Auteur Topic: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....  (gelezen 1575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2016, 19:35:44 »
Juist, Erik..... En laat ons allemaal genieten van het fotograferen...  :) [...]
Yep...of van het praten over deze mooie camera!
Want laten we wel wezen....Pentax heeft met de K-1 wel weer een mooie prijs/kwaliteits-verhouding neergezet.
Het is weer als toen ik voor de keuze stond om mijn eerste dslr aan te schaffen. Ik had uiteindelijk mijn keuze beperkt tussen de Pentax K10d en Nikon D80. Voor de K10d kocht je een D200 voor de prijs van een D80 en heb toen gekozen voor Pentax (en dat ik nog wat oud Pentaxglas had werkte ook wel mee). Dat is nu weer het geval met de K-1. Voor de prijs van een D610/D750 koop je een D810.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2016, 19:35:44 »

lreyns

  • Gast
Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2016, 11:53:59 »

Don't take life so seriously  ;C

Juist, Erik..... En laat ons allemaal genieten van het fotograferen...  :)

Groeten, Luciën.

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2016, 16:00:29 »
Hoi Erik,

koop gewoon de FF K1 en alles is je vergeven? :D
Je hoeft je mooie foto's dan ook niet meer in de uithoeken van dit forum te posten.
Ouwe vreemdganger...


Ik denk soms best in associaties en werd door de door mij aangehaalde zin (met de verwijzing naar T Rex en Elo) getriggerd en kwam op de gedachte dat bij het ontstaan van de F-mount Elvis in militaire dienst zat...en dat heb ik opgeschreven en ondersteund met wat feitelijke informatie. Niets meer en niets minder. Dit is geen Nikon promotie ( :-X ).

Don't take life so seriously  ;C
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2016, 12:17:25 »
...Hooguit met dat verschil (voor zover ik het goed heb hoor), dat je de oudste Pentax-lenzen met open lens en diafragmavoorkeuze op je nieuwste Pentax kunt gebruiken, terwijl er aan de F-bajonet wel meer aanpassingen gebeurd zijn, waardoor de vroege Nikkor-lenzen niet meer zomaar op de recentste Nikon's te gebruiken zouden zijn.
Maar misschien heb ik het mis?


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2016, 12:25:05 »
[...] Waarom is het dan nodig om hier te melden dat de Nikon mount nog ouder is? Stukje Nikon onnodige promotie.
Ik denk soms best in associaties en werd door de door mij aangehaalde zin (met de verwijzing naar T Rex en Elo) getriggerd en kwam op de gedachte dat bij het ontstaan van de F-mount Elvis in militaire dienst zat...en dat heb ik opgeschreven en ondersteund met wat feitelijke informatie. Niets meer en niets minder. Dit is geen Nikon promotie ( :-X ).

Don't take life so seriously  ;C

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2016, 11:04:27 »
De Nikon F-mount komt uit 1959. Elvis Presley zat toen nog in militaire dienst  :angel: ....blah, blah....
In het stukje wat Thoran aanhaalde staat toch nergens dat de k-mount de oudste mount is? Waarom is het dan nodig om  hier te melden dat de Nikon mount nog ouder is? Stukje Nikon onnodige promotie.  ::)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2016, 22:44:10 »
[...]They have used the same bayonet lens mount - the 'K bayonet' since 1975 when T Rex and ELO dominated the charts, mirror sunglasses were cool and being a dancing queen meant you were a girl.[...]

De Nikon F-mount komt uit 1959. Elvis Presley zat toen nog in militaire dienst  :angel:
"The Nikon F-mount is one of only two SLR lens mounts (the other being the Pentax K-mount) which were not abandoned by their associated manufacturer upon the introduction of autofocus, but rather extended to meet new requirements related to metering, autofocus, and aperture control. The large variety of F-mount compatible lenses makes it the largest system of interchangeable flange-mount photographic lenses in history. Over 400 different Nikkor lenses are compatible with the system. The F-mount is also popular in scientific and industrial applications, most notably machine vision. The F-mount has been in production for over five decades, making it the only SLR lens mount which has been produced for over 50 years."
 :afro:

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2016, 09:25:31 »
Mooi statement!

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
De #1 fanboy van Pentax heeft wat geschreven....
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2016, 00:27:32 »
Pentax have always been a slightly unusual company who do things differently. 
They put their stabilisation in the body not the lens. 
They build lenses in utterly unique focal lengths like 77mm and 43mm that have never been manufactured by anyone else. 
They have used the same bayonet lens mount - the 'K bayonet' since 1975 when T Rex and ELO dominated the charts, mirror sunglasses were cool and being a dancing queen meant you were a girl.

http://www.jonathangorsephotography.com/blog/2016/5/PentaxK1

So welcome back Pentax, in the K1 you have created a camera that has set a new high water mark in full frame digital. 
The K1 simply is state of the art in ergonomics, build, features, weatherproofing, stabilisation, image quality, low light performance and value for money.  It seems somehow appropriate that the company that started the SLR boom in the 1950's has ridden into a town full of bandits, stood toe to toe with the behemoths that are Nikon and Canon and stared them straight in the eye without blinking just like Clint himself would. 
Gosh I love a plucky underdog and in the words of that Bond theme from your heyday in 1977

Pentax - 'Nobody does it better'

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand