Auteur Topic: Prijs K1 en FA objectieven  (gelezen 5510 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #22 Gepost op: 8 maart 2016, 20:47:18 »
Nikon en Canon zeker moeten dus ook goed uitkijken. Canon is qua sensor zowiezo de aansluiting al aardig kwijt.
Ik heb eens een interview gelezen met een Canon-official, waarin hij zegt dat de Canon sensor niet achterligt op de concurrentie. En als ze wel achter zouden liggen dan gaan ze overstappen op een betere sensor van een andere fabrikant.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #22 Gepost op: 8 maart 2016, 20:47:18 »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #21 Gepost op: 8 maart 2016, 20:35:39 »
Ik denk dat Bob een goed punt heeft. Zelfs al zou de K1 (en waarschijnlijk is) beter zijn dan nog mag je je best afvragen of dat 1000 euro waard is. En dat dan de prijsverlaging van een bestaand model meehelpt, tja, dat is dan maar zo.

Grappig is dat de tamron 1349 euro kost tegen de pentax 1299. Het verschil zit hem dus compleet in de body?

Het vervelende is dat je een complete systeem switch moet maken. Heb je één body en een lens, dan is dat wel te doen. Heb je meer bodies (reserve camera's) en meer lenzen plus dedicated flashes, dan loopt het gauw op. Ik heb tijden naar NIKON gekeken en stond op het punt om de schade maar te nemen, maar ik ben blij dat dat nu niet meer hoeft... Dat had mij echt een paar duizend extra gekost.

Dus, rondkijken is goed. Maar een goede berekening maken is echt een eis. En als het om geld gaat is een mogelijk alternatief niet als "early adopter" te kopen, maar een jaar te wachten (late majority). Ik weet niet hoeveel, maar ik weet vrij zeker dat de K1 dan minder kost.

Het is nog veel erger want met een Nikon vatten is de tamron al voor 750 Euro te krijgen. Dat is dus de helft voor dezelfde lens met os. Een pijnlijk groot verschil.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #20 Gepost op: 8 maart 2016, 20:30:36 »
Dit is nauwelijks een Pentax-specifieke kwestie. De Canon en Nikon fullframe budget modellen kostten ook 2000 euro bij de introductie, en ook nu zitten ze ruim boven de prijs van die Sony. Deze Pentax is die camera's (6D en D600) op veel fronten zelfs de baas, dus de prijs is m.i. correct. Het is gewoon DSLR versus mirrorless wat hier speelt.

Nikon en Canon zeker moeten dus ook goed uitkijken. Canon is qua sensor zowiezo de aansluiting al aardig kwijt.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #19 Gepost op: 8 maart 2016, 20:27:47 »
Qua APC heb je zelfs nog meer keuze dan Sigma en Tamron. Kijk hier bijvoorbeeld eens naar.

LOL
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2016, 20:26:41 »
Ik vind dat je gelijk hebt om te kijken hoe je je geld het best kan besteden. Maar een A7x en een K-1 zijn, afgezien van de sensor, toch niet te vergelijken? Sony maakt prachtige dingen, innoveren op hoog tempo maar lijken een DSLR vaarwel te zeggen. Als je een DSLR wil dan is de K-1 juist interessant.

Daarnaast vergelijk je nu release/advies prijzen met prijzen van producten die al jaren in de markt zijn. Het is niet ondenkbaar dat de Pentax combinatie aan het eind van het jaar €500 goedkoper is (ik zeg niet dat het zo ís maar dat het kán). Uiteraard is dat niet relevant als je nú je geld wil uitgeven.

Niet te vergelijken is een groot woord. Verschillend zijn ze zeker. Het is echter wel kenmerken dat de sensor van de K1 bij de Sony a7 al van een vorige generatie is. 😢

Gr. Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2016, 20:25:10 »
Qua APC heb je zelfs nog meer keuze dan Sigma en Tamron. Kijk hier bijvoorbeeld eens naar.

Naar ?
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2016, 19:41:23 »
In APC land gaat het ook niet best nu Sigma en Tamron veelbelovende objectieven lanceren en de Pentax vatting niet beschikbaar komt.
Bijzonder jammer eigenlijk. Twijfel - Twijfel - Twijfel.

Gr. Bob
Qua APC heb je zelfs nog meer keuze dan Sigma en Tamron. Kijk hier bijvoorbeeld eens naar.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2016, 19:39:16 »
Ik ben een grote fan van Pentax en koop al jaren trouw de nieuw bodies en objectieven vanwege de goede prijs prestatie verhouding.
Helaas moet ik zeggen dat ik bij de K1 en de nieuwe FF objectieven nu sterk aan het twijfelen ben.

Voorbeeld
Pentax K1 + 24-70 2.8 =  3500 Euro
Sony A7R + Tamron 24-70 2.8 = 2500 Euro

Deze twee combinaties hebben dezelfde sensor en zo goed als het zelfde objectief. Iedereen met een beetje inzicht in de markt zal al snel deze combinatie gaan vergelijken en ik vraag me af of Ricoh Pentax op deze manier veel gaat verkopen.

In mijn geval ga ik er nog een serieus over nadenken. Want meer dan 1000 Euro verschil heb ik er niet voor over en wordt het steeds antrekkelijker om over te stappen op Sony waarbij de ontwikkelingen in een veel rapper tempo beschikbaar komen. (en dat is een understatement)

Wat vinden jullie???

Gr. Bob

Dit is nauwelijks een Pentax-specifieke kwestie. De Canon en Nikon fullframe budget modellen kostten ook 2000 euro bij de introductie, en ook nu zitten ze ruim boven de prijs van die Sony. Deze Pentax is die camera's (6D en D600) op veel fronten zelfs de baas, dus de prijs is m.i. correct. Het is gewoon DSLR versus mirrorless wat hier speelt.
Verfoond vanaf mijn iStuur

newmikey2

  • Gast
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2016, 18:31:19 »
Hmm, ik weet niet wat je in je vrije tijd doet en wat voor operaties, maar ga het alsjeblieft niet delen....  ???
:D :o :evil:

"body"upgrades dan maar dat maakt het nog niet veel beter schat ik...

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2016, 17:40:55 »
Ik denk dat Bob een goed punt heeft. Zelfs al zou de K1 (en waarschijnlijk is) beter zijn dan nog mag je je best afvragen of dat 1000 euro waard is. En dat dan de prijsverlaging van een bestaand model meehelpt, tja, dat is dan maar zo.

Grappig is dat de tamron 1349 euro kost tegen de pentax 1299. Het verschil zit hem dus compleet in de body?

Het vervelende is dat je een complete systeem switch moet maken. Heb je één body en een lens, dan is dat wel te doen. Heb je meer bodies (reserve camera's) en meer lenzen plus dedicated flashes, dan loopt het gauw op. Ik heb tijden naar NIKON gekeken en stond op het punt om de schade maar te nemen, maar ik ben blij dat dat nu niet meer hoeft... Dat had mij echt een paar duizend extra gekost.

Dus, rondkijken is goed. Maar een goede berekening maken is echt een eis. En als het om geld gaat is een mogelijk alternatief niet als "early adopter" te kopen, maar een jaar te wachten (late majority). Ik weet niet hoeveel, maar ik weet vrij zeker dat de K1 dan minder kost.
Voordeel van een jaar wachten is ook dat de meeste kinderziektes er uit zijn en je weer een paar firmware upate verder bentt.

RonHendriks

  • Gast
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2016, 17:31:53 »
En als het om geld gaat is een mogelijk alternatief niet als "early adopter" te kopen, maar een jaar te wachten (late majority). Ik weet niet hoeveel, maar ik weet vrij zeker dat de K1 dan minder kost.

Dat is natuurlijk het probleem dat Pentax er niet voor koos om op de Photokina in 2014 met de K-1 te komen, want dan was je nu geen Early adopter meer geweest en had je voor 1500 euro je slag kunnen slaan.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2016, 17:45:31 door RonHendriks »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2016, 16:51:32 »
Ik denk dat Bob een goed punt heeft. Zelfs al zou de K1 (en waarschijnlijk is) beter zijn dan nog mag je je best afvragen of dat 1000 euro waard is. En dat dan de prijsverlaging van een bestaand model meehelpt, tja, dat is dan maar zo.

Grappig is dat de tamron 1349 euro kost tegen de pentax 1299. Het verschil zit hem dus compleet in de body?

Het vervelende is dat je een complete systeem switch moet maken. Heb je één body en een lens, dan is dat wel te doen. Heb je meer bodies (reserve camera's) en meer lenzen plus dedicated flashes, dan loopt het gauw op. Ik heb tijden naar NIKON gekeken en stond op het punt om de schade maar te nemen, maar ik ben blij dat dat nu niet meer hoeft... Dat had mij echt een paar duizend extra gekost.

Dus, rondkijken is goed. Maar een goede berekening maken is echt een eis. En als het om geld gaat is een mogelijk alternatief niet als "early adopter" te kopen, maar een jaar te wachten (late majority). Ik weet niet hoeveel, maar ik weet vrij zeker dat de K1 dan minder kost.

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2016, 16:30:49 »

Pentax K1 + 24-70 2.8 =  3500 Euro
Sony A7R + Tamron 24-70 2.8 = 2500 Euro
(...)
Wat vinden jullie???
Ik vind dat je gelijk hebt om te kijken hoe je je geld het best kan besteden. Maar een A7x en een K-1 zijn, afgezien van de sensor, toch niet te vergelijken? Sony maakt prachtige dingen, innoveren op hoog tempo maar lijken een DSLR vaarwel te zeggen. Als je een DSLR wil dan is de K-1 juist interessant.

Daarnaast vergelijk je nu release/advies prijzen met prijzen van producten die al jaren in de markt zijn. Het is niet ondenkbaar dat de Pentax combinatie aan het eind van het jaar €500 goedkoper is (ik zeg niet dat het zo ís maar dat het kán). Uiteraard is dat niet relevant als je nú je geld wil uitgeven.
Verliefd op de K-1

RonHendriks

  • Gast
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2016, 16:00:07 »
Ik heb een vergelijk gemaakt een tijdje geleden met een combi zooms 15-200mm met K-1 of een zelfde set Tamron lenzen met een D750 en dan ben je bij Pentax 500 euro meer kwijt. Niks ten nadele van het systeem, maar supergoedkoop is het niet meer.

Ik kwam bij Pentax ik in 2008 na vergelijk van wat opties tussen Pentax, Nikon en canon. De K20D met 16-50, 50-135 en flitser was een stuk aantrekkelijker dan vergelijkbaar 40D of D80 met lenzen.

Als je al lenzen hebt wordt het verhaal natuurlijk anders.

Ik heb laatst de A7 II in handen gehad en dat is echt wel een prachtige camera.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2016, 16:03:55 door RonHendriks »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1234
  • Geslacht: Man
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2016, 15:53:21 »
Ik ben een grote fan van Pentax en koop al jaren trouw de nieuw bodies en objectieven vanwege de goede prijs prestatie verhouding.
Helaas moet ik zeggen dat ik bij de K1 en de nieuwe FF objectieven nu sterk aan het twijfelen ben.

Voorbeeld
Pentax K1 + 24-70 2.8 =  3500 Euro
Sony A7R + Tamron 24-70 2.8 = 2500 Euro

Deze twee combinaties hebben dezelfde sensor en zo goed als het zelfde objectief. Iedereen met een beetje inzicht in de markt zal al snel deze combinatie gaan vergelijken en ik vraag me af of Ricoh Pentax op deze manier veel gaat verkopen.

In mijn geval ga ik er nog een serieus over nadenken. Want meer dan 1000 Euro verschil heb ik er niet voor over en wordt het steeds antrekkelijker om over te stappen op Sony waarbij de ontwikkelingen in een veel rapper tempo beschikbaar komen. (en dat is een understatement)

Wat vinden jullie???

Gr. Bob
Bij cameraland hebben de a7 voor onder de 1000€. http://www.cameraland.nl/digitale-systeemcameras/a7/#/pid=26820&prefid=26935 dus je kan zelfs nog goedkoper uit zijn. Maar dit is wel een beetje de tactiek van Sony lijkt het wel. Nieuwe modellen uitbrengen, en dan mensen verleiden voor hun systeem te kiezen om de oude modellen voor dumprijzen weg te doen.
En vergelijk gaat ook niet helemaal op, Je vergelijkt met een nog uit te komen camera met 1 die al een aantal jaar op de markt is, dus al in prijs is gezakt.

