Auteur Topic: En daar is hij dan, nu officieel  (gelezen 11285 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #61 Gepost op: 22 februari 2016, 15:09:03 »
Er zijn  enkele ambassadeurs die nu idee tijd een K-1 in handen mogen hebben. De ontwikkeling stijl is echter voorbij. Nog wat finetuning aan de firmware. Er is online nog een verhaal over de ontwikkeling van de K-1 en daar komt geen fotograaf in ter sprake. Pentax is een sterk tech georiënteerd bedrijf gericht op hardware. Het is niet een heel creatief bedrijf gericht op fotografie.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #61 Gepost op: 22 februari 2016, 15:09:03 »

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #60 Gepost op: 22 februari 2016, 15:00:08 »
LOL.....en dit houd je voor aan Ron  :D :D

Nu ja, misschien de verkeerde naam genoemd, neem mij niet kwalijk. Er zijn meer Pentax testers/ambassadeurs of hoe het ook mag heten, daar gaat het niet om. Feit blijft dat Ron een heel generaliserende opmerking maakt dat er geen fotografen betrokken zouden zijn geweest bij de ontwikkeling. Dat lijkt mij niet te kloppen en bovendien geeft dat een negatieve lading aan het merk en de K1 die niet fair is. Misschien Ron dat je zelf graag tester was geweest?
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #59 Gepost op: 22 februari 2016, 14:26:44 »
Ik kon het niet laten: net bij Buks (foto booms) de K1 met grip besteld. Als ik hem ophaal, neem ik wss ook de 24-70 mee.

Mijn DA* lenzen staan inmiddels te koop ;)

Gefeliciteerd.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #58 Gepost op: 22 februari 2016, 14:25:59 »
Ik kon het niet laten: net bij Buks (foto booms) de K1 met grip besteld. Als ik hem ophaal, neem ik wss ook de 24-70 mee.

Mijn DA* lenzen staan inmiddels te koop ;)

So happy!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2016, 22:09:29 »
Zelfs de DA 70mm F2.4 AL Limited laat al zien dat deze niet goed genoeg is op de FF.
Dit is te zien op het woord "airstream" waar de hoeken het toch wat laat afweten op f8.

http://4.static.img-dpreview.com/files/p/TS7360x4912~sample_galleries/9969263190/0696560521.jpg
Of ben ik hier verkeerd?
Ik zou niet bij voorbaat verwachten dat de DA 70mm perfect is tot de hoeken op FF. Maar in het voorbeeld dat je nu geeft vermoed ik dat het indaad het OOF gaan is van de letters. Er is een andere foto, van een man die wandelt onder een brug o.i.d. en als je die bekijkt ziet het er veel beter uit voor de randen en hoeken. Links en rechts onderin is niet helemaal overtuigend maar als je bovenin kijkt dan ziet het er eigenlijk behoorlijk goed uit. En dit zeg ik na pixel peepen in Lightroom :)


Edit: auto correct, de grapjas, had er pixel poepen van gemaakt  :D toch maar even terug veranderd.
Verliefd op de K-1

RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2016, 20:28:53 »
nee, je ziet duidelijk een verval in scherpte, dit is natuurlijk een prime DA objectief (aps-c) die volgens Ricoh op twee manieren gebruikt kan worden op de K1.
Ten eerste met een firmware/softwarematige instelling waarbij een censorgrootte wordt gebruikt van 15 mp, dus een vaste begrenzing van het censorgebied of een tweede mogelijkheid waarbij gewoon de 36mp censor wordt gebruikt en later in de nabewerking aangepast kan worden.

Weet niet welke instelling is gebruikt maar door het gebruik van de 15 mp mode met DA (aps-c) objectieven ga je er qua detail dus op achteruit in vergelijk met de k3 (24mp aps-c censor) op de andere manier wordt er natuurlijk gewoon een gedeelte van de 36mp censor wel goed gevuld en de rest valt dus gewoon weg in onscherpte.     

