ik vind wel dat je zou kunnen zeggen dat Pentax voor een DSLR geen goede autofocus heeft. Niet dat ik dat per se zou zeggen. En als jij geen gebruik maakt van tracking-AF zeg jij het misschien niet. Maar ik snap dat sommige mensen het zeggen.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2016, 14:52:06 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

newmikey2

  • Gast
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2016, 13:36:47 »
Wanneer men in de review het hoofdstuk "autofocus' leest moet je concluderen dat de K-1 zeker voor wat betreft het fotograferen van (snel) bewegende onderwerpen het onderspit moet delven ten opzichte van de concurrerende merken. Geen schande maar gewoon een feit.
Helemaal mee eens en niet alleen geen schande maar ook nog eens geen verrassing. Vertalen we dàt tegenwoordig met "dat Pentax geen goede autofocus heeft"? Heel vreemd...

risseeuw

  • Gast
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2016, 13:02:58 »
Wanneer men in de review het hoofdstuk "autofocus' leest moet je concluderen dat de K-1 zeker voor wat betreft het fotograferen van (snel) bewegende onderwerpen het onderspit moet delven ten opzichte van de concurrerende merken. Geen schande maar gewoon een feit.
Een constatering die niet alleen in deze test naar voren komt maar in bijna alle reviews tot nu toe.
Neemt niet weg dat de dynamic range en andere functionaliteiten in deze prijsklasse voor een FF ongeëvenaard zijn en de K-1 een fantastische camera is, zeer zeker voor sublieme landschapsfotografie maar minder goed uit de verf komt bij sports en wildlife fotografie.
Kortom een objectieve preview van de k-1.   

newmikey2

  • Gast
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2016, 11:42:56 »
Jammer dat het weer bewijst dat Pentax geen goede autofocus heeft. Dat is waarom ik ook mijn K10 en K20 heb weggedaan.
Hoe kom je dáár nu weer bij? Sorry hoor maar dàt staat er toch echt niet in die review. "Onder sommige, zeer specifieke, omstandigheden mindere AF functionaliteit" zou een faire omschrijving zijn. Ik ben verre van een fanboy maar heb met mijn Pentax bodies (inclusief de K20D wat ik een super camera vond) nog nauwelijks AF problemen ondervonden. M'n K-5 was wat minder trefzeker onde kunstlicht maar ook dat was met mijn huidige K-5 II(s) verholpen.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2016, 11:50:45 door newmikey2 »

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2016, 10:49:30 »
Jammer dat het weer bewijst dat Pentax geen goede autofocus heeft. Dat is waarom ik ook mijn K10 en K20 heb weggedaan.
Ik snap niet dat ze dat probleem eens serieus aanpakken. Als je marktaandeel wil afsnoepen dan moet dat gewoon goed zijn.
Nu blijft het weer een camera voor liefhebbers, en wordt het bv voor Sigma/Tamron nooit meer aantrekkelijk om FF lenzen te gaan leveren.

Ik zie dat je nu een mirrorless systeem hebt. Ik heb me wel eens afgevraagd (meer dan eens), het voordeel van DSLRs tov mirrorless (buiten de optische zoeker) is volgens mij de fasedetectie autofocus. Tegenwoordig heb je dat dan ook al bij mirrorless, maar de DSLR wordt toch nog steeds gezien als het instrument voor actiefotografie, veel meer dan mirrorless. Maar dan heb je Pentax, die juist op dat punt vaak in de reviews minder wordt beoordeeld. Dus het traditioneel sterke punt van de DSLR is juist bij Pentax minder. Dan moet je wel erg merktrouw zijn om alsnog daarvoor te kiezen.

Wat dat betreft kan ik me je keuze voorstellen: als je geen geavanceerde tracking autofocus nodig hebt, biedt mirrorless voordelen op gebied van afmetingen en gewicht. Wil je wel een goede tracking AF, dan kun je misschien beter bij een ander DSLR merk gaan kijken.

Pentax valt een beetje in het midden. Niet het één, niet het ander. Op sommige andere vlakken is Pentax dan wel weer uniek, zoals weather sealing in goedkopere lenzen en bodies. Ik heb laatst naar Sony mirrorless camera's gekeken (mijn RX100 bevalt erg goed) en die hebben bvb wel sealed bodies, maar qua lenzen is er veel minder. Toch vraag ik me af of dat pluspunt van Pentax uiteindelijk genoeg is.

Ik heb wel eens geroepen dat ik soms een gevoel heb, dat Pentax zichzelf opnieuw moet gaan uitvinden. Dit versterkt bij mij dat gevoel. Alleen gebeurt het nog niet.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Harald

  • Newbie
  • Berichten: 15
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2016, 09:13:15 »
Jammer dat het weer bewijst dat Pentax geen goede autofocus heeft. Dat is waarom ik ook mijn K10 en K20 heb weggedaan.
Ik snap niet dat ze dat probleem eens serieus aanpakken. Als je marktaandeel wil afsnoepen dan moet dat gewoon goed zijn.
Nu blijft het weer een camera voor liefhebbers, en wordt het bv voor Sigma/Tamron nooit meer aantrekkelijk om FF lenzen te gaan leveren.
Olympus EM5II/12-40 2.8/40-150R / Lowepro Flipside 300

RonHendriks

  • Gast
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2016, 23:27:38 »
Ik denk dat buiten de bubble de auto focus belangrijker wordt gevonden dan pixelshift. Het is een hele goede camera, maar gaat niet al teveel mensen binnen halen die nu nog niet bij Pentax zitten. De K-1 is nu bijna overal op voorraad,  dus wie wil kan hem morgen in huis hebben. Kennelijk zijn alle pre-orders nu dus vervuld.
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2016, 23:35:32 door RonHendriks »

RonHendriks

  • Gast
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2016, 23:25:49 »
Met de gebruikelijke pentaxians reacties  :angel:

Dat zag ik ook meteen.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2016, 20:25:50 »
Toch snap ik die lens keuze niet helemaal ...    wat missen ze dan ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2016, 20:12:37 »
Dit onderwerp hoort vast hier thuis: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=39577.0 (*)

Citaat
Overall the K-1 is an impressive feature packed full-frame DSLR that comes at a bargain price. However, the lack of a proficient AF system, mediocre video performance and the limited high quality full-frame lens selection really make this camera suitable for a relatively small portion of buyers in the full-frame DSLR market. As such, it misses out on a Gold award. With that said, the K-1 is well suited to serve enthusiast, landscape, still life and some studio photographers with outstanding image quality and a number of fantastic features that simply can't be matched at this price point.

En de link naar de review: http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-1
Met de gebruikelijke pentaxians reacties  :angel:


(*) al schijn je in dat topic geen meningen te mogen uiten over de reviews....
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2016, 20:16:34 door EviZ »

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
K1 review op Dpr is uit.
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2016, 19:37:06 »
Dpr mist de boot voor mij. Slechts zilver award...
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.