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2016, 15:48:44 »
Dit week-end de mogelijkheid gehad om Ricoh Imaging te assisteren op de fotobeurs van Brussel.
We hebben het geluk gehad om 2 dagen de K1 te mogen demonstreren aan bezoekers, hierbij wil ik graag mijn bevindingen met jullie delen.
Wat onmiddelijk opvalt als je het toestel vast neemt dat dit een Pentax is, het gevoel is compleet in lijn met b.v. de K3.
Het gewicht is hoger maar is zeker niet zwaar, je voelt dit dit een volwassen body is.
Aan de bovenzijde is het scherm kleiner geworden en heeft men plaats gemaakt voor 2 extra draaiknoppen.  Hier heeft men gekozen om enkele instelmogelijkheden te plaatsen, aan het ene draaiwiel zet je op uw keuze en met het andere kan je dan navigeren in deze keuze.
De eerste momenten was ik daar niet echt wild van maar na een tijdje begin je de voordelen hiervan te ondervinden.
-De autofocus reageert supersnel en heel acuraat,
-de kijker is heel helder en opnieuw een stapje hoger dan de K3ii
-het gebruik van croplenzen blijft zeker mogelijk en is een pluspunt, hierdoor kan je naar eigen mogelijkheden de overstap maken naar full frame.
Het Pixel Shift Resolution system werkt perfect en heeft zeker een grote meerwaarde en dit zeker bij fotos uit de hand.
De foto’s hebben opmerkelijk minder ruis bij hogere iso, juist waarde kan ik niet geven maar ook hier gaat we stappen vooruit.
Tot slot ik ben een man die liever investeer in glas dan in een body voor mijn fotografie, maar het is nu de eerste keer dat ik zal kiezen om te sparen voor een body in plaats van een lens.
Met deze body gaat Pentax duidelijk een klasse hoger spelen



De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1234
  • Geslacht: Man
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2016, 15:48:03 »
In APC land gaat het ook niet best nu Sigma en Tamron veelbelovende objectieven lanceren en de Pentax vatting niet beschikbaar komt.
Bijzonder jammer eigenlijk. Twijfel - Twijfel - Twijfel.

Gr. Bob

Dat is een veel gehoorde argument bij mensen, Canon en Nikon heb je meer keuze in objectieven. Maar hoeveel objectieven heb je nu nodig? Pentax heeft ruim voldoende, zeker ze nu ook de tele erbij hebben.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2016, 13:16:27 »
Ik zit al dik in goed glas en dat gaat vele boy-upgrades mee dus dat is ook al niet zo'n factor voor mij.
Hmm, ik weet niet wat je in je vrije tijd doet en wat voor operaties, maar ga het alsjeblieft niet delen....  ???
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

newmikey2

  • Gast
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2016, 11:07:24 »
In APC land gaat het ook niet best nu Sigma en Tamron veelbelovende objectieven lanceren en de Pentax vatting niet beschikbaar komt.
Bijzonder jammer eigenlijk. Twijfel - Twijfel - Twijfel.

Gr. Bob
Ik zit al dik in goed glas en dat gaat vele boy-upgrades mee dus dat is ook al niet zo'n factor voor mij.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2016, 11:00:57 »
In APC land gaat het ook niet best nu Sigma en Tamron veelbelovende objectieven lanceren en de Pentax vatting niet beschikbaar komt.
Bijzonder jammer eigenlijk. Twijfel - Twijfel - Twijfel.

Gr. Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

newmikey2

  • Gast
Re: Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2016, 10:57:51 »
Ik vind de vergelijking niet helemaal opgaan maar je hebt wel degelijk gelijk in het feit dat mensen niet alleen de kale body-prijs van de K-1 als maatstaf moeten nemen. Het is een prima marketing besluit van Ricoh natuurlijk maar het is goed als mensen zich realiseren dat de ene uitgave een hele rij met andere kosten binnentrekt.

Ik heb zelf géén enkele interesse in een FF camera en zal met veel interesse de ontwikkelingen in APS-C land blijven volgen.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Prijs K1 en FA objectieven
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2016, 10:52:24 »
Ik ben een grote fan van Pentax en koop al jaren trouw de nieuw bodies en objectieven vanwege de goede prijs prestatie verhouding.
Helaas moet ik zeggen dat ik bij de K1 en de nieuwe FF objectieven nu sterk aan het twijfelen ben.

Voorbeeld
Pentax K1 + 24-70 2.8 =  3500 Euro
Sony A7R + Tamron 24-70 2.8 = 2500 Euro

Deze twee combinaties hebben dezelfde sensor en zo goed als het zelfde objectief. Iedereen met een beetje inzicht in de markt zal al snel deze combinatie gaan vergelijken en ik vraag me af of Ricoh Pentax op deze manier veel gaat verkopen.

In mijn geval ga ik er nog een serieus over nadenken. Want meer dan 1000 Euro verschil heb ik er niet voor over en wordt het steeds antrekkelijker om over te stappen op Sony waarbij de ontwikkelingen in een veel rapper tempo beschikbaar komen. (en dat is een understatement)

Wat vinden jullie???

Gr. Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.