Bij gebruik van de hele sensor heb je dus geen lens correcties meer tot je beschikking. Ricoh heeft die alleen voor aps-c gemaakt. Ik vermoed dat Adobe die overneemt en dus ook in Lightroom die niet zijn voor het Beeld gedeelte buiten de aps-c uitsnede.

risseeuw

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2016, 20:21:40 »
Voor de K1 staat of valt alles met goed en betaalbaar glas.Als je de foto's bekijkt op Dpreview
zie je toch dat enkel de dure primes de censor tot z'n recht laat komen.
Zelfs de DA 70mm F2.4 AL Limited laat al zien dat deze niet goed genoeg is op de FF.
Dit is te zien op het woord "airstream" waar de hoeken het toch wat laat afweten op f8.

http://4.static.img-dpreview.com/files/p/TS7360x4912~sample_galleries/9969263190/0696560521.jpg
Of ben ik hier verkeerd?

     

Denk niet dat de K1 veel in prijs zal zakken,als je ziet wat je krijgt in vergelijking met de concurrentie.
Z'n camera heeft nu eenmaal een productieprijs en die is echt wel heeeel scherp.
nee, je ziet duidelijk een verval in scherpte, dit is natuurlijk een prime DA objectief (aps-c) die volgens Ricoh op twee manieren gebruikt kan worden op de K1.
Ten eerste met een firmware/softwarematige instelling waarbij een censorgrootte wordt gebruikt van 15 mp, dus een vaste begrenzing van het censorgebied of een tweede mogelijkheid waarbij gewoon de 36mp censor wordt gebruikt en later in de nabewerking aangepast kan worden.

Weet niet welke instelling is gebruikt maar door het gebruik van de 15 mp mode met DA (aps-c) objectieven ga je er qua detail dus op achteruit in vergelijk met de k3 (24mp aps-c censor) op de andere manier wordt er natuurlijk gewoon een gedeelte van de 36mp censor wel goed gevuld en de rest valt dus gewoon weg in onscherpte.     


RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2016, 20:15:41 »
Ik denk dat de K-1 wel drie jaar mee mag gaan. De 645Z mag 4 jaar mee.

newmikey2

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2016, 20:12:58 »
Voor de K1 staat of valt alles met goed en betaalbaar glas.
Vanuit een business model voor Pentax is dit niet logisch. De body is slechts de aanjager die break-even mag zijn, het echte verdienmodel is gebaseerd op de lenzen.

Citaat
zie je toch dat enkel de dure primes de censor tot z'n recht laat komen.
Dat geldt al voor de 24mp APS-C sensor van de K-3 dus nog dubbeldik voor de K-1, ja. Even praktisch gesproken zal een K-1 met een €150 lens niet veel anders of beter presteren dan de K30 of zèlfs de oude K20D.

Citaat
Zelfs de DA 70mm F2.4 AL Limited laat al zien dat deze niet goed genoeg is op de FF.
Dit is te zien op het woord "airstream" waar de hoeken het toch wat laat afweten op f8.
http://4.static.img-dpreview.com/files/p/TS7360x4912~sample_galleries/9969263190/0696560521.jpg
Of ben ik hier verkeerd?
Ietwat voorbarig, tenminste ik zie het niet. Dit zal ook no pre-productie firmware zijn en de meeste software kleuren profielen en lenscorrectie profielen voor raw conversie en beeldbewerkingssoftware zal nog in de uiteindelijke ontwikkelfase zijn.

Citaat
Denk niet dat de K1 veel in prijs zal zakken,als je ziet wat je krijgt in vergelijking met de concurrentie.
Z'n camera heeft nu eenmaal een productieprijs en die is echt wel heeeel scherp.
Alles zakt in prijs en ook de K-1 zal géén uitzondering zijn. Ricoh zal nu vastzitten aan een 18 maanden release cycle voor updated/upgraded FF bodies, op zich géén slechte zaak. Maar de èchte winst voor Ricoh zal toch uit de lenzen en nevenproducten moeten komen. Dat is voor de meeste cameramakers niet anders natuurlijk bij hun FF line-up.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2016, 19:00:37 »
Zou mooi zijn als er nog een lichtsterke 135 mm prime bij zou komen, geschikt voor full frame.
Voor de K1 staat of valt alles met goed en betaalbaar glas.Als je de foto's bekijkt op Dpreview
zie je toch dat enkel de dure primes de censor tot z'n recht laat komen.
Zelfs de DA 70mm F2.4 AL Limited laat al zien dat deze niet goed genoeg is op de FF.
Dit is te zien op het woord "airstream" waar de hoeken het toch wat laat afweten op f8.

http://4.static.img-dpreview.com/files/p/TS7360x4912~sample_galleries/9969263190/0696560521.jpg
Of ben ik hier verkeerd?

Hoewel de prijs mij best meevalt voor zo'n prachtcamera, wacht ik nog wel een paar jaar, de prijs zal dan wellicht gehalveerd zijn.
Voorlopig blijf ik het lekker doen met de K-5 en de K-5IIs.
Een genot om mee te fotograferen. ;-)

Denk niet dat de K1 veel in prijs zal zakken,als je ziet wat je krijgt in vergelijking met de concurrentie.
Z'n camera heeft nu eenmaal een productieprijs en die is echt wel heeeel scherp.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #51 Gepost op: 21 februari 2016, 18:46:46 »
Als je hem in de winkelwagen doet krijg je de melding dat het gevraagde aantal niet meer beschikbaar is!
Zou er al zoveel besteld zijn?

Werkte het eerst wel? Anders kan het een systeemfouten zijn.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2016, 18:40:13 »
Correctie: 1900 euro - 1 euro = 5 punten geeft 9500 punten - 100 punten is euro korting oftewel 95 euro korting... Hoor wel van Bernard of dit klopt :)

Volgens mij klopt die berekening wel.
Als je hem in de winkelwagen doet krijg je de melding dat het gevraagde aantal niet meer beschikbaar is!
Zou er al zoveel besteld zijn?

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2016, 17:20:23 »
Zou mooi zijn als er nog een lichtsterke 135 mm prime bij zou komen, geschikt voor full frame.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2016, 12:30:19 »
Dat klinkt interessant! En als ik het goed begrijp krijg ik dan *ook* nog 1900/5 = 380 punten (= 380 euro) voor een volgende aankoop. Dat zou bijvoorbeeld een gratis grip kunnen zijn (250 euro!).
Klopt deze berekening?

Correctie: 1900 euro - 1 euro = 5 punten geeft 9500 punten - 100 punten is euro korting oftewel 95 euro korting... Hoor wel van Bernard of dit klopt :)

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

risseeuw

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2016, 12:25:02 »
The K-1 can, of course, still use the Pentax DA lenses designed for the company's APS-C cameras. By default the camera will use a 15MP APS-C-sized crop of the sensor if a DA lens is mounted but can be made to use its full sensor region, if you'd prefer. Ricoh has published a list of those lenses that will produce relatively useable results in full frame mode, if the aperture is stopped down.



DA Prime Lens / Utility on K-1
 
DA 14mm Crop Mode Only                         DA 50mm F1.8 Stopped-down
DA 21mm Limited Crop Mode Only              DA* 55mm F1.4 Stopped-down
DA 15 F4 Limited Crop Mode Only               DA 70mm Limited Stopped-down
DA 35mm F2.4 Stopped-down                    DA* 200mm F2.8 SDM Fully Functional
DA 35mm F2.8 Macro Stopped-down           DA* 300mm F4 SDM Fully Functional
DA 40mm Limited Stopped-down                DA 560mm F5.6 Fully Functional
DA 40mm XS Stopped-down                       RC1.4X Crop Mode Only

The company says that all of the DA zooms will only cover the crop sensor region.

Maar nog even geduld hebben om dit allemaal uit te proberen, K1 op de consumer market in April.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #46 Gepost op: 21 februari 2016, 12:08:10 »
Leuke is dat heel veel 'oude' lenzen allemaal gaan werken... Dat betekent dat je een eerste investering in FF glas best beperkt kan blijven al moet je natuurlijk geen appels en peren vergelijken. Maar ik vond bijvoorbeeld nog onderstaande lens:

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-F-70-210mm-F4-5.6-Zoom-Lens.html

Nee, hij zal het niet halen bij de Pentax 70-200 (of zelfs de Sigma) maar een verschil tussen ca € 100,-- en € 2.000,-- moet nu eenmaal zijn... En dit soort lenzen kan je altijd weer verkopen voor (ongeveer) de prijs die je zelf hebt betaald.

Mooi bij-effect van de FF!
Bij een goede camera, hoort goed glas. En autofocus is voor mij ook een must.
Maar voordeel is wel, dat je de inverstering kunt spreiden

RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2016, 11:16:19 »

ja, die ook indd :)

Wel even zoeken als je niet op al die youtube kanaaltjes geabonneerd bent.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2016, 10:26:22 »

Dat weet ik .. en ik ga geen belofte breken .. maar is reeds aanwezig en dus klopt jou info niet.

https://youtu.be/HhUxaXoneho

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #42 Gepost op: 21 februari 2016, 08:49:44 »
Leuke is dat heel veel 'oude' lenzen allemaal gaan werken... Dat betekent dat je een eerste investering in FF glas best beperkt kan blijven al moet je natuurlijk geen appels en peren vergelijken. Maar ik vond bijvoorbeeld nog onderstaande lens:

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-F-70-210mm-F4-5.6-Zoom-Lens.html

Nee, hij zal het niet halen bij de Pentax 70-200 (of zelfs de Sigma) maar een verschil tussen ca € 100,-- en € 2.000,-- moet nu eenmaal zijn... En dit soort lenzen kan je altijd weer verkopen voor (ongeveer) de prijs die je zelf hebt betaald.

Mooi bij-effect van de FF!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Stout

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #41 Gepost op: 20 februari 2016, 21:43:35 »
Ik vind 'm echt prachtig! Wat ziet die camera er geweldig uit en ik vind de eerste bevindingen ook heel hoopgevend.
Hoewel de prijs mij best meevalt voor zo'n prachtcamera, wacht ik nog wel een paar jaar, de prijs zal dan wellicht gehalveerd zijn.
Voorlopig blijf ik het lekker doen met de K-5 en de K-5IIs.
Een genot om mee te fotograferen. ;-)

risseeuw

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #40 Gepost op: 20 februari 2016, 21:33:30 »
Wie heeft hem en waar is er iets te lezen?

Dames en heren rustig aan, overal staat hij nog als pre-order te bestellen.
shipments (bevoorrading) detailhandel wordt pas April, als alles goed gaat.
Hopelijk is dat ook zo of zal het zo gaan net zoals bij deze lens Pentax HD FA* 70-200mm f/2.8 ED DC AW die geloof ik na de aankondig 6 maanden geleden nog steeds als pre-order product te boek staat daar deze lens is teruggehaald en me onderhand afvraag of ze hen ooit nog uit zullen brengen. 

read this on page 1. http://us.ricoh-imaging.com/product/k-series/k1/
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2016, 21:38:55 door risseeuw »

RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2016, 21:31:59 »

Dat weet ik .. en ik ga geen belofte breken .. maar is reeds aanwezig en dus klopt jou info niet.

Dan zien we het wel verschijnen. Wellicht Mike. Tegen die tijd komen er ook wel lezers, maar nu is er nog niks.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #38 Gepost op: 20 februari 2016, 21:29:43 »
Wie heeft hem en waar is er iets te lezen?


Dat weet ik .. en ik ga geen belofte breken .. maar is reeds aanwezig en dus klopt jou info niet.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #37 Gepost op: 20 februari 2016, 21:26:48 »

Niet correct ....

Wie heeft hem en waar is er iets te lezen?